Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskovainen äitini elää vain "tuonpuoleista" varten. En jaksa enää.

Vierailija
28.12.2024 |

Äitini jäi leskeksi noin 2v sitten. Asuu yksin noin tunnin ajomatkan päässä minusta ja lapsenlapsistaan. Olen yrittänyt saada häntä muuttamaan lähemmäksi meitä, jotta voisi olla enemmän lastenlasten (ja minun) elämässä mukana.

Ei halua muuttaa. Minun on vaikea sitä ymmärtää, koska olemme hänen ainoat läheiset ihmiset ja sukulaiset. Pyrimme käymään kylässä noin 2 viikon välein, joskus harvemmin jos on kovasti kiireitä. Häntä tämä ei tunnu haittaavan. Ei käy koskaan meillä, vaikka bussilla pääsisi ja vierashuonekin löytyy.

Tiedän, että tämä selittyy hänen uskollaan. Ei niin välitä tästä elämästä, kun keskittyy niin kovasti siihen seuraavaan. Itse en ymmärrä, miksei voisi täällä maan päällä kuitenkin olla enemmän läsnä ja mukana meidän elämässä, onko se jotenkin pois siitä seuraavasta, jos niin tekisi?

Olen vaan jotenkin tosi uupunut ja mietin usein millaista olisi jos olisi "normaali" äiti. Sellainen jota kiinnostaa myös nämä maanpäälliset asiat, kuten lastenlasten koulu ja harrastukset. Mutta ei.

Tähän loppuun vielä pieni "kiva" esimerkki äitini käytöksestä noin 20 vuoden takaa. Olin vakavasti masentunut ja joutunut keskeyttämään opinnot. Vanhempani olivat kylässä ja äitini totesi minulle vaan, että mikäli päädyt "lopulliseen ratkaisuun", niin pitää tehdä ensin ristinmerkki ja rukoilla. Tuntui hirveältä, että oma äitini ei tuntunut välittävän elänkö vai kuolenko, kunhan teen tietyt rituaalit oikein. 

No joo, tää nyt oli tällainen avautuminen. Ehkä täältä löytyy joku kohtalotoveri.

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani. Äitisi kuulostaa todella raskaalta persoonalta.

Raskas on oikein hyvä sana kuvaamaan häntä.

ap

Eikö tilanne olisi vielä raskaampi, jos hän asuisi siinä vaikka naapuritalossa teidän lähellä?

No en ollut ajatellut naapuritaloon. Ehkä vain ajattelen, että haluaisin pystyä äidin apuna olemaan sitten kun hän apua tarvitsee.

ap

Vierailija
82/114 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän varmaan muun muassa ajatteli että jos teet ristinmerkin ja rukoilet, Jumala auttaa sinua valitsemaan elämän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet siis mt-ongelmainen eli hullu. miksi luulet, että äitisi haluaisi olla tekemisissä kanssasi? ja miksi sen pitäisi olla kiinnostunut kasvattamattomista kakaroistasi?

miksi ihmeessä vaadit, että äitisi pitäisi muuttaa pois kotoaan?

Vierailija
84/114 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani. Äitisi kuulostaa todella raskaalta persoonalta.

Raskas on oikein hyvä sana kuvaamaan häntä.

ap

Eikö tilanne olisi vielä raskaampi, jos hän asuisi siinä vaikka naapuritalossa teidän lähellä?

No en ollut ajatellut naapuritaloon. Ehkä vain ajattelen, että haluaisin pystyä äidin apuna olemaan sitten kun hän apua tarvitsee.

ap

Miksi haluat, kun äitisi ei selvästikään teitä kaipaa? Vähennä yhteydenpitoa ja eiköhän yhteiskunta jonkun kopin äidistä ota aikanaan ja jollei ota niin mitä väliä? 

Vierailija
85/114 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi on itsenäistynyt tavallaan ja haluaa elää loppuun asti mieleistänsä elämää ilman painostusta. Jos sinusta uskovan elämä on ilotonta, se voi olla hänelle suurin turva ja rauha. Kunnioita äitisi valintoja ja elä elämääsi omien valintojesi mukaan.

Mikäli et jaksa käydä luonaan usein, kerro se hälle, ja sopikaan vaikka kerra 2kk tapaaminen.

Ole aikuinen ja humaani.

Kukaan joka uskoo täyssatuja jostain jumalasta ei ole itsenäistynyt, vaan taikauskon alistama orja.

Vierailija
86/114 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeesus on maailman valo, emme me.

Meidän tulee kohdella lähimmäisiämme oikeudenmukaisesta ja auttaa heikkoja, mutta me emme ole valo. Jeesus voi toimia meidän kauttamme, mutta me emme ole valo. Sitä sanaa kannattaa käyttää varoen, sillä se on myös Jumalan vastustajan käyttämä ilmaisu, Lucifer valon tuoja.

Turhaan sinä valoa pelkäät. Jumalaa ei ole, eikä myöskään paholaista. Ei taivasta, ei helvettiä, ei yhtään mitään. Usko on pelkkää itsepetosta, eikä siitä saa mitään palkintoa.

Vierailija
87/114 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän tulee kohdella lähimmäisiämme oikeudenmukaisesta ja auttaa heikkoja, mutta me emme ole valo. Jeesus voi toimia meidän kauttamme, mutta me emme ole valo. Sitä sanaa kannattaa käyttää varoen, sillä se on myös Jumalan vastustajan käyttämä ilmaisu, Lucifer valon tuoja.

Tuo ylläoleva oli vastaus tähän kirjoitukseen:

"Meidän tulee myös samalla olla maailman valo, heijastaa Jeesuksen armoa ja rakkautta.

Toki synnistä pitää varoittaa ja Jumalan Sanaa tulee uskaltaa opettaa ilman tämän maailman menoja."

Outoa, ettei tämä teksti kopioitunut, vaikka käytin lainaa-toimintoa.

On eri asia olla maailman valo  (Jeesus),

ja HEIJASTAA maailman valoa ( Pyhästä Hengestä uudestisyntyneet kristityt) ! 

Mahtavaa, taikauskoiset kilpailee keskenään kuka on oikeaoppisin harhainen! :D

Vierailija
88/114 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla sentään on välit äitiisi. Oma äitini ei ole uskonsa vuoksi missään tekemisissä minun, syntisen kanssa. Eikä lastenlastensakaan. Kyllä uskonto on hieno ja kaunis asia😊

Helpottaa ymmärtämistä kun tajuaa että uskovaiset ovat 99% mieleltään sairaita. Tarvitsisivat kipeästi lääkettä ja terapiaa. Parempi että lapsesi eivät kuulu hänen elämäänsä, saisivat traumoja. Omaiset eivät voi parantaa, vain lääkärit, jos nyt aina hekään.

Juuri näin. Pahinta on, että taikauskoiset ovat niin harhojensa sokaisemia, että ovat valmiita uhraamaan ainoan elämänsä ja läheiset ihmiset odottamalla jotain palkkiota jossain olemattomassa taivaassa. Muuten varmaan harmittaisi, kun saa tietää ettei tämä pidäkään paikkaansa, mutta eipä kuolleena mikään harmita, koska ei ole enää olemassa. Palaa samaan paikkaan kuin missä oli ennen syntymäänsä, eli ei mihinkään.

Vierailija
89/114 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Emme ole maailman valo, Jeesus yksin on maailman valo.

Meidän tulee kuiteinkin heijastaa Jeesuksen valoa ja totuutta. Näin pysyykin uudestisyntynyt, Pyhällä Hengellä täyttynyt uskova tekemään.

Menee niin kauhean yleväksi nyt, etten enää osaa vastata, vaikka uskovana itseäni pidänkin. Mutta siunausta sinne:)<

No kyllä siellä näemmä puhutaan, että olemme maailman valkeus, vuoden 1776 Raamattu Matt. 5.

14. Te olette maailman valkeus*. Ei sitä kaupunkia taideta peittää, joka vuorella on,

15. Eikä kynttilää sytytetä ja panna vakan alle, vaan kynttiläjalkaan, valaisemaan kaikkia, jotka huoneessa ovat.

16. Näin valistakoon teidän valkeutenne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät työnne, ja kunnioittaisivat teidän Isäänne, joka on taivaissa.

Uudemmissa käännöksissä käännetty valkeus/valo. 

"Hei mä oon harhaisempi ja taikauskoisempi kuin sä, häh hää!"

Vierailija
90/114 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa viestini nro 60. Ette tunne Raamattua.

