Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuinen tytär asuu luonani, miten sada hänet omilleen?

Vierailija
01.01.2025 |

Taustaa senverran, että olemme tyttäreni isän kanssa eronneet hänen ollessa 12-vuotias ja tuolloin tytär päätti jäädä asumaan isälleen. Minä muutin toiseen kaupunkiin(lähelle) ja luonani asui 4 vuotta nuorempi sisarus. Näin on menty aikuisuuteen saakka, toki lapset on menneet ees sun taas kahden kodin väliä, mutta kirjoilla siis näin.

Nyt isä löytänyt uuden puolison ja saanut lapsenkin. Vanhassa kotitalossa uudet säännöt ja tavat ja tytär ei siellä siksi enää halua asua. Toisaalta on jo 24-vuotias joten ihan aikuinen nainen on.

On nyt muuttanut sitten tänne minun pieneen kaupunkiasuntooni. On valmistunut tradenomiksi, mutta väittää ettei mitään töitä ole, päivät kuluu nukkuen ja somessa pyörien. Kun tulen töistä kotiin jääkaappi on aina tyhjä ja ensimmäisenä saa alkaa siivoamaan hänen jälkiään. Hankki oman asunnon (kimppakämpän kaverinsa kanssa) ja ajattelin jo hetken, että siitä se elämä nyt alkaa, mutta nyt väittää asunnossaan olevan hometta ja siellä ei kuulemma voi olla. On käväissyt aina välillä yhden yön asunnollaan ja aina palaa tänne täysihoidon pariin. Ihme kumma minä saan nämä hänen mukaansa homeista johtuvat flunssat myös häneltä, en ole tiennyt että homeesta johtuvat yskät ja nuhat tarttuu?

Asunnossamme asuu myös siis tämä 20 sisarus joka käy täyspäiväisesti töissä ja hakee opiskelemaan. Hän maksaa omat menonsa ja tosiaan tekee pitkää päivää, hyvin kypsä on ikäisekseen. Minua pelottaa, että tämä vanhempi sisarus antaa huonoa esimerkkiä nuoremmalle ja kohta minulla on kaksi makoilijaa täällä.

Miten voisin hienovaraisesti ohjata lapsen ottamaan vastuuta itsestään ja elämästään?

Kommentit (201)

Vierailija
1/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän oli vähän aikaa sitten kirjoitus jossa äidin luona asui aikuinen poika. Nyt samat ohjeet tähän ketjuun.

Vierailija
2/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina hienovaraisuus auta. Mieti, että teet lapsellesi karhunpalveluksen noin. Hänen ei tarvitse itse ottaa ollenkaan vastuuta. Itse oli kahden pojan yh ja oli selvää, että intin jälkeen omilleen, opiskelemaan ja töihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miesystävän luona asuu 34 vuotias tytär. Kun ei uskalla sanoa tälle, että vois muuttaa omilleen.

Vierailija
4/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda lukot oveen, äläkä päästä sisälle.

Vierailija
5/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tradenomi voi työskennellä ihan vaikka kaupassa? Ja kauppoihin haetaan jatkuvasti uusia työntekijöitä. Iske näitä työpaikka ilmoituksia hänen eteensä?

Vierailija
6/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että mitään kasvattelee, siinä olisi hänelle liikaa työtä. 

Olen ehdotellut työpaikkoja, mutta tuhahtelee vaan ettei mihinkään kassalle lähde. Naureskelee myös sisaruksensa työlle, on tavallista duunarihommaa. Sisarus tietenkin tekee lukion jälkeen tällaista tavallista työtä mistä saa rahaa elämiseen ja ehkä myös hieman säästöönkin tulevia opintoja varten.

Vierailija
7/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota avaimet pois, kun hänellä asunto kerran on. Toivota onnea työnhakuun.

Vierailija
8/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko hienovaraisuuden aika nyt ohi? 

Vierailija
9/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuta tyttäret pöytään ja kerro mahdollisimman selkeästi mitä SINÄ haluat. Huom. Tee heti alkuun seläksi että sinä päätät, asunto on sinun ja että tämä tuleva muutos ei ole valinnainen. Lopeta olemasta muiden kynnysmatto.

