Eläkeläisenä olosta
Eläkkeellä olo on yliarvostettua. Juttelin yhden kanssa, jolla tänään kaupassa käynti, pyykinpesu ja lounas jossain. Ja televisiota. Minulla ei ole pyykinpesua, joten lounasta, kauppaa ja kävelylenkki. Hän sentään pääsee ulkomaille. Minulla ei ole siihen varaa. Mikö järki tässä on? Sairastuttaa ihmisemielet turhanpäiväisellä joutilaisuudella ja rahattomuudella. Miettikäähän, että ensin olette viisi päivää viikossa kokopäiväisessä työssä ja sitten yritätte keksiä sille ajalle jotain muuta tekemistä. Kello on nyt kymmenen aamulla ja kahvin lisäksi ole surffaillut netistä lounastarjontaa. Eläkkeessä ei ole mitään hyvää. Pelkkää apaattisuutta, näköalattomuutta, pennin venytystä, tyhjyyttä ja jouten oloa. Työhön menisin, jos olisi tarjolla.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkkeellä, tein ylivuosia nostaakseni eläkettä. Nyt ihmettelen miten aika ei tahdo riittää kaikkeen mielenkiintoiseen. On vapaus valvoa ja nukkua, ulkoilla ja kokata, käydä konserteissa ja matkustella. Jouten oloon on oikein pitänyt opetella. Tervetuloa eläkkeelle.
Jos eläkkeesi ei riittäisi konsertteihin, matkusteluun ja ruokaankin hyvin niukasti, mitä sitten tekisit?
En ole tuo aiemmin vastannut, mutta luulen, että tekisin jotain vapaaehtoistyötä. Olen sitä nytkin harkinnut, mutta en ole vielä ehtinyt. Eläkkeellä olen ollut puolisen vuotta. Tekeminenhän ei maailmasta lopu.
Minulla on velaton 80 m2 rivarin päätykolmio kotinani, kaikki asumismenot 230 €/kk, nettoeläkekkeeni on 2278 €/kk, tilillä selvää rahaa 32 567 €, sijoituksissa lisää. Hvä auto, vapaus mennä ja tulla. Kirjoja luettavana, sarjoja seurattavaa, matkoja tehtävänä, sisustusta harrastettavana ja komeita miehiä löytyy pantavaksi kun vain niin haluan. Ei ehdi tulla aika pitkäksi.
Käy kävelyllä, liikkuminen piristää.
Hae töitä, toivottavasti löydät.
Tututulla eläkeläisellä on vaikka mitä tekemistä. Käy kuntosalilla, vesijumpassa, lenkkeilee, lukee paljon, on sosiaalisesti aktiivinen, kesäisin huolehtii kotipihasta, kerää marjoja, sieniä, kuivattaa yrttejä. Aina on jotakin hommaa.
Ne jotka valittavat, että on tylsää eläkkeellä tai muuten ovat sellaisia, joilla ei ole minkäänlaista mielikuvitusta mitä voisi tehdä kun on aikaa. Olla möllötetään ja ihmetellään että mitä nyt tekis. Jos ei ole rahaa kuin juuri elämiseen on tietty myös yksi syy, vaikka silloinkin keksisin takuulla jotain tekemistä johon ei rahaa kulu. Olen ollut jo 15 vuotta eläkkeellä ja tekemistä ja menemistä on riittänyt ihan kiireeseen asti. Enkä viitsi edes matkustella paljon mihinkään. Tykkään olla kotonani jossa minulla on työpaja, teen puutöitä ja maalaan tauluja. Kasvimaa ja puutarha ovat myös ilonani. En haluaisi asua kaupungissa kerrostalossa, mutta jos olis pakko niin keksisin kyllä tekemistä silloinkin. Televisiota en viitsi kyllä katsoa uutisia enempää, kirjoja riittää tässä talossa. Eläkkeelle kun lähtee pitää olla etukäteen jo aikoja sitten suunnitelma, miten ovat raha-asiat eläkkeellä. Kauheaa olisi kituuttaa ja laskea senttejä eläkkeellä ja lähteä jonnekin leipäjonoon ruokakassia hakemaan. Eläkkeellä pitää saada olla huoleton raha-asioista ja tehdä ja kokeilla kaikenlaista tekemistä mistä saa iloa itselle ja muillekin.
Kyllähän sitä eläkeläisenä elämä voi tuntua tyhjältä jos ei ole tekemistä. Tekemiseksi en laske netissä olemista.
Eläkkeellä voi jatkaa harrastuksia, joita harrasti työssä ollessaan, opetella jotain uutta, ilmoittautua mukaan vapaaehtoistoimintaan, tavata ystäviä, auttaa naapuria, olla sukulaisiin yhteydessä, opiskella... Ei varmaan missään elämänvaiheessa asiat ja mielenkiintoiset tekemiset tule itsekseen eteen. Vaan pitää nähdä mitä voisi tehdä pelkän olemisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä eläkeläisenä elämä voi tuntua tyhjältä jos ei ole tekemistä. Tekemiseksi en laske netissä olemista.
Eläkkeellä voi jatkaa harrastuksia, joita harrasti työssä ollessaan, opetella jotain uutta, ilmoittautua mukaan vapaaehtoistoimintaan, tavata ystäviä, auttaa naapuria, olla sukulaisiin yhteydessä, opiskella... Ei varmaan missään elämänvaiheessa asiat ja mielenkiintoiset tekemiset tule itsekseen eteen. Vaan pitää nähdä mitä voisi tehdä pelkän olemisen sijaan.
Näinpä juuri. Mulla on vielä noin 1,5 vuotta eläkeikään, mutta jo nyt odotan eläkepäiviä. Nuorempana ompelin lähes kaikki vaatteeni itse, joten yksi asia, jota eläkkeellä teen, on ompeleminen. Olen myös katsellut öljyväriä ja maalauskankaita. Harmittaa, kun aikoinaan heitin mun maalaustelineen pois, mutta voihan sitä ostaa uudenkin. Rivaripihani ovat saaneet rehottaa miten sattuu, kun ei ole ollut inspiraatiota tedä niille mitään. Ensi kesänä alan pikkuhiljaa niitä siistimään ja sitten seuraavana istuttamaan kaikenlaista. Pitää vaan ensin vähän perehtyä, mikä tuolla kasvaisi hyvin. Eilen kävin yhden hiljattain eläkkeelle jääneen ystäväni kanssa kahvilla ja hänkin jo iloitsi siitä, että pian ehditään nähdä useammin. Tässä lähellä on myös palvelutalo ja ajattelin eläkkeellä jäätyäni kysäistä sieltä, onko tarvetta vapaaehtoistyölle. Voisin vaikka käydä viemässsä vanhuksia kävelylle tms. Uutta koiraa en aio enää ottaa sen jälkeen, kun nykyisestä aika jättää, mutta nuoremmalla sukupolvella on koiria, joita voin välillä ottaa hoitoon. Uskoisin keksiväni itselleni riittävästi tekemistä ja toisaalta osaan myös nauttia tekemättömyydestä.
Nautin nyt eläkepäivistä, kun ei tarvitse suorittaa. Monet ovat kovin kiireisiä eläkeläisiä. (Ja siitä tehdään iso numero.) Itse taas tykkään, kun päivät vaan soljuu omalla painollaan. Rahaa olisi matkustaa, vaan ei kiinnosta yhtään enää sekään. Mutta näin me ollaan erilaisia.
Tuntemilla eläkeläisillä on kaikilla koko ajan kiire. Joka päivä jotain tekemistä, kun yrittää sopia, että nähtäisiin. On mökillä tekemässä remppaa, joku harrastusporukan juttu, reissussa kuukauden Kanarialla, toiset Kreikassa, Saksaan lähdetty joulumarkkinoille, risteilylle, aamupäivällä joku harrastus, iltapäivällä kuntosali ja uimahalli jne.
Ei niillä ainakaan aika tule pitkäksi.
Asun kaukana taajamasta. Kaupassa käyn kerran viikossa. Eipä täällä ole tekemisiä eikä harrastuksia, muuta kuin kävely. Naapureita on kilometrien päässä. Nostetaan kättä, mutta eipä muuta. Telkkaria katselen. Ei ole muuta tekemistä. Eikä rahaakaan. Tylsää on ja tyhjää. Katsella ulos ikkunasta ja seurata säätä. Ja lintuja seurailen ja eläinten jälkiä katson.
Ensimmäiset kuukaudet oli kuin kesälomalla oloa, mutta nyt käyn kävelemässä päivittäin jos keli sallii. Jos on jäätikkökelejä, niin pysyn kotona. Voin lukea tai tehdä käsitöitä, tai ihan vain olla jouten.
Kirjastossa voin käydä keskellä päivää (ilmainen). Syksyllä aloitin kansalaisopistossa kielten opiskelun sekä käyn pari kertaa kutomassa kangaspuilla. Ne maksaa jonkin verran, mutta ei mahdottomasti.
Muuta yhteen jonkun toisen kanssa, esimerkiksi ystäväsi, niin jaatte elämisen kulut.
Sinulla on seuraa ja jää enemmän rahaa mm. matkustamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun et tee freetöitä, miten käytät aikaasi?
Luen, kirjoitan, nukun, käyn lapseni haudalla.
Jos ajattelet että tuossa on tekemistä muutamaksi kuukaudeksi tai vuodeksi, mitä sitten ajattelit tehdä? Edessä voi olla vaikkapa parikymmentä vuotta.
En ole kommentin kirjoittaja, mutta väitätkö lukemisen, nukkumisen ja kirjoittamisen loppuvan muutamassa kuukaudessa? Tai lapsen haudalla käymisen?
