Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä vaihe sun parisuhteessa on menossa?

Vierailija
28.12.2024 |

Tämä kiinnostaa, sillä julkisesti ei puhuta paljonkaan siitä, millaisia vaiheita parisuhteissa voikaan olla! Disneyn elokuvat loppuu hurjan taistelun jälkeen häihin "ja he elivät onnellisina loppuun asti". Tai aikuisten leffoissa sinkut juoksee pariutumisen perässä henkihieverissä ja lopulta löytävät suhteen, "joka tuntuu oikealta". Entä sitten kun se suhde on kestänyt 15 vuotta, toisen kasvanut maha ei herätä haluja, aamuisin ei enää jäädäkään sylikkäin vaan juostaan päivän rientoihin, omia teitä. Pyykkikasa saa enemmän huomiota kuin puoliso. Ja töissäkään tee mieli mainostaa parisuhdestatustaan, kun siinä ei ole mitään hehkuttamisen aihetta. Onko jotkut päässeet tästä vaiheesta yli, ja miten!? Tai mitä ylipäätään on "parisuhteesta huolehtimista"? Sitä ei missään ole koskaan oikein käsitelty... Joojoo, puhukaa. Niin mistä? Entä jos ei puhututa, kannattaako vaan heittää hanskat tiskiin?

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus. Minun parisuhde ottaa tällä hetkellä enempi kuin antaa, haastavaa ja ristiriitaista ja riitaisaa. Mies on vastahakoinen kaikelle, minä en ole, haluan katsoa asioita avaramielisesti ja kokeilla kaikenlaisia vaihtoehtoja olkoon kyse mistä vaan. Mies haraa vastaan, kuin siiliä vetäisi vastapiikkeihin. Kaikesta eri mieltä. Ero on käynyt vaarallisen usein mielessä viimeisen kahden vuoden aikana ja nyt tuntuu etten yksinkertaisesti enää jaksa selittää ja puolustella näkemyksiäni, en ole periksiantavaa tyyppiä joten siitä varmaan hankaluudet johtuvat, enkä halua heittää koko vesiämpäriä pois vaikka haluaisin tyhjentää siitä vain veden. Mies on äärimmäisen rasittava, ikäänkuin asettuu vastakarvaan jo ensimmäisten sanojen jälkeen. Enkä pidä hänestä ehkä noin muutoinkaan, haluaa mennä sieltä mistä aita on matalin ja mikään ei saa merkitä mitään vaan kaiken pitäisikin olla helvetin hankalaa, työlästä, kivuliasta ja voivottelun arvoista, olen hänen vastakohtansa, vaikka jotkut sanovat, että vastakohdat TÄYDENTÄVÄT toisiaan, en todellakaan ole samaa mieltä.

Vierailija
62/71 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaihe että kohta lentää mäkeen, kyllästyttää jo aivan suunnattomasti jatkuva piereskely ja muu yleinen haiseminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
64/71 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Symbioosi. Me ollaan kasvettu yhteen, työnjako toimii, toisen tuntee, ja rakastaa. Ollaan yksikkö, läpi tyynten ja myrskyjen. Yhdessä 20 v.

Kuulostaa hyvin tutulle, vuosia vaan jo 57. Meillä alkaa tuntua sille, että on alkamassa luopumisen kausi. Ollaan pikkuhiljaa selvitelty toisillemme digijuttuja ja muita tällaisia henkilökohtaisia asioita, ettei toinen olisi sitten ihan kuutamolla. Sehän on selvää, että toinen meistä jää yksin, ellei sitten joku onnettomuus vie. On aika outo tunne.

Vierailija
65/71 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä voisi ehkä kuvailla termillä pakokauhu.