Sitten keskustelkaa aiheesta jokaisennäkökulmasta ja anna viikko heille mietimis- ja sulatteluaikaa ja sitten toinen istunto missä teette jatkosuunnitelmat. 

Varmadti joku suuttuu ja pahootta mielensä mutta tytöt ymmärtää kyllä että omillen lähtö avaa myös heille oman elämän. 

Kai ymmärrät että sinä teet ns karhumpalveluksen hyysäämällä ja passaamalla aikuisia ihmisiä.

Vierailija
10/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannan ehkä syyllisyyttä siitä että lapsi on asunut isällään viimeiset vuodet ja nyt kun 'palasi' luokseni olen heti ulos heittämässä. En vaan pysty avaimia pois ottamaan, vaikka kovasti mieli tekisi. 

Vierailija
11/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun koti, sun säännöt ja teet ne selväksi myös tyttärellesi.

Vierailija
12/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auta jotenkin saamaan oma asunto, Eiköhän se siitä sitten. Nykyhallitus on tehnyt tästä lähes mahdotonta. Aiemminkin oli jo vaikeaa.

Nyt seisoo asuntoja tyhjillään aivan älyttömät kasat. Minimipalkoilla jne. ei ole varaa. Asuntokauppa ei kulje. Kela ei käsittele hakemuksia, kun ei ole käsittelijöitä, kun kela irtisanoi älyttömät määrät porukkaa tässä ihan justiinsa.

Eduskunnassa ne vaan palkat nousee ja tarttetaan lisää avustajia, kun ei porukka pärjää itellään. Avustaja hakee kahvit, toinen lukee päivän lehden ääneen. Sit pitääkin mennä jo kokoukseen,että saa kokouspalkkion raskaan työn päälle. Huhhuh. Ilmankos porukka äänestää ihan pelleporukkaa tonne pellejen töihin.

Aiajaijai Keskisarja, minkä teit. Tässä riittää sulla seliteltävää lopun ikää. Nussunnussun.

Vierailija
13/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näytä tämä viestisi hänelle. 

Vierailija
14/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta palvelu ja täysihoito. 

Vierailija
15/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna hänelle suraavana merkkipäivänään lahjaksi esitäytetty muuttoilmoitus.

Vierailija
16/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään hienovaraisuutta kun sanot suoraan mikä on homman nimi. Ja että nuoremmalle naureskelu loppuu nyt. 

Vierailija
17/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsikää hänelle toinen asunto. Home heikentää vastustuskykyä ja saa siksi kaikki flunssat. Huom: homeelle haisevat tavarat pitää hävittää jos niitä ei saa puhdistettua esim pesemällä kuumassa vedessä (astiat, vaatteet). Sano että joku duunarityö pitää ottaa vastaan, auta hakemaan töitä.

Vierailija
18/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannan ehkä syyllisyyttä siitä että lapsi on asunut isällään viimeiset vuodet ja nyt kun 'palasi' luokseni olen heti ulos heittämässä. En vaan pysty avaimia pois ottamaan, vaikka kovasti mieli tekisi. 

Ja sitä tyttö käyttää hyväkseen, sun syyllisyyden tunteita.

Vierailija
19/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni on myös kovin herkkä ottamaan itseensä ja jotenkin lapsellinen. Meillä meni niin hyvin tämän nuoremman kanssa, joka tuntuu paljon kypsemmältä kuin siskonsa. Nuorempi varmasti pian muuttaa pois opiskelemaan ja nämä ovat viimeisiä hetkiä kun hän täällä pyörii. Nyt kun vanhempi on täällä, dynamiikka on muuttunut ja säälittää tuo nuorempikin, joka joutuu paljon joustamaan kaikesta ja minullakaan ei nyt riitä rahat samalla tavalla häntä tukemaan kuin olin ajatellut, kun siis ilmestyi toinenkin elätettävä tähän. Ja siis selvennyksenä tätä vanhempaa on kovasti tuettu hänen ollessa 20, lähtiessään opiskelemaan yms.

Vierailija
20/201 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuinka pieni tämä kaupunkiasunto on? Miten te kolme nukutte siellä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme