Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä avunsaantiin terveydenhuollosta?

Vierailija
28.12.2024 |

Olen vuosia kärsinyt jaksoista elämässäni, jolloin menen ihan voimattomaksi, suu kuivuu, nenään tulee haavaumia, nivelet särkee. Nyt särkee poskiluut, nenänpieli ja silmän takaa. Kieli jää kiinni kitalakeen ja lantion luut on kuin tulessa. Ruokahalu poissa. Nukun näinä jaksoina paljon, en jaksa oikein mitään, mutta käyn silti esim kävelyillä etten ihan jäykisty. Mitkään kivut ja säryt ei ole pahempia kuin tämä voimien täysi katoaminen. 

En kuitenkaan saa apua lääkäristä, tuntuu että kun mikään tästä ei ole näkyvää ja lääkärien sanoin tilanne vaikuttaa rauhalliselta ja pitää palata sitten jos pahenee. Minulle nämä on pahoja ja elämääni rajoittavia aikoja ja ne ovat myös ruvenneet tulemaan tiheämmin. 

Eikö terveydenhuollon pitäisi auttaa ihmisiä terveyshuolissa? En ole mennyt päivystykseen kun itsekin ymmärrän että eihän minulla hengenhätää ole. Eli ei ole kyse siitäkään. Perusverikokeet jne otettu ja aina jää siihen. Olisi hienoa jos saisi vaikka jonkin lääkkeen joilla näitä voisi estää, mutta kun ei ole hajuakaan mikä tämän aiheuttaa. Itselleni on ihan päivänselvää että joku sairaus minulla on. Joku joka tulee ja menee. Eniten häiritsee että koen tulevani kohdelluksi luulosairaana joka tarkoittaa sitä että kukaan ei koskaan mieti aidosti mikä minua voisi vaivata. Entä jos se vaatisi vain vähän vaivaa ja saisin elämänlaatuni takaisin?

Onko jollain, jopa terveydenhuollon osaajalla, vinkkiä millä saisin luotettavuutta? En pyydä saikkua, en lääkkeitä. Miten saa apua? 

Olen käynyt sekä julkisella ja yksityisellä, ja lopputulos on ollut sama. Tarkempia tutkimuksia ei ole haluttu jatkaa.

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti pirahtaa hälytyskellot, tuosta kilpaurheilusta. Eli treenaat HULLUNA (vaikka et sitä myönnäkkään) ja kroppa ei kestä kestä. Kun nämä huonot jaksot kerran tulevat aalloissa. Mitäpä jos jättäisit KOKONAAN terveenä ollessasi kilpaurheilun, ja katsoisit tuleeko uutta romahdusta. Tosin kilpaurheilijoista ja urheiluhulluista tiedän sen verran, että eivät tajutonta treenaamistaan suostu kuitenkaan lopettamaan, joten oireilusi tulee todennäköisesti jatkumaan.

Vierailija
22/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Mene yksityiselle. Onko reumasairaudet suljettu pois? Sjögrenin oireyhtymä?

Mielestäni mitään ei ole suljettu koskaan pois. Olen käynyt yksityisellä kuten kerroin. 

Vaihda lääkäriä !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua saa sairauksiin Suomessa ainoastaan niin, että

1) itse opiskelee asiaa ja keksii mistä on kyse, esim. täällä ehdotetuista reumasairauksista

2) selvittää kuka kyseisen alan erikoislääkäri aidosti haluaa auttaa potilastaan, esim. facebookin suljetuista sairausryhmistä voi saada suosituksia

3) maksaa itsensä kipeäksi päästäkseen kyseiselle spesialistille.

