Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaam

Vierailija
01.01.2025 |

"lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaamatonta. Pakokauhu otti vallan. Me kuollaan, me kuollaan Outin päässä takoi.

Lopulta lääkäri tarttui imukuppiin, kiinnitti sen vauvan päähän ja veti. Alapää tuntui repeytyvän palasiksi, ja Outi huusi. Hän huusi vielä silloinkin, kun vauva parin vedon jälkeen oli jo ulkona.

Synnytyksen jälkeen Outi vietiin leikkaussaliin ommeltavaksi. Väliliha oli revennyt pahasti, ja Outi oli menettänyt paljon verta. Hemoglobiini oli alle 70, ja Outi näki kaiken kahtena.

En ollut vielä sisäistänyt, mitä olin juuri kokenut, ja minua pelotti, että selviänkö tästä sittenkään. Hengenlähtö oli todella lähellä."

Synnyttäjä "huijattiin" alatiesynnytykseen. 

https://kaksplus.fi/raskaus/synnytys/outille-jai-vakava-synnytystrauma-…

Kommentit (1302)

Vierailija
641/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerma perse synnyttäjät valittavat aivan kaikesta. Ei ihme että työntekijät eivät jaksa alallaan kun saa kuulla paskaa joka saatanan päivä. Aika moni synnyttäjä on kuin perseeseen ammuttu karhu eli jotain vikaa varmaan päässä. Säälittää syntyvän vauvan puolesta millaiseen helvettiin ovat joutumassa.

Kannattaisi lukea Raamattua. Siellä neuvotaan että naiselle on hyväksi olla sävyisä, hiljainen, nöyrä ja kuuliainen. Veikkaampa että se synnytys sujuu paljon kivemmin, jos tottelisi kirjan neuvoa. Omasta asenteestahan se kaikki on kiinni. Ei ihme jos on vaikeaa, kun itse on vaikea.

Se tosiaan olisi kaikille kätevintä, että nainen muistaisi olla sävyisä ja tottelevainen.

Vierailija
642/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan synnyttäjä ei ole vaatinut oikeutta potkia ja raapia kätlilöitä. Se on ihan teidän mielikuvituksen tuotetta, että kätilön on pakko huutaa koska synnyttäjä potkii. 

Nyt jopa minun on pakko puuttua tähän. Kukaan ei ole sellaista vaatinutkaan. Ainoastaan on puhuttu siitä, että kätilön tulisi tietää, että synnyttäjä ei tee sitä pahuuttaan. No voin vannoa, että hän tietää sen. Se, että sanot asiasta jo kolmatta kertaa ja silloin napakammin, ei tarkoita sitä, että pitäisimme synnyttäjää pahana. Meitä ei vain myöskään saa satuttaa. Ja vaikka, ette ehkä uskokaan, on tämä raapiminen ja potkiminen ponnistusvaiheessa todella yleistä. Kipu ottaa vallan ja silloin ihminen tekee asioita, joita ei edes tiedosta. Sanon kyllä itse asiasta napakasti. Se on meille kätilöille infektioriski, että meitä raavitaan. Yhden kerran on synnyttäjä muistanut tämän raapimisen ja pyytänyt anteeksi. En tarkoita sitä, että tarvitsisi pyytää, sillä ymmärrän, ettei aina kaikkea muista. 

Suurin osa meistä ei myöskään tee asioita silkkaa sadismiaan. En sano, etteikö alalla olisi myös sinne soveltumattomia, mutta suurin osa ei ole. 

Muuhun keskusteluun en nyt ota kantaa. Ainoastaan voin sanoa sen, että itse en haluaisi sektion, vain jos on ihan pakko. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nukutuksessa tehtävä sektio ja kotiapu ainakin ensimmäisen vuoden aikana tarvittaessa olisi kaikille vapaasti saatavilla, niin veikkaan että syntyvyys nousisi selvästi. Itsekin tekisin heti. Nyt olen lapseton juuri näiden tarinoiden vuoksi, mitä olen kuullut lähipiirin naisilta ja siksi, että pelkäisin tuomiota ja lasua jos uupuisin vauvavuonna. Liian isot riskit.

Ennen näistä ei puhuttu niin avoimesti, nyt puhutaan. Siksi asioiden pitää muuttua, eikä kuvitella että naiset alkavat tietoisesti uhraamaan itseään.

