IS: Suomalaisten Temu tilaukset räjähtivät käsiin: Tavaraerien määrä nousi vuodessa 1,7 miljoonasta 22,7 miljoonaan
Kiinasta tulevien pakettien määrä on rajussa kasvussa, kertovat Tullin tuoreet tilastot.
Samalla kun kotimaisia yrityksiä menee nurin n. 300 kuukaudessa, ovat Kiinan halpakaupat yltäneet jopa yli 1000% kasvuun.
Kommentit (606)
Vierailija kirjoitti:
En oo tämmöstäkään ennen nähnyt että toisille on ongelma se mitä ostan ja mistä ostan. Luodaan uhkakuvia, syyllistetään ja nimitellään. En tiedä muista mutta muhun se ei vaikuta tippaakaan. Tilaan juuri sieltä mistä haluan, mitä haluan ja kuinka paljon haluan! Jälleenmyyjien ylimielisyydessä ei näköjään ole mitään rajaa.
Tottakai se on ongelma minulle, ettette osta minun maahantuomaa kiinapaskaa.
Eiku, siis se on ongelma, että tuette epädemokraattisia rosvovaltioita, orjatyötä ja muuta epäeettistä toimintaa, joka saa maapallon hukkumaan paskaan ja haasteisiin.
https://vaarallisettuotteet.fi/etusivu
Täältä näkee sitä "laadukasta ja testattua" tavaraa, mitä suomalaisrt kauppiaat myyvät...
Vierailija kirjoitti:
Täältä näkee sitä "laadukasta ja testattua" tavaraa, mitä suomalaisrt kauppiaat myyvät...
No nuo tuotteet on testattu pistokokein, mutta entä ne joita ei satuttu testaamaan?
Niinpä, mitään taetta niiden suomalaisesta kaupasta ostettujen tuotteiden kohdaltakaan ei ole mitään takeita.
Itse ostin Tokmannilta lämpöpuhaltimen, ja pian takuun jälkeen se syttyi palamaan.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki muutaman päivän takaa. Tarvitsin pienen elektronisen laitteen. Suomessa hinnat 15-35€ kaupasta riippuen. Kun aloin tutkia Temua ja Aliexpressiä, yllätys oli suuri kun ulkoisesti täsmälleen samanlaisia laitteita löytyi vaikka kuinka monelta myyjältä. Kiinan hinnat 2,50-10€. Tilaus lähti Kiinaan. Todennäköisesti paketti on vielä noutopisteessä nopeammin kuin suomalaisesta verkkokauapsta tilattuna.
Oli varmaan tarpeellinen, kun et kehtaa edes kertoa mikä tämä "elektroninen laite" oli :DDD
Varmaan joku riemuidea, tyyliin perseenvimputtaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nuo tuotteet on testattu pistokokein, mutta entä ne joita ei satuttu testaamaan?
Niinpä, mitään taetta niiden suomalaisesta kaupasta ostettujen tuotteiden kohdaltakaan ei ole mitään takeita.
Itse ostin Tokmannilta lämpöpuhaltimen, ja pian takuun jälkeen se syttyi palamaan.
Temun tuotteita ei testata edes pistokokein.
Ovat varmaan tosi turvallisia koska eivät ole päässeet tuolle sivustolle ja pelkästään siksi, koska häpeävä asiakas on vienyt sen kierrätysastiaan, jonka kustantavat suomalaiset kauppiaat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki muutaman päivän takaa. Tarvitsin pienen elektronisen laitteen. Suomessa hinnat 15-35€ kaupasta riippuen. Kun aloin tutkia Temua ja Aliexpressiä, yllätys oli suuri kun ulkoisesti täsmälleen samanlaisia laitteita löytyi vaikka kuinka monelta myyjältä. Kiinan hinnat 2,50-10€. Tilaus lähti Kiinaan. Todennäköisesti paketti on vielä noutopisteessä nopeammin kuin suomalaisesta verkkokauapsta tilattuna.
Oli varmaan tarpeellinen, kun et kehtaa edes kertoa mikä tämä "elektroninen laite" oli :DDD
Varmaan joku riemuidea, tyyliin perseenvimputtaja
Ok, se justiinsa! Tuli joululahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat varmaan tosi turvallisia koska eivät ole päässeet tuolle sivustolle ja pelkästään siksi, koska häpeävä asiakas on vienyt sen kierrätysastiaan, jonka kustantavat suomalaiset kauppiaat
Mutta miten ne suomikauppojen 99% tuotteista, joita ei ole testattu lainkaan. Tuo pistokokein testaaminen ei tarkoita, että jokin erä kaikista tuotteista testataan, vaan että vain osa tuotteista testataan.