Vierailija
24/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti pirahtaa hälytyskellot, tuosta kilpaurheilusta. Eli treenaat HULLUNA (vaikka et sitä myönnäkkään) ja kroppa ei kestä kestä. Kun nämä huonot jaksot kerran tulevat aalloissa. Mitäpä jos jättäisit KOKONAAN terveenä ollessasi kilpaurheilun, ja katsoisit tuleeko uutta romahdusta. Tosin kilpaurheilijoista ja urheiluhulluista tiedän sen verran, että eivät tajutonta treenaamistaan suostu kuitenkaan lopettamaan, joten oireilusi tulee todennäköisesti jatkumaan.

no minulla on ollut kaksi 2 vuoden taukoa näiden oireiden aikana, ja viime vuonna kun laihduin niin lopetin kaiken urheilun 8kk (5kk ja päälle 3kk kesätauko) kun säikähdin sitä laihtumista ja olin niin rikki kun en pystynyt mihinkään.

Tää on jo ihan tuttua että itsestänihän tämä johtuu, mullehan tosiaan sanottiin sekä että urheilenko liikaa, sitten että urheilun lopettaminen voi laihduttaa jne. Rikollinen tiedetään (minä) ja rikos pitää vaan keksiä.

Vierailija
25/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmmm...ihan akana sun pitäisi kuvailla nää oireet paljon tarkemmin. Eli miten kauan nää jaksot kestää kerrallaan? 2 pv vai 3 kk? Miten ne menee pois? Oletko huomannut mitään mitä teet toisin silloin kun ne menee pois, esim. syöt ja juot enemmän? Mullekin tulee voimattomuusjaksoja, mutta olen huomannut että olen syönyt vähemmän tai nukkunut vähemmän niin ne tulee. Mutta kun syön paremmin, se menee ohi. Oletko mitannut verenpainettasi? Ikäsi? Sukupuoli? Pituus/paino? Raskaus? Onko sukutaustalla mitään muilla? Tulehuksia? Mitä kokeita on otettu , mitä ei? Vaadit ihan peruskokeet maksa, munuais, virtsa, ekg, TVK, tuleeko mustelmia? Rasva-arvot, Sokeri,

Rauta/Ferritiini, kilpirauhaskokeet. Tuosta voimattomuudesta tulee ihan ekana mieleen Guillain Barre, tms. Ala googlettamaan oireita. google tietää vastauksen nopeiten sairauksiin, ei lääkärit, tämä on ihan varma, on tv ohjelmakin ollu tästä.

Onko kohtausten aikana mitään muita oireita? Huimausta, näön sumenemista? Voisi liittyä matalaan sykkeeseen, tai matalaan verenpaineeseen, joihin on tietysti taas omat syynsä.

Vierailija
26/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylikunto. Lopeta raju urheilu vaikka 6 kk, kato auttaako.

Vierailija
27/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

silmäntaus kipu, vaikuttais poskiontelo-otsaontelotulehdus ehkä? Onko mitään flunssan oireita? Monia muitakin vaihtoehtoja löytyy. MS-tauti, univaje, näkösairaus (tarviit lasit?)...

Pain behind the eye can result from eyestrain, migraine, dental problems, glaucoma, giant cell arteritis, and other causes.

Pistät kaikki oireet vakavuusasteesta pahimmasta alkaen paperille ranskalaisilla viivoilla ja menet sit taas lääkärille sillon kun se jakso on päällä.

Vierailija
28/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hmmm...ihan akana sun pitäisi kuvailla nää oireet paljon tarkemmin. Eli miten kauan nää jaksot kestää kerrallaan? 2 pv vai 3 kk? Miten ne menee pois? Oletko huomannut mitään mitä teet toisin silloin kun ne menee pois, esim. syöt ja juot enemmän? Mullekin tulee voimattomuusjaksoja, mutta olen huomannut että olen syönyt vähemmän tai nukkunut vähemmän niin ne tulee. Mutta kun syön paremmin, se menee ohi. Oletko mitannut verenpainettasi? Ikäsi? Sukupuoli? Pituus/paino? Raskaus? Onko sukutaustalla mitään muilla? Tulehuksia? Mitä kokeita on otettu , mitä ei? Vaadit ihan peruskokeet maksa, munuais, virtsa, ekg, TVK, tuleeko mustelmia? Rasva-arvot, Sokeri,

Rauta/Ferritiini, kilpirauhaskokeet. Tuosta voimattomuudesta tulee ihan ekana mieleen Guillain Barre, tms. Ala googlettamaan oireita. google tietää vastauksen nopeiten sairauksiin, ei lääkärit, tämä on ihan varma, on tv ohjelmakin ollu tästä.

