Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten miehenne ovat jättäneet teidät pitkästä avioliitosta?

Vierailija
29.12.2024 |

Te vaimot, jotka on jätetty pitkästä avioliitosta. Mitä mies sanoi ja teki?

Miten itse reagoit?

Kommentit (641)

Vierailija
141/641 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oltiin yhdessä avoliitossa 13 vuotta, kun mies ilmoitti, että ei halua jatkaa kanssani enää. Oli kuulemma kyllästänyt minuun ja halusi jatkossa harrastaa seksiä eri naisten kanssa. En yhtään tuota osannut odottaa, joten aluksi se oli järkytys ja kolaus itsetunnolle. 

Saajan sitä haluta harrastaa seksiä eri naisten kanssa, mutta pääsiköhän koskaan sitä tekemään...

Vierailija
142/641 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70% avioliitoista päättyy naisten aloitteesta, joten ehkäpä enemmän vastauksia saa kun kääntää kysymyksen toisinpäin.

Miehet yleensä lähtee toisen naisen matkaan. Katsovat jo valmiiksi että seksi ja kodinhoito on taattu ennenkuin ottaa eron. Naiset harvemmin näin tekee, pikemminkin lähtee jos puoliso väkivaltainen/pelottava/laiminlyövä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/641 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies sanoi ystävälleni löytäneensä toisen naisen. Ei silti tehnyt elettäkään muuttaakseen ja erotakseen, joten senkin ystävä joutui itse tekemään. Se miehen uusi suhde loppui lyhyeen eikä ystäväni enää halua itselleen miestä minkäänlaista. 

Kaikkea hyvää ystävällesi!

Olen kuullut tuota ennenkin että vaikka mies haluaakin toisen naisen, ei vaivaudu hakemaan eroa vaan vaimon täytyy se tehdä! Mikähän siinä on?

Vierailija
144/641 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko yksikään mies halunnut erota ilman, että hänellä on toinen nainen odottamassa? Itse en tällaista tilannetta tiedä, kaikilla tutuilla ollut miehellä toinen nainen.

Minä erosin 20 vuoden liitosta 51-vuotiaana niin, että ei ollut ketään odottamassa. Yksi varma tapaus siis on ainakin 😊. M53

Mitä sanoit vaimolle? Miten hän otti asian?

Vierailija
145/641 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä noi "aina niillä on toinen odottamassa" -puheet jotenkin jonkun oloa helpottaa?

Onko se sitten jotenkin helpompaa, kuin että joutuisi myöntämään että lähdön syy ei ole mikään ulkopuolinen houkutus vaan yksinkertaisesti se että itse on niin huono puoliso että ihminen on mielummin yksin?

No mutta kun fakta on se, että miehillä on se toinen nainen odottamassa, 99 %:ssa tapauksista. Miehet eivät lähde pitkästä avioliitosta tyhjän päälle, he eivät kykene sellaiseen. Erittäin harvat siihen kykenee.

Kyllä se onnistui ihan hyvin. En vain kertakaikkiaan jaksanut vuodesta toiseen jokaviikkoista puolison kiukku-/raivopurkausta.

Puhun itse _aina_ toiselle harkiten ja kunnioittavasti. Odotan vastavuoroisesti samaa.

Ei mennyt millään hänellä jakeluun vaikka useasti kerroin asian niin antaapa olla koko ihminen. Stressitaso laski varmaan 100 pykälää kun kodissa on rauhallista ja vapaata hengittää.

Vierailija
146/641 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies kokee varmaan itse niin vaikeita tunteita tuollaisessa, että kippaa ne kaikki exän niskaan. Minun oma kokemukseni on, kun mies päätti suhteen, että heijasti kaikki suhteen ongelmat minusta johtuviksi, ei kyennyt yhtään katsomaan laajempaa kuvaa ja omaa osuuttaan. Itse olen aina ilmoittanut eropäätöksen mahdollisimman hellävaraisesti toisen tunteet huomioiden ja asiat yhdessä auki keskustellen.

