Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ADHD-lääkityksestä kysymys

Vierailija
31.12.2024 |

Olen nelivitonen mies ja mulla aiemmin tänä vuonna diagnosoitiin ADHD. Diagnoosi oli hyvin selvä ja sain siihen Concerta-lääkityksen. Olen koko ikäni kärsinyt nopeasti muuttuvasta mielialasta, keskittymisongelmista, oppimishaasteista ja selittämättömästä ahdistuksesta. Concerta vei käytännössä kaikki oireet pois välittömästi, mutta lääkityksen käyttö on todella vaikeaa käytännössä.

Kun otan lääkkeen aamulla, väsymys, vtutus ym katoaa noin tunnin päästä vaikka olisin herännyt todella pahalla tuulella. Olen tehokas töissä, fokusoitunut ja käytännössä aina hyvällä tuulella. Mutta kun lääkitys hiipuu loppuiltapäivästä, niin mieliala laskee. En saa varsinaisia "crasheja" lääkkeen hiipuessa, mutta iltaisin olen tuskainen, levoton ja alakuloinen. Jos otan lisää lääkettä, niin yöunet on mennyttä.

Viikonloppuisin yritän olla ilman lääkettä, mutta jostain syystä lääkityksen aloittamisen jälkeen olo ilman lääkettä on ajoittain hirveä. Raivoan mielessäni ihan tyhmistä asioista, ahdistun, huolestun, olen todella levoton jne. Tietenkin voisin myös ottaa lääkkeen viikonloppuisin, mutta sitten silloinkin illat ovat taas huonoja. Tuntuu siltä että kun aloitin lääkkeen niin elämä on vuoristorataa. Pystyn olemaan todella hyvä työntekijä, mutta vapaa-aika on sitten todella haasteellista.

Concertan kanssa myös seksielämä on haaste. Kiinnostusta riittää, mutta stimulantit vaikeuttavat hyvän erektion saamista huomattavasti. Tästäkään syystä en haluaisi viikonloppuisin lääkettä käyttää. Iltaisin ei ole ongelmia, mutta mielialasta johtuen ei myöskään seksi ole usein mielessä.

Tiedän että ADHD-lääkitys on vaikea ja sitä voi joutua säätämään kauan, mutta onko kukaan kokenut vastaavaa ja olisiko antaa toimivia vinkkejä? Mulla on myös lyhytkestoinen Medikinet jota käytän harvakseltaan jos pitää olla skarppina esim 12h työpäivä pitkine kokouksineen, mutta seuraava yö on niin vaikea että pyrin tätä tapaa välttämään.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki käyttävät lääkityksen kanssa iltaisin melatoniinia. Suosittelen sitä. Kaupasta saa, eikä maksa paljoa. 

Käsitykseni mukaan muut sivuoireet helpottavat ajan myötä, jos lääkettä käyttää säännöllisesti.

Facessa vertaisryhmiä, joista saa tarkemmin kokemuksia, kun kysyy.  

Vierailija
2/3 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota sitä Medikinetiä esim. lounasaikaan tai vähän myöhemmin, et jos se helpottas niitä "laskuja" mut ei veis yöunia...? Ja säännöllisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatteko vinkata vertaisryhmää? Avoimilla foorumeilla tuntuu olevan todella paljon suoranaista vihaa ja loukkaavia kommentteja, joita ei jaksaisi lukea lainkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä