Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä avunsaantiin terveydenhuollosta?

Vierailija
28.12.2024 |

Olen vuosia kärsinyt jaksoista elämässäni, jolloin menen ihan voimattomaksi, suu kuivuu, nenään tulee haavaumia, nivelet särkee. Nyt särkee poskiluut, nenänpieli ja silmän takaa. Kieli jää kiinni kitalakeen ja lantion luut on kuin tulessa. Ruokahalu poissa. Nukun näinä jaksoina paljon, en jaksa oikein mitään, mutta käyn silti esim kävelyillä etten ihan jäykisty. Mitkään kivut ja säryt ei ole pahempia kuin tämä voimien täysi katoaminen. 

En kuitenkaan saa apua lääkäristä, tuntuu että kun mikään tästä ei ole näkyvää ja lääkärien sanoin tilanne vaikuttaa rauhalliselta ja pitää palata sitten jos pahenee. Minulle nämä on pahoja ja elämääni rajoittavia aikoja ja ne ovat myös ruvenneet tulemaan tiheämmin. 

Eikö terveydenhuollon pitäisi auttaa ihmisiä terveyshuolissa? En ole mennyt päivystykseen kun itsekin ymmärrän että eihän minulla hengenhätää ole. Eli ei ole kyse siitäkään. Perusverikokeet jne otettu ja aina jää siihen. Olisi hienoa jos saisi vaikka jonkin lääkkeen joilla näitä voisi estää, mutta kun ei ole hajuakaan mikä tämän aiheuttaa. Itselleni on ihan päivänselvää että joku sairaus minulla on. Joku joka tulee ja menee. Eniten häiritsee että koen tulevani kohdelluksi luulosairaana joka tarkoittaa sitä että kukaan ei koskaan mieti aidosti mikä minua voisi vaivata. Entä jos se vaatisi vain vähän vaivaa ja saisin elämänlaatuni takaisin?

Onko jollain, jopa terveydenhuollon osaajalla, vinkkiä millä saisin luotettavuutta? En pyydä saikkua, en lääkkeitä. Miten saa apua? 

Olen käynyt sekä julkisella ja yksityisellä, ja lopputulos on ollut sama. Tarkempia tutkimuksia ei ole haluttu jatkaa.

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun on turha mennä yleislääkärille vaan ihan erikoislääkärille ja itse maksettava ja varauduttava isoon laskuun.Muuten ei Suomessa apua nykyisin saa, voin sanoa kokemuksesta.Tuli kalliiksi mutta sain sitten apua ja oikean diagnoosin ja lääkkeet jotka auttoi.

Mene reumatologille, hyvälle sellaiselle ja sitten neurologille jos ensimmäisestä ei apua.

62/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reumatologille meno on hyvä lähtökohta moninaiset oireesi huomioiden. Sitä kautta prosessin pitäisi edetä tilannettasi selkiyttävään ja oikean hoidon suuntaan. Onko siis niin, että et ole käynyt reumatologilla etkä fysiatrilla?

En ole, ei sellaisille ole ohjattu. Jaa niin, minulla on yksi varpaan kärkinivel tulehtunut usein ja paksuuntunut sen vuoksi ja julkisella ehdotin tätä reuma-asiaa, sanottiin että sellaiset tutkimukset on kalliita turhaan tehdä :D ah kyllä ärsyttää ja masentaa aina edes ajatella tätä ja näitä kokemuksia. On tää kyllä sellasta kuraa.

ei olisi ketään lääkäriä noilta aloilta ehdottaa?

Miten muut ihmiset saa diagnooseja tai apuja? Mikä mussa on vikana että kaikki otetaan valheena mitä sanon?

Saanko kysyä sellaista että onko sun varpaankynsissä muutoksia? 

🇺🇦🇮🇱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epämääräiset oireet kuten väsymys ja kolotukset voivat johtua ihan vanhuudesta tai liikunnan puutteesta. Joskus syy löytyy selvä sairaus mutta ei aina. Väsymykseen voi olla lukuisia syitä alkaen kilpirauhasen vajaatoiminnasta, uniapneasta, raudanpuutteesta, yötyöhön jne. mutta aina ei löydy mitään mikä selittäisi väsymystä.

Kolotuksia ja kipuja voi tulla jos on joku paikka rikki kuten nivelrikon tai reumasairauden vuoksi. Jos iholla tai nivelissä ei näy mitään ja ne ovat kunnossa niin tuskin niistä on kyse. Kyse voisi olla fibromyalgiasta tai vanhuksilla esiintyvästä polymyalgia rheumaticasta johon löytyy hoito.

Jos on tutkittu jo kaksi kertaa niin ei kai auta kuin yrittää mennä uudelle lääkärille joka voisi olla sisätautilääkäri. Jos mitään löydöksiä ei ole niin ainakin voisi kokeilla kipukynnystä nostavaa lääkettä. Väsymykseen ei löydy oikein mitään lääkettä.

Vierailija
64/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulla oli kovia nivelkipuja ja väsymystä. Reumatutkimukset tehtiin eikä reumamarkkereita löytynyt. Annettiin ymmärtäää, että on luulotautinen. Jutteli lähtiessä odotustilassa toisen potilaan kanssa, joka sanoi, että se on nivelpsoriasis. Tehtiin tästä tutkimukset ja se se oli. Onneksi tapasi tuon toisen potilaan.

Vierailija
65/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on harvinainen reuma ja oli paljon epämääräisiä oireita ennen diagnoosin saamista. Googlaa harvinaisia reumasairauksia, niin löydät eri vaihtoehtoja. Nämä on ihan verikokeilla tutkittavissa. Ja älä edes yritä saada julkiselta diagnoosia, vaan säästä ja mene yksityiselle reumatologille, joka on erikoistunut harvinaisiin reumasairauksiin. :)

Mulla on palindrominen eli hyppyreuma. Sain diagnoosin sairaanhoitajalta itse asiassa. Helpottaa, kun tietää, että kun nyt koskee aivan penteleesti johonkin niveleen ja tietää, että aamulla se ei enää vaivaa. Reumana tutkitiin joskus, mutta ei se sitten ollut sitä. Turhaan söin pitkään buranaa kipuihin, joka olisi mennyt itsestäänkin ohi.

Vierailija
66/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisätauteihin erikoistuessa tuli poliklinikalle ihan terveen näköinen nuori nainen jolla ei ollut mitään löydöksiä nivelissä tai muualla ja verikokeet olivat täysin kunnossa. Eikä kuvantamisessa ollut mitään nivelrikkoon viittaavaa. Vähän ihmettelin miksi hänet oli otettu vastaanotolle mutta selvästi nivelsäryt vaivasivat häntä kovasti. Eipä siinä tilanteessa voi muuta tehdä kuin olettaa että kyse on fibromyalgiasta ja aloittaa kipukynnystä nostava lääke ja toivoa että siitä on apua kun mitään reumasairauteen viittaavaa ei löytynyt. Lääkekokeilussa ei mitään ainakaan menetä.

Vierailija
67/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kun ei saa nimiä mainita, mutta jos etsit huippua reumatologia. Ottaa vastaan Helsingissä Pörriäisessä. Lääkärin etunimi on synonyymi sanalle kesä (=sxxx). Näillä tiedoilla pitäisi löytyä. :)

Vierailija
68/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin myös tutkia reuman eri vaihtoehtoja. Ja verisokerin keinuminen voi myös johtaa suun kuivumiselle. Kannattaa tutkia diabeteksen ja reuman näkökulmasta. Jos sieltä syitä ei löydyy, on ne ainaski poissuljettu. 

Vierailija
69/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain vasta apua, kun sanoin, että musta tulee työkyvytön tätä menoa. Että en pysty enää työhöni, jos en saa apua. Ne oli kai taikasanat, koska sitä ennen ei ketään kiinnostanut. Mielialalääkkeitä vaan tyrkytettiin fyysisiin ongelmiin.