Ei vain suhteen ongelmat, vaan mies heijastaa herkästi myös ne miehen omat henkilökohtaiset ongelmat ja kriisit vaimon syyksi. 40v-50v mies ikäkriisissä: Tätäkö elämä on, ongelmani johtuvat Virpi-vaimosta ja suhteestamme! Tunnen taas eläväni, kun olen Jennin kanssa, Jenni ymmärtää minua.

Siinä jää kuitenkin se itsereflektio jotenkin välistä. Omat ongelmat ja toisaalta myös ratkaisut ongelmiin on jonkun naisen käsi

Mitä syitä mielestäsi yleensä naisen puolella voi olla, käytöksessä tai tekemisessä joka saisi miehen kokemaan vahvasti noin?

Alapeukutuksen määrästä päätellen ei naisillakaan kyky itsereflektioon ole järin vahvalla tasolla.

Vierailija
147/641 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin mies muuttui tarpeettoman kylmäksi ja julmaksi, kun oli löytänyt toisen naisen.

18 yhteistä vuotta ei tuntunut merkitsevän mitään. Jättäminen oli vain ilmoitus minulle. Takaisin ei ole ikinä vinkunut.

Semmoista ihmettelen, että eikö miehet siis kiinny tällaiseen pitkäaikaiseen kumppaniin, jonka kanssa oltu yhdessä miltei koko aikuisikä? Miten he pystyvät vaihtamaan toiseen naiseen helposti?

Juuri tuo, että miehillä on yleensä kova kiire löytää nainen, voi olla syy siihen miksi mies ei ehkä koskaan ehdi etsiä sitä oikeasti rakasta ihmistä.

Suhde naisiin alkaa alkuihastuksesta ja seksistä. Tämä saa miehen pauloihin ja he uskovat löytäneensä elämänsä rakkauden. Sekoittavat siis ihastustunteet oikeaan rakkauteen.

Kun arki koittaa niin tunteet eivät välttämättä muutu syvemmäksi rakkaudeksi. Tai nainen ei ole sopiva miehelle, koska on hätiköiden valittu. Silloin tunteet laantuvat, mutta pysytään yhdessä niin kauan kuin seksi toimii, tai siihen asti kunnes löytyy uusi ihastuksen kohde, jonka mies jälleen uskoo olevan elämänsä rakkauden.

Nykyisestä suhteesta on helppo lähteä, koska ihastumisen tunne on voimakkaampi kuin nykyisen suhteen "kaveruustunne". 

Miehethän myös yleensä kasvatetaan melko tunteettomiksi jo lapsesta alkaen (ainakaan Suomessa pojat eivät saa näyttää herkempiä tunteita), joten he eivät aikuisena välttämättä edes tunnista eri tunteita toisistaan.

Vierailija
148/641 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70% avioliitoista päättyy naisten aloitteesta, joten ehkäpä enemmän vastauksia saa kun kääntää kysymyksen toisinpäin.

En usko tähän lainkaan, sillä miksi lähipiiriini on osunut enemmän miehiä kuin naisia, jotka ovat halunneet päättää  ja päättäneetkin pitkän avioliiton ihan itse? Ei sovi tuohon 70 % narratiiviin, mitä media rummuttaa.

Että tilastokeskus ei huomannut kysyä sinulta, vaan teki tilastot ihan virallisten asiakirjojen perusteella?

en minäkään usko tilastokeskukseen, sillä ero on niin monimutkainen tapahtuma, että tarkkailijan pitäisi melkein asua saman katon alla.

Mä aloin myös tämän ketjun myötä miettiä, että jos tilastokeskus arvioi eroaloitteen tekijän sen perusteella kumpi jättää eropaperit, niin eihän se mitään totuutta kerro. On vaikka kuinka paljon tapauksia, joissa mies ilmoittaa erosta, mutta ei eväänsä liikauta tehdäkseen jotain sen eteen. ELi on esim. toinen nainen, mutta ei silti suostuta muuttamaan pois tai laittamaan eroa virallisesti vireille. Onko se silloin todella nainen jonka eroaloite on? JOs siis tämä miehen toiminta on tullut naiselle yllätyksenä, ja hän ei olisi halunnut erota.

Tai jos yhdessä on päätetty erota, niin veikkaan että se on näissäkin tilanteissa useammin nainen, joka sen eropaperin eteenpäin laittaa. 

Sinänsähän tällä ei ole mitään väliä, jokainen saa erota halutessaan. Mutta sitten jos sitä eroaloitteen tekijää syyllistetään, tai väitetään että naiset haluaa rikkoa perheensä useammin jne. niin silloin näitä pitäisi tutkia vähän tarkemmin ennen kuin julkistetaan kuka sitä nyt on tehnyt ja mitä.

Vierailija
149/641 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ollut pitkään ongelmia, joten ero ei tullut täysin yllätyksenä. Mies ehdotti eroa yhden riidan jälkeen.

Yllätys oli se, että kuviossa olikin jo toinen nainen ja pettäminen oli kestänyt jo pitkään ja eroa oli suunniteltu ja valmisteltu tämän uuden kanssa. 

Meni niin likaiseksi koko eroprosessi ja sen jälkipyykki, että kesti vuosia toipua. Mies tietty meni pikana uusi naimisiin :D

Että kyllähän erota voi, mutta sen voi tehdä monella tapaan. Fiksuimmat hoitaa homman niin, että exän kanssa jää hyvät tai ainakin ok välit, ja lasten etu huomioidaan kaikessa.

Vierailija
150/641 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloin myös tämän ketjun myötä miettiä, että jos tilastokeskus arvioi eroaloitteen tekijän sen perusteella kumpi jättää eropaperit, niin eihän se mitään totuutta kerro. On vaikka kuinka paljon tapauksia, joissa mies ilmoittaa erosta, mutta ei eväänsä liikauta tehdäkseen jotain sen eteen. ELi on esim. toinen nainen, mutta ei silti suostuta muuttamaan pois tai laittamaan eroa virallisesti vireille. Onko se silloin todella nainen jonka eroaloite on? JOs siis tämä miehen toiminta on tullut naiselle yllätyksenä, ja hän ei olisi halunnut erota.

minä olen myös tilastoissa eroaloitteen tekijä. Mies jäi kiinni salarakkaasta, mutta ei olisi halunnut erota. Kun mies rakastaa minua vielä 50 prosenttisesti. Asetin ehdoksi, että luopuu toisesta naisesta. No, sitäkään ei halunnut tehdä, koska rakastaa häntäkin 50 prosenttisesti. Joten minä otin ja läksin. Näin 20 v jälkeen. 

Vierailija
151/641 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittoi yks kaunis päivä töistä tekstiviestin jossa ilmoitti löytäneensä uuden rakkauden ja ettei tule enää yhteiseen kotiimme vaan että tää liitto oli nyt tässä. Perään tuli uusi viesti, jossa lähetti lakimiehensä yhteystiedot ja kehotti hoitamaan kaiken lakimiehen kautta. Sen jälkeen laittoi numeroni estoon.

Vierailija
152/641 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies kokee varmaan itse niin vaikeita tunteita tuollaisessa, että kippaa ne kaikki exän niskaan. Minun oma kokemukseni on, kun mies päätti suhteen, että heijasti kaikki suhteen ongelmat minusta johtuviksi, ei kyennyt yhtään katsomaan laajempaa kuvaa ja omaa osuuttaan. Itse olen aina ilmoittanut eropäätöksen mahdollisimman hellävaraisesti toisen tunteet huomioiden ja asiat yhdessä auki keskustellen.

Ei vain suhteen ongelmat, vaan mies heijastaa herkästi myös ne miehen omat henkilökohtaiset ongelmat ja kriisit vaimon syyksi. 40v-50v mies ikäkriisissä: Tätäkö elämä on, ongelmani johtuvat Virpi-vaimosta ja suhteestamme! Tunnen taas eläväni, kun olen Jennin kanssa, Jenni ymmärtää minua.

