Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaako tehdä näin? Myy asunnon ja jää vuokralle siihen?

Vierailija
28.12.2024 |

Nuorimmainen asuu vielä kotona, mutta kirjoittaa keväällä ja suunnittelee sen jälkeen lähtevänsä opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Meillä on pienehkö 5 h+k ihan puolisoni ja minun työpaikan vieressä, pääsemme kävellen töihin säässä kuin säässä. Aiotaan kuopuksen muuton jälkeen vaihtaa pienempään asuntoon joka tapauksessa. Samalla etäisyydellä työpaikoista ei ole kuitenkaan hyviä pienempiä asuntoja tarjolla, eli joudumme muuttamaan kauemmas.

No, nyt sitten ilmeni, että vanhempi lapsi tarvitsee meiltä lainan - jota meillä ei ole antaa, jos emme myy asuntoa. En avaa lainan syytä tässä nyt sen enempää. Mietimme sitä, että jospa saisimme asunnon myytyä nyt niin että voisimme jäädä tähän vuokralle. Saisimme myynnistä niin hyvät rahat, että siitä riittää lainaksi lapselle, ja saamme 2-3 vuoden päästä pienemmän asunnon kauempaa.

Onko kokemuksia tällaisesta? Välittäjien kanssa asiasta on jo alustavasti keskusteltu ja tuttu välittäjä sanoi, että vuokranantaja eli asuntomme ostaja voi sitoutua hyvinkin pitkään irtosanomisaikaan, jolloin ei olisi vaaraa, että menetämme asunnon "liian aikaisin". Toisaalta meillä on sitten ne rahat jo uuden ostamiseen.

Mitä mieltä tähän liittyvistä riskeistä, onko niitä?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntosijoittaja tässä moi. Asunnon sijoittamisen on oltava kannattavampaa kuin sen myymisen joka ikinen vuosi. Jos asunnosta saa tänään myymällä voittoa enemmän kuin seuraavan 5 vuoden ajan vuokraamalla, se myydään pois.

Eli käytännössä hirveän kalliita asuntoja ei kannata ottaa vuokrattavaksi, koska niiden sijoitus maksaa itsensä takaisin tosi pitkän ajan päästä. Ja sen myymisen pitäisi olla kannattavaa myös myöhemmin.

Voin ostaa asuntonne puoleen hintaan alueen keskihinnasta ja saatte jäädä vuokralle.

Vierailija
22/38 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on sit hyvä kuvio, kun jää eläkkeelle eikä perillisiä ole. Tuttava teki näin ja maksoi 10v vuokrat suoraan. Jäi silti 200000 kivaa eläkepäivämassia matkusteluun ja mihin vaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomenta vaan trollit! Menkää ulkoilemaan, siellä mieli piristyy!

Toivottavasti joku asiallinen jaksaa vastata aloitukseen :)

-ap

Harmittaako kun vastaukset ei miellytä? Miksi sitten kysyit?

Mikä sinun ongelmasi oikein on? Miksi tästä ei saisi kysyä? Miksi sinun pitää provota ihan asiallisessa aloituksessa?

-ap

Vierailija
24/38 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan faktana asuntomarkkinoista: isoja asuntoja ostaa ainoastaan perheet, itselleen. Niiden kauppa käy muutenkin huonosti, ja kaupassa ostajan hallintaa rajoittava ehto ('me jäätäis tähän sit itse asumaan vuokralle') pysäyttää myynnin varmasti täysin.

Ottakaa itse lainaa asuntoanne vastaan.

Vierailija
25/38 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten ison lainan se kakara "tarvitsee"? Onko se ulkomailla vankilassa vai mikä on niin hyvä syy, että suunnittelette näin hasardeja kuvioita?

Vierailija
26/38 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jälkeläinen tarvitsee lainaa, hankkikoon sen itse. 

Vierailija
27/38 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallisia, hyvin argumentoituja kommentteja. Mutta ilmeisesti ap kaipasi vaan kommentteja tyyliin hyvä idea.

Mutta tehkää noin ja tule kertomaan sitten millä hinnalla meni kaupaksi ja millainen vuokra.

Vierailija
28/38 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älytön idea. 

Erittäin fiksu idea, etenkin jos on joku homeasunto tai jotain muuta vikaa. Ostajan valitusaika asunnon virheistä pääsee vanhenemaan, kun tajuaa parin vuoden päästä että tuli paska kämppä ostettua.