Vierailija
70/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epämääräiset oireet kuten väsymys ja kolotukset voivat johtua ihan vanhuudesta tai liikunnan puutteesta. Joskus syy löytyy selvä sairaus mutta ei aina. Väsymykseen voi olla lukuisia syitä alkaen kilpirauhasen vajaatoiminnasta, uniapneasta, raudanpuutteesta, yötyöhön jne. mutta aina ei löydy mitään mikä selittäisi väsymystä.

Kolotuksia ja kipuja voi tulla jos on joku paikka rikki kuten nivelrikon tai reumasairauden vuoksi. Jos iholla tai nivelissä ei näy mitään ja ne ovat kunnossa niin tuskin niistä on kyse. Kyse voisi olla fibromyalgiasta tai vanhuksilla esiintyvästä polymyalgia rheumaticasta johon löytyy hoito.

Jos on tutkittu jo kaksi kertaa niin ei kai auta kuin yrittää mennä uudelle lääkärille joka voisi olla sisätautilääkäri. Jos mitään löydöksiä ei ole niin ainakin voisi kokeilla kipukynnystä nostavaa lääkettä. Väsymykseen ei löydy oikein mitään lääkettä.

Jos väsymys johtuu sairaudesta johon on lääke, niin väsymykseenkin on siten lääke. 

Eiköhän kaikkien normaalien aktiivisten ihmisten elämään kuulu normaaleja kipuja ja väsymyksiä ja uupumuksia. Kuten aikaisemmin sanoin niin tämä kuvailemani on kuin joku kytkin menisi eri asentoon, ja sitä en ole millään vaeltamisilla, valvomisilla, rääkeillä tai taudeilla saanut koskaan mitenkään itse aiheuttamana aikaiseksi. Se kääntyy ihan keskellä normaalia elämää itse ja siihen liittyy nippu muita oireita. Sairas tietää olevansa sairas. Se on mielestäni ihan hyvä lähtökohta

Vierailija
71/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo tauti oirehtii noin vaihtelevasti, niin voi olla, että ei löydy diagnoosia ihan helposti jos lainkaan. Yksityiseltä saa tilta verikoepaketin, jolla aika monta tautia saa suljetuksi pois valikoimasta. Ei käsittääkseni tarvitse mitään lähetettä.

Vierailija
72/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reumatologille meno on hyvä lähtökohta moninaiset oireesi huomioiden. Sitä kautta prosessin pitäisi edetä tilannettasi selkiyttävään ja oikean hoidon suuntaan. Onko siis niin, että et ole käynyt reumatologilla etkä fysiatrilla?

En ole, ei sellaisille ole ohjattu. Jaa niin, minulla on yksi varpaan kärkinivel tulehtunut usein ja paksuuntunut sen vuoksi ja julkisella ehdotin tätä reuma-asiaa, sanottiin että sellaiset tutkimukset on kalliita turhaan tehdä :D ah kyllä ärsyttää ja masentaa aina edes ajatella tätä ja näitä kokemuksia. On tää kyllä sellasta kuraa.

ei olisi ketään lääkäriä noilta aloilta ehdottaa?

Miten muut ihmiset saa diagnooseja tai apuja? Mikä mussa on vikana että kaikki otetaan valheena mitä sanon?

Saanko kysyä sellaista että onko sun varpaankynsissä muutoksia

On ne hieman omituiset osin, kuivuneet ja paksut.

Vastaan myös lääkärivinkkaajalle: kiitos! 

Ja kaikille jotka olette niin asiallisesti vastanneet minulle. Kiitos. 

Minua ei haittaisi että mitään ei löydy jos oikeasti kokisin että on tutkittu. Olen jo vuosia ajatellut että tuskin tähän kuolee, se olisi varmaan jo tullut. Mutta nyt tuntuu että näitä on ollut tiheämmin, enkä halua jäädä tämän vangiksi ainakaan siksi että en saanut ajoissa hoitoa. 

Ja siis minulla ei ole mitään yleistä väsymystä. Tai yleistä suun kuivumista. Minulla on tällaisia aallonpohjia jotka iskee päälle ja lähtee sitten pois.