Siinä jää kuitenkin se itsereflektio jotenkin välistä. Omat ongelmat ja toisaalta myös ratkaisut ongelmiin on jonkun naisen käsissä.

Ja siksi sille jätetylle vaimolle o

Mies tuleekin eroseminaariin tyypillisesti sen jälkeen, kun se toinenkin parisuhde menee pieleen. Aavistus itseteflektiota on siinä havainnossa, että ainut yhteinen tekijä näissä kahdessa myttyyn menneessä suhteessa on mies itse 😄. M53

Vierailija
153/641 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttvaani jätettiin niin, että perheen kuopuksen rippijuhlien aamuna isä ilmoitti, ettei palaa kirkosta enää perheen luokse vaan muuttaa uuden naisen luokse, jonka laskettu aika on viikon sisällä. 

Äiti veti päivän autopilotilla, ihmettelin hieman heidän takaan kirkonpenkissä, mutta vasta ruokailun jälkeen asia selvisi minulle. Lapset kuulivat seuraavana aamuna. Äidiltä.

Kamalaa! Eikö voinut mies heti erota kun uusi tyttöystävä tuli raskaaksi?

Jostain syystä on paljon näitä kertomuksia täällä että mies jättää juhlapäivänä tai juuri sitä ennen. Joulu kaikista yleisin.

Ehkä halutaan pilata se juhlapäivä toiselle? 

Vierailija
154/641 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju antaa karulla tavalla lohtua eron keskelle. Olen ihmetellyt, kuinka 25 vuoden jälkeen se rakkain ihminen on voinut muuttua itsekkääksi kusipääksi liki yhdessä yössä. Toki tajuan itsekin, että jonkinlainen defenssi siinä on kyseessä, mutta helpottaa kuulla, että niin on käynyt muillekin. Ja että vaikka minulle ero on ainutkertainen ja aivan järkyttävän raastava, kaava on liki naurettavuuteen asti sama kuin monella muullakin.

Ainakin meillä tuleva ex-mieheni on myös saanut komppia ja tsemppiä muilta eronneilta suht samanikäisiltä miehiltä. Oikeastaan iso syy eroon on se, että miesten kavereiden mielestä rajoittava akka pitääkin laittaa luiskaan ja alkaa elämään itselleen. Veikkaan, että erojen yleisyys ja tietty kaava liittyykin siihen, että otetaan oppia muilta. Tähän toki pystyy myös naiset: ystävien "voimaantuminen" voi johtaa myös naisella vastaavaan prosessiin.

Vierailija
155/641 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko yksikään mies halunnut erota ilman, että hänellä on toinen nainen odottamassa? Itse en tällaista tilannetta tiedä, kaikilla tutuilla ollut miehellä toinen nainen.

Minä erosin 20 vuoden liitosta 51-vuotiaana niin, että ei ollut ketään odottamassa. Yksi varma tapaus siis on ainakin 😊. M53

Ehkä noi "aina niillä on toinen odottamassa" -puheet jotenkin jonkun oloa helpottaa?

Onko se sitten jotenkin helpompaa, kuin että joutuisi myöntämään että lähdön syy ei ole mikään ulkopuolinen houkutus vaan yksinkertaisesti se että itse on niin huono puoliso että ihminen on mielummin yksin?

En usko, että vika on toisessa. Parisuhteessa on aina emergenssiä eli piirteitä, joita ei pysty palauttamaan kokonaisuuden perusosiinsa eli jompaankumpaan osapuoleen. Hyvä esimerkki on kommunikaatio. Jos henkilöt A ja B eivät onnistu kommunikoinnissaan, voi hyvin olla, että A onnistuu C:n kanssa ja B puolestaan D:n kanssa. Joskus ero tuottaa 3-4 onnellista aikuista lopulta. Minusta ero pitää vain hoitaa tyylikkäästi niin, että toinen osapuoli selviää mahdollisimman vähin vaurioin.

