Mistä merkeistä voi huomata narsismin jo suhteen alkumetreillä?
Auttakaa ymmärtämään. Olen huono ihmisten tuntemisessa :)
Kommentit (169)
putlerin anuksen täytämme takiaisilla ja kovakuoriaisilla, sitten se myydään kiinalaisille herkkusuille.
Joku epäili törmännensä kahteen narsistiin. On hyvin mahdollista, mulle kävi just näin. Juoksin karhun kynsistä suden suuhun. Julkinarsistista pääsin lopulta eroon heittäytymällä suhteeseen piilonaraistin kanssa, hän kun tuntui olevan täysin päinvastainen ja juuri sitä mitä tarvitsin. Nyt oon kahden narsistisen ihmisen jäljiltä aivan murskana. En tiedä pystynkö koskaan enää luottamaan kehenkään. Näin jälkikäteen ajateltuna , varoitusmerkkejä oli hyvin nähtävissä jo alkuun. Ekalla kerralla en osannut mitään pelätä ( enkä ollut koskaan kohdannut narsistista ihmistä) ja toisella kerralla tarve " pelastavaan köyteen" oli niin suuri, etten niitä halunnut nähdä. Paska keikka, ei voi muuta sanoa. Haavoja ja seurauksia korjaillessa menee varmaan loppuelämä.
Oma kokemus: alussa narsisti on mukava ja hurmaava mutta tekee joskus yllättäviä tökeröjä ja törkeitä kommetteja. Ne tulee puskista, narsku sanoo ne niin kuin minkä tahansa asian muun puheen joukossa ja jatkaa kuin ei mitään. Ne on ainakin epävarmalle ihmiselle tosi häkellyttäviä, kuulinko oikein, mitä tähän voi sanoa, en halua konfliktia nyt kun on niin ihanaa, en sano mitään. Jos on traumataustaa niihin ei edes osaa reagoida. Mutta niihin pitäisi reagoida. Ne kommentit on nimenomaan testejä, joissa katsotaan miten reagoit ja puolustatko itsestäsi ja muita, pistätkö rajat sille miten sulle puhutaan, susta ja muista. Jos et narsku tietää että olet otollista maaperää.
Vierailija kirjoitti:
Siitä miten hän puhuu muista ihmisistä, ennenkaikkea exästään.
Väärin. Narsismin kykenee toteamaan joko psykiatrian erikoisllääkäri taikka psykologi. Yksikään palstan maallikko ei kykene siihen. Psyk.sh
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus: alussa narsisti on mukava ja hurmaava mutta tekee joskus yllättäviä tökeröjä ja törkeitä kommetteja. Ne tulee puskista, narsku sanoo ne niin kuin minkä tahansa asian muun puheen joukossa ja jatkaa kuin ei mitään. Ne on ainakin epävarmalle ihmiselle tosi häkellyttäviä, kuulinko oikein, mitä tähän voi sanoa, en halua konfliktia nyt kun on niin ihanaa, en sano mitään. Jos on traumataustaa niihin ei edes osaa reagoida. Mutta niihin pitäisi reagoida. Ne kommentit on nimenomaan testejä, joissa katsotaan miten reagoit ja puolustatko itsestäsi ja muita, pistätkö rajat sille miten sulle puhutaan, susta ja muista. Jos et narsku tietää että olet otollista maaperää.
Narsku ei tarkoita mitään, etkä sinä tunnista narsistia mikäli et ole psykologi taikka psykiatrian erikoislääkäri. Psyk.sh.
Et mistään. Se ettei toinen ihminen tanssi pillisi mukaan ei tee hänestä narsistia.
Vaikka narsisteja on hyvin vähän populaatiosta niin tälläkin palstalla hyvin moni on mukamas ollut tekemisissä narsistin kanssa. Eivät ole.
Todennäköisesti he ovat olleet itsekeskeisen ihmisen kanssa mutta eivät oikean narsistin.
Ehkäpä he itse ovat myös narsisteja? Kun osaavat niin hyvin arvioida muita ihmisiä, enpä tiedä mutta kuulostaa epäilyttävältä.
Vierailija kirjoitti:
Ei pyydä koskaan anteeksi.
Täysin väärin. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Yli-itsevarmuus.
Väärin. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Liian hyvää ollakseen totta. Tekevät alkuun kaikkensa jotta toinen ihastuu oikein kovasti ja koukuttaa siihen tunteeseen. Rakkaus sokaisee ja rakastunutta ihmistä on helppo manipuloida.
Taas täysin väärin. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Paljon yhden illan kumppeita.
Väärin.Psyk.sh.
Mikähän trolli tuokin Psyk.sh on:).
Sana Lumous kuvaa hyvin sitä koukkua johon tietyyn ihmistyyppiin lankeava kokee. Kun lumous alkaa hälvetä, ja valheet jne läjähtävät päin naamaa se on karmivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miellyttävä ja huomioiva ihminen muuttuu suhteen alettua kuin eri ihmiseksi. On siis saanut haluamansa.
Jatkan vielä
Kun jo alussa alkaa haukkua exiään, sukulaisiaan tai läheisiään - lähde pois!
Tunnen yhden hyväntekijä narsistin, jolla on satoja kavereita facebookissa ylittämässä häntä.
Sama ihminen puhuu katkerana ja myrkyllisesti sukulaisistaan ja jakaa itsestään söpöjä julkaisuja haukkumiensa ihmisten kanssa.
On vähän väliä jossain paikallislehdessä esillä kun tekee jotain hyvää.
Oikeasti valehtelee ja rikkoo lakia minkä ehtii.
Ehkä kannattaa kysyä siltä exltäkin Eton syistä. Narsisti hurmaa kaikki, kunnes et tottele.
Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi
Onko tuntemallesi henkilölle asetettu diagnoosi narsistinen persoonallisuus ja hän on kertonut sen? Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän trolli tuokin Psyk.sh on:).
On olemassa diagnostiset kriteerit eri persoonallisuushäiriöille joiden tulee täyttyä, jotta diagnoosi asetetaan. Eihän syöpääkään maallikko totea. Psyk.sh.
Mä veikkaan että nää on 2 eri asiaa:
-omata paljon narsistisia piirteitä, olematta narsisti
-olla tyylipuhdas narsisti. Elämän aikana tapaa ehkä 2-3 sellaista.
Psyk. sh: kyllä maallikkokin voi osata diagnostiikkaa, koska osaammehan päätellä jos joku on todennäköisesti bipo, skitsofreenikko tai adhd.
Narsismin diagnosoimisessa vaan pitää valitettavasti olla seurannut sen ihmisen elämää läheltä aika pitkään.
Moni on laittanut virheellisesti narsistin viittaa esim.Stubbin päälle, mutta hän on vain hyväitsetuntoinen tai kultalusikan kanssa syntynyt.
Ei kannata käyttää aikaansa miettimällä, onko joku narsisti vai ei. On narsisteja, joilla on diagnoosi, mutta jotka eivät manipuloi, kaltoinkohtele kumppania suhteessa tai ole väkivaltaisia. Ja on ihmisiä, jotka valehtevat, gaslightaavat, manipuloivat ja kaltoinkohtelevat kumppaniaan, ja silti he eivät täytä narsistisen persoonallisuushäiriön kriteereitä.
Usein saattaa olla myös järkevää miettiä, olenko mahdollisesti itse se narsisti.
Olen usein seurannut tuttuja naisia (sukulaisia tai ystäviä), jotka vaahtoavat törmänneensä narsistiin.
Heidän kohdallaan eivät ne miehet ole olleet narsisteja, vaan he itse ovat olleet aika rasittavia "mikset sä puhu mulle"?
Peruskuvio:
-sosiaalinen ja pidetty mies joka ehkä vähän hyväntuulisen pinnallinen ja aina menossa. Laiska kotitöissä ja pinnallinen vanhempana (äitinsä pitänyt kultapojuna eikä ole vaatinut mitään), olematta silti narsisti.
-vaimonsa on erakko totuuden torvi joka vaatii syväluotaavia keskusteluja kotona ja roikkuu miehessään. Riivinrauta siis, joka reagoi miehen hilpeämpään elämäntyyliin kiristämällä ja uhkailemalla. Kateellinen miehen sosiaalisesta elämästä.
(Enkä tarkoita, että kotona ei pitäisi miehen keskittyä perheeseen)
....mies yrittää ensin mukautua mutta sitten väsyy räkytykseen, ottaa eron ja pariutuu herttaisen, sosiaalisen, iloisen ja harmittoman naapurintyttö-böönan kanssa.
Kivat sulle. Kaikilla ei erot mene nätisti.