Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuhkimo-sadun epäloogisuus

Vierailija
28.12.2024 |

Sadussa taika raukeaa klo 00:00. Tuhkimon juhla-asu muuttuu silmänräpäyksessä takaisin palvelustytön asuksi. Miksi sitten lasikenkä ei muutu takaisin palvelijan töppöseksi, vaan jää lasikengäksi?

Tämä on vaivannut minua lapsesta asti.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juljus kirjoitti:

Siksi, että se eioo enää tuhkimon jalassa. Näin mun 8v kysymykseen vastasi.

Oikea vastaus. Lapsi tietää.

Lasten ja imeväisten suusta kuuluu totuus.

Vierailija
22/37 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on vaikeeta! Vai oisko kuitenkin kyse sadusta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se prinssi haluaa mennä Lumikin kanssa naimisiin, mutta ei selvästikään muista miltä tämä edes näyttää, sillä sitä lasikenkää pitää sovittaa kaikille mahdollisille naisille ja lisäksi se sopii vain ja ainoastaan Lumikille.

Vierailija
24/37 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadussa ne molemmat lasikengät jää eloon, koska Tuhkimolla on se toinen jemmassa. Minun teoriani mukaan Tuhkimo oli alunperin avojaloin, eli mitään töppöstä ei muutettu lasikengäksi vaan se luotiin tyhjästä. Kaikki muu tehtiin olemassa olevista tuotteista, kuten kurpitsasta vaunu ja hiirestä lakeija. Näin ollen kun taika raukeaa, kengät jää koska niitä ei ole taiottu mistään töppösestä uuteen muotoon.

Vierailija
25/37 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaapa oikea alkuperäinen Tuhkimo-satu. Siinä ei ole haltijakummia ollenkaan. Vaan linnut äidin haudalla istutetun puun luona antavat vaatteet ja kengät. Ja kolmansissa juhlissa prinssi on laittanut pikeä portaalle, joten kultakenkä jää siihen kiinni.

Ei alkuperäisessä tarinassa ole mitään klo 00 raukeavia taikoja, se on Disneyn keksintöä epäloogisuuksineen.

Disney-tulkinnat ovat omiaan pilaamaan hyviä lastentarinoita.  Opiskeluaikainen naisseuralaiseni suorastaan suutahti, kun D-versio edusti minulle kaikkea mahdollista Nalle PPuhista. Hän "pakotti" minut lukemaan AA Milnen kirjan ja pakko myöntää että se on vaan se ainoa oikea.

(kaikkeen sitä nuori mies.alistuu pelätessään menettävänsä naisensa...)

Vierailija
26/37 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se ei ollut enää Tuhkimon jalassa taian rauettua

Vierailija
27/37 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alunperin tämähän taisi olla käännöskukkanen. Eli siis alkuperäisessä sadussa kyseessä taisi olla nahkakenkä, jos oikein muistan. Tuhkimolla taisi olla vain poikkeuksellisen pieni jalka, jolloin se meni vain hänen jalkaansa. Joku vain jossain vaiheessa satua kääntäessä/uudelleen kertoessa päätti, että lasikenkä kuulostaa maagisemmalta, ja selittää paremmin miksei se virsu mennyt kenenkään muun jalkaan.

Vierailija
28/37 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö Tuhkimo ja Prinssi on yhdessä? 

Vierailija
29/37 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alunperin tämähän taisi olla käännöskukkanen. Eli siis alkuperäisessä sadussa kyseessä taisi olla nahkakenkä, jos oikein muistan. Tuhkimolla taisi olla vain poikkeuksellisen pieni jalka, jolloin se meni vain hänen jalkaansa. Joku vain jossain vaiheessa satua kääntäessä/uudelleen kertoessa päätti, että lasikenkä kuulostaa maagisemmalta, ja selittää paremmin miksei se virsu mennyt kenenkään muun jalkaan.

Mikä kengän koko? 

Vierailija
30/37 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäisessä Grimmim sadussa ei ole lasikenkää. Ja siinä siskopuolten jaloista leikataan pala pois. Siitä lapsille iltasatua.

En usko. Eihän siskopuolilta tarvitse leikata mitään pois, jollei ole mitään sovituskenkää. 

Vai onko kenkä nahkaa?

Vierailija
31/37 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö.. mistä lähtien saduissa on vaadittu loogisuutta? Jestas, eikö samalla logiikalla Hannun ja Kertun piparkakusta tehty talo kuulosta epäloogiselta? Tai susi puhaltamassa nurin possujen taloa 😄

Niin tai susi nielly isoäidin purematta ja voitu pelastaa avaamalla vatsa. Saatika, että susi puhuu 😂

Vierailija
32/37 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että kaikki, mikä on tuhkimossa kiinni  muuttuu takaisin entisekseen. Irti ollut laskikenkä ei muuttunut. 

Mua on harmittanut sadussa tuhkimon huolimattomuus kellon seuraamisesta. Samoin ihmetyttänyt se, että miten sisarpuolet olisivat kelvanneet lyhennetyin jalkaterin. Samoin se, etteikö valtakunnasta löytynyt lastakaan, jolla olisi sama kengännumero. 

Vierailija
33/37 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasikenkähän on ajatuksena täysin hölmö, nehän räsähtäisivät rikki hetkessä.

Vierailija
34/37 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö.. mistä lähtien saduissa on vaadittu loogisuutta? Jestas, eikö samalla logiikalla Hannun ja Kertun piparkakusta tehty talo kuulosta epäloogiselta? Tai susi puhaltamassa nurin possujen taloa 😄

SADUISSAKIN VOI OLLA JÄRKEÄ!!!!! 😡😡😡😡😡😡

Ota lääkkeet!

Vierailija
35/37 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kenkä oli muuten muovia..

Vierailija
36/37 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juljus kirjoitti:

Siksi, että se eioo enää tuhkimon jalassa. Näin mun 8v kysymykseen vastasi.

Näin minäkin sen olen päätellyt, samoin lapseni.

- mummu 55

Vierailija
37/37 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen, että kaikki, mikä on tuhkimossa kiinni  muuttuu takaisin entisekseen. Irti ollut laskikenkä ei muuttunut. 

Mua on harmittanut sadussa tuhkimon huolimattomuus kellon seuraamisesta. Samoin ihmetyttänyt se, että miten sisarpuolet olisivat kelvanneet lyhennetyin jalkaterin. Samoin se, etteikö valtakunnasta löytynyt lastakaan, jolla olisi sama kengännumero. 

No ei se lapsi siellä tansseissa ollu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme