Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä pienistä asioista olet alkanut säästää?

Vierailija
31.12.2024 |

Itse aloin:

-Juomaan kahvia 1x päivässä sen sijaan, että joisin 2x.

-laitan vähemmän suolaviipalekurkkuja leivän päälle. Puolitan sen määrän, mitä aiemmin söin.

- pesen aamuisin kasvot vain vedellä, aiemmin pesin aamuin illoin pesuaineella.

-käyn viileämmässä ja lyhyemmässä suihkussa.

-luen kirjat kirjaston nettisivuilta

-en käy lasten kanssa elokuvissa. Katsotaan Risto Räppääjät kotisohvalta ja ostetaan halvat popparit kaupasta. 

Nää nyt ainakin tuli itelleni ekana mieleen. Oon aiemminkin ollut säästäväinen, mutta näö säästöjutut on mulle uusia vanhojen lisäksi. Kaikesta täytyy alkaa näköjään tinkimään nykyhintojen kallistuessa. 

No, säästö se on pienikin säästö. 

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mistään. Tänä vuonna meni 150 euroa vähemmän ruokaan kuin viime vuonna. Mistä johtunee, kun hinnat ovat nousseet ja söin ihan samalla tavalla molempina vuosina?

Vierailija
22/85 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta muusta paitsi ilotulitusraketeista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin parturissa käynnit 2 vuotta sitten, säästän 100 euroa vuodessa.

En osta enää jugurttia, säästö halvimmalla jugurtilla 10 euroa kk.

Puolitin autolla ajelun. Säästö yli 500 euroa vuodessa.

En ole ostanut vaatteita.

Kaupassa ostan pääsääntöisesti vain tarpeellista -50% tavaraa.

Vierailija
24/85 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta. Ruisleipä ja näkkileipä menee teen kanssa ilman leivänpäällisiä. Käyn suihkussa 2-3 kertaa viikossa.

Minä en ole koskaan käynyt suihkussa tuon useammin. En voi säästää ainakaan tuossa. Ja en ole suihkussa tuntikaupalla.

Vierailija
25/85 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi on edelleen niin halpaa, että melko vaatimaton säästö tulee siitä, että juo vain kupillisen päivässä entisen kahden sijaan.

Vierailija
26/85 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan punalaputettuja elintarvikkeita. En tilaa lehtiä ja lopetin suoratoistopalvelut. Erosin kirkosta.

En osta mitään kuin tarpeeseen. Korjaan itse vaatteita tai ostan kirppiksiltä ja korjaan. Ruokaostokset vain max. 10e kilohinnalla, oli normia tai laputettuja.

Vierailija
27/85 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin hiusten vaalentamisen ja koitan totutella tähän omaan ruskeanharmaaseen maantien väriin jälleen uudestaan, ei edes ole niin paha ja noi värit on jo aiemmin kirvellyt päätä.

Se kirvely on ennusmerkki potentiaalisesta allergisesta shokista. Sitruunamehu ja auringonvalo ovat ainoat turvalliset vaihtoehdot. Itselläni päänahka turposi vaalennustouhuissa vesikelloiseksi ja palaneeksi. Meni pitkään parannella sitä ja hoitaa päänahkaa kortisonilinimentillä ja ennen pesua Humektanilla. Sen jälkeen en ole edes käyttänyt mitään hajustettuja tai eksoottisia yrttejä tai öljyjä sisältäviä hoitoaineita. Värinvaihtoaika meni ohi käyttämällä huiveja ja sellaista hiuslisäkettä, jossa on hainhampaissa blondivaaleita ja tummanvaaleita raitoja.

Vierailija
28/85 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi monesta asiasta kun alkaa tarkkaan miettimään.

-Harkitsen tarkkaan mitä ostan ylipäänsä. En osta vaatteita tai kenkiä huvin vuoksi vaan tarpeeseen, uutta elektroniikkaa tai kodinkonetta vaan jos vanha menee rikki.

-Suosin tori.fi:tä ja kirpputoreja ensisijaisesti uuden ostamisen sijaan.

