Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskovainen äitini elää vain "tuonpuoleista" varten. En jaksa enää.

Vierailija
28.12.2024 |

Äitini jäi leskeksi noin 2v sitten. Asuu yksin noin tunnin ajomatkan päässä minusta ja lapsenlapsistaan. Olen yrittänyt saada häntä muuttamaan lähemmäksi meitä, jotta voisi olla enemmän lastenlasten (ja minun) elämässä mukana.

Ei halua muuttaa. Minun on vaikea sitä ymmärtää, koska olemme hänen ainoat läheiset ihmiset ja sukulaiset. Pyrimme käymään kylässä noin 2 viikon välein, joskus harvemmin jos on kovasti kiireitä. Häntä tämä ei tunnu haittaavan. Ei käy koskaan meillä, vaikka bussilla pääsisi ja vierashuonekin löytyy.

Tiedän, että tämä selittyy hänen uskollaan. Ei niin välitä tästä elämästä, kun keskittyy niin kovasti siihen seuraavaan. Itse en ymmärrä, miksei voisi täällä maan päällä kuitenkin olla enemmän läsnä ja mukana meidän elämässä, onko se jotenkin pois siitä seuraavasta, jos niin tekisi?

Olen vaan jotenkin tosi uupunut ja mietin usein millaista olisi jos olisi "normaali" äiti. Sellainen jota kiinnostaa myös nämä maanpäälliset asiat, kuten lastenlasten koulu ja harrastukset. Mutta ei.

Tähän loppuun vielä pieni "kiva" esimerkki äitini käytöksestä noin 20 vuoden takaa. Olin vakavasti masentunut ja joutunut keskeyttämään opinnot. Vanhempani olivat kylässä ja äitini totesi minulle vaan, että mikäli päädyt "lopulliseen ratkaisuun", niin pitää tehdä ensin ristinmerkki ja rukoilla. Tuntui hirveältä, että oma äitini ei tuntunut välittävän elänkö vai kuolenko, kunhan teen tietyt rituaalit oikein. 

No joo, tää nyt oli tällainen avautuminen. Ehkä täältä löytyy joku kohtalotoveri.

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olen yrittänyt saada häntä muuttamaan lähemmäksi meitä, jotta voisi olla enemmän lastenlasten (ja minun) elämässä mukana."

No lopeta se yrittäminen ja väkisin tyrkyttäminen. Hän ei halua sitä! Sulla on joku ongelma kun et tajua ettei äitisi jaksa EHKÄ teitä enempää kuin kerran kahdessa viikossa..? Miksi hänen pitäisi asua teitä lähempänä, jättää rakas kotinsa, tuttu ympäristö ja olla tekemisissä koko ajan. Miksi itsekään haluat sitä jos on ongelmia joskus. Anna muiden elää tavallaan, rauhassa. Ja vaikka asuisitte lähempänä teoriassa esim. te muuttaisitte lähemmäs kun äiti on vanha, ei tarkoita että haluaisi koko ajan olla yhdessä. Lepoa ja omaa elämää. Johan moni väsyy sellaiseen jatkuvaa yhdessäoloon ja sukulointiin. Jos etsit kommuunielämää, hae se aikuisten kanssa muualta. 

Oletpa sinä harvinaisen tyhmä.

Sitten kun vanha äi

Tulet palstalle NIMITTELEMÄÄN muita rumilla sanoilla, olet itse miksi muita haukut. YRITÄ olla käyttämättä haukkumasanaa ja nimittelemättä, kun kommentoit. Äidit eivät muuta vieraalle paikkakunnalle todellakaan ja ole jatkuvasti lastenlasten kanssa. Sukulaisten pitää joustaa. Ja ostaa myös siivousta ja kauppaa.

Vierailija
22/114 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla sentään on välit äitiisi. Oma äitini ei ole uskonsa vuoksi missään tekemisissä minun, syntisen kanssa. Eikä lastenlastensakaan. Kyllä uskonto on hieno ja kaunis asia😊

Lisään tähän tuosta masennuksesta vielä että äitini mielestä mielenterveysongelmat johtuu siitä ettei olla uskossa. Ihan kun hänen lahkossaan ei mt ongelmia olisi, joka toinen lahkossa on päihdeongelmainen tai masentunut. Lisäksi mikään avioliitto ei äitini mukaan voi onnistua  jos ei ole uskovainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä houkuteltiin leskeksi jäänyt äiti muuttamaan samaan kaupunkiin jossa lapset ja lastenlapset asuvat. Hän tosin oli ehtinyt valittaa että on niin yksinäinen ja turvaton olo kaukana kaikista."

Aiheutatte pahaa muille siis tuolla. Ja pelkoja vieraassa paikassa olosta. Just se on pointti ettei pidä tehdä niin. Turvaton olo ja yksinäisyys on huono juttu.

Vierailija
24/114 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna äitisi olla. Hän ei tarvitse teitä. Pärjätköön sitten yksin.

Ihmisiä voi auttaa, ei jättää heitteille. Mutta heidän ehdoilla. Ei voi työntää omia ideoitaan väkisin toisen elämään. 

Vierailija
25/114 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko äitisi luterilainen vai kuuluuko johonkin muuhun suuntaukseen?

Eli miten hänen uskontonsa reagoi itsemurhaan? Oli aika erikoinen reaktio häneltä, jos käski tehdä sitä ennen ristinmerkin. Kuulostaa myös melko ulkokultaiselta uskolta siinä tapauksessa.

Ihan luterilainen.

ap

Vierailija
26/114 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, minun äiti on myös uskossa oleva ihminen. Ei vietä joulua, ei osallistu lastenlasten syntymäpäiville tai muihinkaan juhliin. Tämä on ihan ok, jokainen aikuinen ihminen elää niin kuin elää oman vakaumuksen mukaan. Mutta sitä en hyväksy, että minun perheen valintoja arvostellaan, esim. sitä että lapsella on synttärit ja kakku. Mummon mielestä lapsen ei tarvitse olla keskipisteenä. Mummon mielestä lapsi ei tarvitse joululahjaa tai joulukuusta. Itse olisin lapsena ollut tosi onni jos meillä olisi laitettu joulu, mutta ei laitettu kun se ei sopinut äidin uskontoon. Ja se on ihan ok, aikuisethan sen päättää miten juhlua vietetään vai ei mitenkään. Mutta nyt kun olen itse aikuinen niin omasta joulustani kaipaa yhtään mitään arvostelua, sillä nyt minä olen aikuinen ja päätän miten teen. Mies kysyi, että haetaanko minun äiti meille jouluksi. Totesin vaan, että ei ole mitään syytä hakea, ei viihtyisi kuitenkaan.

Vierailija
27/114 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Meillä houkuteltiin leskeksi jäänyt äiti muuttamaan samaan kaupunkiin jossa lapset ja lastenlapset asuvat. Hän tosin oli ehtinyt valittaa että on niin yksinäinen ja turvaton olo kaukana kaikista."

Aiheutatte pahaa muille siis tuolla. Ja pelkoja vieraassa paikassa olosta. Just se on pointti ettei pidä tehdä niin. Turvaton olo ja yksinäisyys on huono juttu.

Anteeksi mitä? Onko sinulla vaikeuksia luetun ymmärtämisessä? Äitini valitti entisessä kotikaupungissaan että oli niin yksin, ja siksi saimme hänet muuttamaan lähelle meitä.

