lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaam
"lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaamatonta. Pakokauhu otti vallan. Me kuollaan, me kuollaan Outin päässä takoi.
Lopulta lääkäri tarttui imukuppiin, kiinnitti sen vauvan päähän ja veti. Alapää tuntui repeytyvän palasiksi, ja Outi huusi. Hän huusi vielä silloinkin, kun vauva parin vedon jälkeen oli jo ulkona.
Synnytyksen jälkeen Outi vietiin leikkaussaliin ommeltavaksi. Väliliha oli revennyt pahasti, ja Outi oli menettänyt paljon verta. Hemoglobiini oli alle 70, ja Outi näki kaiken kahtena.
En ollut vielä sisäistänyt, mitä olin juuri kokenut, ja minua pelotti, että selviänkö tästä sittenkään. Hengenlähtö oli todella lähellä."
Synnyttäjä "huijattiin" alatiesynnytykseen.
https://kaksplus.fi/raskaus/synnytys/outille-jai-vakava-synnytystrauma-…
Kommentit (1302)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli joku vanhempi kätilö, joka sanoi mulle "älä siinä huuda kun et ole tehdessäkään huutanut!"
Vastasin "mistä helvetistä sinä sen tiedät?!?"
Naurahdin ääneen. Mutta joo, varmasti tuo naisen seksuaalisuuden demonisointi ja paheksunta istuu syvällä vanhakantaisissa instituutioissa, kuten synnytys ja sairaala.
Kyllä itse tiedän monta naista, joilla lapsiluku jäi yhteen synnytyksen kamaluuden takia...
mä olen hoitanut vauvani aina ihan normaalisti sektioiden jälkeen. Kyllä silloin vauvaa saa nostaa ja hoitaa. Kipuja ei ollut, ne hoidetaan lääkkeillä. Alakerta kunnossa, arpi huomaamaton. Hullu se joka menee synnyttämään kun naisista ei pidetä mitään huolta. Sadismia se on.
Vierailija kirjoitti:
Olin synnyttämässä esikoistani ja vauva oli isokokoinen 4,5kg (tosin hieman yliaikainen). Minulla oli ponnistusvaihe kestänyt jo yli tunnin ja lopulta kätilö painoi mahan päältä vauvaan vauhtia. Tämä oli se viimeinen keino, ennen imukupilla avittamista. No olihan se kipu ihan järkyttävää ja tuntui että henki tässä lähtee, mutta vauva syntyi ilman imukuppia. Repeymiä tuli, vaikka väliliha leikattiin ja myös virtsanpidätyskyky meni muutamaksi viikoksi, mutta palautui vähitellen jumppaamalla. Synnytyksestä toipuminen kesti useampia kuukausia ja pysyväksi vaivaksi jäi lievä peräsuolen laskeuma.
No olen tämänkin jälkeen alakautta synnyttänyt. En ole koskaan halunnut sektiota, koska kyllä siinäkin on isoja riskejä ja toipuessa hankala hoitaa lapsia kun ei saa nostella. Kyllä se alatiesynnytys kipeästi käy aina, mutta olleet seuraavat silti helpompia. Viimeisin synnytys meni ilman mitään kivunlievitystä ja se oli aika lähellä kivu
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itse tiedän monta naista, joilla lapsiluku jäi yhteen synnytyksen kamaluuden takia...
Ei johtunut synnytyksestä, vaan omasta henkisestä kapasiteetista...
Vierailija kirjoitti:
Uusimman perhebarometrin mukaan neljännes yhden lapsen äidistä on yhden lapsen äiti huonon synnytyskokemuksen johdosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos terveydenhuolto olisi ihminen, sillä olisi selvä narsistinen persoonallisuushäiriö. Kaikki kritiikki ulkoistetaan välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusimman perhebarometrin mukaan neljännes yhden lapsen äidistä on yhden lapsen äiti huonon synnytyskokemuksen johdosta.
Luku kuulostaa aika suurelta. Tämän perusteella asioita olisi hyvä parantaa, varsinkin jos ollaan huolissaan syntyvyydestä.
Mulla on synnytyksestä jäänyt laskeuman lisäksi, on peräpukamat. Ei oo mitkään jumpat auttaneet. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No näinpä. Ei miehille sanota "valitettavasti anestesialääkäri ei nyt ehdi tulla"."
-----
"Tämä vasektomia on vain pieni toimenpide, valitettavasti puudutus ei tänään onnistu"
Oho! Muna piti repiä kokonaan irti ja pallit jäivät verisinä riekaleina roikkumaan tuohon. No mutta oot jaksanut joskus vetää käteen, niin kyllä jaksat elää tuon pikkuvaivan kanssa. Onhan sulla palkinto.
Ai mikä palkinto?
No sait pitää henkesi.
Lisäksi tässä jumppaohjeita, jos vaivat helpottuisivat niiden myötä. Suosittelen myös jatkossa pitämään inkotinenssisuojia. Eikä sen väliä vaikka peli ei enää toimi, aikansa kutakin. Tää kuuluu asiaan. Kyllä näiden vaivojen kanssa voi elää ja moni elääkin koko elämänsä.
Sitäpaitsi aivot ovat tärkein sukupuolielin.
Vierailija kirjoitti:
Samoin tiedän minä. Kokivat, että heistä ei välitetty ja joku kertoi pelänneensä jopa kuolevansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No näinpä. Ei miehille sanota "valitettavasti anestesialääkäri ei nyt ehdi tulla"."
-----
"Tämä vasektomia on vain pieni toimenpide, valitettavasti puudutus ei tänään onnistu"
Oho! Muna piti repiä kokonaan irti ja pallit jäivät verisinä riekaleina roikkumaan tuohon. No mutta oot jaksanut joskus vetää käteen, niin kyllä jaksat elää tuon pikkuvaivan kanssa. Onhan sulla palkinto.
Ai mikä palkinto?
No sait pitää henkesi.
Lisäksi tässä jumppaohjeita, jos vaivat helpottuisivat niiden myötä. Suosittelen myös jatkossa pitämään inkotinenssisuojia. Eikä sen väliä vaikka peli ei enää toimi, aikansa kutakin. Tää kuuluu asiaan. Kyllä näiden vaivojen kanssa voi elää ja moni elääkin koko elämänsä.
Muistathan pitää vaimoa kuitenkin hyvänä, suu ja kädet kuitenkin vielä toimii. Ei tarvitse ihmetellä, jos juoksee muuten vieraissa.
Vierailija kirjoitti:
-----
Niin vasektomiahan joudutaan yleensä tekemään hätätilanteessa keskellä yötä päivystysaikana? Nyt järkeä vähän käteen näissä vertailuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-----
Ai mikä palkinto?
No sait pitää henkesi.
Laitetaanko tikki vaimollekin, ehe ehe.
Suurin osa synnytyksistä ei ole hätätilanteessa mutta silti epiduraalia ei aina saa koska lääkäri ei ehdi.
Ajatteles jos muualla toimittaisi samoin? Kuntosalilla valmentajat reippaana - asiakas alla, kaupassa myyjät asiakkaan päälle rytkäyttämässä ja samalla ojentaa jotain karkkipussia. Mitä vielä? Happi siinä loppuu äkkiä tai keuhkot kasassa, kylkiluut? Siivooja heiluisi luudalla käytävässsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Sattumalta vaan oma henkinen kapasiteetti loppui juuri synnytyksen ajankohtana. Ei liity synnytykseen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luku kuulostaa aika suurelta. Tämän perusteella asioita olisi hyvä parantaa, varsinkin jos ollaan huolissaan syntyvyydestä.
Mulla oli kai monella mittapuulla hyvin sujunut synnytys. Kesti 5-6 tuntia laskettuna tiheistä supistuksista lapsen syntymiseen. Ponnistusvaihe muistaakseni 6 minuuttia. Yksi repeämä tuli, kun ponnistin liian voimalla. En tiennyt miten olisi kuulunut..
Mutta lähdin ensimmäiseen synnytykseen "aivopestynä" siihen, että naisen keho on luotu synnyttämään ja se kestää sen kyllä.
Mutta kipu olikin jotain aivan sietämätöntä. Kestin supistuksia siihen asti, kun niiden välillä oli hengähdystauko. Jossain vaiheessa supistukset jäivät päälle eikä taukoja enää tullut. Tässä kohtaa olin pyörtymisen partaalla enkä pystynyt nousemaan tuolilta seisomaan. En itse pyytänyt kivunlievitystä, vaan mies pyysi, kun ei kestänyt katsella. Olin kuullut, että ponnistusvaiheessa kipu helpottaa, mutta mitä vielä, se palasi kahta kauheampana takaisin. Ponnistaessa tuntui, että lantioni halkeaa ihan kohta jostain. Meinasin oksentaa. Epiduraali ei auttanut enää ponnistusvaiheessa.
Kipu synnytyksessä oli siis epiduraalista huolimatta sietämätön, minusta.
Kätilöt tulivat katsomaan lähinnä vuoron vaihtuessa, ilman miestäni olisin ollut todella yksin synnytyssalissa. Kiitos hänelle, että oli tukena.
Mutta... Syy, miksi en enää tekisi lapsia, ei ole tuo päivä, jolloin kieriskelee tuskassa, vaan kaikki ne vaivat, jotka jäävät vuosiksi. Virtsankarkailu, laskeumat, pukamat, emättimen tunnottomuus ja väljyys, arvet emättimessä, imetysvaikeudet, vuoden mittainen unettomuus (refluksi vauva).. Otin neuvolassa väsymyksen puheeksi niin vastaus oli "ettekö tienneet, että vauvat valvottavat?". Juu tiesin, mutta en tiennyt, että ihan kidutukseen asti joudun valvomaan.
Hölmönä luulin, että naisen keho palautuu täysin ennalleen. Ja kaikki sujuu luonnostaan. Niin minulle oli opetettu. Naisen keho on siihen luotu. Olisi ollut kiva, jos olisi osannut paremmin varautua haasteisiin ja myös ymmärtänyt, milloin ei enää ole normaalia ja pitäisi vaan kestää..
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa synnytyksistä ei ole hätätilanteessa mutta silti epiduraalia ei aina saa koska lääkäri ei ehdi.
Mutta usea on yöaikaan... Vasektomia on etukäteen johonkin ajankohtaan suunniteltu toimenpide. Synnytyksen kohdalla ei voi toimia samoin. Toki käynnistykseen voi ajan saada, muttei silti kukaan voi sanoa, milloin synnytys kunnolla käynnistyy, jotta voi epiduraalia yms. laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai epiduraalia hätätilanteessa ruveta laittamaan?
Ja olisit pitänyt sen housuissas. Mitäs läksit, nyt täytyy vaan kestää seuraukset.