Onko kohtausten aikana mitään muita oireit

Hyviä kysymyksiä! Lisäksi tulee mieleen: Silloin kun olet käynyt lääkärissä, niin onko oireet olleet sillä hetkellä päällä? Sanoit että jotain peruskokeita on otettu - mitä? Onko niistä tulokset olleet normaalit? Palstalääkäreitä ja palstagooglettajia varmaan auttaisi tietää, mitkä arvot ovat olleet normaaleja oireiden aikaan, niin voisi vähän poissulkea jotain.

Itsensä tarkkailemisella kyllä pystyy saamaan kummallisia tuntemuksia ihan mihin tahansa ruumiinosaan, kokemusta on. Se ei kuitenkaan selitä tuollaisia kausittaisia oireita - ei kai itsensä tarkkailu ole kausittaisesti toistuvaa?

Vierailija
29/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kieli jää kiinni kitalakeen"

nestehukka. Juotko vettä miten paljon/päivä? Riippuen miten hikoilet ja urheilet/saunot, pitäisi juoda 2-3 litraa ainakin. Tai voi olla vaikka kuumetta? Mittaappa se, ei sitä ite aina tajuu että on.

"lantion luut on kuin tulessa" Tulehus siellä. tai Hermo jumi. Lantio bursiitti.

A burning sensation in the hip can be caused by a multitude of conditions like hip bursitis, a pulled muscle, or a pinched nerve. Burning hip pain can feel like a sharp, searing, or achy pain in the upper outer thigh and it often results from inflammation.1.9.2023 

https://www.verywellhealth.com/burning-hip-pain-5094244

Kyllä näillä oireilla pitäisi saada aika lääkärille ja apua saada.

Vierailija
30/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kohtausten aikana mitään muita oireit

Kaikella rakkaudella, ilman mitään sarvia ja hampaita sanon, että jos edes arvelee että ruokailun vähyydestä johtuva voimattomuus voisi olla jonkun ihmisen vuosien painajainen, niin joko arvelija ei ole koskaan ollut oikeasti sairas tai se, keneltä hän sitä arvelee. Kumpikin tilanne on huono alusta keskustelulle. Kaikkea hyvää sinulle ja toivonkin että et koskaan joudu miettimään että kunpa olisikin kyse jostain noin hupsusta.

Olen vaeltanut  30 asteen helteessä 2 viikkoa, ja edes sen jälkeinen voimattomuus ei vastaa näitä kohtauksia. Siksi sanon että tiedän olevani sairas. Sen todella tietää. Itsestä menee jotain sellaista rikki, joka normaaleilla ihmisillä ja myös itsellä toimii vaikka kuinka itseään repisi ja haastaisi ja näännyttäisi vaikka hautaansa saakka. Ne on jotain eri asioita mitä tässä kokee ja sehän siinä pelottaakin kun itse ei voi tehdä mitään. Entä jos joku päivä en vaan enää nouse siitä? Tai jos siihen olisi lääke? 

Vierailija
31/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa krooniselta väsymysoireyhtymältä, tunnetaan myös nimellä ME, myalginen enkefalomyeliitti.

Siinä vaihtelee paremmat ja huonommat ajat. Sairauden alkuperäinen syy voi olla hämärän peitossa. Esim. kauan sitten saatu punkista borrelioosi, Lymen tauti. Tai koronataudin pitkittynyt muoto. 

Tunnistan osin samoja oireita (jotka tosiaan voivat olla moninaiset). Perusveri näytteistä ei löydy poikkeavaa, ei myöskään kliinisessä tutkimuksessa.