Vierailija
28/114 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan äidin parasta ajattelen, kun toivoisin että äiti muuttaisi lähemmäksi meitä. Hoitaa vielä itse kaikki asiansa, mutta tulee aika kun tarvitsee apua moneen juttuun. Ja se on hankalaa auttaa usein tällä välimatkalla. Jotenkin hän vaan kieltäytyy ajattelemasta tulevaa, vaikka olen yrittänyt siitä hänelle puhua.

ap

Vierailija
29/114 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi vaikuttaa sairastavansa jonkinlaista psyykesairautta. Ei ole uskovan käytös. Äidillesi pitäisi saada psykiatrista apua.

Aika monen uskovaisen ohjenuora on "ei mukauduta tähän maailmaan", ja käytös sen mukaista.

Raamatun mukaanhan meidän tulee vihata tätä maailmaa, ja että meidän kotimme on taivaassa. Kuulostaa ulkopuolisen korvaan ehkä pahalta tuo maailman vihaaminen, mutta se tarkoittaa sitä, että meidän ei pidä esim. himoita maallista mammonaa ja valtaa, tai hakea elämässä vain nautintoja.

Se tarkoittaa myös sitä, että tämä maailma on oikeasti paha. Näkeehän sen päivittäin uutisistakin. Puhutaan kahden maan kansalaisista, mikä tarkoittaa sitä, että eletään täällä maan päällä ja samaan aikaan odotetaan sitä taivaaseen pääsyä, missä kaikki on ihanaa, susi kulkee kedolla lampaan kanssa, ei ole pahuutta missään, vain rauhaa.

Ulkopuoliset voivat tuomita tällaisen elämänasenteen, mutta jokaisella on vapaus valita.

Vierailija
30/114 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sivusta mietin:

Ensinnäkin. Oletko ajatellut, että äitisi saattaisi tuolla uskonnollaan perustella valintoja, jotka tekisi muuten? Ehkä äiti ei halua muuttaa lähemmäs, eikä halua olla lastenlasten kanssa apuna. Tällaisia isovanhempia on aika paljon. Kaikki eivät halua ääneen vaan sanoa, että perinteinen mummon rooli ei kiinnosta. Sitten vedotaan muihin syihin, kun ei olla lapsiperheen elämässä läsnä.

Toisekseen: aika tavallista on, että ikäihmisillä ajatukset ovat enemmän jo tuonpuoleisessa. Esimerkiksi monella +70 v:llä on jo monet läheiset kuolleet: omat vanhemmat, ehkä osa omista sisaruksista/puoliso, osa ystävistä jne. Enemmän ikävöitävää on ns. toisella puolella kuin tällä puolella. Elämää on myös tullut nähtyä sen verran, ettei se enää niin kiinnosta. Tämä ei ole masennusta, vaan ihan luonnollista osalla ihmisistä.

Vierailija
31/114 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo uskovaisten kommentit masennukseen ja muihin mielenterveydellisiin sairauksiin ovat todella julmia ja kylmiä. Minulla oli ystävä, uskovainen sellainen joka sanoi että jos vain rukoilen tarpeeksi paljon, niin masennukseni paranee.. ja jos päädyn tekemään sen viimeisen ratkaisun (onneksi halua siihen ei ole), hän rukoilisi minun puolesta etten joudu helvettiin.

Hänellä itsellään on myös vakavia mielenterveydellisiä ongelmia. 

Ei löydy mitään Raamatullisia esteitä hakea lääkinnällistä apua masennukseen. Masennus on sairaus, muiden sairauksien joukossa ja tämä on langennut maailma. 

Jumala päättää ihmisen kohtalosta kuoleman jälkeen, ihmisten rukouksilla ei ole vaikutusta siihen.

Toki voi ja pitäisi rukoilla uskoa ja pelastusta toisille, sekä levittää evankeliumia.

Vierailija
32/114 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, äiditkin, ovat persoonia, uskovatkin. Ei malliesimerkkejä, virheellisiä monin tavoin. Minäkin voisin äidistäni kertoa yhtä ja toista, tosin hän ei ole uskovainen. Hän on ainutlaatuinen ihminen johon ne omat lapsuuden kokemukset ovat vaikuttaneet suuresti. Usein hän toimii tavalla jota en ymmärrä. Yritän silti rakastaa. Hänkin viihtyy todella hyvin ihan yksin. 

