Kirjasuosituksia 12-vuotiaalle
Mitä lähtisi tarjoamaan 12-vuotiaalle, joka lukee päivittäin, mutta on huono itse löytämän kirjoja. Jos yksin lähettää kirjastoon, ei kuulemma löydä mitään kiinnostavaa. Innostuu kyllä melko usein kun tarjoan jotain, mutta en enää itse tiedä mitä lähtisin ehdottamaan. Tyttö kyseessä jos sillä väliä.
On lukenut Potterit, Nälkäpelit, Sorurikissat, Twilight, Kiltin tytön murha-kirjat, Uljasmaan, Varjot. Tulisiivet, Vihervaaran Anna ja Narnia ei kiinnostaneet.
Kommentit (122)
Suklaamuruset -sarja, Animorfit -sarja, nuorten dekkarit, Yokon yökirja-sarja.
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin lapsi joka lukee, ja vanhempi joka haluaa tukea lapsen lukemisharrastusta. Ja tästäkin löydetään jotain vikaa?!?
Tämä! On tämä kyllä masentava palsta. Ensin valitetaan ettei lapset lue ja pisat laskee. Kun joku sitten koittaa kannustaa lasta lukemaan, sekin on väärin kannustettu ja väärin luettu.
Ap, hienoa, että autat lasta lukemisessa! Itselläni on sen verran pienet lapset vielä ettei ole tämän ikäisten kirjat tuttuja. Mitä jos kävisitte välillä eri kirjastossa jos niistä saisi paremmin vinkkejä? Tai osaisiko opettaja auttaa? Kirjakauppaan kiertelemään uutuuksia, otatte kuvat kiinnostavista ja laitatte varaukseen? Yksi mitä tuli mieleen, kiinnostaisiko esim. Potterit uudestaan englanniksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin lapsi joka lukee, ja vanhempi joka haluaa tukea lapsen lukemisharrastusta. Ja tästäkin löydetään jotain vikaa?!?
Minusta eniten lapsi hyötyisi, kun pohtisi ja selvittäisi itse, mikä olisi kivaa luettavaa. Elämä on oppimista.
Eniten lapsi hyötyy siitä, että lukee. Jonkun muun suosituksesta luettu kirja on yhtä hyvä kuin itse löydetty. Jonkun muun suosittelema kirja saattaa myös innostaa löytämään itse saman kirjailijan muita kirjoja, tai jonkun uuden aihepiirin.
Arto Paasilinnan alkupään teokset
Alan ymmärtää, miksi ihmiset ovat nykyään yksinkertaisempia, kuin ennen. Enää ei tarvitse ajatella, tai ottaa selvää. Kaikki selviää netistä. Ja jos sieltä ei löydy vastausta, niin paapovat vanhemmat tekevät puolesta.🥺
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös kehotetaan lapsia itse miettimään. Lapselle on hyvä, kun oppii, että joskus on myös tylsää. Ja silloin voi itse keksiä tekemistä. Kaikkea ei saa valmiina.
Onpas tänne tullut vastauksia. Kiitos vinkeistä :) Tätä on kokeiltu ja kuten mielestäni jo sanoin, ei auta. Lapsi ei jää lukemista niin paljon kaipaamaan, että lähtisi itse mitä tahansa lukemaan. Toisin sanoen,lukeminen vain hiipuu ja jää jos mitään kiinnostavaa luettavaa ei ole saatavilla. Kokeiltu on monesti. Tilalle tulee telkkari, tube, käsityöt, piirtäminen... Kyllä hän tylsyyteen ratkaisut keksii, mutta kun hyvillä kirjoilla se ratkaisu on usein ollut nimenomaan lukeminen ruudun sijaan.
Vilja-Tuulia Huotarisen Silja-sarja. Marja-Leena Tiaisen nuortenkirjat ovat tykättyjä, niistä Rakas Mikael on ollut nuorten suosiossa koko 2000-luvun ajan ja sitä luetaan vieläkin.
Pentti Linkolan tuotanto. Voi lapsi välttää vanhempiensa tekemät virheet.
Anne Frankin päiväkirja
Ei ole liian järkyttävä kuudesluokkalaiselle? Mietin kun on kuitenkin tositarina.
MV? JUST SIKSI KUN ON TOSITARINA.
AJANKOHTAINEN KIRJA NUORILLE NYT LUETTAVAKSI VAIKKA PAKOLLISENA KOULUSSA.
ITSEKIN LUIN NUORENA.
-kuuskymppinen
Vierailija kirjoitti:
Alan ymmärtää, miksi ihmiset ovat nykyään yksinkertaisempia, kuin ennen. Enää ei tarvitse ajatella, tai ottaa selvää. Kaikki selviää netistä. Ja jos sieltä ei löydy vastausta, niin paapovat vanhemmat tekevät puolesta.🥺
Eli sinusta on parempi ettei lapsi lue kuin että innostuisi jostain kirjavinkkauksesta ja tarttuisi kirjaan?
Vierailija kirjoitti:
Tuntematon sotilas
Ei 12-vuotiaalle. Sitten ehkä, jos osoittaa itse kiinnostusta siihen. Ylipäänsä täällä suositellaan 12-vuotiaalle lapselle liian paljon sellaisia kirjoja, mihin sen ikäinen ei ole vielä kypsä. Ei nyt tietenkään lastenkirjoja tarvitse lukea, mutta parempi olisi pysyä vielä jonkin aikaa nuortenkirjoissa tai korkeintaan YA-kirjallisuudessa. Väkivalta ja suorasanaiset seksikohtaukset eivät kuulu vielä 12-vuotiaan luettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Pentti Linkolan tuotanto. Voi lapsi välttää vanhempiensa tekemät virheet.
Tämä oli hyvä vaihtoehto!
Jukka Behm: Ihmepoika Leon. Kaksi osaa sarjasta jo ilmestynyt, kolmas tulossa. Jalkapalloaiheinen kirjasarja, mutta kannattaa kokeilla, vaikkei jalkapallo varsinaisesti oma juttu olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Anne Frankin päiväkirja
Tämän rinnalle Zlatan päiväkirja
Voi kun suostuisikin meidän 11- vuotias vielä ottamaan vastaan minun lukuvinkkejä.😍 Turha toivo!
Jakob Wegelius: Merten gorilla ja Hudson Queenin ruusu.12-vuotiaani tykkäsi tosi paljon. Itsekin luin ja tykkäsin.
https://www.wsoy.fi/tekija/jakob-wegelius/
R. J. Palacio: Ihme. Tämän toivoisin kaikkien nuorten lukevan.
https://www.wsoy.fi/kirjat/ihme/