Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten joku voi tehdä lapsen vielä nelikymppisenä?

Vierailija
29.12.2024 |

Tätä ihmettelen nyt kun olen itse 44-vuotias ja vähintään esivaihdevuodet jyllää ja voimat on loppu. Omat lapseni ovat jo tukevasti aikuisia. En käsitä, miten joku voi jaksaa nelikymppisenä ja vanhempana pikkulapsiarkea, kun hyvä jos itse jaksan työpäivän ja sitten vain maata suunnilleen sohvalla. Ehkä vielä ymmärtää, jos on pitkään haaveillut lapsesta ja saa sitten kauan toivotun esikoisen, mutta jos isoja lapsia n jo ennestään, niin kuka voi haluta aloittaa jälleen saman rumban. 

Kommentit (236)

Vierailija
201/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään käsitä miten joku voi haluta lisääntyä yli 20-vuotiaana. 3-kymppisenä mulla alkoi jo vaihdevuodet. 

Vierailija
202/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihmisiä, jotka pitävät lapsista. Ja jos lapsia kerran voi saada 40-vuotiaana, niin miksi ei tekisi? 

No esim siksi, että perinnöllisten riskien ja raskauskomplikaatioiden riski kasvaa moninkertaiseksi vuosi vuodelta, kun mennään kolmenkympin yli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla toiset miettii, että miten joku voi tehdä lapsen kaksikymppisenä. Ei saa enää nukkua pitkään eikä pääse tekemään kivoja nuoruuden asioita. Itsestäni tuli aamuvirkku vasta kypsemmällä iällä ja nuorempana nukuin pitkiä yöunia ja heräsin vapaapäivinä puolen päivän aikaan. 

Vierailija
204/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät ole raihnaisia, ylipainoisia, lihaksettomia, huonokuntoisia, masentuneita siinä iässä. Täytyy kyllä todeta, että nykyään aika moni on , ja jo aika nuorina. Hyvä kun kyykkyyn kykenevät leikkipuistoissa.

Vierailija
205/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhempani saivat kuopuksensa yli 40-vuotiaita, kun meistä muista lapsista vanhimmat olivat jo yli 20-vuotiaita ja nuorinkin 11v. Tuo nuorin lapsi syntyi hätäsektilla keskosena alle kaksi kiloa painavana ja huonokuntoisena 1980-luvun alussa, mutta jäi eloon. Hänellä todettiin autismi, kehitysvamma ja MBD. Hän oli todella vilkas, vaikea saada tottelemaan, uhmakas, kiukutteleva ja kiusasi muita lapsia, esimerkiksi meidän sisarustensa lapsia, jotka olivat häntä nuorempia. 

Veli sairastui psyykkisesti teini-iässä, joutui olemaan nuorena aikuisena useita kertoja psykiatrisessa hoidossa ja oli erittäin harhainen, vihainen ja eristäytyvä. Lopulta hän teki itsemurhan reilut 20-vuotiaana ollessaan yksin omassa kodissaan ja hän oli sitä ennen uhkaillut sillä vuosia ennen sitä. Hänen kuolemansa jälkeen selvisi, että kaiken edellä mainitun lisäksi fantasioi seksistä lasten kanssa. Se selvisi hänen jälkeensä jättämissä teksteis

Miten tämä liittyy aiheeseen? Ei vanhempien ikä välttämättä liity millään tavalla hänen kohtaloonsa, ei tällaisista voi vetää päätelmää, että iän ja lapsen ongelmien välillä olisi joku syy-seurausyhteys.

Samaa mieltä. Luulen että taustalla vauva palstalaisten kuoleman synti eli huono itsetunto, jota yritetään parantaa löytämällä joku jota lyödä. Saa hetken kokea paremmuutta.

Vierailija
206/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sen niin voi tehdä, että muna laitetaan pilluun?