Vierailija
66/71 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenes vuosi. Tuntuu että riidat on riidelty, särmät on hioituneet, egot mukautuneet ottamaan toisenkin huomioon, seksi on kivaa (ja sitä on usein) ja rutiinit lapsenhoidossa ja kodin ylläpidossa selkeät. Ehkä sellaisia suuria romanttisia tunnekuohuja ei kovin usein enää ole - enkä kyllä kaipaakaan niitä. Tilalle on tullut arvostusta ja ystävyyttä. 

Vierailija
67/71 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 v menossa, josta 23 v naimisissa. Sylikkäin edelleen iltaisin ja aamuisin. Erilaisia vaiheita on ollut ja tulee olemaan. Suhteen pohja tuntuu turvalliselta peruskalliolta, johon voi luottaa vaikka myrskyääkin välillä. Just nyt on ollut vähän haaleampi kausi takana, paljon ollut työkiireitä, remppaa jne. Mutta suunitelmissa on ottaa aikaa parisuhteelle kevään mittaan ja joku pikku lomanenkin. Puolisoni tuntuu edelleen rakkaimmalta ja tärkeimmältä

Vierailija
68/71 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein 6 vuotta takana. Alkuhuuma kesti puoli vuotta - vuoden. Siis miehellä. Sen jälkeen hänen käytöksensä muuttui täysin itsekkääksi ja aggressiiviseksi. Tasaista alamäkeä, joka on kiihtynyt viimeisen 2 vuoden aikana. Odotan, milloin saan rohkeuden lähteä. Olen vahvasti läheisriippuvainen ja mies narsistinen, joten se lähteminen on vaikeaa. Kuvioon liittyy lapseni etu (enempää avaamatta). Jos lasta ei olisi, olisi lähteminen helpompaa. Toisaalta olen 48 v ja tiedän, että eron jälkeen saattaa olla, ettei enää ketään löydykään. Viimeiset puoli vuotta olen käsitellyt tätä ajatusta, ja onneksi alan kohta olemaan sitä mieltä, että yksinkin on parempi.

Jos mies ei olisi niin aggressiivinen ja äärimmäisen itsekäs, niin mikäs pitkässä suhteessa silloin olisi olla. En pelkäisi suhteen arkipäiväistymistä, vaan se syvä kumppanuus riittäisi minulle ilman perhosia vatsassa.

Vierailija
69/71 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Deittailu-apatia. Deittiapeissa tulee vastaan vaan miehiä jotka etsii "lyhyttä mutta katsotaan mihin menee ;)" niin istun mieluummin yksin kotona kun tuhlaan aikaani tuollaisiin.

Vierailija
70/71 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treffisuhde alkaa jollain tavalla vakiintua ja muuttua "oikeaksi. " 

En tiedä koska tavataan seuraavaksi, mutta tiedän, että tavataan. Tuoreus pysyy, kun ei suunnittele liikaa,  vaan jokainen tapaaminen on pieni juhla ja valinta.

Olemme molemmat 50+ ja takana pitkät ihmissuhteet.

Vierailija
71/71 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

8v yhdessä, 2 pientä lasta. Oma ylipaino huonontaa omaa fiilistä ja jaksamista. Puolisolla on ulkonäkö ja terveys kunnossa, mutta hän on aika epäempaattinen ja useinkin kovin kylmä minua kohtaan. Tässä nyt mennään päivä kerrallaan tällasta arkea, hoidetaan työt, lapset ja koti ilman mitään rakkaudenhuumaa. Ehkä joskus sitten.. tosi paljon se suhteen kulloinenkin tilanne on mielestäni kiinni omasta fiiliksestä, oli se puoliso millainen tahansa. Kun ei sitä toista voi muuttaa. Mä hyväksyn sen, että meillä on nyt tällanen vaihe kun lapset on pieniä ja niin hyväksyy tuo puolisokin. Ehkä joskus sitten jotain erilaista taas. Aikoinaan rakastuimme toisiimme aivan hullunu ja tavallaan sillä pohjalla tää suhde on edelleen pystyssä, siitä ajasta on tosi lämpimät muistot.