Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Suomalaisten Temu tilaukset räjähtivät käsiin: Tavaraerien määrä nousi vuodessa 1,7 miljoonasta 22,7 miljoonaan

Vierailija
30.12.2024 |

Kiinasta tulevien pakettien määrä on rajussa kasvussa, kertovat Tullin tuoreet tilastot.

Samalla kun kotimaisia yrityksiä menee nurin n. 300 kuukaudessa, ovat Kiinan halpakaupat yltäneet jopa yli 1000% kasvuun.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010932866.html

Kommentit (606)

Vierailija
421/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy lisää ostaa ulkomailta esim. vaatteet on että kivijalkamyymälöissä on olematon/paska palvelu. 

Olen varmasti vanhanaikainen tässä asiassa, mutta kaipaisin vaateosastolla pyöriessäni edes yhtä-kahta myyjää, joilta voisi tarvittaessa kysyä lisätietoa/saisi apua valintaan. No, kiitos yrittäjien/omistajien ahneuden, osastolla on ehkä yksi ylityöllistetty myyjä, jolla ei tod.näk. ole kummoista tietotaitoa (koska kokeneet myyjät on potkittu pois/eläkkeelle, eikä kukaan halua maksaa pientä ekstraa asiantuntemuksesta). Kysy siinä sitten, kun vastaus on "ööööhhh...oota mä katon koneelta", eikä asia ratkea siltikään. 😮💨

Shoppailu ei ole enää hauskaa. Myyjiä ei ole tarpeeksi, aina vaan harvempi osaa työnsä kunnolla. Hinnat pilvissä, myymälät vähän epäsiistejä kun ei ole aikaa/kiinnostusta panostaa. No thanks. Ostan sitten tarvitsemani joko ulkomaanreissulta tai netistä. 

Vierailija
422/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tilaa Temusta, mutta olen keskittänyt ostot 95% ulkomaalaisiin (Saksa, Puola) nettikauppoihin. 

Kyseessä on hiljainen kapina hallitusta vastaan: Jos minun oikeuksia työntekijänä ollaan valmiina polkemaan, en minä anna heille rahaa (kulutuksen kautta, verotuloina) 

Toivottavasti moni tekee samoin, niin ehkä(!) silloin tajuavat, että kun raha kiertää, se luo hyvinvointia ja työpaikkoja. Jos ihmisille ei haluta maksaa palkkaa jolla elää hyvin (asuu, syö, ostaa vaatteet ym, viettää vapaa-aikaa, jne.) ei EK:laisten kannata ihmetellä kun ravintolat, kaupat, hotellit jne. kaatuvat.

(Olen kohdistanut pysyviä boikotteja myös esim. hampurilaisketjua kohtaan, jonka omistajat sanomiset eivät minua miellyttäneet, jo aiemmin siis. Tosin enpä muutenkaan tuolla asioinut kun kerran kaksi vuoteen...)

Vasta ostin esim. Ruotsalaiset maiharit ko. merkin nettikaupasta, en Suomalaisesta kaupasta vaikka hinta oli sama. Kyse on peria

Mitä kauppoja käytät? Kiinnostaisi itseänikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy lisää ostaa ulkomailta esim. vaatteet on että kivijalkamyymälöissä on olematon/paska palvelu. 

Olen varmasti vanhanaikainen tässä asiassa, mutta kaipaisin vaateosastolla pyöriessäni edes yhtä-kahta myyjää, joilta voisi tarvittaessa kysyä lisätietoa/saisi apua valintaan. No, kiitos yrittäjien/omistajien ahneuden, osastolla on ehkä yksi ylityöllistetty myyjä, jolla ei tod.näk. ole kummoista tietotaitoa (koska kokeneet myyjät on potkittu pois/eläkkeelle, eikä kukaan halua maksaa pientä ekstraa asiantuntemuksesta). Kysy siinä sitten, kun vastaus on "ööööhhh...oota mä katon koneelta", eikä asia ratkea siltikään. 😮💨

Shoppailu ei ole enää hauskaa. Myyjiä ei ole tarpeeksi, aina vaan harvempi osaa työnsä kunnolla. Hinnat pilvissä, myymälät vähän epäsiistejä kun ei ole aikaa/kiinnostusta panostaa. No thanks. Ostan sitten tarvitsemani joko ulkomaanreissulta tai netistä. 

Pahin ei kyllä ole oota, mä katon koneelta, vaan ne on kaikki netissä, katso sieltä.