En ole minäkään saanut hoitoa tai ylipäätään apuja tähän. Sanottiin, että oireisiin voidaan puuttua, jos menevät pahoiksi. Olen äärettömän uupunut koko ajan, mutta en silti saa nukutuksi ilman lääkkeitä. Pää on ylikierroksilla, enkä voi rentoutua. Hampaat tuntuvat kummallisilta; niitä ei särje, vaan mitään ei voi pureskella ilman etovaa oloa. Olen laihtunut entisestään lyhyessä ajassa.

Vierailija
32/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on harvinainen reuma ja oli paljon epämääräisiä oireita ennen diagnoosin saamista. Googlaa harvinaisia reumasairauksia, niin löydät eri vaihtoehtoja. Nämä on ihan verikokeilla tutkittavissa. Ja älä edes yritä saada julkiselta diagnoosia, vaan säästä ja mene yksityiselle reumatologille, joka on erikoistunut harvinaisiin reumasairauksiin. :)

Vierailija
33/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko esivaihdevuodet tai vaihdevuodet tai joku muu hormonihäiriö? Nuo kaikki sun oireet on nimittäin lueteltu monessa artikkelissa vaihdevuosioireiden joukossa. 

Vierailija
34/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alieeni kirjoitti:

Joo, olen huomannut että lääkärit eivät tutki yleensä mitään. Muistan saaneeni parempaa hoitoa kun olin varakkaampi myös. Yksi monista syistä miksi en tee lapsia on tämä kuraIIa oleva terveydenhuolto. 

Sama. Miksi tekisin lapsia maahan, jossa ei osata edes virtsatietulehdusta diagnosoida eikä hoitaa. 

Vierailija
35/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kysynyt tai tarvinnut diagnoosia vaan vinkkejä siihen miten saan apua terveydenhuollosta. Olen joskus muutamalle läheiselle kertonut näitä ja he eivät ole uskoneet että en muka saisi apua. Kukaan ei ole ehdottanut että urheilen liikaa tai tarkkailen itseäni, koska kumpikaan ei ole totta. Ihan saman verran urheilevia tunnen vaikka kuinka ja varsinkin vähättelevän asenteen ja avun vähyyden vuoksi terveydenhuollon suunnalta ajattelen näitä asioita tasan en yhtään silloin kun voin hyvin. Se ei vaan ole koskaan estänyt yhtään mitään.

No uteliaille oireet tällä kertaa: 

2-3 päivän ajan varpaat ja sormet ja kämmenet puutuu ja pistelee. Suussa alkaa maistua metallinen maku ja alan väsyä. Öisin herään kun lantio särkee. 3-6 päivinä olen yhä voimattomampi ja nukun 12h ja jaksan valveilla juuri ja juuri 12h. Kasvojen luita ja kaulaa vihloo kuin hampaita, pää särkee. 6-8 päivänä ranne särkee kohtauksittain kovaa, myös nilkka. Kun joku iskisi neulaa molempien sisään. Muutamana yönä hikoilen yövaatteet märäksi, kuumetta ei kuitenkaan ikinä ole. Joka päivä liikun syön juon ja nukun, vaikka haluaisin vaan nukkua. Kävellessä sattuu lantioon ja kipu vihloo nivusten kautta etureisiin. Pötköttelin vieraiden luona läpi joulun. Kotiin oli päästävä jo alkuillasta. 

Mitään em asioista ei elämääni kuulu näiden kausien ulkopuolella. 1-2 viikkoa yleensä kestää. Kun tämä on ohi, se on ohi. Erotuksena muutama pidempi jakso, joissa yhden aikana laihduin ja toisen aikana, joskus vuosia sitten, olin loppuvaiheessa aivan mustelmilla ja raajojen puutumiseen liittyi myös joku neurologinen oire (klonus?) ja  joku yksi perusveriarvo oli persiillään. Mustelmaherkkyys liittyy tähän joskus edelleen. 

