Tuhkimo-sadun epäloogisuus
Sadussa taika raukeaa klo 00:00. Tuhkimon juhla-asu muuttuu silmänräpäyksessä takaisin palvelustytön asuksi. Miksi sitten lasikenkä ei muutu takaisin palvelijan töppöseksi, vaan jää lasikengäksi?
Tämä on vaivannut minua lapsesta asti.
Kommentit (37)
Sadut ovat satuja juuri siksi että ne eivät ole totta.
Ei tämä ei ole vaivannut sinua lapsesta asti vaan luit tämän mietteen netistä juuri äsken.
Voiko taikaa paeta siirtymällä toiselle aikavyöhykkeelle?
Öö.. mistä lähtien saduissa on vaadittu loogisuutta? Jestas, eikö samalla logiikalla Hannun ja Kertun piparkakusta tehty talo kuulosta epäloogiselta? Tai susi puhaltamassa nurin possujen taloa 😄
Ei oo muumilla hännän alla poistoputkea ei.
Sadun kirjoittajalla on tosiaan käynyt kämmi. Se että sadut on satua, ei poista sitä, että sadun sisäinen logiikka pitäisi toimia.
Alkuperäisessä Grimmim sadussa ei ole lasikenkää. Ja siinä siskopuolten jaloista leikataan pala pois. Siitä lapsille iltasatua.
Vierailija kirjoitti:
Öö.. mistä lähtien saduissa on vaadittu loogisuutta? Jestas, eikö samalla logiikalla Hannun ja Kertun piparkakusta tehty talo kuulosta epäloogiselta? Tai susi puhaltamassa nurin possujen taloa 😄
SADUISSAKIN VOI OLLA JÄRKEÄ!!!!! 😡😡😡😡😡😡
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ei ole vaivannut sinua lapsesta asti vaan luit tämän mietteen netistä juuri äsken.
Ja sinä varmaan "valaistuit" viime yönä.
Siksi, että se eioo enää tuhkimon jalassa. Näin mun 8v kysymykseen vastasi.
Tuhkimohan kiittää siinä vielä erikseen kun huomasi että lasikenkä jäi eli oli lahja haltiakummilta. Ei sua se haltiakummin olemassaolo sitten häirinnyt sen enempää🤣
Juljus kirjoitti:
Oikea vastaus. Lapsi tietää.
Tuhkimossa tarinan opetus on, että suurin osa naisista on valmiita menemään aika pitkälle kunhan saa rikkaan miehen, mutta se ei ole mitään siihen verrattuna, että prinsessa Ruususen ja Lumikin opetus on, että naista saa väkisin suudella ilman lupaa ja se on niiden mielestä ihanaa 😂
Lukekaapa oikea alkuperäinen Tuhkimo-satu. Siinä ei ole haltijakummia ollenkaan. Vaan linnut äidin haudalla istutetun puun luona antavat vaatteet ja kengät. Ja kolmansissa juhlissa prinssi on laittanut pikeä portaalle, joten kultakenkä jää siihen kiinni.
Ei alkuperäisessä tarinassa ole mitään klo 00 raukeavia taikoja, se on Disneyn keksintöä epäloogisuuksineen.
Olen ajatellut sen johtuvan siitä, että toinen lasikenkä puuttuu taian rauetessa. Se jäi sinne linnan portaille.
Tai ehkä haltiatarkummi ei antanut jalkaan jääneen kengän kadota, koska se mahdollisti Tuhkimon ja prinssin päätymisen yhteen. Disneyn elokuvan lopussa lady Tremaine eli paha äitipuoli, joka on arvannut että prinssin sydämen valittu on Tuhkimo, kamppaa lakeijan joka on tullut taloon sovituttamaan kenkää, ja kenkä särkyy. Mutta silloin Tuhkimo kaivaa esiin jäljellä olevan toisen kengän ja siten todistaa olevansa se jota prinssi etsii.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Juljus kirjoitti:
Tämä on hieno teoria, muttei selitä sitä, miksi kaikki muu taian alainen raukesi klo 00 paitsi tuo lasikenkä. Myös vaunu, lakeijat ja hevoset muuttuivat takaisin omaksi itsekseen, ei ainoastaan Tuhkimoon ihokosketuksessa olleet vaatteet.
Faith kirjoitti:
Olen ajatellut sen johtuvan siitä, että toinen lasikenkä puuttuu taian rauetessa. Se jäi sinne linnan portaille.
Tai ehkä haltiatarkummi ei antanut jalkaan jääneen kengän kadota, koska se mahdollisti Tuhkimon ja prinssin päätymisen yhteen. Disneyn elokuvan lopussa lady Tremaine eli paha äitipuoli, joka on arvannut että prinssin sydämen valittu on Tuhkimo, kamppaa lakeijan joka on tullut taloon sovituttamaan kenkää, ja kenkä särkyy. Mutta silloin Tuhkimo kaivaa esiin jäljellä olevan toisen kengän ja siten todistaa olevansa se jota prinssi etsii.
Tuohan on vielä suurempi epäloogisuus, että Tuhkimolla olisi toinenkin lasikenkä säilynyt tallessa, muuttumatta takaisin töppöseksi.
Tässä kohtauksessa näkyy, kuinka Tuhkimolla on vaaleanpunainen kenkä jalassa. Toisessa jalassa ei ole kenkää ollenkaan. Sitten elokuvan lopussa kaivaa esiin lasinkengän. Huijausta sanon minä.
Jos ongelmia haluaa hakea, ehkä suurempi ongelma sadussa on se, että mies ei muista Tuhkimon kasvoja, vaan hänen pitää selvittää oikea henkilöllisyys kengän avulla. Ja että kenkä sopii koko valtakunnassa vain yhdelle tytölle. Kyllä siinä on taika tarpeen
Sadussa kaikki on mahdollista