Kyllä, ei pysty vaan kaikkea ulkoa muistamaan. Mutta vihjeeksi, kannattaa oikeasti varoa käyttämästä tiettyjä sanoja, sillä ne yhdistetään helposti johonkin muuhun, jos ei ole mitään linkkiä mukana. Jos laitat, "te olette valo", niin se ei yksinään kerro mitään, mutta nuo Raamatun kohdat oli ihan hyvä siihen perään. Luin sen huonosti, mutta puhutaan tosiaan valosta. Tarkoittaa tietenkin, että meidän tulee olla ja toimia kuten Jeesus toimisi. Niinkuin taisit myöhemmin kirjoittaakin.

Taikauskoiset kilpailee keskenään kuka tulkitsee paremmin taikauskon epämääräisiä tekstejä jossain satoja vuosia väitetyn jeesuksen jälkeen kirjoitetuissa kirjoissa.

Vierailija
91/114 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun olisi aika antaa anteeksi ja unohtaa 20 vuoden takaiset asiat.

Ja miksi ihmeessä äitisi pitäisi muuttaa lähemmäs teitä eikä teidän lähemmäs äitiä?

Uskosta osaton ei tajua uskovan taivaskaipuuta, koska ei-uskovalle tämä maailma touhuineen on kaikki kaikessa, eikä heillä ole mitään uskoa ja toivoa paremmasta paikasta taivaassa jne. Se, että uskovankin on silti toimittava tässä maailmassa niin kauan kuin uskova täällä on ja elää, ei vähennä taivaskaipuuta eli kaipuuta niihin lupauksiin, joita Raamatusa on. Uskova elää jalat maassa, mutta pää pilvissä. Se on myös Jumalan tahto, ettei uskova mene jokaiseen maailman touhuun mukaan.

Vierailija
92/114 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän mieluummin Raamatun kohtaa, jossa meistä kristityistä puhutaan suolana. Sitä ei voine käsittää väärin.

Ohis

Ai että epämääräisiä kielikuvia ei voi käsittää väärin? Sitä vartenhan nuo tekstit ovat niin epämääräisiä, että niistä pystyy tulkitsemaan mitä tahansa oman ennakkoasenteensa mukaisesti ja kuvitella saavansa vahvistusta ennakkoasenteilleen. Löytäähän monet raamatusta perusteita maailmanlopullekin, ja sitten ihmetellään kun se ei tulkittuna päivänä tullutkaan.

Vierailija
93/114 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani, että joudut seuraamaan sitä, että äitisi jättää ainoan elämänsä elämättä. Kannattaa pyrkiä ajattelemaan, että tuo on hänelle se mieluinen tapa elää.

Kuka voi sanoa toisen elämästä, että se on elämätöntä elämää? Jos ihminen on tyytyväinen itse siihen omaan elämäänsä, niin asia on, kuten pitääkin olla.

Onko tyytyväinen omaan elämäänsä, jos sitä elää jonkun taikauskon alaisena, ja siksi joutuu luopumaan monista asioista ja pelkäämään että tekee jotain väärin, jos ei koko ajan toitota uskoaan ja tuomitse muita? Että jumala näkee jopa väärät ajatukset ja hups, siinä meni taivaspaikka!

Jos elämää elää vain tienatakseen jotain parempaa jossain luvatussa taivaassa, niin eihän tällä elämällä ole silloin mitään itseisarvoa. Tuskinpa siinä kovin onnellinen on. Ja se ainoa todellinen elämä menee täysin hukkaan.

Vierailija
94/114 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun koko äidin suku on tuollaista porukkaa, meidät on ns eristetty pois kun emme usko. Meillä tarkoitan äitiä ja hänen lapsiaan. Hänen isä ja sisaret on just tollaisia, aiemmin sentäs halusivat viesteillä kysellä kuulumisia ja toivottaa hyviä juhlia yms. Mutta äitin isä meni naimisiin tositosiuskovaisen kanssa eikä halua meidän kanssa olla missään tekemisissä, kun emme usko. 

Aiemmin toinen täti oli vielä "salaa" meidän kaa tekemisissä ja kertoi, että he miettii joka kahvihetkellä missä järjestyksessä menevät taivaaseen. 

Sitten ei uskaltanut enää olla tekemisissä. 

Ei vaan voi ymmärtää, jos mä uskoisin tommoisiin niin kyllä mä olisin maan päällä sellaisten ihmisten kanssa, keitä en sitten siellä taivaassa pääsisi näkemään..

Voisi myös kysyä itseltään, että haluanko sellaiseen taivaaseen, jonne päästäkseen pitäisi käyttäytyä kuin nämä itseriittoiset "oikeat uskovat" ja haluanko sinne taivaaseen näitten ihmisten kanssa?