Vierailija
36/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on harvinainen reuma ja oli paljon epämääräisiä oireita ennen diagnoosin saamista. Googlaa harvinaisia reumasairauksia, niin löydät eri vaihtoehtoja. Nämä on ihan verikokeilla tutkittavissa. Ja älä edes yritä saada julkiselta diagnoosia, vaan säästä ja mene yksityiselle reumatologille, joka on erikoistunut harvinaisiin reumasairauksiin. :)

luulenpa että käy niin kuin aina, eli mitään tutkimuksia eivät suosittele.Mutta kiitos. minkälaisia oli oireesi? 

Vierailija
37/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, mutta et kuitenkaan vastaa lisäkysymyksiin, niin tottahan ne vastauksetkin on  tällaisia. Jos vuosia olet jo kärsinyt näistä, niin sanon, että mene lääkäriin vaan uudestaan ja uudestaan julkiselle (yksityisellä tutkimukset tulisi ihan liian kalliiksi). Kyllä noilla voimattomuus/uupumus oireilla pitää ainakin jotain perustutkimuksia saada, esim. Maksa, munuais, diabetes, jne. Nää kuuluu aivan alkututkimuksiin, varmasti jotain löytyy. Pitää mennä sillon kun ne oireet on päällä. Myös masennus voi oireilla uupumuksena mutta en sun kohdalla sitä epäilis. Paha raudanpuute? Kilpirauhas sairaudet?

Vierailija
38/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää mennä yksityiselle lääkärille ja pyytää tutkittavaksi kaikki mahdolliset markerit ja vasta-aineet, eri sairauksista mihin näitä tutkimuksia on tarjolla.

Maksaahan tuo, eikä Suomessa edes tehdä kaikkia määrityksiä. Esim. solunsisäistä aineenvaihduntaa ja mitokondrioiden toimintaa ei Suomessa selvitetä missään.

Vierailija
39/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös yksityiset labrat tee kaikki määritykset, mitä maksava asiakas haluaa? 

Julkinen ei tee. Ei tarjoa edes monia rokotteita, joiden hyöty on kiistaton. Esim. estämään vyöruusun uusimista. Tämä vain esimerkkinä. Kyse ei siis ole siitä, ettei potilasta uskota, vaan näitä hoitoja ei anneta todetusta sairaudesta huolimatta. 

Vierailija
40/95 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kysynyt tai tarvinnut diagnoosia vaan vinkkejä siihen miten saan apua terveydenhuollosta. Olen joskus muutamalle läheiselle kertonut näitä ja he eivät ole uskoneet että en muka saisi apua. Kukaan ei ole ehdottanut että urheilen liikaa tai tarkkailen itseäni, koska kumpikaan ei ole totta. Ihan saman verran urheilevia tunnen vaikka kuinka ja varsinkin vähättelevän asenteen ja avun vähyyden vuoksi terveydenhuollon suunnalta ajattelen näitä asioita tasan en yhtään silloin kun voin hyvin. Se ei vaan ole koskaan estänyt yhtään mitään.

No uteliaille oireet tällä kertaa: 

2-3 päivän ajan varpaat ja sormet ja kämmenet puutuu ja pistelee. Suussa alkaa maistua metallinen maku ja alan väsyä. Öisin herään kun lantio särkee. 3-6 päivinä olen yhä voimattomampi ja nukun 12h ja jaksan valveilla juuri ja juuri 12h. Kasvojen luita ja kaulaa vihloo kuin hampaita, pää särkee. 6-8 päivänä ranne särkee kohtauksittain kovaa, myös nilkka

Mutta se on kuule olennaista saada se diagnoosi tai ehdotuksia siihen ensin. Sitten pitää löytää alan spesialisti. Ihan kuin joku edellä sanoi. Ei nykyajan yleislääkärit tiedä oikein mitään. Pitää olla joku ihan perustauti ja siihen just ne oireet mitä Käypähoidossa lukee, muuten vaiva on niistä vain psyykkistä.