Miksi 700/kk vuokra on ihan törkeen kallista, mutta saman suuruiset lainakorot ja remppakulut on järkevää oman varallisuuden kerryttämistä?
Oli aika mielenkiintoinen keskustelu lainakorkojen ja suurten remppojen keskellä kamppailevan kaverin kanssa. Ihmetteli aivan silmät pyörien vuokra-asumisen törkeää kalleutta ja miten järjetöntä on heittää rahaa kaivoon.
Kommentit (717)
Ihanko tosissaan täällä monet luulee että rempparahat siirtyy muitta mutkitta vuokriin? Eli että 20-30k putkiremppa nostaisi vuokraa 200-300€, mitä se loordille kk-tasolla maksaa korkoineen?
Voi kuulkaa. Ei todellakaan mene noin. Remppakulut "maksatetaan" vuokralaisilla kymmenien vuosien aikana, eli niiden vaikutus vuokraan on todella pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainakorot, yhtiövastike +remppakulut. Helposti 700€ pitkällä aikavälillä ja harvassa kämpässä edes riittää, ellei ole joku rupuyksiö.
Pistä nyt ihan kunnolla se laskutoimitus tähän niin voidaan yhdessä ihastella. Laskutoimitukseen mukaan tietenkin myös, mistä aikavälistä puhutaan.
https://www.tarkkamarkka.com/blogi/2016/01/20/20-omistusasumisen-piilok…
Siitä voit alkaa laskeskelemaan sunnuntain iloksi
Laskin joskus, paljonko olen maksanut vuokraa vuokralla asumisen vuosien ajan. Sillä rahalla olisi melkein pienen asunnon asuntolaina maksettu ja olisin selvinnyt siitä työttömänäkin siinä missä vuokrastakin. Kyllä kirpaisi. Mutta minkäs teet kun lainaehdot ovat niin tiukat...
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosissaan täällä monet luulee että rempparahat siirtyy muitta mutkitta vuokriin? Eli että 20-30k putkiremppa nostaisi vuokraa 200-300€, mitä se loordille kk-tasolla maksaa korkoineen?
Voi kuulkaa. Ei todellakaan mene noin. Remppakulut "maksatetaan" vuokralaisilla kymmenien vuosien aikana, eli niiden vaikutus vuokraan on todella pieni.
Näillä uusilla asuntosijoittajilla on vähän hankala käsittää sitä. Esim. Putkiremontti ei nosta asunnon arvoa vuokrakohteena mitenkään, jos samalla ei uusita esim. kylpyhuonetta kokonaan. Jos uusitaan niin vuokralainen asuu sen ajan vuokraloordin pussista. Ja päättää itse onko vuokrankorotus kohtuullinen luistattamalla kytkintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erehdyin joskus laskemaan, paljonko olen maksanut vuokraa niiden 16 vuoden aikana jolloin olin vuokralainen. Melko tarkalleen sataan tonniin päästiin. Siitä voi itse kukin miettiä, mikä kannattaa.
Paljonko asuntovelallinen maksoi samaan aikaan korkoja, vastikkeita ja remppakuluja?
Vastaan tähän
10v, uusi okt 240m2, asumiskulut ja lainan korot ko ajalta (remppakulut 0e)
n 71200e
6v uusi okt 120m2, asumiskulut ja lainan korot ko ajalta (remppa 0e)
n 44000e
Menee yli 100ke mutta edellinen vuokrallaolija tuskin asui näin hulppeasti pks alueella. 520e kk ei saa täältä edes yksiötä!
Vierailija kirjoitti:
Just kaksi kämppää myyneenä ja vuokralla onellisena asuvana. Voin sanoa ettei itselle enää koskaan omistusasuntoa, jos ei lotossa voita. Niistä irtipääsemisessä on ihan hirveä työmaa, vaikka ihan ok kaupungissa ja paikalla. Sitten vielä odotat 5-10 vuotta kuuluuko perästä.. EI JATKOON
Ja sille ajattelulle "itselle ei jää mitään", tiedoksi että taskut tyhjänä täältä lähtee kaikki. Pennuille jätän riihikuivaa, eikä sitä ongelma-asuntoa joka on omasta mielestä maailman paras ja parhaita tavaroita täynnä.