Ja sitä suurinta osaa tuotteista ei ole koskaan testattu mitenkään!
Temun kaltaiset alustat pakottavat perinteiset jälleenmyyjät sopeutumaan ja kehittämään omia tarjouksiaan sekä hinnoittelustrategioitaan, mikä voi hyödyttää kuluttajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten ne
Suomikauppojen? Kuulostat ihan joltain itäiseltä myyntimieheltä
Temun tuotteita ei testata edes pistokokein ja täälläkin on tuhansin kommentein jo hoettu, kuinka ne ovat täsmälleen samoja tuotteita, joita täällä myydään kivijalkakaupoissa. Löytyykö sun asunnostasi joku noista takaisinvetotuotteista mutta vaan temusta tilattuna? Kuka uskoo noiden temu-tuotteiden sataprosenttiseen turvallisuuteen. hintako sen tekee? Jos tavara maksaa pennin ja sitä EI TESTATA, niin mikä siitä tekee turvallisen? Testaamattomuus
Et taida olla mitenkään hirveän viisas
Oon ostanut Temusta paljon, ihan kosmetiikkaakin, toistaiseksi ei ole ollut valittamista. Kynsilakat ovat kauniita ja pysyvät hyvin. Mulla ei ole ollut ongelmia huulipunien, ripsarien ja puuterien kanssa. Mutta esim tavaratalosta ostettu Lancomen ripsari aiheutti kirvely oireita. Muutaman tuotteen olen palauttanut, ovat olleet liian isoja. Temun koot pitävät aika hyvin paikkaansa mutta entisenä Aliexpress tilaajana tilasin tietty pari kokoa suurempia niinkuin Alissa piti. Mitä kokemuksia muilla?
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen ahne kauppias itkee.
Niin, mistä lähtien kauppiaan on pitänyt tehdä hyväntekeväisyyttä? Käytkö sinä töissä ilmaiseksi, tai ylipäätänsä käytkö töissä? Miten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen ahne kauppias itkee.
Niin, mistä lähtien kauppiaan on pitänyt tehdä hyväntekeväisyyttä? Käytkö sinä töissä ilmaiseksi, tai ylipäätänsä käytkö töissä? Miten on?
Ammatinvalinta kysymys. Valitettavasti nyt puhaltavat uudet tuulet ja sen sijaan että kitiset täällä sun kannattaisi miettiä uusia strategioita. On ihan oma asiasi miten sen teet, pistätkö lapun luukulle vai teetkö hyväntekeväisyyttä. Hyvä kauppias tajuaa että maailma muuttuu jatkuvasti ja on muututtava sen mukana. Mutta tässäkin sun on pakko syyllistää muita, omituinen asenne.
Vierailija kirjoitti:
"Mitä sieltä Temusta pitää ostaa? Olemme keskituloinen pariskunta, tulemme toimeen mainiosti, mutta tosi harvoin on tarvetta ostaa muuta kuin ruokaa ja hygieniatarvikkeita. Vaatteita ostetaan harvoin."
Olette varmaan harvinaisia ihmisiä, koska teillä ei juuri ei mikään mene koskaan rikki eikä kulu tai lopu.
Ruoan, hygieniatarvikkeiden ja vaatteiden lisäksi olen viimeisen vuoden aikana ostanut ainakin uuden paistinpannun, kasarin, kylpyhuoneen maton, pussilakanasetin, kaksi keittiöpyyhettä, pöytätuulettimen, hyönteisverkon, liukuesteet kenkiin, kenkälankkia, hiusharjan, hiuslenkkejä, patukkarullia, sähkölamppuja, loisteputken, sulakkeita, paristoja, putkiteippiä, tavallista teippiä, pikaliimaa, kopiopaperia, kirjekuoria, pinsetit, pillerirasian...ja varmaan muutakin, mutta ei nyt tule heti mieleen.
Näistä ainoastaan kaksi tavaraa olen tilannut Temusta, muut olen ostanut ihan Suomesta. Mutta oletan, että esim. täl
Olen eri vastaaja, mutta ei meillä ainakaan ole tarpeen ostella hiusharjoja, pinsettejä jne. Olen nuo ostanut aikaa sitten, eikä ole ollut tarve uusia. Viimeisimmän paistinpannunkin olen ostanut korona-aikaan 2020 kesällä, sillä ei ollut pientä pannua, lakanoiden ja pyyhkeiden ostosta on vielä kauemmin. Eikä kyllä edes omisteta listastasi puoliakaan, kuten pillerirasiaa, kylpyhuoneen mattoja, pöytätuuletinta, patukkarullia jne.
