Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjasuosituksia 12-vuotiaalle

Vierailija
28.12.2024 |

Mitä lähtisi tarjoamaan 12-vuotiaalle, joka lukee päivittäin, mutta on huono itse löytämän kirjoja. Jos yksin lähettää kirjastoon, ei kuulemma löydä mitään kiinnostavaa. Innostuu kyllä melko usein kun tarjoan jotain, mutta en enää itse tiedä mitä lähtisin ehdottamaan. Tyttö kyseessä jos sillä väliä.

On lukenut Potterit, Nälkäpelit, Sorurikissat, Twilight, Kiltin tytön murha-kirjat, Uljasmaan, Varjot. Tulisiivet, Vihervaaran Anna ja Narnia ei kiinnostaneet.

Kommentit (122)

Vierailija
41/122 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artemis Fowl, kirjoittanut Eoin Colfer.

Vierailija
42/122 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolo elämäni -kirjat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/122 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seita Vuorelan Karikko ja muutkin hänen kirjansa.

Vierailija
44/122 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Margaret Rogerson: Kirjojen tytär

Leigh Bardugo: Varjo ja riipus

Mariana Enriquez: Yö kuuluu meille

Madeline Miller: Kirke

R. F. Kuang: Babel : Mystinen kertomus

J. S. Meresmaa: Tytär hämärän, piika pimeän

Anna James: Tilly ja kirjamatkaajat

B. B. Alston: Amari ja yön veljet

Tomi Adeyemi: Veren ja luun lapset

Patrick Rothfuss: Tuulen nimi

Vierailija
45/122 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten osastolle vaan, vaikka fantasiaa tai cozy crimea tai sit tavallisia kaunokirjoja.

Vierailija
46/122 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminen on hyvä harrastus ja kannattaa lukea laajasti erilaisia teoksia, täällä paljon näyttää olevan sellaisia mielipiteitä että tuon ikäinen ei voisi vaikka lukea viisikkoa, no tottakai voi, se ei haittaa mitään että välillä lukee jotain helpompaa ja välillä jotain raskaampaa vaikka sitä Anne Frankin päiväkirjaa... Itse luen paljon ja päivittäin ja minulla on hyvin laaja maku, ihan nuoretkin kirjoja luen välillä vaikka ikää on 40v.

Vierailija
47/122 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Holly Bourne

Karen M McManus

Angie Thomas

John / Hank Green

Vierailija
48/122 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota. Ei löydä itse kirjoja? En ymmärrä. Nykylapset ei joudu tekemään mitään. Et voi tehdä hänen puolesta kaikkea. Entä jos ei löydä myöhemmin itse töitä? Äitikö etsii?

Vierailija
49/122 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dragonlance -kroniikat ja muut sarjan kirjat? Forgotten Realms? David Eddings ja niistä aluksi vaikka Belgarionin Taru? Vai onkohan nuo vielä liian aikaista lukea.

On kyllä vanhempia kirjoja eli en tiedä löytyykö noita kaikkia enää mistään. Mun lemppareita edelleen. Erityisesti Drangonlance kroniikat ja legendat sekä Forgotten Realmsin Drizzt, joka mielummin vasta vähän vanhempana. 

Vierailija
50/122 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäpeukku Eragonille. Lisäksi suosittelen Usvasyntyinen-sarjaa.

Jos historia kiinnostaa, niin Bernard Cornwellin The Warlord Chronicles -trilogia on hyvä. Kertoo Arthurin ajoista, sisältää kirjat The Winter King, Enemy of God, Excalibur. Nämä on varmaan suomennettukin. 

Vierailija
51/122 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kato tolta listalta jotain 12v:lle sopivaa https://vuodenmies.com/100-kirjaa-jotka-tulee-lukea-ennen-kuolemaa/ esim Orwell tai Fahrenheit 451

Vierailija
52/122 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruohometsän kansa. 

Vierailija
53/122 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

McAllisterin Orrin-sarja.

Vierailija
54/122 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota. Ei löydä itse kirjoja? En ymmärrä. Nykylapset ei joudu tekemään mitään. Et voi tehdä hänen puolesta kaikkea. Entä jos ei löydä myöhemmin itse töitä? Äitikö etsii?

Olin itse ihan samanlainen nuorena. Luin kyllä, mutta jotenkin oli helpompi tarttua jonkun suosituksiin ja niitä aina kyselin. Etenkin nämä "siirtymävaiheet" olin hukassa. Lasten kirjoista hyppäsi vielä suhteellisen jouhevasti nuorten hyllylle, mutta aikuisten suuri romaaniosasto tuntui valtavalta eikä tiennyt mistä aloittaisi. 

Vierailija
55/122 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinten vallankumous sopii hyvin lapsellekin. Eräänlainen fantasiasatu sekin. 

Vierailija
56/122 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuudennella luokalla  me tytöt innostuivat Serge Anne Golonin Angelika- sarjasta ja Benzoni Julierötten Catherine-sarjasta.

Äitini yritti urputtaa, että onko ihan sopivaa lukemistoa tuon ikäiselle mutta antoi lukea.

Äiti itse antoi joululahjaksi Jean M. Untinen Auelin Luolakarhun klaanin  😅

Richard Adamsin Ruohometsän kansa kolahti suurin piirtein tuon ikäisenä myös.

Gavril Trojepolskin Bim mustakorva myös.

Tosin siihen aikaan luki miltei kaiken, mitä sai käsiinsä esim. Jalna sarja, Rauha S. Virtasen Seljan tytöt, Kaari Utrion ja Ursula Pohjolan-Pirhosen tuotanto. Lasten ja aikuisten puolelta mitä milloinkin. 

Vierailija
57/122 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vinkeistä! Perehdytään näihin ha tosi mielellään otetaan lisääkin vastaan. 

Muutama täällä valittanut, että itse pitää jo laittaa lapsi etsimään luettavaa ja itse pitää löytää. No näin varmaan on, olisihan se ihannetilanne, että itse löytäisi kiinnostavaa luettavaa. Ja löytääkin silloin kun joku sarja on kesken. Siirtymät sarjojen päätyttyä on hankalia kun ei ole mitään mihin tarttua. Ja kun ei löydä mitään, niin jättää sitten vain lainaamatta ja lukematta. Ei ole niin intohimoinen lukija, että tietäisi mitä etsii, odottaisi uusien kirjojen ilmestymistä ja selvittäisi itse vinkkauksia. Lukee kyllä jos joku siihen auttaa. Näinä aikoina kun lasten ja nuorten rapistuvasta lukutaidosta valitetaan, koen onnistumisena jo sen, että sentään päivittäin lukee ja ihan hyvätasoisia kirjoja, kunhan mieluista luettavaa vain löytyy. Todellakin haluan silloin parhaani mukaan auttaa. Kyllähän aikuisetkin kyselee kirjavinkkauksia, mieluummin kuin päättömästi haahuilevat kirjastossa. 

Vierailija
58/122 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koraani, hyvä opetella tulevaisuuden elämä ja säännöt.

Vierailija
59/122 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörisevä peräpääni- muistelmia elämästäni.

Vierailija
60/122 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

12- vuotias voisi kyllä ihan jo käyttää omia aivojaan ja itse katsella siellä kirjastossa niitä vaihtoehtoja.🙄