Vierailija
644/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan synnyttäjä ei ole vaatinut oikeutta potkia ja raapia kätlilöitä. Se on ihan teidän mielikuvituksen tuotetta, että kätilön on pakko huutaa koska synnyttäjä potkii. 

No tähän sivusta kommentoin. Olin itse synnytyksessä ainakin ihan omissa maailmoissani, käännyin kivussa jotenkin itseeni ja suljin tilanteen ulkopuolelle. En osaa paremmin selittää. Jälkeenpäin keskustelin kokemuksesta mieheni kanssa. En siis edes muistanut oliko hän ollut paikalla. Mieheni kertoi, että kätilö oli joutunut korottamaan ääntään kun en ollut häneen oikein reagoinut mitenkään. Ei siis tässä tapauksessa ainakaan naisvihaisena tiuskinut minulle asiattomasti mitään, vaan joutui korottamaan ääntä ja sanomaan asiat napakasti, jotta olisi mennyt asiat perille.

Vierailija
645/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta raapimisesta ja potkimisesta. En muista olenko itse tehnyt niin, mutta ystävissäni on monia kätilöitä, joten olen nähnyt heidän kädet ja kyljet useasti ja tiedän heidän kertomuksia. Ei ole kovin ilmeisesti kovinkaan tavatonta, että kivun sokaisemana raavitaan, huudetaan ja potkitaan. Ei siihen voi kun sanoa napakasti. 

Heillä on siis kyljet usein mustelmilla ja kädet naarmuilla. 

Ai ei voi muuta kun sanoa napakasti? Jossain sivistysvaltiossa olisi vaihtoehtona myös hoitaa synnytyskipua niin hyvin, että tuollaista ei tapahtuisi.  Eikä kätilöt tarvitsisi korvatulppia. Mutta meillä ei kai sitten voi mitään.

Sitä synnytyskipua nyt ei voi ennakoida, että miten ne puudutteet auttaa

Minulla esimerkiksi kohdunkaulan puudute nopeuttaa avautumista ja lisää kipua, ei sii

Toki on yksilöllistä,  mutta lähtökohtaisesti puudutus auttaa paremmin, kuin puuduttamatta jättäminen.

Vierailija
646/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvalla riittää ymmärrystä synnyttäjää kohtaan.. Ollaan ilkeitä jopa niille, jotka ovat joutuneet synnyttämään kuolleen vauvan. 

Oletteko koskaan miettineet, että äärimmäisessä hädässä (lapsen kuolema ja kuolleen lapsen synnyttäminen, kuolemanpelko/hallinnan menettämisen pelko) ei aina purkaudu järin loogisena ja rationaalisena ulostulona?

En tarkoita tällä sitä, että ihan miten vaan voi käyttäytyä, mutta voin hyvin ymmärtää, että traumaattisissa tilanteissa mieli voi keksiä kummallisiaki  selviytymiskeinoja.

Vierailija
647/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nukutuksessa tehtävä sektio ja kotiapu ainakin ensimmäisen vuoden aikana tarvittaessa olisi kaikille vapaasti saatavilla, niin veikkaan että syntyvyys nousisi selvästi. Itsekin tekisin heti. Nyt olen lapseton juuri näiden tarinoiden vuoksi, mitä olen kuullut lähipiirin naisilta ja siksi, että pelkäisin tuomiota ja lasua jos uupuisin vauvavuonna. Liian isot riskit.

Ennen näistä ei puhuttu niin avoimesti, nyt puhutaan. Siksi asioiden pitää muuttua, eikä kuvitella että naiset alkavat tietoisesti uhraamaan itseään.

Nukutuksessa myrkyt menee vauvaan. Hyvä selkäpuudutus on parempi siksi.

Vierailija
648/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio on vauvalle turvallisempi vaihtoehto, mutta äidille alatiesynnytystä riskialttiimpi.

Raskausaikana sektiosta peloteltiin niin paljon, että kun minua kiidätettiin kiireelliseen sektioon, olin varma että me molemmat kuolemme. Mutta kuinka ihanaa, puolen tunnin päästä täysin terve, hyvinvoiva vauva oli sylissäni ja itse säästyin kokonaan kivuilta. Minut oli kuitenkin aivopesty siihen etten synnyttänyt oikein ja äitiyden ensihetkistå en pystynyt sen vuoksi nauttimaan. Olin varma että minussa on jotain vialla ja ajattelin etten voi ottaa enää riskiä ja saada enempää lapsia.