Vierailija
95/114 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos lopettaisit turhan yrittämisen, katkaisematta kuitenkaan välejä. 

Käyt kylässä silloin kun hän pyytää, mutta kuitenkin esim. max kerran kuukaudessa. 

Vierailija
96/114 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaan sinä valoa pelkäät. Jumalaa ei ole, eikä myöskään paholaista. Ei taivasta, ei helvettiä, ei yhtään mitään. Usko on pelkkää itsepetosta, eikä siitä saa mitään palkintoa.

Tiedän että on olenassa ääretöntä pahuutta. Olen kokenut sen. Väität ettei ole. Vastakohdille on aina se toinenkin puoli. 

pimeys-valo

musta-valkoinen

mies-nainen

pahuus-hyvyys

Vierailija
97/114 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla sentään on välit äitiisi. Oma äitini ei ole uskonsa vuoksi missään tekemisissä minun, syntisen kanssa. Eikä lastenlastensakaan. Kyllä uskonto on hieno ja kaunis asia😊

Helpottaa ymmärtämistä kun tajuaa että uskovaiset ovat 99% mieleltään sairaita. Tarvitsisivat kipeästi lääkettä ja terapiaa. Parempi että lapsesi eivät kuulu hänen elämäänsä, saisivat traumoja. Omaiset eivät voi parantaa, vain lääkärit, jos nyt aina hekään.

Juuri näin. Pahinta on, että taikauskoiset ovat niin harhojensa sokaisemia, että ovat valmiita uhraamaan ainoan elämänsä ja läheiset ihmiset odottamalla jotain palkkiota jossain olemattomassa taivaassa. Muuten varmaan harmittaisi, kun saa tietää ettei tämä pidäkään paikkaansa, mutta eipä kuolleena mikään harmita, koska ei ole enää olemassa. Palaa samaan p

Teen paljon pahaa. Olen aiheuttanut ääretöntä tuskaa.Ollut rappiolla. Nähnyt elämää monen edestä. Olen silti aina uskonut. Olen tekemisissä kaikkien kanssa. En tuputa omia ajatuksiani. Halveksin kirkkoa. Mutta en ole vielä eronnut, kirkot ovat kauniita katsella. Niiden ylläpito maksaa. En halua nähdä sitä päivää kun niitä muutettaisiin moskeijoiksi tms.

Minulle ollaan kateellisia monista asioista. Arvostan uskovia ihmisiä, mutta niihin kuuluu niin monenlaisia että osa elää jossain ns. uskoharhoissa. En menetä mitään omalla uskollani eikä se kuulu kenellekkään. Pitää myös muistaa että mihin uskoo ja miten. Mitä palvoomonet palvovat pakanamenoin pakanajumalia kuten tavallaan ateistikin.

Vierailija
98/114 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herra, ota minut sellaisena kuin olen. Anna voimia siihen asti kun aika koittaa. Tee minusta parempi. Anna minulle anteeksi tekoni. Ole minussa ja anna minun olla sinussa. Johda minut viheriäille niityille, kevennä askeleeni ja tee minusta nöyrä etten olisi ilkeä muille.Älä heitä minua pois, älä unohda minua, luo minut uudelleen.

Vierailija
99/114 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä et lapsesi kanssa muuta lähelle äitiäsi? Miksi äitisi pitäisi muuttaa, ajattelen esim. että hänellä on siellä asuinpaikassaan uskonyhteisö, jossa ystäviä tai muuten tuttavia naapuristossa. Ja kukapa sitä nyt kotoaan lähtisi?

No ei ole oikein mahdollista meidän muuttaa, kun on työpaikat, lasten koulut ja harrastuspaikat tässä lähellä. Se voi olla meillä kaikilla ennemmin tai myöhemmin pakko lähteä sieltä kotoa. Ajattelen, että nyt olisi vielä hyvä hetki hänen sopeutua uuteen asuntoon. 

ap

Mitä äidilläsi olisi tekemistä siellä uudella paikkakunnalla? Ajattelet vain nyt itseäsi ja perhettäsi, kuinka teidän perheen elämä on rakentunut sinne toiselle paikkakunnalle. Lapsenvahdiksi ja harrastuksiin kuskaajaksi toki passaa, mutta ei hän välttämättä löydä samoin ajattelevia ystäviä sieltä. Olisi yksinäinen. 

Vierailija
100/114 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, sekopäiseltä kuulostaa! Otan osaa.