Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten joku voi tehdä lapsen vielä nelikymppisenä?

Vierailija
29.12.2024 |

Tätä ihmettelen nyt kun olen itse 44-vuotias ja vähintään esivaihdevuodet jyllää ja voimat on loppu. Omat lapseni ovat jo tukevasti aikuisia. En käsitä, miten joku voi jaksaa nelikymppisenä ja vanhempana pikkulapsiarkea, kun hyvä jos itse jaksan työpäivän ja sitten vain maata suunnilleen sohvalla. Ehkä vielä ymmärtää, jos on pitkään haaveillut lapsesta ja saa sitten kauan toivotun esikoisen, mutta jos isoja lapsia n jo ennestään, niin kuka voi haluta aloittaa jälleen saman rumban. 

Kommentit (236)

Vierailija
221/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan voi ylipäätään haluta lapsen minkään ikäisenä...

Jotkut täällä tekee lapsen vielä 70 vuotiaanakin. Siis isäksi tullut.

Vierailija
222/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo 60-luvulla oli vanhoja äitejä synnytyslaitoksella. Siellä muorit työnsivät vauvojen sänkyjä käytävillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka aiempien vanhempien lasten jälkeen vielä vauvaa nelikymppisenä pukkaa on usein uusioperhettä muodostamassa

Vierailija
224/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä jaksaisi pikkulapsiarkea yli nelikymppisenä. Olen nytkin aivan törkeän väsynyt koko ajan ja työpäivän jälkeen pitää mennä nukkumaan enkä ole ylipainoinen. Omat vanhempani saivat mut vanhana ja häpesin heitä nuorena kun muut luuli että he ovat mun isovanhemmat. Äitini myös jaksoi vielä 40 vuotta syntymäni jälkeen muistuttaa miten raskasta yövalvominen oli kun olin vauva.

Vierailija
225/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mieshän voi laittaa rojut sisään 100 vuotiaana, tosin taitaa lapseen tutustuminen  jäädä lyhyeksi.

Vierailija
226/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveätä olisi jos nyt vielä näin vanhana yli nelikymppisenä joutuisi luopumaan omasta ajasta ja hyvistä yöunista.

Vierailija
227/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimalla osalla nuo esivaihdevuodet alkaa vasta paljon myöhemmin. Jos sinulla ne alkoi jo 44, niin tuskin edes olisit tullut raskaaksi enää nelikymppisenä. Ihmiset on niin yksilöllisiä. t. lapseton

Vierailija
228/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveätä olisi jos nyt vielä näin vanhana yli nelikymppisenä joutuisi luopumaan omasta ajasta ja hyvistä yöunista.

Huomaat sitten kuuskymppisenä, että et sinä niin kovin vanha vielä nelikymppisenä ollutkaan.  Luulit vaan. Alkoholi ja huono ruoka pois ja enemmän ulkoilua ja menet ihan parikymppisestä. 

Vierailija
229/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä jaksaisi pikkulapsiarkea yli nelikymppisenä. Olen nytkin aivan törkeän väsynyt koko ajan ja työpäivän jälkeen pitää mennä nukkumaan enkä ole ylipainoinen. Omat vanhempani saivat mut vanhana ja häpesin heitä nuorena kun muut luuli että he ovat mun isovanhemmat. Äitini myös jaksoi vielä 40 vuotta syntymäni jälkeen muistuttaa miten raskasta yövalvominen oli kun olin vauva.

Tuo valittaminen ei liity ikään vaan luonteeseen. Mun äiti sai mut reilu kaksikymppisenä, mutta tekee silti samaa. Edelleen kertoo kuinka raskas lapsi olin, kun itkin koliikin kourissa. Niin, minähän se valitsin laktoosi-intoleranssin. Kyllä kyllä. No eipä ole mulla lapsia, koska sain lakkaamatta kuulla kuinka kamalaa ja raskasta se perhe-elämä oli. Äiti teki siitä kaikesta kamaluudesta huolimatta neljä masta, ilmeisesti on niin ihana olla marttyyri ja uhriutua kaikesta. Nyt sitten jaksaa ihmetellä, miksei omia lapsia kiinnosta lisääntyä. Jännä juttu tosiaan.

Vierailija
230/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkos tämä joku viiveellä aikuisiksi kasvaneiden tai kehittyneiden juttu. 

Ehkä. Kuukautiset alkoi 18-vuotiaana. Ja nähtävästi 43-vuotiaana oli edelleen mahdollista saada lapsi. Olen oikein tyytyväinen nyt 5-vuotiaaseeni, vaikka joidenkin mielestä sain hänet ihan liian vanhana kääkkänä.

Vierailija
231/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin jaksoin. Nyt kuopus on jo 15-vuotias, ja todella ihana. 

Vierailija
232/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus käy vaan niin, että raskautuu kaikista varotoimista huolimatta. 

Nelikymppinen kaveri on raskaana juuri tästä syystä. Uskonto ei anna lupaa abortille, vaikka kaikki suunnitelmat menevät yllätysraskauden takia vähän uusiksi. 

Vierailija
233/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei enää ihmettele nelikymppisiä vastasyntyneen vanhempia ja hyväkuntoiset viisikymppiset eivät enää näytä isovanhemmilta. 

Sun äiti on ilkeä ja perusluonteeltaan katkeraa tyyppiä. 

Vierailija
234/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheasti ihmetellään muiden elämän valintoja.

Jokainen elää elämäänsä itselleen.

En ole kenellekkään selitysvelvollinen asioista jotka eivät tuntemattomille kuulu.

Vierailija
235/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat aina niin huvittavia nämä "en todellakaan enää jaksaisi"-tyypit. Ette te jaksaneet nuorempanakaan, kun olette päästäneet itsenne huonoon kuntoon ja on asenneongelma. Samaan aikaan monet muut kyllä jaksavat ja samalla juoksevat ultramaratoneja.

Lisäksi vingutaan yövalvomisista. Nelikymppisillä on yleensä enemmän rahaa, joten voi palkata yökön. Kaverini palkkasi yökön 4x viikossa. Ei väsyttänyt.

Vierailija
236/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat aina niin huvittavia nämä "en todellakaan enää jaksaisi"-tyypit. Ette te jaksaneet nuorempanakaan, kun olette päästäneet itsenne huonoon kuntoon ja on asenneongelma. Samaan aikaan monet muut kyllä jaksavat ja samalla juoksevat ultramaratoneja.

Lisäksi vingutaan yövalvomisista. Nelikymppisillä on yleensä enemmän rahaa, joten voi palkata yökön. Kaverini palkkasi yökön 4x viikossa. Ei väsyttänyt.

Ei kaikkien vauvojen kanssa tarvitse edes valvoa. Itse laitoin kellon soimaan kerran yössä, kun vauva ei muuten herännyt syömään.