Mihin edes jotain pattereita tarvitsee jatkuvasti? Meillä menee satunnaisesti lapsen leluihin ja palovarottimeen. Viime vuonna en ole edes kertaakaan ostanut pattereita. Koko tähän astisen elämäni aikana on riittänyt yksi sulakepaketti, niitäkin on edelleen jäljellä, enkä sitäkään kyllä käyttäisi jostain Temusta..
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kokonaan unohtaneet mistä Flying Tigerin tai tuttavallisemmin Tiikerin tavarat tulevat, sieltä Kiinastahan nekin tulevat. Kauppa suorastaan kuhisee asiakkaita eikä kukaan huutele täällä Tiikerin asiakkaita idiooteiksi. Siellä on pelkästään juuri sitä sälää ja roinaa jota täällä niin kiivaasti vastustetaan. Pitäisikö sitäkin vastaan alkaa mutakampanja? Entä Rusta, Ikea, Jysk, Tokmanni? Entä online kaupat Amazon, Wish, Shein, Aliexpress? Entä sitten S - ja K- ryhmän kaupat? Nekin tilaavat käyttötavaroita, elektroniikkaa, tekstiilejä ja päivittäistavaraa kiinasta. Onko valvonta sitten parempaa? Uskokoon ken tahtoo mutta ainakin suomalaisten tuottajien hintoja on poljettu säälimättömästi. Ryhmät ovat saaneet monopoliaseman ja käyttävät sitä häikäilemättömästi hyväkseen.
Kyllä on aikanaan ollut myös useita keskusteluita liittyen wishiin, aliexpressiin jne. Ja aika tynnyrissä elävä saa olla, jos ei ole huomannut keskusteluita Sheinistä.
Itse en kyllä käy myöskään Tigerissa, en osta lapsilleni sieltä mitään, ihan surkea laatuista rojua. Kun se tähän kaupunkiin tuli ostin lapsille vihkot, niissä petti liimaus ja kaikki sivut irtosivat. Ei edes liikkeessä vaihdettu uusiin.
Tokmannilla ja Rustassa en edes käy. Ei niissä ole mitään, mitä tarvitsisin. Ennemminkin ahdistaa se rojun ja krääsän määrä. Ystäväni mukana kävin Rustassa kerran Halloweenin aikaan ja teki pahaa se muoviroina.
Miksi edes jossain Jyskissä tai Ikeassakaan täytyisi alvariinsa rampata? Meillä on jo huonekalut, joten miksi ravaisin moisissa? Eikö ihmiset keksi vapaa-ajalleen muuta kuin kierrellä kaupoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Onhan se köyhälle ihan eri ostaako kaupasta 25e housut vai temulta 10e. 15e on iso säästö.
Sama myös ostaako 10e talvikengät ja nastapohjalliset vai suomesta 60e nastakengät "
- Kirpparit on Suomessa täynnä muutaman euron housuja. Hyvätuloisena ostin juuri viime kesänä kirpparilta Vilan topin ja farkkumekon muutamalla eurolla.
Ei ole mulle löytynyt sopivaa kokoa tai sen tyylisiä tai värisiä housuja jotka mulle sopii. Sitäpaitsi lähes kaikki housut maksaa täällä kirpparilla vähintään 7e
No eikö ne 7e housut ole halvemmat kuin 10e Temun housut? Voi elämä tätä temuttajien tyhmyyttä.
"Ei myöskään kestä kierrätystä hm ja Tokmannin vaatteet. Puhumatta cittarin, prisman ja karkkaisen halppisvaatteista. Miksi noista ei valiteta?"
Tässä toinen pätkä, johon vastaan samaan viestiin. Kyllä meillä ainakin juuri meni kirppiksellä kaypaksu kaikki lasten vaatteet, jotka ovat olleet Prismasta tai H&M. Vähemmän näitä, mutta kyllä ne kierrätystä kestää. Meillä niitä on käyttänyt 2-3 lasta ja eteenpäinkin on vielä kelvannut. Eniten kyllä ompelen itse tai käytän lapsilla suomalaisten ompelijoiden tekemiä vaatteita tai esim. Melliecodesignin vaatteita.