Vierailija
33/114 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surettaa nämä umpimieliset uskovaiset, jotka elää vain kuolemaa odottaen. Toivon heidän puolestaan, että taivas on olemassa.

Vierailija
34/114 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi vaikuttaa sairastavansa jonkinlaista psyykesairautta. Ei ole uskovan käytös. Äidillesi pitäisi saada psykiatrista apua.

Aika monen uskovaisen ohjenuora on "ei mukauduta tähän maailmaan", ja käytös sen mukaista.

Raamatun mukaanhan meidän tulee vihata tätä maailmaa, ja että meidän kotimme on taivaassa. Kuulostaa ulkopuolisen korvaan ehkä pahalta tuo maailman vihaaminen, mutta se tarkoittaa sitä, että meidän ei pidä esim. himoita maallista mammonaa ja valtaa, tai hakea elämässä vain nautintoja.

Se tarkoittaa myös sitä, että tämä maailma on oikeasti paha. Näkeehän sen päivittäin uutisistakin. Puhutaan kahden maan kansalaisista, mikä tarkoittaa sitä, että eletään täällä maan päällä ja samaan aikaan odotetaan sitä taivaaseen pääsyä, missä kaikki on ihanaa, susi kulkee kedoll

En silti ymmärrä, miksei tätä elämää voisi elää ns. täysillä ja olla läsnä niille läheisille joita on.

ap

Vierailija
35/114 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi on aikuinen ihminen ja päättää itse elämästään. Ei sille mitään voi, se täytyy vain hyväksyä.

Muutin vastikään vastentahtoisesti ja jos se on näin uuvuttavaa ja raskasta nuorempanakin, niin kuinka raskaalta se voikaan tuntua sitten vanhana! En minäkään välttämättä haluaisi enää vanhana muuttaa vieraalle paikkakunnalle ja olla siellä ihan lasteni armoilla. Vaikka olisimme hyvissä väleissäkin.

Vierailija
36/114 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovainen äiti pitää jättää rauhaan.

Vierailija
37/114 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna äitisi olla. Hän ei tarvitse teitä. Pärjätköön sitten yksin.

Ihmisiä voi auttaa, ei jättää heitteille. Mutta heidän ehdoilla. Ei voi työntää omia ideoitaan väkisin toisen elämään. 

Kuka tässä tuputtaa ideoitaan kenelle? Käytkö sinä hoitamassa vanhaa sairasta äitiäsi tunnin ajomatkan päässä monta kertaa päivässä?

Vierailija
38/114 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini on todella sairas vanhus ja erittäin ilkeä. Hän voi käyttäytyä ihan miten vaan, koska on niin uskovainen, että saa kaikki synnit anteeksi. Syystäkin en itse kuulu kirkkoon. Yritän pitää jonkinlaista moraalia yllä käytöksessäni. Minulle on vain huojentavaa, että äitini asuu kaukana. Miksi haluaisit äitisi lähemmäs? Anna hänen elää just niin kuin haluaa ja nauti omasta elämästäsi.

Vierailija
39/114 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, äiditkin, ovat persoonia, uskovatkin. Ei malliesimerkkejä, virheellisiä monin tavoin. Minäkin voisin äidistäni kertoa yhtä ja toista, tosin hän ei ole uskovainen. Hän on ainutlaatuinen ihminen johon ne omat lapsuuden kokemukset ovat vaikuttaneet suuresti. Usein hän toimii tavalla jota en ymmärrä. Yritän silti rakastaa. Hänkin viihtyy todella hyvin ihan yksin. 

Yrittääkö hän rakastaa sinua?

Vierailija
40/114 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi ap altistaa lapsensa uskovaisen isoäidin höyryämiselle.