Tämä ajatus onneksi kuitenkin hälveni ja viiden vuoden päästä saimme vielä toisen lapsen. Suunnittelulla sektiolla (jouduin painostamaan lääkärin tähän).

Vierailija
649/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio on ollut elämäni paras valinta. Juuri niin, valinta. Toinen raskaus päättyi elektiiviseen sektioon, ensimmäinen synnytys oli perinteinen alatie. Sektiossa ei ollut missään vaiheessa pelkoa lapsen hengen puolesta, kaikki sujui kivuttomasti ja nopeasti. Leikkaussalissa tunsin olevani turvassa toisin kuin muualla suomalaisessa terveyden ja sairaudenhoidossa.

Osastoaika synnytyssalin jälkeen oli puolestaan todella outo kokemus. Tylyjä ja töykeitä hoitajia, yksinäisyyttä ja unohdusta. Lisämaitoa pantattiin, kun hoitajat olivat ilmeisesti viisaudessaan päättäneet että kyllä se maito heti nousee sektiosta huolimatta. Lapsi itki koko osastoajan nälissään. Onneksi päästiin nopeasti kotiin syömään, suorastaan vaadin kanyylien ja katetrin poistamista asap.

Vierailija
650/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt jopa minun on pakko puuttua tähän. Kukaan ei ole sellaista vaatinutkaan. Ainoastaan on puhuttu siitä, että kätilön tulisi tietää, että synnyttäjä ei tee sitä pahuuttaan. No voin vannoa, että hän tietää sen. Se, että sanot asiasta jo kolmatta kertaa ja silloin napakammin, ei tarkoita sitä, että pitäisimme synnyttäjää pahana. Meitä ei vain myöskään saa satuttaa. Ja vaikka, ette ehkä uskokaan, on tämä raapiminen ja potkiminen ponnistusvaiheessa todella yleistä. Kipu ottaa vallan ja silloin ihminen tekee asioita, joita ei edes tiedosta. Sanon kyllä itse asiasta napakasti. Se on meille kätilöille infektioriski, että meitä raavitaan. Yhden kerran on synnyttäjä muistanut tämän raapimisen

Eikö sulle tosiaan ole tullut mieleen että jos olisit hoitanut paremmin kipua, synnyttäjä ei tuskissaan raapisi sinua?

Vierailija
651/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko se tässä ketjussa, kun äiti kertoi, että vaikka synnytti kuollutta lasta, ei saanut riittävää kipulääkitystä.

Olipa lääkäri sanonut, että palkka odottaa urakan jälkeen. 

Kammottavaa. 

No se on kun näille on väärällä sävyllä valittu väärä sana sanottu vahingossa, niin heti ovat lumihiutaleet uhriutumassa.

Jos miettisin itse tilannetta, että sanoisin kuollutta vauvaa synnyttävälle vahingossa "mietin minkä palkinnon tästä saat" -niin kyllä hitto soikoon menisin osastolle pyytämään anteeksi, että tuollaisen menin vahingossa tottumuksesta sanomaan. 

Vierailija
652/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan todella empatiakyvytön, kylmä, raaka ja sadistinen kansakunta.

Aina vähättelemässä, mitätöimässä, pilkkaamassa ja vaientamassa ketä tahansa joka on kokenut jotain vääryyttä, väkivaltaa tai karmeuksia. Oli kyse sitten synnytysväkivallasta, hoitovirheistä, oikeusmurhista tai vaikka seksuaalirikoksen, perheväkivallan ja lapsuuden kaltoinkohtelun kokemuksista, niin aina löytyy lauma petoeläimiä ketkä ovat verenhimoisena valmiita raatelemaan maassa makaavan uhrin, jotta saavat omaa pahaa oloaan purettua helppoon kohteeseen.

Ihminen ei saa olla rikki vaikka toinen rikkoo hänet. Sairastua ei saa, toipua ei saa sekuntiakaan, vaan heti sekunnissa pitää vaan pompata ylös ja olla heti täydellinen tuottava, ahkera ja terve veronmaksaja, vaikka olisi pää kainalossa. Mieli saa mennä rikki, traumoja ei ole, mitään tunteita ei saa olla. Heti pitää vaan antaa olla, vaikka tulisi pieksetyksi ja raadelluksi. Ihmisen pitää olla kone, ei mik

Hyvä kommentti. 

