Vinkkejä avunsaantiin terveydenhuollosta?
Olen vuosia kärsinyt jaksoista elämässäni, jolloin menen ihan voimattomaksi, suu kuivuu, nenään tulee haavaumia, nivelet särkee. Nyt särkee poskiluut, nenänpieli ja silmän takaa. Kieli jää kiinni kitalakeen ja lantion luut on kuin tulessa. Ruokahalu poissa. Nukun näinä jaksoina paljon, en jaksa oikein mitään, mutta käyn silti esim kävelyillä etten ihan jäykisty. Mitkään kivut ja säryt ei ole pahempia kuin tämä voimien täysi katoaminen.
En kuitenkaan saa apua lääkäristä, tuntuu että kun mikään tästä ei ole näkyvää ja lääkärien sanoin tilanne vaikuttaa rauhalliselta ja pitää palata sitten jos pahenee. Minulle nämä on pahoja ja elämääni rajoittavia aikoja ja ne ovat myös ruvenneet tulemaan tiheämmin.
Eikö terveydenhuollon pitäisi auttaa ihmisiä terveyshuolissa? En ole mennyt päivystykseen kun itsekin ymmärrän että eihän minulla hengenhätää ole. Eli ei ole kyse siitäkään. Perusverikokeet jne otettu ja aina jää siihen. Olisi hienoa jos saisi vaikka jonkin lääkkeen joilla näitä voisi estää, mutta kun ei ole hajuakaan mikä tämän aiheuttaa. Itselleni on ihan päivänselvää että joku sairaus minulla on. Joku joka tulee ja menee. Eniten häiritsee että koen tulevani kohdelluksi luulosairaana joka tarkoittaa sitä että kukaan ei koskaan mieti aidosti mikä minua voisi vaivata. Entä jos se vaatisi vain vähän vaivaa ja saisin elämänlaatuni takaisin?
Onko jollain, jopa terveydenhuollon osaajalla, vinkkiä millä saisin luotettavuutta? En pyydä saikkua, en lääkkeitä. Miten saa apua?
Olen käynyt sekä julkisella ja yksityisellä, ja lopputulos on ollut sama. Tarkempia tutkimuksia ei ole haluttu jatkaa.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kysynyt tai tarvinnut diagnoosia vaan vinkkejä siihen miten saan apua terveydenhuollosta. Olen joskus muutamalle läheiselle kertonut näitä ja he eivät ole uskoneet että en muka saisi apua. Kukaan ei ole ehdottanut että urheilen liikaa tai tarkkailen itseäni, koska kumpikaan ei ole totta. Ihan saman verran urheilevia tunnen vaikka kuinka ja varsinkin vähättelevän asenteen ja avun vähyyden vuoksi terveydenhuollon suunnalta ajattelen näitä asioita tasan en yhtään silloin kun voin hyvin. Se ei vaan ole koskaan estänyt yhtään mitään.
No uteliaille oireet tällä kertaa:
2-3 päivän ajan varpaat ja sormet ja kämmenet puutuu ja pistelee. Suussa alkaa maistua metallinen maku ja alan väsyä. Öisin herään kun lantio särkee. 3-6 päivinä olen yhä voimattomampi ja nukun 12h ja jaksan valveilla juuri ja juuri 12h. Kasvojen luita ja kaulaa vihloo kuin hampaita, pää särkee. 6-8 päivä
Et sinä väärässä ole. kiitos
ap
Reumatologille meno on hyvä lähtökohta moninaiset oireesi huomioiden. Sitä kautta prosessin pitäisi edetä tilannettasi selkiyttävään ja oikean hoidon suuntaan. Onko siis niin, että et ole käynyt reumatologilla etkä fysiatrilla?
Kannattaa selvittää ekana toi metallinen maku suussa. Onko se oikea maku (eli olet syönyt jotain, vai ainoastaan tunne). Veikkaan jälkimmäistä. Muutnehan voisi melkein olla että joku myrkyttää sua.
Aivokasvain ?(maku-ja hajuaisti häiriöt??)
