Mistä pienistä asioista olet alkanut säästää?
Itse aloin:
-Juomaan kahvia 1x päivässä sen sijaan, että joisin 2x.
-laitan vähemmän suolaviipalekurkkuja leivän päälle. Puolitan sen määrän, mitä aiemmin söin.
- pesen aamuisin kasvot vain vedellä, aiemmin pesin aamuin illoin pesuaineella.
-käyn viileämmässä ja lyhyemmässä suihkussa.
-luen kirjat kirjaston nettisivuilta
-en käy lasten kanssa elokuvissa. Katsotaan Risto Räppääjät kotisohvalta ja ostetaan halvat popparit kaupasta.
Nää nyt ainakin tuli itelleni ekana mieleen. Oon aiemminkin ollut säästäväinen, mutta näö säästöjutut on mulle uusia vanhojen lisäksi. Kaikesta täytyy alkaa näköjään tinkimään nykyhintojen kallistuessa.
No, säästö se on pienikin säästö.
Kommentit (85)
Aloitin harrastuksena siivota iltaisin lisätyönä. Saan liikuntaa ja lisäksi mulle maksetaan palkkaa siitä.
Käytän kahvinporot uudelleen, lisään aina vain uutta kahvia suodattimeen. Kahvin kulutus puolittuu näin.
Vierailija kirjoitti:
Käytän kahvinporot uudelleen, lisään aina vain uutta kahvia suodattimeen. Kahvin kulutus puolittuu näin.
Ja suodattimien kulutus loppuu kokonaan😂
En ole pariinkymmeneen vuoteen mitenkään erityisesti ole alkanut tinkimään menoista. Rahankäyttöni on aina ollut tarpeen mukaista, käytän vähemmän kuin tienaan. Hankinnoissa ei tarvitse luksusta, vaan tuotteen joka palvelee tarkoitustaan.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin parturissa käynnit 2 vuotta sitten, säästän 100 euroa vuodessa.
En osta enää jugurttia, säästö halvimmalla jugurtilla 10 euroa kk.
Puolitin autolla ajelun. Säästö yli 500 euroa vuodessa.
En ole ostanut vaatteita.
Kaupassa ostan pääsääntöisesti vain tarpeellista -50% tavaraa.
Et kyllä ole paljoa ajanut ennenkään, tankillinen eli 100€ menee itsellä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Seksissä. Ei mene rahat kumeihin eikä pillereihin.
Ei tarvitse, minä voin tarjota ehkäisyn yhteisen harrastuksen eteen.
Olen hyvätuloinen, mutta yksinhuoltajana Helsingissä sekään ei riitä kaikkeen, kun en kovin paljon halua lapsen tarpeista ja toiveista säästää.
En ole pariin vuoteen ostanut mitään uutta kotiin, en edes pieniä kodinsisustusesineitä. Tai yksi aluslakana oli pakko ostaa, mutta esim. hyllyt, jotka oikeasti tarvitsisin, odottavat parempaa aikaa.
En käy hierojalla, laitattamassa kynsiä tai ripsiä, enkä nykyisin edes kampaajalla. Värjään itse kulmakarvat ja leikkaan tukkaa.
En harrasta mitään maksullista, en käy leffassa, muissa kulttuurimenoissa ehkä kerran vuodessa.
Ostan itselleni vain todella harkitusti ja tarpeellista. Ehjät kengät on pakko olla ja töissä pitää näyttää asialliselta.
Ulkona syöminen ja noutoruoka vain erityistilanteissa, aiemmin tämä oli arkea.
Nostin vakuutuksen omavastuuta hiljattain, että maksu pieneni.
Edelleen käytän rahaa ruokaan, asumiseen ja mahdollisuuksien mukaan matkustamiseen lapsen kanssa. Nämä viimeiset vuodet yhdessä tuntuu niin arvokkailta, että ei näitä raaski viettää sohvalla istuen, vaikka hänen lapsuuden "kalleimmat vuodet" osuivatkin korkeiden kulujen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Kahvi on edelleen niin halpaa, että melko vaatimaton säästö tulee siitä, että juo vain kupillisen päivässä entisen kahden sijaan.
Mutta nämä kaappiin halvalla ostetut kahvit riittää puolta pidemmäksi aikaa tällä tavalla, ensi vuonna on luvattu kahvin kallistuvan huimasti. Ap
"Ostan halpoja vaatteita ja kenkiä, vaikka koko tai väri ei sopisi".