Perintönä saatu asunto-osake on aina "ongelma-asunto, joka on maailman paras ja tavaroita täynnä"? Ei meillä ainakaan ja kuolinpesiä keräävät hakevat kaiken pois yhden puhelinsoiton jälkeen. Ja ainakin Facen "Roskalavaa" lukiessa ihmisille kelpaa jopa rikkinäiset kamat :o
Vanhus on voinut asua osakkeessaan edullisesti pienellä eläkkeellään kymmeniä vuosia, ja silti siitä jää perillisille vielä varmasti myytävääkin, kunhan sijainti on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi demonisoidaan niitä remppoja ja ne on nimenomaan huono kuluerä. Rempat täytyy tehdä että asunto pysyy asuinkelvollisena joten ne ovat aina kotiinpäin. Vuokralla maksat jollekulle toiselle ne rempparahat että se kämppä pysyy hyvänä joten ei niitä vuokralla pakoon pääse. Vuokralla ei vaan tarvi miettiä niitä eikä suunnitella kuka tekee ja milloin tekee, kaivaa vaan riihikuivaa vuokriin.
Kyllähän sitä vuokralla asuisi, jos ne asunnot olisi remontoituja. Viidessä vuokra-asunnossa olen asunut ja kaikissa oli remontit tekemättä. Ihan järkyttäviä lääviä. Jos haluaisi laadukkaampaa vuokra-asumista, vuokrat kohoaa törkeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainakorot, yhtiövastike +remppakulut. Helposti 700€ pitkällä aikavälillä ja harvassa kämpässä edes riittää, ellei ole joku rupuyksiö.
Pistä nyt ihan kunnolla se laskutoimitus tähän niin voidaan yhdessä ihastella. Laskutoimitukseen mukaan tietenkin myös, mistä aikavälistä puhutaan.
Hyvä lista! Oliko tässä esim moottorisahaa tai muita ok-talon ylläpidon työkaluja ja säilytystilaa niille? Ruohonleikkurit jne. Nekin ovat kuluvia. Vuokralainen ei tarvitse edellämainittuja lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Laskin joskus, paljonko olen maksanut vuokraa vuokralla asumisen vuosien ajan. Sillä rahalla olisi melkein pienen asunnon asuntolaina maksettu ja olisin selvinnyt siitä työttömänäkin siinä missä vuokrastakin. Kyllä kirpaisi. Mutta minkäs teet kun lainaehdot ovat niin tiukat...
Laskeskelin että 20 vuoden aikana olisin maksanut vastike- ja korkomaksuja yli 100k euroa. Siihen päälle todennäköisesti olisi ollut isompia remppoja.
20v aikana vuokramenot ovat olleet noin 160k. Eroa on toki jonkin verran, mutta se on huomattavasti pienempi kuin voisi äkkiseltään ajatella.
Näissä keskusteluissa toistuu aina sama outous. Vuokralla asumista suosivat maalaavat skenaariota laskevista asunnonnarvoista, remonteista ja valtavista korkomenoista.
Asunnon voi ostaa kasvukeskuksista: itsellä on ollut 3 omistusasuntoa joista 2 arvo on noussut rwippaasti ja yhden pysynyt samana (en asunut siinä kauaa), yhteenkään en ole tehnyt maalausta kummempaa remonttia koska suosin uudehkoja asuntoja joissa ei ole remontin tarvetta, korkomenot ei lainassani ole vielä koskaan ollut yli 250€/kk ja kokonaisasunmenot yli 1000€/kk (sis. lainan lyhennys, korot, vastikkeet, vedet , vakuutukset ja sähköt). Nyt on n. 300t€ asuntovarallisuus joka on tehty ihan vaan lainoja makselemalla ja asunnon arvonnousuista. Vuokralla ei olisi onnistunut.
(Ja kyllä sijoittamalla osakkeisiin kasvattaa varallisuutta myös, olem tehnytkin niin mutta ei sitä rahaa enempää olisi jäänyt sijoituksiin koska vuokrataso on yleensä ollut kovempi kuin asumiskuluni. En ole missään syrjäisessä minip*sk*loukossa asuja jotta voisin säästää vuokrassa).
Sano sille kaverillesi, että eihän ne toki kaivoon mene ne rahat tai mustaan aukkoon, vaan ihminen saa niille vastineeksi asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, tottakai kaikki tajuaa ettei vuokria nosteta kerralla tollaisa summia. Niin se kuitenkin on, että vuokrista ne asunnon kulut maksetaan ja vuokrassa on karkeasti vastikekulut + lainakulut + ylimääräistä remppaa yms varten.
On typerää ajatella että nyt kun olen vuokralla ei tarvitse maksaa sellaisia. Pitäisi ajatella että kun olen vuokralla ei tarvitse murehtia mistään asuntoon liittyvästä kun maksan siitä että joku muu omistaa ja hoitaa.