Eli google avuksi. Vastauksia on siihen esim, tuolla: https://www.webmd.com/oral-health/metallic-taste-mouth
-siinä on lueteltu syitä, mm.keskushermosto syndrooma, kuten Ball's palsy, MS, masennus jopa
-Kemiallinen altistuminen, dementia, imeytymishäiriö (tätä epäilin jo aeimmin sulle),
-Vitamiineissa voi olla metallinen maku,lääkkeissä myös
-flunssavirukset ,Colds and Other Infections, Have you been feeling under the weather? Colds, sinus infections, and upper respiratory infections can change the taste in your mouth. If this is the cause, you'll also have symptoms like a runny or stuffy nose, sore throat, and cough.
-ien ja hammassairaudet. You might need to step up your dental hygiene. Brush and floss regularly to avoid problems with your teeth and gums, like gingivitis, periodontitis, and tooth infections. Those conditions can all put a bad taste in your mouth.
If poor oral health is the cause, you could also have swollen, bright, or dark red gums or gums that bleed easily. You might also have bad breath.
Kuumeeton keuhkokuume vie voimat, Bakteeritulehdus, kuumeeton sepsis?
Itelleni tuli mieleeni vielä joku epilepsia tyyppinen sairaus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hmmm...ihan akana sun pitäisi kuvailla nää oireet paljon tarkemmin. Eli miten kauan nää jaksot kestää kerrallaan? 2 pv vai 3 kk? Miten ne menee pois? Oletko huomannut mitään mitä teet toisin silloin kun ne menee pois, esim. syöt ja juot enemmän? Mullekin tulee voimattomuusjaksoja, mutta olen huomannut että olen syönyt vähemmän tai nukkunut vähemmän niin ne tulee. Mutta kun syön paremmin, se menee ohi. Oletko mitannut verenpainettasi? Ikäsi? Sukupuoli? Pituus/paino? Raskaus? Onko sukutaustalla mitään muilla? Tulehuksia? Mitä kokeita on otettu , mitä ei? Vaadit ihan peruskokeet maksa, munuais, virtsa, ekg, TVK, tuleeko mustelmia? Rasva-arvot, Sokeri,
Rauta/Ferritiini, kilpirauhaskokeet. Tuosta voimattomuudesta tulee ihan ekana mieleen Guillain Barre, tms. Ala googlettamaan oireita. google tietää
Noin se julkisella menee. Jos ei omaa erityisiä suhteita lääkäreihin tai muihin päättäviin tahoihin, ei potilasta tutkita tuon enempää. Pitäisi olla joku akuutti kriisitilanne, että taju menee tms. Silloin pääsee sairaalaan ja on edes toivoa, että syitä selvitetään tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Eikös yksityiset labrat tee kaikki määritykset, mitä maksava asiakas haluaa?
Julkinen ei tee. Ei tarjoa edes monia rokotteita, joiden hyöty on kiistaton. Esim. estämään vyöruusun uusimista. Tämä vain esimerkkinä. Kyse ei siis ole siitä, ettei potilasta uskota, vaan näitä hoitoja ei anneta todetusta sairaudesta huolimatta.
Ei minulla ole yksityinen lähettänyt mihinkään tutkimuksiin. Toinen sanoi että tarkkailen itseäni liikaa ja toinen lähetti ravitsemusterapeutille ja siitä sain 3 kk ajalta mustaa valkoiselle että syön sen verran että minun pitäisi oikeastaan lihoa eikä laihtua. Ja silti lopputulos oli että olisinko masentunut. Nämä kaksi kokemusta on tehneet minusta todella epäluuloisen mitään lääkärissäkäyntiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa selvittää ekana toi metallinen maku suussa. Onko se oikea maku (eli olet syönyt jotain, vai ainoastaan tunne). Veikkaan jälkimmäistä. Muutnehan voisi melkein olla että joku myrkyttää sua.
Aivokasvain ?(maku-ja hajuaisti häiriöt??)
Eli google avuksi. Vastauksia on siihen esim, tuolla: https://www.webmd.com/oral-health/metallic-taste-mouth
-siinä on lueteltu syitä, mm.keskushermosto syndrooma, kuten Ball's palsy, MS, masennus jopa
-Kemiallinen altistuminen, dementia, imeytymishäiriö (tätä epäilin jo aeimmin sulle),
-Vitamiineissa voi olla metallinen maku,lääkkeissä myös
-flunssavirukset ,Colds and Other Infections, Have you been feeling under the weather? Colds, sinus infections, and upper respiratory infections can change the taste in your mouth. If this is the cause, you'll also have symptoms like a runny or stuffy nose, sore throat, and cough.
