lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaam
"lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaamatonta. Pakokauhu otti vallan. Me kuollaan, me kuollaan Outin päässä takoi.
Lopulta lääkäri tarttui imukuppiin, kiinnitti sen vauvan päähän ja veti. Alapää tuntui repeytyvän palasiksi, ja Outi huusi. Hän huusi vielä silloinkin, kun vauva parin vedon jälkeen oli jo ulkona.
Synnytyksen jälkeen Outi vietiin leikkaussaliin ommeltavaksi. Väliliha oli revennyt pahasti, ja Outi oli menettänyt paljon verta. Hemoglobiini oli alle 70, ja Outi näki kaiken kahtena.
En ollut vielä sisäistänyt, mitä olin juuri kokenut, ja minua pelotti, että selviänkö tästä sittenkään. Hengenlähtö oli todella lähellä."
Synnyttäjä "huijattiin" alatiesynnytykseen.
https://kaksplus.fi/raskaus/synnytys/outille-jai-vakava-synnytystrauma-…
Kommentit (1302)
Mutta tuostahan on 20 vuotta aikaa.
Niinpä. Siitä ei saa puhua enää, koska sitä tikulla silmään joka vanhoja muistaa.
Rikos on vanhentunut, pulinat pois ja etiä päin. Hys hys.
"Edelleen en usko hetkeäkään, että lääkäri ois sanonut noin. Kyllä ihmiset osaa liioittelun jalon taidon ja jotkut hölmöt vielä uskoo kaiken lukemansa."
---
Olisiko voinut lipsahtaa vanhasta tottumuksesta. Toinen, mikä tuli mieleen olisi informaatiokatkos. Lääkäri (vai oliko kätilö) sekoitti toiseen potilaaseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ammattilaiset ne ohjeet nettiin on laatinut. En nyt tuossa puhunut mistään vauvapalstan mutuohjeista, vaan ammattilaisten maatimista ohjeista. Se on ihan sama, että luetko sen kotona netissä vai käytkö kuuntelemassa,
"Sitten jos se omahoito tai omajumppa ei auta, niin nykyihmisen pitäisi tajuta itse ottaa yhteyttä neuvolaan tai tk:hon, kertoa vaivastaan ja pyytää siihen apua. Voivat vaikka ohjata sitten sille fysioterapeutille ja sinne voi päästä sitten suoraan, jos älyää sanoa, että olen kotona hoitanut itseäni jo näin ja näin.
Toivon että te kaikki, jolla synnytyksestä on kulunut aikaa ja vaivoja jäänyt, otatte itse yhteyttä omaan terveyskeskukseen tai yksityiseen lääkäriin. Aivan ennallaan yleensä paikkoja ei saa, mutta yleensä vähintään oireita vahennetyksi.
Itse pääsin korjausleikkaukseen 16 vuotta synnytyksen jälkeen käytyäni 21 kertaa lääkärillä kuuntelemassa että ei revennyt väliliha ketään haittaa. Ymmärrän että varmasti moni on päässyt nopeammin, mutta noiden parinkymmenen kerran kokemuksella tiedän että hoitoa on vaikea saada. Oli eri lääkäreitä kaikki eli mistään yksittäistapauksesta ei johdu tuo vähättevähätteltevä asenne. V tutaa tuollainen, että kyllä hoitoa saa, jos vain tajuaa pyytää. Vaikka täytyy myöntää että itsekin varmasti ajattelisin noin, jos en olisi itse kokenut, että hoitoa ei saa.
Sain todistaa, kun sh ja joku vanha lastenhoitaja kinastelivat vauvan ja äidin hoitolinjoista. Se oli absurdia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kipubuddhalla on ongelmia luetunymmärtämisessä. Kukaan ei ole valittanut asioista joille ei voi mitään, vaan siitä, että kun jotain tuollaista tapahtuu, niin runnotaan vaan menemään eikä kuunnella aneluja.
Sinun kohdallahan nimenomaan annettiin sitä morfiinia ja sitten heti nukutettiin kun voitiin JA VASTA SITTEN jatkettiin operaatiota. Eikä niin, että noh, vedetään nyt ilman kipulääkitystä loppuun asti kun ollaan kerta aloitettukin.
Synnytyksessä on mietittävä myös lapsen etua. Joskus vain pitää edetä. Ei voi jäädä odottamaan.
Varmasti on sellaisiakin tilanteita, että tulevat täysin yllättäen ja pakko edetä, mutta valtaosa täällä kerrotuista kokemuksista kiteytyy siihen, että on viivytelty esim sektion antamista viimeiseen saakka JA TÄMÄ on johtanut siihen hätätilanteeseen. Siis v
Tässä ketjussa näkyy vain synnyttäjän kertomus, kokemus, jota on ehkä myös liioiteltu. Emme tiedä mitä on oikeasti tapahtunut. On vain (mitä luultavimmin) sellaisen synnyttäjän kokemus ja näkemys, jolla ei ole kunnollista lääketieteellistä koulutusta, jotta osaisi luotettavasti arvioida, että onko toimittu väärin. Noista kirjoituksista tässä ketjussa ei kannata tehdä mitään muita päätelmiä kuin se, että synnyttäjällä on kokemus, että häntä ei kuultu. Sinällään jo tuo on ihan tarpeeksi: jokaiselle pitäisi tulla kokemus kuulluksi tulemisesta, mutta siis nämä ketjut nyt aina on olleet liioittelijoita täynnä ja provoilijoita ja oman mielensä pahoittajia. JOtkut pahoittaa mielensä vastakkaisesta mielipiteestäkin.
Vierailija kirjoitti:
"No jos on mahtunut pippeli sisään, niin miksei se kuollut vauva sieltä mahtuisi ulos."
---
Olet vähän synkkä kaveri kiitollisuuspäiväkirjoinesi, mutta tämän ketjun lukeneena, tuo jos on saanut laitettua alulle ilman kivunlievitystä, niin pitää pärjätä sitten muutenkin.
Minä kirjoitin ironisen kommentin kiitollisuudesta. Tuo lainaamasi ei ole minun kirjoittamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se tässä ketjussa, kun äiti kertoi, että vaikka synnytti kuollutta lasta, ei saanut riittävää kipulääkitystä.
Olipa lääkäri sanonut, että palkka odottaa urakan jälkeen.
Kammottavaa.
No se on kun näille on väärällä sävyllä valittu väärä sana sanottu vahingossa, niin heti ovat lumihiutaleet uhriutumassa.
Nää nykyajan äidit on just tollasia uniikkeja lumihiutaleita. Kätilöparka sitten sattuu valitsemaan vähän vääränsävyisen sanan, kun kuvaa kuollutta vauvaa palkinnoksi, ja taas on äitylillä hyvä tekosyy uhriutua.
Oikeesti. Vetäkää itsenne vessanpöntöstä alas.
Niinpä. Joku uhriutui siitäkin kun kätilö sanoi, että jos penis mahtui sinne sisään yhdynnässä, niin
Onko kikuli 4-kiloinen ja 52 cm pitkä?
Vierailija kirjoitti:
Ihan joka asiaa ei voi etukäteen informoida. Jos on oireita tai muuten huolettaa, pitäisi jokaiselle olla jaettuna puhelinnumerot synnytyksen jälkeen mihin soittaa.
Naistalosta löytyy muuten tosi paljon tietoa.
Sain lähtiessäni osastolta nipun papereita, joissa oli informaatiota niin omaan kuin vauvan hoitoon liittyen. Oli myös yhteystiedot mihin ottaa yhteyttä jos tulee hätää tms.
Vierailija kirjoitti:
Kerma perse synnyttäjät valittavat aivan kaikesta. Ei ihme että työntekijät eivät jaksa alallaan kun saa kuulla paskaa joka saatanan päivä. Aika moni synnyttäjä on kuin perseeseen ammuttu karhu eli jotain vikaa varmaan päässä. Säälittää syntyvän vauvan puolesta millaiseen helvettiin ovat joutumassa.