Nykyään kaupoissa on myyjiä, joita ei kiinnosta tippaakaan palvella asiakkaita. 😬

Vierailija
424/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun täällä puhutaan että Temu varastaa toisten suunnittelut niin mietitäänpä tätä suunnittelua. Ensinnäkin nykyään on todella vaikeaa suunnitella jotain täysin uniikkia, kun tuotteita on massoittain ja joka lähtöön. Sitäpaitsi jokainen suunnittelija on urallaan kopioinut jotakin. Suunnittelija hakee ideoita ympäri nettiä mm Etsyä käytetään paljon. Hyvä idea kopsataan ja muutetaan hiukan jotta siitä tulee omanlainen. Tätä samaa taktiikkaa käytetään kaikessa luovassa työssä - musiikissa, kirjallisuudessa, taiteessa jne.

Harva mahtaa tehdä noin. Ei ainakaan taideteollisen alan koulutuksen saaneet. Itse suunnittelen välillä kuoseja ja kuvituksia. Enkä todellakaan toimi noin, että menisin Etsyyn tai muualle ja etsisin sieltä kivan kuosin tai kuvituksen ja sitten muokkaisin sitä erilaiseksi ja julkaisisin omana.  Piirrän tai maalaan ihan itse, ilman mitään mallia. Jos tarvin mallia, niin korkeintaan tarkistan valokuvista minkä muotoinen kuono vaikka mäyrällä on tai minkä muotoiset lehdet on mesimarjalla jne. Mutta en piirrä niitäkään kopioiden, vaan käytän tietolähteenä. ENkä kenenkään muun piirustuksia tai maalauksia käytä mallina.  Taideteollisen alan koulutuksessakin opetettiin löytämään omalainen tyyli ja luomaan itse. Ei kopioimaan toisten töitä. Jokaisen töillä on Suomessa automaattisesti tekijänoikeus eikä niitä edes saa kopioida. Kiinalaiset tosin ei laeista välitä ja kopioi surutta ympäri maailmaa.

Vierailija
425/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa on kuluttaa roskaan. Kaikki tuet pois!. 

Vierailija
426/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te hallitusta moittivat ymmärrätte, että Temu tuotteet tehdään orjatyöllä. Tuette siis sitä sitten.

Vierailija
427/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tilannut Temusta n. 10 kertaa mm. kodintarvikkeita sekä askartelutarvikkeita ja kaikki on mennyt hyvin. Tuotteet ovat sitä mitä on luvattu ja murto-osalla suomalaisten kauppojen hinnoista, mutta tavara on täysin samaa. Miksi ihmeessä ostaisin Suomesta 10-kertaisella hinnalla? 

Vierailija
428/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun täällä puhutaan että Temu varastaa toisten suunnittelut niin mietitäänpä tätä suunnittelua. Ensinnäkin nykyään on todella vaikeaa suunnitella jotain täysin uniikkia, kun tuotteita on massoittain ja joka lähtöön. Sitäpaitsi jokainen suunnittelija on urallaan kopioinut jotakin. Suunnittelija hakee ideoita ympäri nettiä mm Etsyä käytetään paljon. Hyvä idea kopsataan ja muutetaan hiukan jotta siitä tulee omanlainen. Tätä samaa taktiikkaa käytetään kaikessa luovassa työssä - musiikissa, kirjallisuudessa, taiteessa jne.

Temussa ne on kyllä aika räikeitä kopioita. Tällaiset feikki-"marimekot" sieltä juuri bongasin:

https://ibb.co/jz4VY2K

https://ibb.co/gv6CFNs

Mainostetaan vielä "pohjoismaisena tyylinä". :D Mitään feikki-designia en tuolta ostaisi.

Minä muistan vielä ne kaksi Marimekon kopiointiskandaalia. Sen jälkeen en ostanut Marimekon tuotteita. Muistan hyvin, miten jälkimmäisen skandaalin yhteydessä Marimekon toimitusjohtaja jäi sairauslomalle, mokoma selkärangaton niljake. Joten jos joku kopioi Marimekkoa, niin ihan hyvä.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8227a0f7-b3f2-413c-bbfa-3ef3e15d5dc2…;

Makia on myös syyllistynyt plagiointiin.

Vierailija
429/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai te hallitusta moittivat ymmärrätte, että Temu tuotteet tehdään orjatyöllä. Tuette siis sitä sitten.

Ne Tokmannilla/Kärkkäisellä/Prismassa myytävät tuotteet on tehty aivan samoilla tehtailla ja samalla työvoimalla. Ne ovat täysin samaa tavaraa kuin Temussa, mutta ne myydään moninkertaisella hinnnalla kauppisiden ahneuden takia.

Vierailija
430/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne Tokmannilla/Kärkkäisellä/Prismassa myytävät tuotteet on tehty aivan samoilla tehtailla ja samalla työvoimalla. Ne ovat täysin samaa tavaraa kuin Temussa, mutta ne myydään moninkertaisella hinnnalla kauppisiden ahneuden takia.