-Lopetin ylimääräiset jäsenyydet ja lehtitilaukset.

-Lahjoitan hyväntekeväisyyteen määrällisesti pienempiä summia kuin ennen.

-Ruokakaupassa ostetaan nykyään tarjousten perusteella, ei valmiin ostoslistan mukaan ja ruoka tehdään niiden tarjousainesten pohjalta.

-Käytän palveluita harkitummin, esim. osallistumista jollekin kursseilla tai vaikka jalkahoitoja.

-Suosin kaupoissa halpamerkkejä ja ostan kaappiin valmiiksi varastoon jos jotakin löytyy halvalla.

Vierailija
29/85 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta vaatteita. Käytän murukahvia oikean kahvin sijaan. Ostin Xtran kaurahiutaleita. Käyn suihkussa vain joka toinen päivä. En käy enää leffassa tai ravintolassa ollenkaan. Teen ruokaa mahdollisimman paljon itse, mitä nyt työssäkäynniltä kerkeän.

Vierailija
30/85 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin parturissa käynnit 2 vuotta sitten, säästän 100 euroa vuodessa.

En osta enää jugurttia, säästö halvimmalla jugurtilla 10 euroa kk.

Puolitin autolla ajelun. Säästö yli 500 euroa vuodessa.

En ole ostanut vaatteita.

Kaupassa ostan pääsääntöisesti vain tarpeellista -50% tavaraa.

Lisäksi lopetin huuhteluaineen käytön pyykin pesussa. Pesuaine halvinta cooppia.

Aloitin pullojen ja tölkkien keruun kävelylenkilläni. Lumettomaan aikaan tölkkiä kertyy jopa 5 euron edestä viikossa.

Vierailija
31/85 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan työmatkat pyörällä. Aika iso säästö.

Ostan vaatteet ja kengät suurimmaksi osaksi käytettyinä. Iso säästö sekin.

Olen ostanut suuren osan kodin tekstiileistä ja huonekaluista käytettyinä. Olen ommellut verhoja ja koristetyynynpäällisiä itse. Olen virkannut itse mattoja ja kunnostanut vanhoja, ilmaiseksi saatuja huonekaluja. Minusta meillä kotona näyttää tosi kivalta.

En tilaa mitään lehteä. 

Teen itse ruoat. Ei syödä juuri ravintoloissa. Isänpäiväksi tein itse lohkoperunoita, ostin punalaputetun paistin, tein uunijuureksia ja leivoin jälkkäriksi mustikkapiirakan (oon kerännyt mustikat itse) ja tarjosin sen kanssa vaniljajäätelöä. Lasten isä ja isoisä oli tosi tyytyväisiä, ei maksanut kuitenkaan paljon.

Leivon itse leivän, pullat, kakut ja piirakat. En osta keksejä tms.

Marjastan ja sienestän itse. Olen myös ajatellut ostaa tuottajalta lihaa isomman määrän pakastimeen. Minulla on pihalla omenapuu ja marjapensaita ja raparperia. Teen itse hilloa ja mehua säilöön.

Lainaan kirjat kirjastosta.

En ostele kauheasti mitään muuta kuin ruoan raaka-aineita. Pesuaineet ostan Tokmannista, kun ne on siellä halvempia. 

Mulla menee aika vähän rahaa, mutta tuntuu, että en pihistele oikein missään. Osaan leipoa, tehdä ruokaa, ommella, kutoa ym. aika hyvin. 

Teen vapaaehtoistyötä urheiluseurassa. Pääsen sen vuoksi katsomaan tapahtumia ilmaiseksi. 

Harrastan hiihtoa, pyöräilyä, lenkkeilyä ja uintia. Harrastaminen on hyvin halpaa mutta tehokasta.

Vierailija
32/85 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tilaa lehtiä ja irtonumeroitakaan en enää osta.

Hiukset leikkaan itse.

Vaatteet käytän loppuun. Nykyisin kuljen kotona puolialastomana ettei vaatteet hapristu pesukertojen vuoksi liian nopeasti. Ostan halpoja vaatteita ja kenkiä, vaikka koko tai väri ei sopisi.