Mä rakastan Temun helppoutta ja vaivattomuutta. Voi rauhassa kotona katsella tuotteita ja tehdä valintoja. Hinnat on selkeästi esillä ja ostoskorin loppusumma on nähtävissä. Usein kivijalkakaupassa asioidessa saa juosta myyjän perässä kyselemässä hintaa kun hintalappu puuttuu ja ärsyttävästi saa jonottaa kassalla että saa maksettua. Temussa kun olet valintasi tehnyt niin tilausvahvistus tulee mailiisi ja voit koko ajan seurata pakettiesi kulkua. Muutamassa viikossa tuotteet on tulleet lähimpään noutopostilaatikkoon ja voit noutaa ne kun sinulle sopii. Ostaminen on paitsi edullista niin myös vaivatonta.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni siellä ei ole edes mitenkään merkittävästi halvempaa. Siis kaikkea tarpeetonta pikkukrääsää on edullisesti, mutta kuka sellaista ostaa, jos ei oikeasti tarvitse? Vai ostaako ihmiset vaan kaikkea halpaa ihan ostamisen ilosta?
Kyllä ostaa, siksi ihmisillä tursuaa kaapit täynnä tavaraa. Ostin kun halvalla sai! En myöskään tajua mitä sieltä temusta on pakko ostaa, jos jotain tarvin, ostan suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitä sieltä Temusta pitää ostaa? Olemme keskituloinen pariskunta, tulemme toimeen mainiosti, mutta tosi harvoin on tarvetta ostaa muuta kuin ruokaa ja hygieniatarvikkeita. Vaatteita ostetaan harvoin."
Olette varmaan harvinaisia ihmisiä, koska teillä ei juuri ei mikään mene koskaan rikki eikä kulu tai lopu.
Ruoan, hygieniatarvikkeiden ja vaatteiden lisäksi olen viimeisen vuoden aikana ostanut ainakin uuden paistinpannun, kasarin, kylpyhuoneen maton, pussilakanasetin, kaksi keittiöpyyhettä, pöytätuulettimen, hyönteisverkon, liukuesteet kenkiin, kenkälankkia, hiusharjan, hiuslenkkejä, patukkarullia, sähkölamppuja, loisteputken, sulakkeita, paristoja, putkiteippiä, tavallista teippiä, pikaliimaa, kopiopaperia, kirjekuoria, pinsetit, pillerirasian...ja varmaan muutakin, mutta ei nyt tule heti mieleen.
Näistä ainoastaan kaksi tavaraa olen tilannut Temusta, muut olen o
Pattereita minun ei ole koskaan tarvinnut ostaa, ne ovat olleet ihan valmiina kaikissa asumissani taloissa ja huoneistoissa.
Paristoja täytyy ostaa kerran vuodessa JOS vaihtaa palovaroittimiin uudet 11.2. kuten meitä on ohjeistettu. Ja mitä niille "vanhoille" paristoille tehdään, niissä on vielä virtaa mutta eivät sovi mihinkään muuhun "vekottimeen"?
Muihin "vekottimiin" kannattaa ostaa ladattavat paristot ja se laturi... vaikkapa Temusta, sillä niiden(kin) tuotanto on siirtynyt Kiinaan ;)
Ihan ohi aiheen?
Sanoisin vielä tuohon plagiointiin: Kyllä ne koulutetutkin suunnittelijat ja piirtäjät jostain elämänsä varrella nähdystä ideansa ammentavat, kaikki eivät tietysti tietoisesti kopioiden. Olet nähnyt jonkun kivan kuvan vaikka 10-vuotiaana ja yht'äkkiä se pompsahtaa alitajunnasta "omana ideana"...
Kaikki tässä maailmassa on jo tuhat kertaa piirretty, kuvattu, kirjoitettu ja sävelletty - nuotit voi laittaa vain määrälliseen erilaiseen järjestykseen, samoin sanat, vaikka piirtää lehden "ei-kopioiden", sen näköinen lehti löytyy varmasti sadoista piirrustuksista/maalauksista jos kaikki maailman kuvitukset otetaan lukuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni siellä ei ole edes mitenkään merkittävästi halvempaa. Siis kaikkea tarpeetonta pikkukrääsää on edullisesti, mutta kuka sellaista ostaa, jos ei oikeasti tarvitse? Vai ostaako ihmiset vaan kaikkea halpaa ihan ostamisen ilosta?
Kyllä ostaa, siksi ihmisillä tursuaa kaapit täynnä tavaraa. Ostin kun halvalla sai! En myöskään tajua mitä sieltä temusta on pakko ostaa, jos jotain tarvin, ostan suomesta.
Se on addiktio siinä missä viinan juominen, tupakan poltto tai ylensyöntikin. Suomalainen pakkomielteinen mielenterveyspotilas saa sekunnin mielihyvän hamstraamalla halpaakin halvempaa romua asuntoonsa