Kannattaisi lukea Raamattua. Siellä neuvotaan että naiselle on hyväksi olla sävyisä, hiljainen, nöyrä ja kuuliainen. Veikkaampa että se synnytys sujuu paljon kivemmin, jos tottelisi kirjan neuvoa. Omasta asenteestahan se kaikki on kiinni. Ei ihme jos on vaikeaa, kun itse on vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se tässä ketjussa, kun äiti kertoi, että vaikka synnytti kuollutta lasta, ei saanut riittävää kipulääkitystä.
Olipa
Väkevää sarkasmia ilmeisesti.
Mutta kun mietin tuota edellä kuvailtua, selvästi ei olla kuunneltu äitiä. Päätetty, että kunnon kipulääkettä ei tarvita vaan synnytyksen täytyy sattua. Ammattilaiset tietää paremmin kuin äiti?.
Lääkäri oli myös päättänyt, että kuollut vauva on palkinto urakasta.
Tai sitten se lääkäri ei tiennyt kenen synnytystä hoiti. Jos on kolmatta kymmentä salia synnyttäjiä ei kukaan muista mikä tilanne on missäkin salissa.
Varmasti näin olikin ja siitä jos mistä on potilasturvallisuus ja hyvä hoito kaukana.
Kukaan synnyttäjä ei ole vaatinut oikeutta potkia ja raapia kätlilöitä. Se on ihan teidän mielikuvituksen tuotetta, että kätilön on pakko huutaa koska synnyttäjä potkii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa lääkäri sanonut, että palkka odottaa urakan jälkeen.
Kammottavaa.
No se on kun näille on väärällä sävyllä valittu väärä sana sanottu vahingossa, niin heti ovat lumihiutaleet uhriutumassa.
Nää nykyajan äidit on just tollasia uniikkeja lumihiutaleita. Kätilöparka sitten sattuu valitsemaan vähän vääränsävyisen sanan, kun kuvaa kuollutta vauvaa palkinnoksi, ja taas on äitylillä hyvä tekosyy uhriutua.
Oikeesti. Vetäkää itsenne vessanpöntöstä alas.
Niinpä. Joku uhriutui siitäkin kun kätilö sanoi, että jos penis mahtui sinne sisään yhdynnässä, niin
Kun mitään ei enää saa sanoa. Yhyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tämän negatiivisen kuran keskellä tuntuu unohtuvan se tärkein eli se, että olet saanut pienen oman lapsosen toivottavasti terveenä tähän maailmaan.
Olet tyhmä ihminen. Ei millään pahalla.
Ihmisillä on oikeus puhua vaikeista kokemuksistaan, vääryyksistä ja tabuista.
Se että et tykkää niistä lukea ja haluat kaikkien vaan lässyttävän miten millään ei ole mitään väliä kun on kumminkin elävä vauva, ei oikein auta mitään.
Älä tule tähän ketjuun jos olet joku positive vibes only toksisesti positiivinen denialisti.
Ihmisten on tärkeä tulla kuulluksi ja saada vertaistukea ja tietoa ettei ole yksin asioiden kanssa.
Kukaan ei vain jaksa kuunnella ihmistä, joka ilmiselvästi liioittelee ja kirjoituksesta/puheesta näkyy/kuuluu, että ihmine
Älä viitsi. Minä olen ihan helkkarin riuska muija ja kestin synnytykset vaikka ne olivat yhtä helvettiä. Kestän kyllä sen mitä minulle tapahtuu, teen mitä käsketään, en käyttäydy huonosti vaikka pää olisi halki. Mutta onhan se helvetti että ollaan huvikseen vittumaisia naiselle joka on kaikkein haavoittuvaisimmassa asemassa eläessään, tarvitsee apua enemmän kuin koskaan. Ja että vielä vauvalle, sitä minä en kyllä katsele. Eikä pidä kenenkään.
Kätilön logiikan mukaan nähtävästi on. Sellainen vinkki, että täällä on paljon sarkastisia kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta raapimisesta ja potkimisesta. En muista olenko itse tehnyt niin, mutta ystävissäni on monia kätilöitä, joten olen nähnyt heidän kädet ja kyljet useasti ja tiedän heidän kertomuksia. Ei ole kovin ilmeisesti kovinkaan tavatonta, että kivun sokaisemana raavitaan, huudetaan ja potkitaan. Ei siihen voi kun sanoa napakasti.
Heillä on siis kyljet usein mustelmilla ja kädet naarmuilla.
Ai ei voi muuta kun sanoa napakasti? Jossain sivistysvaltiossa olisi vaihtoehtona myös hoitaa synnytyskipua niin hyvin, että tuollaista ei tapahtuisi. Eikä kätilöt tarvitsisi korvatulppia. Mutta meillä ei kai sitten voi mitään.
Sitä synnytyskipua nyt ei voi ennakoida, että miten ne puudutteet auttaa
Minulla esimerkiksi kohdunkaulan puudute nopeuttaa avautumista ja lisää kipua, ei siis helpota. Ilokaasu inhottaa siis se maski siinä. Kun synnytys on tarpeeksi pitkällä, ei epiduraalia/spinaalia ehditä enää antaa. Tai anestesialääkärillä on kiire, ja on muualla.
Olen synnyttänyt 3 kertaa, joista Ekassa ehdittiin antaa epiduraali. Toisessa kohdunkaulan puudute nopeutti hommaa niin, ettei muita puudutteita ehditty antaa. Kolmannessa ei ehditty antaa yhtään mitään.
Luulen, että joissain noissa paikoissa on myös vähän vinoutunut hoitokulttuuri. Että ei uskota synnyttänyttä äitiä oikein missään.
Antibiootit voivat aiheuttaa neuvolan mukaan sektioidun äidin vauvalle vatsakipuja, mutta eivät muka mitenkään voineet synnärin hoitajien mielestä.
Toki. Tuli vaan toisen asteen repeämä siitä yhdynnästä, joten vähällä pääsin. Ja ihan ilman epiduraalia sujui koko toimitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tämän negatiivisen kuran keskellä tuntuu unohtuvan se tärkein eli se, että olet saanut pienen oman lapsosen toivottavasti terveenä tähän maailmaan.
Olet tyhmä ihminen. Ei millään pahalla.
Ihmisillä on oikeus puhua vaikeista kokemuksistaan, vääryyksistä ja tabuista.
Se että et tykkää niistä lukea ja haluat kaikkien vaan lässyttävän miten millään ei ole mitään väliä kun on kumminkin elävä vauva, ei oikein auta mitään.
Älä tule tähän ketjuun jos olet joku positive vibes only toksisesti positiivinen denialisti.
Ihmisten on tärkeä tulla kuulluksi ja saada vertaistukea ja tietoa ettei ole yksin asioiden kanssa.
Kukaan ei vain jaksa kuunnella ihmistä, joka ilmiselvästi liioittelee ja
mistä sinä tiedät, että on oltu huvikseen vittumainen? Onko kysytty kätilöltä, että mitä tarkoitit, vai sanoiko kätilö, että olen vain huvikseen vittumainen?
Haluaisin nähdä mies potilaan kun ilmoitetaan, että nyt operoidaankin ilman puudutusta, koska syyt x ja y. Vois olla miehelle operaation jälkeen massia tiedossa..
Niinpä. Joku uhriutui siitäkin kun kätilö sanoi, että jos penis mahtui sinne sisään yhdynnässä, niin miksei se vauva mahtuisi sitten sieltä ulos.
On kätilöllä sietämistä kun pitäisi kaikki sanansa noiden herkkämielisten takia asetella niin tarkkaan.