Ostan halvimmat saippuat ja shampoot. Hoitoaineen käytön lopetin.

Syön vain kotona tehtyä ruokaa. Juon hanavettä ja erittäin harvoin ostan tuoremehuja, joita käytän lähinnä hedelmäsalaatin nesteenä.

Pysyttelen kotosalla ja pyrin välttämään ruoka sekä kahvivieraita.

Kahvin juomisen puolitin muutama vuosi sitten.

En käy maksullisissa paikoissa. En matkustele. 

Harrastuksena kaikki ilmainen tai kohtuuhintainen, josta saa jotain tarpeellista.

Käyn kauempana kaupassa, koska kaikki on suuremmassa kaupassa halvempaa kuin lähikaupassa.

Käytän niitä tavaroita, joita olen ostanut - en uusi muodin tai mieltymyksen mukaan. Pidän kaikesta hyvää huolta, jotta ne kestäisivät mahdollisimman pitkään.

Vierailija
33/85 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen työmatkat yhteensä 21km. Ennen menin bussilla , säästän jonkun verran mutta pitää muistaa että kengät kuluu

Vierailija
34/85 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mistään pienistä asioista, vaan matkustelusta, johon ennen upposi paljon rahaa.

Pienien asioiden kohdalla maksan, vaikka tuntuu kalliilta, ajatellen, että kannan korteni kekoon talouden hyväksi. Esim. Kun ostin jouluksi suomalalaista siianmätiä enkä puoleksi halvempaa kanadalaista.

Vierailija
35/85 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin hiusten vaalentamisen ja koitan totutella tähän omaan ruskeanharmaaseen maantien väriin jälleen uudestaan, ei edes ole niin paha ja noi värit on jo aiemmin kirvellyt päätä.

Varmaan mahdoton säästö tulee tuosta.

Vierailija
36/85 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan isoimman mahdollisen pakkauksen kaikesta

Leikkautan hiukset sellaiseen malliin mikä näyttää ihan ok:lta useamman kuukauden ajan (ennen kävin n. 6vk välein kampaajalla)

Käytän enemmän markettikosmetiikkaa

Vierailija
37/85 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin klubilla ruokaillessani otan talon viiniä ruokajuomakseni vuosikertaviinin sijaan ja kenkäni teetän Suomessa enkä matkusta italiaan sen vuoksi. Saa vaimokin opetella säästäväiseksi. Hän voisi hankkia asunsa pelkästään Pariisista ja jättää Londonissa käymättä.  

Vierailija
38/85 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mistään pienistä asioista, vaan matkustelusta, johon ennen upposi paljon rahaa.

Pienien asioiden kohdalla maksan, vaikka tuntuu kalliilta, ajatellen, että kannan korteni kekoon talouden hyväksi. Esim. Kun ostin jouluksi suomalalaista siianmätiä enkä puoleksi halvempaa kanadalaista.

Minä muistan 90-luvun laman. Silloin äitini teetti keittiöremontin sanoen, että juuri laman vuoksi tämä pitää tehdä. Tätä periaatetta itsekin noudatan, jos vain pystyn. 

Vierailija
39/85 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyttään tarjouksia ja hyödynnän ne. Muuten ei voi oikein säästää rahaa lisää kuin jättämällä ostamatta, esim. pyrin vähentämään kirpparointia ja kaupassa käyntien määrää. Käytän säästyneen ajan kuntosalilla, lenkillä tai sivutöissä, joten sillä ajalla joka meni ennen jonkin asian ostamiseen, tulee nyt tuloa. 

Vierailija
40/85 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiusöljyjä (joissa on liuottimena alkoholia, joka haurastuttaa hiuksia) ei kannata ostaa. Saman tai jopa paremman tuloksen saa ihan laittamalla hiustenlatvoihin 15-30 minuutiksi ruokaöljyä ennen hiustenpesua. Pesee shampoolla normaalisti ja tulos on yhtä hyvä kuin kalliilla öljyhoidolla.