Itse olen jo 50, lapseton. Valitsin oikein. 

Vierailija
653/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eikö sulle tosiaan ole tullut mieleen että jos olisit hoitanut paremmin kipua, synnyttäjä ei tuskissaan raapisi sinua?"

Sinulla on täysi vapaus opiskella kätilöksi ja mennä tekemään heidän työnsä paremmin, kun kerran tiedät.

Vierailija
654/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko se tässä ketjussa, kun äiti kertoi, että vaikka synnytti kuollutta lasta, ei saanut riittävää kipulääkitystä.

Olipa lääkäri sanonut, että palkka odottaa urakan jälkeen. 

Kammottavaa. 

No se on kun näille on väärällä sävyllä valittu väärä sana sanottu vahingossa, niin heti ovat lumihiutaleet uhriutumassa.

Jos miettisin itse tilannetta, että sanoisin kuollutta vauvaa synnyttävälle vahingossa "mietin minkä palkinnon tästä saat" -niin kyllä hitto soikoon menisin osastolle pyytämään anteeksi, että tuollaisen menin vahingossa tottumuksesta sanomaan. 

Sitäpaitsi tuo täysin asiaton kommentti muutenkin. Elävän lapsenkin synnyttäjä ansaitsee parhaan mahdollisen kivunhoidon.

Vierailija
655/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin nähdä mies potilaan kun ilmoitetaan, että nyt operoidaankin ilman puudutusta, koska syyt x ja y. Vois olla miehelle operaation jälkeen massia tiedossa.. 

No näinpä. Ei miehille sanota "valitettavasti anestesialääkäri ei nyt ehdi tulla". 

Vierailija
656/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin nähdä mies potilaan kun ilmoitetaan, että nyt operoidaankin ilman puudutusta, koska syyt x ja y. Vois olla miehelle operaation jälkeen massia tiedossa.. 

No näinpä. Ei miehille sanota "valitettavasti anestesialääkäri ei nyt ehdi tulla". 

Itseasiassa mieheltäni on tyhjennetty joskus iso paise takapuolesta kirurgin veitsellä ilman puudutusta. En muista enää mikä syy oli, mutta jostain syystä juuri silloin puudutus ei ollut mahdollista. Mies sanoi kivun olleen sietämätöntä. Tiedä sitten...

Vierailija
657/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No näinpä. Ei miehille sanota "valitettavasti anestesialääkäri ei nyt ehdi tulla"."

-----

"Tämä vasektomia on vain pieni toimenpide, valitettavasti puudutus ei tänään onnistu"

Vierailija
658/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eikö sulle tosiaan ole tullut mieleen että jos olisit hoitanut paremmin kipua, synnyttäjä ei tuskissaan raapisi sinua?"

Sinulla on täysi vapaus opiskella kätilöksi ja mennä tekemään heidän työnsä paremmin, kun kerran tiedät.

Mä olen kätilö-th. Eikä mua ole koskaan raavittu.

Eikä se että kuka tahansa voi itse opiskella kätilöksi, jos huono hoito ei riitä, poista sitä velvollisuutta, että synnytys pitää hoitaa hyvin. Ihan sama, jos bussikuski ajelis päin punaisia ja vittuilis vaan, että ala itse bussikuskiksi, jos ei kelpaa. Eihän se kävisi. Synnytyksessä vissiin pitäisi sitten riittää.

Vierailija
659/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä miehille sanota myöskään että tämä ylimääräinen kärvistely nyt kuuluu asiaan. Näiden operaatioiden kulut kun vaihtuvat lennosta tilanteen mukaan. 

Vierailija
660/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No näinpä. Ei miehille sanota "valitettavasti anestesialääkäri ei nyt ehdi tulla"."

-----

"Tämä vasektomia on vain pieni toimenpide, valitettavasti puudutus ei tänään onnistu"

Oho! Muna piti repiä kokonaan irti ja pallit jäivät verisinä riekaleina roikkumaan tuohon. No mutta oot jaksanut joskus vetää käteen, niin kyllä jaksat elää tuon pikkuvaivan kanssa. Onhan sulla palkinto.

Ai mikä palkinto?

No sait pitää henkesi.