-ien ja hamm
Höpön ja löpön :)
Aivokasvain oireilee niin että puutuu ja pistelee kädet, sekä makuhäiriöt, väsymys (ehkä?)...sori. Toivottavasti en ole väärässä. Mene lääkärille ja näytä tämä viesti. Vaadi magneettikuvaus, ja tietokonetomografia pään kuvaus.
Useampaan kertaan on ehdotettu reumatologia. Minä hakeutuisin neurologille noilla oireilla.
Vierailija kirjoitti:
Reumatologille meno on hyvä lähtökohta moninaiset oireesi huomioiden. Sitä kautta prosessin pitäisi edetä tilannettasi selkiyttävään ja oikean hoidon suuntaan. Onko siis niin, että et ole käynyt reumatologilla etkä fysiatrilla?
En ole, ei sellaisille ole ohjattu. Jaa niin, minulla on yksi varpaan kärkinivel tulehtunut usein ja paksuuntunut sen vuoksi ja julkisella ehdotin tätä reuma-asiaa, sanottiin että sellaiset tutkimukset on kalliita turhaan tehdä :D ah kyllä ärsyttää ja masentaa aina edes ajatella tätä ja näitä kokemuksia. On tää kyllä sellasta kuraa.
ei olisi ketään lääkäriä noilta aloilta ehdottaa?
Miten muut ihmiset saa diagnooseja tai apuja? Mikä mussa on vikana että kaikki otetaan valheena mitä sanon?
Ehdotan yksityiselle reumalääkärille ajan varausta. Älä luettele liikaa oireita, vaan esim nuo olennaiset suun/nenän limakalvojen voimakas kuivuminen, vaihtelevat tukielinten ja nivelien kivut. Itselläni on selkärankareuma ja suvussa muitakin reumatauteja. Nuorena (monella alkanut esim 20+ -30v +) esimerkiksi alkava selkärankareuma voi oireilla ns.pomppivalla moniniveltulehduksena, nivusalueen ja alavatsan kipu yleisiä, samoin ajottainen alaselkäkipu, mutta tosiaan alussa esim selkäoireet voivat olla olemassa tai olematta. Siksi selkärauma reuma on vähän harhaanjohtava mutta sillä nimellä edelleen tunnetaan. Samoin voimakas väsymys ja mm suun ja silmien kuivuminen liittyy reumatauteihin usein liittyyvään Sjögrenin oireyhtymään. Reumatauteihin löytyy nykymaailmassa hyviä lääkkeitä,myös ns biologisia lääkkeitä ,jotka toimivat varsin hyvin. Ja kun kysyit vihjeitä miten tuoda esille lääkärille, kerro tosiaan ne olennaisimmat ja toistuvat oireet, älä kirjoita useita A4 arkkia oireistasi, se antaa vaikutelman ns. katastrofointi asenteesta joka helposti tulkitaan psyyken oireeksi. Olennaisia labroja on HLA-B-27 antigeenin määrittäminen, kertoo alttiudesta reumatauteihin, ja ns tilanteen ollessa päällä yleensä CRP on lievästi kohonnut ja vanha kunnan "senkka" eli LA on myös jonkin verran kohonnut. Usein näihin liittyy lievää anemiaa myös, muttei välttämättä. Toivottavasti saat apua.
Vierailija kirjoitti:
Aivokasvain oireilee niin että puutuu ja pistelee kädet, sekä makuhäiriöt, väsymys (ehkä?)...sori. Toivottavasti en ole väärässä. Mene lääkärille ja näytä tämä viesti. Vaadi magneettikuvaus, ja tietokonetomografia pään kuvaus.