Se mitä tässä keskustelussa ei olla käsitelty, on miehen biologiset vietit. Miehelle saattaa tulla keski-iässä biologista perää oleva tarve vielä saada geenejään eteenpäin. Tunnistan tuota itsessänikin, mutta tiedostan myös sen, että en halua enää lisää lapsia. M53

Vierailija
156/641 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttvaani jätettiin niin, että perheen kuopuksen rippijuhlien aamuna isä ilmoitti, ettei palaa kirkosta enää perheen luokse vaan muuttaa uuden naisen luokse, jonka laskettu aika on viikon sisällä. 

Äiti veti päivän autopilotilla, ihmettelin hieman heidän takaan kirkonpenkissä, mutta vasta ruokailun jälkeen asia selvisi minulle. Lapset kuulivat seuraavana aamuna. Äidiltä.

Kamalaa! Eikö voinut mies heti erota kun uusi tyttöystävä tuli raskaaksi?

Jostain syystä on paljon näitä kertomuksia täällä että mies jättää juhlapäivänä tai juuri sitä ennen. Joulu kaikista yleisin.

Ehkä halutaan pilata se juhlapäivä toiselle? 

Meillä päätettiin erosta nyt jouluna. Tähän ei liittynyt mitään tahallista halua pilata juhlapyhät, vaan yhteinen loma kärjisti tilanteen nopeasti. Arkisin olemme pysyneet pois toistemme tieltä, eikä aikaa ole ollut pakko viettää yhdessä. Tämä on varmasti syynä muutenkin ylivoimaisesti useammin, kuin mikään ilkeys.

Vierailija
157/641 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ero tulee, niin onko sanomisilla niin väliä. 😯

Eli ukko pakkaa laukkunsa, sanoo hei vaan ja laittaa oven perässään kiinni? Tai "Mä haluun erota" ja sinä siihen että Ok! ?

Vierailija
158/641 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni, tuolloin 50 v, lähetti kuvan whatsappissa 18-vuotiaasta tytöstä imemässä kyrpäänsä makuuhuoneessamme. Siinä sitten jokin "tosi hauska" rivo kirjoitus siitä, että on tullut aika vaihtaa nuorempaan. Tämä 20 aviovuoden jälkeen. Miehet ovat sikoja. Silti joskus kaipaan tuota kamalaa miestä, en tiedä mikä minua vaivaa. N53

Siis eihän tämä voi olla totta?

No tänne voi vitsailla mitä vaan  

Vierailija
159/641 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittoi yks kaunis päivä töistä tekstiviestin jossa ilmoitti löytäneensä uuden rakkauden ja ettei tule enää yhteiseen kotiimme vaan että tää liitto oli nyt tässä. Perään tuli uusi viesti, jossa lähetti lakimiehensä yhteystiedot ja kehotti hoitamaan kaiken lakimiehen kautta. Sen jälkeen laittoi numeroni estoon.

Tuskin liittonne oli kunnossa ja huono pitkään. Joskin epäilen että ihan näin kävi, jotain jätät kertomatta. 

Vierailija
160/641 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni, tuolloin 50 v, lähetti kuvan whatsappissa 18-vuotiaasta tytöstä imemässä kyrpäänsä makuuhuoneessamme. Siinä sitten jokin "tosi hauska" rivo kirjoitus siitä, että on tullut aika vaihtaa nuorempaan. Tämä 20 aviovuoden jälkeen. Miehet ovat sikoja. Silti joskus kaipaan tuota kamalaa miestä, en tiedä mikä minua vaivaa. N53

Olen tyrmistynyt :o Tuijotin tuota sun tekstiä varmaan 3 minuuttia ja luin sen kerta toisensa jälkeen hartaasti yhä uudelleen. 

Pitkään aikaan oksettavinta mitä luin. Kaikki empatiani Sinulle!!!!! (Toivoisin todellakin, että olisit trolli)