Sen lisäksi olen toki väsynyt jos olen tehnyt pitkän viikon töitä ja nukkunut huonosti. Tai suu on kuiva jos en ole juonut vettä. Tai lihaksiin sattuu jos olen vaikka maalannut kattoa huonossa asennossa. Normaaliin elämään kuuluvia normaaleja kipuja ja vaivoja, joista ei siis ole tässä kyse.

Vierailija
73/95 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin sinä, tsekkaisin OmaKannasta, millaisia kirjauksia aiemmat lääkärit ovat tehneet. Kannattaisi blokata kaikki ne kirjaukset, joissa oireiden sanotaan johtuvan vain psyykkisistä syistä kuten siitä itsetarkkailusta tms. Tämän jälkeen hakeutuisin hyvälle erikoislääkärille yksityiselle puolelle.

Vierailija
74/95 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet ap? Oirekuvauksestasi tulee mieleen Sjögrenin syndrooma tai MS. Vaihdevuodet aiheuttavat myös kaikenlaisia oireita, joita ei välttämättä ensi alkuun osaa liittää vaihdevuosiin (ja esivaihdevuodet voivat alkaa oireilla jo alle 40-vuotiaana). Voisit otattaa esim. Terveystalossa perusteellisen laboratoriopaketin (ei tarvitse lähetettä) tai muun vastaavan laajan verikoetestipaketin. 

Vierailija
75/95 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain vasta apua, kun sanoin, että musta tulee työkyvytön tätä menoa. Että en pysty enää työhöni, jos en saa apua. Ne oli kai taikasanat, koska sitä ennen ei ketään kiinnostanut. Mielialalääkkeitä vaan tyrkytettiin fyysisiin ongelmiin.

Mullekin tyrkytettiin masennuslääkettä raudanpuutteeseen...

Vierailija
76/95 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin sinä, tsekkaisin OmaKannasta, millaisia kirjauksia aiemmat lääkärit ovat tehneet. Kannattaisi blokata kaikki ne kirjaukset, joissa oireiden sanotaan johtuvan vain psyykkisistä syistä kuten siitä itsetarkkailusta tms. Tämän jälkeen hakeutuisin hyvälle erikoislääkärille yksityiselle puolelle.

Siinä vaiheessa kun lääkäriltä loppuu tieto ja ymmärrys, potilas leimataan luulosairaaksi ja oireista riippuen kirjoitetaan joko särkylääke- tai psyykelääkeresepti. Julkisella ei tutkita mitään enää nykyisin ellei ole vakava akuutti tilanne.

Tännekin kirjoitti lääkäri joka kertoi potilaan olevan nuori terveen näköinen nainen, jolla oli nivelkipuja mutta ei löytänyt syytä, määräsi sitten vain särkylääkettä.

Olin nuori ja terveen näköinen (edelleenkin olen terveen näköinen vaikken enää ihan nuori) mutta silti sairastuin vakavasti ja jouduin tk-eläkkeelle. Ulkonäöstä ei voi päätellä yhtään mitään. Ihan itse sain diagnoosin kaivaa käytyäni ensin arvauskeskuksessa lääkärin ihmeteltävänä, tämä tapahtui ysärillä. Buranaa määrättiin kipuihin ja käskettiin seurailla. Ei ollut siis nettiä eikä googlea mutta selvittelin mikä diagnoosi on, menin toiselle lääkärille ja pyysin lähetteen sairaalaan jotta saan diagnoosin ja oikean hoidon. Lääkäri naureskeli, että ei sulla voi olla sellaista tautia, se on niin harvinainen (1400 potilasta Suomessa). Tutkittiin sitten perusteellisesti sairaalassa, kaksikin alan erikoislääkäriä päätyivät diagnoosiin jonka olin itse jo tehnyt.

Vierailija
77/95 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun lääkäriltä loppuu tieto ja ymmärrys, potilas leimataan luulosairaaksi ja oireista riippuen kirjoitetaan joko särkylääke- tai psyykelääkeresepti. Julkisella ei tutkita mitään enää nykyisin ellei ole vakava akuutti tilanne.