Höpö höpö minulle ole 10 vuotta ollut ajoittain täysin paranevaa aivokasvainta. Ja voin sanoa että kokeile huviksesi itse tuota neuvoasi. se ei nimittäin toimi. Kukaan ei saa pyytämällä tai vaatimalla mitään tutkimuksia. Johan minutkin olisi tutkittu jos se siitä olisi kiinni, hassu.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan yksityiselle reumalääkärille ajan varausta. Älä luettele liikaa oireita, vaan esim nuo olennaiset suun/nenän limakalvojen voimakas kuivuminen, vaihtelevat tukielinten ja nivelien kivut. Itselläni on selkärankareuma ja suvussa muitakin reumatauteja. Nuorena (monella alkanut esim 20+ -30v +) esimerkiksi alkava selkärankareuma voi oireilla ns.pomppivalla moniniveltulehduksena, nivusalueen ja alavatsan kipu yleisiä, samoin ajottainen alaselkäkipu, mutta tosiaan alussa esim selkäoireet voivat olla olemassa tai olematta. Siksi selkärauma reuma on vähän harhaanjohtava mutta sillä nimellä edelleen tunnetaan. Samoin voimakas väsymys ja mm suun ja silmien kuivuminen liittyy reumatauteihin usein liittyyvään Sjögrenin oireyhtymään. Reumatauteihin löytyy nykymaailmassa hyviä lääkkeitä,myös ns biologisia lääkkeitä ,jotka toimivat varsin hyvin. Ja kun kysyit vihjeitä miten tuoda esille lääkärille, kerro tosiaan ne olennaisimmat ja
Kiitos, onko parempi että on oireet päällä? Tässä on tosiaan aika veto pois, ja erkoislääkäreillekään ei välttämättä edes saa heti aikaa. Näkyykö nuo sairaudet jossain vaikka olisi ns normaali jakso?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö minulle ole 10 vuotta ollut ajoittain täysin paranevaa aivokasvainta. Ja voin sanoa että kokeile huviksesi itse tuota neuvoasi. se ei nimittäin toimi. Kukaan ei saa pyytämällä tai vaatimalla mitään tutkimuksia. Johan minutkin olisi tutkittu jos se siitä olisi kiinni, hassu.
Jaa, itse olen kyllä saanut, kun olen yksityisen (työterveyden) kautta mennyt. Osassa erikoislääkäri teki lähetteen sekä julkiselle, että yksityiselle ja sain päättää, miten etenen asian kanssa. Kannattaa opetella puhumaan ja vaatimaan. Viimeksi olen pyytänyt labraa ja sydänkuvaa, nekin sain, vaikka kyse oli "vain" epämääräisestä rintavihlaisusta. Toki lääkäreissäkin, aivan kuten ihmisissä yleensäkin, on vaihtelua.
Joku rekmatauti tosiaan tulee ensimmäisenä mieleen. Yksityiselle se on mentävä ellei julkiselta saa apua. Jaa erikoislääkärille, ei millekään yleispuoskarille.
tyypilliset MS oireet. Kipu silmän takana, tunnottomuutta käsissä yms. Väsymyskin ehkä?
Myös tietyt vitamiinipuutokset voi aiheuttaa tunnottomuutta, esim.Kalium
Sairautesi on diagnosoitu: MS
Symptoms of multiple sclerosis (MS)
feeling extremely tired (fatigue)
problems with your eyes or your vision, such as blurred vision or eye pain.
numbness or a tingling feeling in different parts of the body.
feeling off balance, dizzy or clumsy (uncoordinated)
muscle cramps, spasms and stiffness.
needing to pee more often or not being able to control when you pee
problems with memory or concentration
sexual problems, including a dry vagina or erection problems
Symptoms may come (called "flare-ups" or "relapses") and go (called "remissions"), and may get worse over time.
Sama juttu,oliko tarkoituksella jätetty vakava juttu mainitsematta yhteen juttuun....luovutan minäkin taistelun.Tuttavni rintasyöpä uusiutui.Kun kävi otiilla ensim.kertoja.Lääkärit oli hiljaa,sanoi tuli tunne ihan kuin ne olisi halunnut,lähde huoneesta äkkiä.Ennen ihminen oli kokonaisuus niin kuin kuuluukin.Nyt maksat käyt yhden asian takia vastaanotolla...muita vaivojasi ei edes tutkita.Tai sivuutetaan,kuten ystävälle kävi.Meni kipeän jalan takia lääkärille,ei tutkittu ,ihan muuta yritti hoitaa...On tuo kummallista oikeasti..
Ehkä menet ylikuntoon välillä, kun kerran ilmeisesti urheilet aktiivisesti? Oireet voivat olla aika moninaisia.
Tällaiset kaikki mitä yleislääkärit voi testata, on testattu. Uskon että haluat auttaa, en oikeasti halunnut mitenkään pahalla sanoa. Olen varmasti myös turhautuneena ja väsyneenä epäselkeä eikä se ole sinun syysi. Haluaisin että kun yleislääkäri ei löydä syytä, niin hän lähettäisi minut eteenpäin. Mutta hän toteaa että ei löydä minusta vikaa, tule takaisin jos pahenee.