Kirjasuosituksia 12-vuotiaalle
Mitä lähtisi tarjoamaan 12-vuotiaalle, joka lukee päivittäin, mutta on huono itse löytämän kirjoja. Jos yksin lähettää kirjastoon, ei kuulemma löydä mitään kiinnostavaa. Innostuu kyllä melko usein kun tarjoan jotain, mutta en enää itse tiedä mitä lähtisin ehdottamaan. Tyttö kyseessä jos sillä väliä.
On lukenut Potterit, Nälkäpelit, Sorurikissat, Twilight, Kiltin tytön murha-kirjat, Uljasmaan, Varjot. Tulisiivet, Vihervaaran Anna ja Narnia ei kiinnostaneet.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Tuota. Ei löydä itse kirjoja? En ymmärrä. Nykylapset ei joudu tekemään mitään. Et voi tehdä hänen puolesta kaikkea. Entä jos ei löydä myöhemmin itse töitä? Äitikö etsii?
Olen nelikymppinen ja haahuilen välillä pitkään kirjastossa siksi, etten vaan yksinkertaisesti löydä mitään kiinnostavaa.
Ei kaikessa tarvitse olla aina itsenäinen ja osata kaikkea heti, tehdä kaikki yksin ja itse. Liiallinen itsenäisyys jo lapsena on liian suurina määrinä haitallista lapselle, mikä 12-vuotias on vielä.
Aikuisena ehtii viettää tarpeeksi aikaa yksin, lapsi saa tukeutua vanhempiinsa. Elämme henkisesti tosi kylmässä yhteiskunnassa.
Terhi Rannelan Amsterdam, Anne F. ja minä, Goa, Ganesha ja minä, Jäämeri, jäähyväiset ja minä.
Thomas Taylorin Aaveranta-sarja (eka osa nimeltään Malamanteri)
J. J. Arcanjon Crookhaven -sarja (osa 1 Varkaiden Akatemia)
Astrid Lindgrenin kirjat, erityisesti Ronja Ryövärintytär sekä Veljeni, Leijonamieli
Jos tykkäsi Pottereista, myös Skandar - sarja voisi kiinnostaa. Kirjailija muistaakseni A. F. Steadman tai jotain sinnepäin
Louis Sachar - Paahde
James Herriot - Kaikenkarvaiset ystäväni
K. A. Applegaten Animorphs - sarja
Täällä on ehdotettu kaunokirjallisuutta, mutta myös tietokirjojen puolelta voisi löytyä kaikenlaista mielenkiintoista, vaikkapa Tuire Kaimion kirjat, joissa kerrotaan erilaisten eläinten kouluttamisesta. Eri tieteen aloilta on myös kirjoja, jotka ovat yleistajuisia ja sopivat kaikkien luettavaksi. Myös elämäkerrat voivat olla mielenkiintoista luettavaa.
Mikä ihmeen valitus täällä on siitä, että pyydetään lapselle kirjavinkkejä?! Joka päivä aikuiset kyselevät tuhansissa ketjuissa eri somekanavissa vinkkejä milloin mihinkin. Juhmatarjottaviin, hyviin paljasjalkakenkiin, kirjasuosituksia, leffa- ja sarjasuosituksia, mikä olisi hyvä vk-haalari tai moottorisaha. Mitä kyselette, miksette selvitä itse? Voitte tekin kai mennä liikkeeseen ihan itse selvittelemään, avuttomiako olette? Tai selata sitä netflixiä ja etsiä itse katsottavaa. Miten jotain voi häiritä se, että vanhempi koittaa kannustaa lasta lukemaan? En ymmärrä.
Meillä päin ainakin pääkirjasto on lähikirjasto ja ei sieltä mitään löydä jos ei nimenomaan tiedä mitä etsii. Yhtä hakuammuntaa muuten.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen valitus täällä on siitä, että pyydetään lapselle kirjavinkkejä?! Joka päivä aikuiset kyselevät tuhansissa ketjuissa eri somekanavissa vinkkejä milloin mihinkin. Juhmatarjottaviin, hyviin paljasjalkakenkiin, kirjasuosituksia, leffa- ja sarjasuosituksia, mikä olisi hyvä vk-haalari tai moottorisaha. Mitä kyselette, miksette selvitä itse? Voitte tekin kai mennä liikkeeseen ihan itse selvittelemään, avuttomiako olette? Tai selata sitä netflixiä ja etsiä itse katsottavaa. Miten jotain voi häiritä se, että vanhempi koittaa kannustaa lasta lukemaan? En ymmärrä.
Lapsen olisi hyvä nähdä itse se vaiva ja näin kehittyä. Ei koulussakaan kaikkea valmiiksi anneta vaan tehdään tehtäviä, läksyjä ym.
Haastava vaihe tuo kun on paljon lukenut jo lasten- ja nuortenkirjoja, monet sarjat jo luettu ja ikä ei ehkä aivan riitä vielä aikuisten maailman asioihin. Tuli mieleen tämä Rämön dekkarisarja, mutta siinäkin on huoltajuusasioita, seksikohtauksia yms. mitkä ei aivan tämän ikäiselle ehkä vielä ole kivoja.
Olisi ollut kauheeta, jos vanhemmat olisi päättäneet mitä luen. 12- vuotias on lähes teini. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Olisi ollut kauheeta, jos vanhemmat olisi päättäneet mitä luen. 12- vuotias on lähes teini. 🙄
Eihän ap ole päättämässä mitä lapsi lukee, vaan pyytää ehdotuksia. Kouluissa käy kirjavinkkareita, miksei kotonakin voisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen olisi hyvä nähdä itse se vaiva ja näin kehittyä. Ei koulussakaan kaikkea valmiiksi anneta vaan tehdään tehtäviä, läksyjä ym.
Kuten jo kirjoitinkin, miksei aikuisten tarvitse sitä samaa vaivaa nähdä? Miksi on aivan ok aikuisten kysyä vinkkejä leffailtaan tai ravintolasuosituksia? Eikö aikuinen voi itse kaivaa tietoa jostain tai kokeilla eri vaihtoehtoja?
Vierailija kirjoitti:
Joo, samaa mieltä. Kun kaikki annetaan valmiiksi eteen, tulee juuri niitä avuttomia vässyköitä. Niitä, jotka tottuvat, että kyllä joku muu hoitaa ja tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo kirjoitinkin, miksei aikuisten tarvitse sitä samaa vaivaa nähdä? Miksi on aivan ok aikui
Lapsen kasvun ja kehityksen takia. Aikuiset on jo menetettyjä tapauksia.😅
Kerrankin lapsi joka lukee, ja vanhempi joka haluaa tukea lapsen lukemisharrastusta. Ja tästäkin löydetään jotain vikaa?!?
Vierailija kirjoitti:
Olisi sinunkin kannattanut aikanaan panostaa lukutaitoon. Eihän ap mitään lapsen lukemisesta päätä. Vaan kysyi ideoita hyvistä kirjoista mitä voisi lapselle vinkata jos innostuisi niistä.
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin lapsi joka lukee, ja vanhempi joka haluaa tukea lapsen lukemisharrastusta. Ja tästäkin löydetään jotain vikaa?!?
Minusta eniten lapsi hyötyisi, kun pohtisi ja selvittäisi itse, mikä olisi kivaa luettavaa. Elämä on oppimista.
Meillä myös kehotetaan lapsia itse miettimään. Lapselle on hyvä, kun oppii, että joskus on myös tylsää. Ja silloin voi itse keksiä tekemistä. Kaikkea ei saa valmiina.
Miten minusta tulee kunnon kotivaimo- opas naisen elämään.