Tännekin kirjoitti lääkäri joka kertoi potilaan olevan nuori terveen näköinen nainen, jolla oli nivelkipuja mutta ei löytänyt syytä, määräsi sitten vain särkylääkettä.

Olin nuori ja terveen näköinen (edelleenkin olen terveen näköinen vaikken enää ihan nuori) mutta silti sairastuin vakavasti ja jouduin tk-eläkkeelle. Ulkonäöstä ei voi päätellä yhtään mitään. Ihan itse sain diagnoosin kaivaa käytyäni ensin arvauskeskuksessa lääkärin ihmeteltävänä, tämä tapahtui ysärillä. Buranaa määrättiin kipuihin ja käskettiin seurailla. Ei ollut siis nettiä eikä googlea mutta selvittelin mikä diagnoosi on, menin toiselle lääkärille ja pyysin lähetteen sairaalaan jotta saan diagnoosin ja oikean hoidon. Lääkäri naureskeli, että ei sulla voi olla sellaista tautia, se on niin harvinainen (1400 potilasta Suomessa). Tutkittiin sitten perusteellisesti sairaalassa, kaksikin alan erikoislääkäriä päätyivät diagnoosiin jonka olin itse jo tehnyt.

Jatkan vielä että oireesi sopivat aika hyvin MS-tautiin, jonka diagnosoi neurologi. Se kannattaisi tarkistuttaa ensin, sitten reumalääkärille jos MS-tauti on poissuljettu.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00048#s4

"MS-taudin toteaminen

MS-taudin epäily herää oireiden ja lääkärin tutkimuksen perusteella. MS-taudin toteaa neurologi. Diagnoosi varmistetaan magneettikuvauksella ja selkäydinnestenäytteen tutkimuksella.

Magneettikuvauksessa nähdään taudille tyypilliset pesäkemäiset tulehdusmuutokset aivojen valkeassa aineessa, usein taudille tyypillisissä paikoissa.

Selkäydinnestenäytteestä taas tutkitaan, onko keskushermoston puolustusaktiivisuus lisääntynyt, kuten MS-taudissa tapahtuu, ja samalla suljetaan pois muiden keskushermoston tulehduksellisten tautien mahdollisuus. Verikokeista ei ole hyötyä tautia epäiltäessä."

78/95 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutulla oli kovia nivelkipuja ja väsymystä. Reumatutkimukset tehtiin eikä reumamarkkereita löytynyt. Annettiin ymmärtäää, että on luulotautinen. Jutteli lähtiessä odotustilassa toisen potilaan kanssa, joka sanoi, että se on nivelpsoriasis. Tehtiin tästä tutkimukset ja se se oli. Onneksi tapasi tuon toisen potilaan.

Tätä olin juuri tulossa ehdottamaan ja siksi kysyin niistä varpaankynsistä. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
79/95 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

julkiselta saat buranaa. siis jos onnistut jotenkin saamaan ajan julkiselle.

suomalainen terveydenhuolto on kallis vitsi

Vierailija
80/95 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n mainitsema mahdoton väsymys on fatiikki. Se on ms-taudin yksi oire. Jos ms-tauti on aaltomaista, siinä tulee pahenemisvaiheita. Niiden välillä ihminen voi tuntea itsensä täysin terveeksi. Sairastan itse tätä tautia. Minulla se muuttui aaltomaisesta eteneväksi. Minulle ei tule enää pahenemisvaiheita sinänsä, mutta kunto menee alaspäin kuin lehmän häntä. 

Ihan kaikki ap:n mainitsemat jutut ei oikein sovi tautiin, mutta samalla ihmisellä voi olla muitakin sairauksia, eikä kaikki johdu perussairaudesta. Itsellänikin on mm. hortonin neuralgia eli sarjoittainen päänsärky, jota sanotaan itsemurhapäänsäryksi. 

Ms-taudin olemassaolon voi varmistaa tekemällä lumbaalipunktion ja ottamalla kuvat päästä. Miten sitten pääset tutkimuksiin, on jo toinen juttu. 

Kun ms-tautia tutkittiin itselläni, otettiin myös borrelioosi (punkin purema) kokeet, koska monet oireet voivat olla samankaltaisia.