Vierailija
207/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimme iltatähden kun olimme mieheni kanssa yli 40-vuotiaita, lapsilla suuret ikäerot.   Ihana lahja, välillä oli pari rankkaa keskenmenoa.   Uutta voimaa tullut, ilo ja kiitollisuus. 

Vierailija
208/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen, yksi tuttavapariskunta teki 2 lasta vuoden välein kun nainen oli 45 ja 46-vuotias ja mies yli 50. Mies on omalaatuinen hiljainen ja asutismin piirteitä ja ollut nyt varmaan noin 3 vuotta lasten kanssa kotona, ei paljon puhu eikä naura eikä paljoa tee lasten kanssa mitään. Mietin miten lapset pärjää jatkossa päiväkodissa tai koulussa?

Vierailija
209/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin helposti tehdä lapsen vielä viisikymppisenä kunhan vaimo on nuori.

M50

Vierailija
210/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen, yksi tuttavapariskunta teki 2 lasta vuoden välein kun nainen oli 45 ja 46-vuotias ja mies yli 50. Mies on omalaatuinen hiljainen ja asutismin piirteitä ja ollut nyt varmaan noin 3 vuotta lasten kanssa kotona, ei paljon puhu eikä naura eikä paljoa tee lasten kanssa mitään. Mietin miten lapset pärjää jatkossa päiväkodissa tai koulussa?

Et kyllä mitenkään voi tietää, mitä hän kotonaan tekee. Näen joskus pienen palan heidän elämästään, et 24/7. 

Vierailija
211/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, tätäkään naiset eivät osaa tehdä oikein.

Vierailija
212/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, voi! Ihan hyvin onnistuu kaksosetkin, ei ongelmaa. Asenne ratkaisee tässäkin ja tietysti terveyskin. 

Vierailija
213/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 61 vuotias mies ja mietin, pitäisikö vielä hommata nuorempi nainen ja lapsi. Kymmenen vuotta erosta ja lapset jo omillaan. Työtkin jo lopetin, niin nyt olisi aikaa ja varaa.

Vierailija
214/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tapahtuu ihan samalla tavalla kuin nuorempanakin. Kukka ja mehiläinen jne.

Vierailija
215/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin nainen sai kuopuksensa 50-vuotiaana. Itse olen tasan sen ikäinen ja kuukautiskierto pörrää täyttä häkää. Vielä saattaisi tärpätä, mutta onneksi on hyvin epätodennäköistä. 

Vierailija
216/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saa ensimmäisen sinun ikäisenä, hyvin jaksaa. Ennen vanhaan synnytettiin  usein viisikymppisenä ja ylikin. Minulla oli oikein hyvä ja kiva sihteeri, jonka äiti oli ollut 52 v kun tämä tyttö syntyi, hyvin oli onnistunut.

Vierailija
217/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

213: mikä ettei, mutta kyllä sitä lasta sitten myöhemmin hävettää oma isänsä väkisinkin. En tiedä ketään, jolle aihe ei olisi ollut jollain tavalla haastava, kun isä on ollut sellainen papparainen oikeastaan aina. Näistä teemoista he sitten tilittävät aika ajoin.  Kyllä siitä häpeästäkin silti yli pääsee ja kaikki elämä on arvokasta. 

Vierailija
218/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihmisiä, jotka pitävät lapsista. Ja jos lapsia kerran voi saada 40-vuotiaana, niin miksi ei tekisi? 

No minä kyllä pidän lapsista, mutta ei se tarkoita että enää 40v iässä niitä tekisin.

Vierailija
219/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saimme iltatähden kun olimme mieheni kanssa yli 40-vuotiaita, lapsilla suuret ikäerot.   Ihana lahja, välillä oli pari rankkaa keskenmenoa.   Uutta voimaa tullut, ilo ja kiitollisuus. 

Tämän voi ymmärtää vain, jos pitää lapsista ja elämäntehtävänä on lastenhoito. 

Vierailija
220/236 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus käy vaan niin, että raskautuu kaikista varotoimista huolimatta.