Siellä Tokmannilla/Kärkkäisellä/Prismassa on kyllä paljon muutakin tavaraa. Jopa ihan Suomessa valmistettuja. Kannattaa katsoa mitä ostaa eikä sivistymättömästi huudella että kaikki on kiinalaista. 

eri

Vierailija
431/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä Tokmannilla/Kärkkäisellä/Prismassa on kyllä paljon muutakin tavaraa. Jopa ihan Suomessa valmistettuja. Kannattaa katsoa mitä ostaa eikä sivistymättömästi huudella että kaikki on kiinalaista. 

eri

Aika valtava osa on silti Kiinassa valmistettua, valitettavasti.

T.eri

Vierailija
432/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä kaikki Made in China-tuotteet tehdään orjatyöllä. Riippumatta siitä, mistä kiinakrääsäsi ostat.

Vierailija
433/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä tuo asenne että monesta täysin suomalaisen tai vaikka eurooppalaisenkin tavaran pitäis olla yhtä halpaa kuin sen Temun kiinalaisen. Ihan kuin se ois sellaisen työn oikea arvo. Se tavaran halpa hinta on vain ainoastaan juuri sen takia, että se on orjatyötä, kopioitua, tehty epäillyttävistä materiaaleista ja kaikki turvallisuustestit ja muut on jätetty tekemättä. Tekisittekö itse töitä ilmaiseksi tai pakottaisitteko lapsenne tekemään ilmaiseksi töitä ja vielä jossain myrkkyjen keskellä? Missä ihmisten moraali? 

Vierailija
434/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahaa on kuluttaa roskaan. Kaikki tuet pois!. 

Vai pitäisikö korottaa, jos varaa on VAIN roskaan?

Vierailija
435/606 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kiinassa tuttu ja se lähetti minulle 6 kpl huppareita jotka siellä maksaa 20 euroa ja täällä suomessa 80-120 euroa. Ihan hyviä huppareita

Vierailija
436/606 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Temussa ne on kyllä aika räikeitä kopioita. Tällaiset feikki-"marimekot" sieltä juuri bongasin:

https://ibb.co/jz4VY2K

https://ibb.co/gv6CFNs

Mainostetaan vielä "pohjoismaisena tyylinä". :D Mitään feikki-designia en tuolt

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8227a0f7-b3f2-413c-bbfa-3ef3e15d5dc2;

"Hakemaasi sivua ei valitettavasti löytynyt."

Vierailija
437/606 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo tämmöstäkään ennen nähnyt että toisille on ongelma se mitä ostan ja mistä ostan. Luodaan uhkakuvia, syyllistetään ja nimitellään. En tiedä muista mutta muhun se ei vaikuta tippaakaan. Tilaan juuri sieltä mistä haluan, mitä haluan ja kuinka paljon haluan! Jälleenmyyjien ylimielisyydessä ei näköjään ole mitään rajaa.

Vierailija
438/606 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä tuo asenne että monesta täysin suomalaisen tai vaikka eurooppalaisenkin tavaran pitäis olla yhtä halpaa kuin sen Temun kiinalaisen. Ihan kuin se ois sellaisen työn oikea arvo. Se tavaran halpa hinta on vain ainoastaan juuri sen takia, että se on orjatyötä, kopioitua, tehty epäillyttävistä materiaaleista ja kaikki turvallisuustestit ja muut on jätetty tekemättä. Tekisittekö itse töitä ilmaiseksi tai pakottaisitteko lapsenne tekemään ilmaiseksi töitä ja vielä jossain myrkkyjen keskellä? Missä ihmisten moraali? 

Kuka on vaatinut, että laadukkaamman kotimaisen pitäisi olla yhtä halpaa kuin halpatuotantomaissa teetetty huonompi? 

Tämä on kehitys lähtöisin siitä, että voittoa tekevät yritykset siirsivät tuotannon halpamaihin voittojen maksimoinniksi. Ja kun sen teki tarpeeksi moni, ei muillakaan ole juuri mahdollisuuksia tuottaa Suomessa, kun halvempaa tarjontaa on paljon.

Vierailija
439/606 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Eipä kyllä ole, ne on ihan yhden käden sormilla laskettavissa, mitä on kotimaisia.

Vierailija
440/606 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo ihmiset on liian tyhmiä tajuamaan, että eipä kohta riitä niille enää mitään tukiakaan, joilla tilailla temukamaa. Ei nimittäin ole kohta Suomessa enää yhtään työpaikkaa eikä ketään joka maksaa veroja.

Luuletko että kaikki työpaikat perustuvat tavaran myynnin ympärille? :D

22,7 miljoonaa on iso summa. Se on kaikki pois suomalaisilta.

Mutta 50 miljoonaa on pieni summa jaettavaksi kavereille joululahjoina...