"Jopa 2000-luvun viemäreissä on vuotoja. Yksi syy on se, että uudemmat putket ovat vanhoja ohuempia."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä lista! Oliko tässä esim moottorisahaa tai muita ok-talon ylläpidon työkaluja ja säilytystilaa niille? Ruohonleikkurit jne. Nekin ovat kuluvia. Vuokralainen ei tarvitse edellämainittuja lainkaan.
En ole ok-talossa asuva, mutta olen kuullut, että kaikenlaisia vempaimia voi vuokrata tai ok-talo-yhdistys hankkia kimppakäyttöön. Kaikki eivät myöskään tarvitse esim. ruohonleikkuria. Lumilinkokin voi olla yhteinen jne. Lumityöt ovat myös hyötyliikuntaa, ja tosiaan tuollainen käsikäyttöinen ruohonleikkuri ei paljoa maksa. Monet tontit ovat niin pieniäkin, että vartissa ajelee.
Pihoilla usein viljellään myös aika paljon, eli marjapensaiden sato riittää talven varalle pakkaseen. On myös omenapuita. Ihan selvää rahanarvoista tuotetta siis. Monet voivat myös jopa kalastaa omalta laiturilta.
Eli vaikka ok-talo kustantaakin, niin silti ei tarvitse alkaa kaikkia kuluja liioittelemaan, hyödyt täysin unohtaen. Kukaan ei mainitse koskaan sitä valtavaa nautintoa, mitä ok-talossa asuminen tuo mukanaan, miksiköhän? Kaikki kun maksaa. Kalliilla autolla nautit ajamisesta, huonolla halvalla rötisköllä et.
T: Rivarin omistusasuja
Aivan. Olen murehtinut, stressannut ja hoitanut asioita, omia ja toisten, ihan tarpeeksi. Ylipäänsä. Mutta monia asioita kuten kuormittavaa sairasta omaista en voi hylätä tai työntekoa lopettaa.
Downsizasin lopulta asumiseni. Nyt odotan toki löysässä hirressä yht 5v talokaupan jälkeen. Talo on kyllä uudehko ja hyvä, mutta jokainen myyjä joutuu vähintään sen 5v vastaamaan. Asun vuokralla nyt ja ehkä loppuelämäni.
Helppoa elämää. Kukaan ei vie rahojaan mukanaan kuollessaan ja itse asiassa jos omistat jotakin, sullahan ei nyky-Suomessa de facto juuri ole sosiaaliturvaa. Täällä kun rangaistaan ahkeruudesta.
En toki nyt saa enkä tarvi mitään tukia, mutta jokainen vanhenee ja sairastuu. Minulla ei ole lapsia joten en yhtään ajattele mitään perimisjuttuja. Suku pärjää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talikko, pistolapiot, vasarat, kuokka perittyjä 0e, moottorisaha ostettu v 98, ruohonleikkuri samoin. En jaksa splittailla 26 vuodelle.
Potkulaki tulee keväällä voimaan.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
"Jos joku osakkaista jättää rahoitusvastikkeensa maksamatta, taloyhtiön lainaan liittyvät velvoitteet on kuitenkin hoidettava. Tällöin maksut kaatuvat muiden osakkaiden maksettaviksi siitä huolimatta, että olisi oman osuutensa jo maksanut."
Eli vaikka ok-talo kustantaakin, niin silti ei tarvitse alkaa kaikkia kuluja liioittelemaan, hyödyt täysin unohtaen. Kukaan ei mainitse koskaan sitä valtavaa nautintoa, mitä ok-talossa asuminen tuo mukanaan, miksiköhän? Kaikki kun maksaa. Kalliilla autolla nautit ajamisesta, huonolla halvalla rötisköllä et.
Minä voin täydestä sydämestäni sanoa että nautin todella okt asumisesta!!
Meillä on nyt 3. itselle suunniteltu okt menossa ja ulkomailla 4. paratiisi.
Rakastan pihatöitä, upeita perennapenkkejäni, hedelmäpuita, kasvupenkkejä ja kasvaria joiden satoa säilön talveksi.
Emme ikinä saisi tähän hintaan tällaista elämisen luksusta vuokralla! 2 talon asumiskulut n 800e/kk yhteensä
Nykyään kyllä riippuu tosi paljon omistusasunnon sijainnista, onko sillä muuta kuin käyttöarvoa.
Itse en edes pystyisi ostamaan asuntoa esim. Etu-Töölöstä tai Lauttasaaresta, siks oon tyytyväisenä asunut vuokralla. Nyt landella.