Tätä mä en ainakaan tekisi, vaikka kuinka köyhä olisin.
Vierailija kirjoitti:
Leikkautan hiukset sellaiseen malliin mikä näyttää ihan ok:lta useamman kuukauden ajan (ennen kävin n. 6vk välein kampaajalla)
Käytän enemmän markettikosmetiikkaa
Mä olen viimeksi käynyt kampaajalla vuonna 2005. Leikkaan itse latvani (pää alas päin ja nippasu latvoista pois), mulla on puoleen selkään asti värjäämättömät luomuhiukset.
Olen aina käyttänyt pelkkää markettikosmetiikkaa.
Lisäksi en ole ikinä polttanut enkä käytä alkoholia.
Olen säästänyt kymmeniä tuhansia tällä tavoin.
Pelkästään se, että ei mene rahaa noihin, on säästöä keskimäärin varmasti 600 euroa kuussa. 7200 euroa vuodessa ja 10 vuodessa 72 000 euroa. Säästöä siis että voi ne rahat käyttää johonkin muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Tosi monesta asiasta kun
-Ruokakaupassa ostetaan nykyään tarjousten perusteella, ei valmiin ostoslistan mukaan ja ruoka tehdään niiden tarjousainesten pohjalta.
Mitä ostat tarjouksesta? Minä löydän tarjouksista aika vähän sellaista, mitä käytän. Lihat on usein marinoituja, ja niitä en halua. Kahvi on Juhlamokkaa tms.
Tilasin verkkokaupasta kolme mekkoa 20:n prosentin alennuksella. Ostin kympin viiniä huomiseksi. Leikkaan itse hiukseni.
Vierailija kirjoitti:
Kahvi on edelleen niin halpaa, että melko vaatimaton säästö tulee siitä, että juo vain kupillisen päivässä entisen kahden sijaan.
No halvin kahvi on 7 eurosta ylöspäin. Jos puolittaa kahvinkulutuksen niin kyllähän siinä säästöä kertyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erosin kirkosta. Myyn pois paljon vuosien varrella kerättyjä tavaroita. Käytän kaikki pesuaineet kaapeista pois ennen kuin ostan uutta. Teepussit liotan moneen kertaan. Yritän nukkua pitkään niin jää ainakin yksi ateria syömättä. Otan lääkkeitä vähemmän, pidän välillä jopa viikon pausseja. No ei nämä niin pieniä ole mutta pakko näin tehdä. Tänä jouluna jätin ulkokausivalot käyttämättä, mitäpä noita naapureiden ja ohikulkijoiden iloksi laittamaan kun itse en pihalla oleile.
"Käytän kaikki pesuaineet kaapeista pois ennen kuin ostan uutta."
Miten tämä on säästämistä, jos tiedät, että sitä pesuainetta kumminkin tarvii taas kohta lisää ostaa? Säästämistä olisi ostaa esim. isompi tonkka pesuainetta, joka on edullisempaa kuin pieni. Esimerkiksi 3 litran nestesaippuakanisteri maksaa saman verran kuin yksi pieni pumppupull
Aivan. Kerran kysyin mieheltäni, että miksi muuten ostat aina kerralla lähes vuoden edestä shampoota, hammastahnaa, pyykkiaineet ja kaikki tollanen perusjuttu. Hän sanoi, että kun meet kauppaan ostaa pelkän juuuston, niin siellä sitten pyörit ja ajattelet ainiin se puuttuu sekin puuttuu jne, ja sitten yhtäkkiä se sun juustoreissu maksaakin 50eur. Mutta, kun tiedät, että pelkkä juusto riittää, niin säästät siinä rahaa. Iso kauppalasku tulee yleensä just noista pesujutuista.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin kuljen kotona puolialastomana ettei vaatteet hapristu pesukertojen vuoksi liian nopeasti.
Mitenkäs lämmityskulut?
Asun suht vaatimattomasti. Vuokralla tosin eli palstan mielestä tietty tyhmää. Syön 2-3 kertaa päivässä eli jätän välipalat välistä esimerkiksi. En osta vaatteita. Etötöiden vuoksi voin olla vanhoissakin. En käy kahviloissa, elokuvissa tms.