Normaali ihminen nukkuu joka yö, myös me eläkeläiset.
En ehkä jaksaisi käydä töissä. Pää tuntuu tyhjältä, asiat eivät jää mieleen. Aioin syksylläkin käydä jonkin työväenopiston kurssin, mutta en jaksanut.
Tämä on ihan erilaista kuin vuorotteluvapaa, jolla olin työurani aikana. Puolen vuoden vapaan jälkeen töihin palatessa tunsi itsensä energiseksi.
Toivon piristyväni vielä. Ehkä kevään tullessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemilla eläkeläisillä on kaikilla koko ajan kiire. Joka päivä jotain tekemistä, kun yrittää sopia, että nähtäisiin. On mökillä tekemässä remppaa, joku harrastusporukan juttu, reissussa kuukauden Kanarialla, toiset Kreikassa, Saksaan lähdetty joulumarkkinoille, risteilylle, aamupäivällä joku harrastus, iltapäivällä kuntosali ja uimahalli jne.
Eläkeläisten kiireeseen näkökulma, jonka kuulin yhdeltä kuntoutuksen ohjaajalta: kun ihminen vanhenee, hän hidastuu. Kaikki tekeminen kestää lauemmin kuin nuorempana. Siksi eläkeläiset eivät päivän aikana ehdi yhtä paljon kuin nuorempina. Kannattaa varautua siihen.
Joskus käyn vaan kävelemässä lähimarketille ja istun kassan luona penkillä katsomassa mitä ihmiset ostavat. Sitten kävelen kotiin katsomaan telkkaria. Ei ole rahaa ruokaan ja kävely on ilmaista. Vettä hanasta. Siinä eläkeläisen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten kiireeseen näkökulma, jonka kuulin yhdeltä kuntoutuksen ohjaajalta: kun ihminen vanhenee, hän hidastuu. Kaikki tekeminen kestää lauemmin kuin nuorempana. Siksi eläkeläiset eivät päivän aikana ehdi yhtä paljon kuin nuorempina. Kannattaa varautua siihen.
Tämä on viimeisen päälle totta. Olen välillä oikein kiukkuinenkin itselleni kun kaikki tekeminen kestää niin kamalan kauan. Tästä syystä päätin ottaa siivoojan kerran viikossa kun nyt jo melkein 75 vuotiaana ei meinannut "ehtiä" siivota ok-taloa. Vähän aikaa rehkin kunnes tympäännyin kun itselle ei ollut aikaa muuten kuin iltamyöhällä lukemiseen. Tässä iässä tarttee näet myös ottaa päivätirsat joka päivä. Ruokaa laitan kovasti mielelläni ja alusta asti itse, eineksiin ja pikaruokaan en aio ajatua. Keitän usein isompia määriä pakkaseen niin ruoanlaittoon ei kulu joka päivä aikaa. Hituriksi aloin oikeastaan vasta vuosi sitten, sitä ennen kenkä nousi reippaasti vielä. Aikansa kutakin.
Vierailija kirjoitti:
Joskus käyn vaan kävelemässä lähimarketille ja istun kassan luona penkillä katsomassa mitä ihmiset ostavat. Sitten kävelen kotiin katsomaan telkkaria. Ei ole rahaa ruokaan ja kävely on ilmaista. Vettä hanasta. Siinä eläkeläisen päivä.
Ei ole rahaa ruokaan? Kuinka pieni eläke semmoinen on? Mihin se kuluu?
Vierailija kirjoitti:
Muuta yhteen jonkun toisen kanssa, esimerkiksi ystäväsi, niin jaatte elämisen kulut.
Sinulla on seuraa ja jää enemmän rahaa mm. matkustamiseen.
Jos eläkeläisenä huvittaa matkustaa niin se on tehtävä sitten eläköitymisen alussa. Ei 75 v. ja vanhempana oikein viitsi matkustaa yhtään mihinkään enää kun pelkkä paskalla käyminen kaksi kertaa päivässä on jo ohjelmanumero.
Kyllähän eläkkeellä ole on kivaa, jos eläke on tarpeeksi suuri ja rahaa on jäänyt säästöön. Itsellä ei ole kummoinen eläke, mutta onneksi säästöjä on useita kymmeniä tuhansia. Pystyy elämään tavallisesti ja ostamaan mitä haluaa. Levyjä, kirjoja ja lehtiä on lähes loputtomaan kuunteluun ja lukemiseen. Uusia ostan lisää koko ajan. Netin ja television ääressä menee vuorokaudessa aikaa tuntikaupalla. Satelliitin kautta näkyy kymmeniä kanavia ja suurin vaikeus on se, ettei osaa päättää mitä katsoisi. Matkustelu ei ole kiinnostanut koskaan. Ei ole ongelmaa, ettei aika kuluisi. Jos joskus pitkästyttää, otan muutaman tunnin tirsat.