Vierailija
29/38 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on yksi lapsi enää kotona niin vuokraatte myynnin jälkeen sopivan kokoisen asunnon ja ostatte sitten oman kun viimeinen on muuttanut pois. 5h asunnon vuokra tuskin on halpa ja tosiaan tuskin kukaan ostaa asuntoanne vuokrattavaksi. 

Vierailija
30/38 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskaan ei kannata sekaantua toisen ihmisen lainoihin. Varsinkaan isoihin velkoihin. Ei edes oman lapsen. Siinä menee teidän omaisuus. Nähty on. 

Tämä! Lisäyksenä menee ihmissuhteet kymmeniksi vuosiksi! 

Vierailija
31/38 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lainaa tarvitaan järkevään kohteeseen, pankki kyllä lainaa ja ihan järkevillä ehdoilla. Asunto, opinnot, auto, hyvä yritysidea... Jos pankki ei lainaa siihen on hyvä syy, eikä silloin kenenkään muunkaan kannata lainata. Kyseessä lie joko rikos, pyramidihuijaus tai esim joku kauneusleikkaus. Ja tähän uhraisitte asuntonne?? 

Vierailija
32/38 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistat vaan, että te ette vuokran suuruutta päätä. Toki noin voisi tehdä,mutta ajatus ja toteutus kaksi eri asiaa. Tai jos mitään ei ole papereihin vuokraamisen suhteen kirjoitettu ja on myyty ensin,uusi omistaja voi potkia teidät ulos heti myymisen jälkeen. Tai uusi omistaja voi päättää heti alkaa remppaamaan sitä. Asutte joko remontin keskellä tai muutatte.

Vierailija
33/38 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka idiootti maksaisi tuosta niin hyvät rahat ja sitten laittaa vaan vuokralle. 

Itse olen ostanut jo kolme sijoitusasuntoa ja laittanut vuokralle. Kaksi näistä on käytännössä vuokralaiset ne minulle maksaneet. Jos asunnon hinta on esimerkiksi 150000€ ja myyjä jää vuokralle esim. 1250€/kk, niin kymmenessä vuodessa pääoma on jo kuitattu eli asunto olikin ilmainen. Toki kuluja tulee omistajalle tuon päälle kuten kiinteistövero, mahdolliset korjaukset, vakuutus yms., mutta nämähän sijoittaja saa vähennyksiin. Tuolla vuokrasummalla voi köyhempikin sijoittaja lyhentää pankkilainaa ja saada asunnon maksatettua vuokratuotolla. Tässähän on siis hyvinkin järkeä sekä myyjälle, että ostajalle. Myyjä saa rahat tarvitsemaansa käyttöön, mutta ei tarvitse muuttaa pois. Sijoittaja saa varman tuoton ja näin kohtuullisella aikavälillä kasvatettua omaisuutta toisen rahalla.

Vierailija
34/38 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se lapsi voi ottaa lainaa pankista, ja te olette takaajina? Tai jos on jostain syystä asunto myytävä, niin myytte, ja muutatte sitten pienempään siihen lähistölle vuokralle. Tämähän tulisi varmasti halvemmaksi, kuin maksaa vuokraa noin isosta asunnosta, jos kerran ette sellaista tarvitse. Kun muuttaisitte pienempään vuokralle, ei varmaan olisi yhtä tarkkaa minkälainen asunto olisi kyseessä. Joka tapauksessahan olisitte kai aikeissa muuttaa sitten uudelleen, kun joku teille mieleinen asunto tulisi myyntiin. Vaikea kuvitella, että kukaan asuntosijoittaja tuollaiseen teidän suunnittelemaab diiliin lähtisi.

Vierailija
35/38 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä taho tarkalleen ostelee asuntoja vuokratakseen ne entisille omistajille?

Alihinta ainakin pitäisi olla jotta hommassa olisi ostajalle joku hyöty.

Kai se nyt on esim sijoittajalle ihan se ja sama, kuka siihen vuokralle tulee? Kunhan on asiat kunnossa.

Itse pitäisin entistä asunnon omistajaa hyvänä vuokralaiskandidaattina, on rahaa.

Vierailija
36/38 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka idiootti maksaisi tuosta niin hyvät rahat ja sitten laittaa vaan vuokralle. 

Itse olen ostanut jo kolme sijoitusasuntoa ja laittanut vuokralle. Kaksi näistä on käytännössä vuokralaiset ne minulle maksaneet. Jos asunnon hinta on esimerkiksi 150000€ ja myyjä jää vuokralle esim. 1250€/kk, niin kymmenessä vuodessa pääoma on jo kuitattu eli asunto olikin ilmainen. Toki kuluja tulee omistajalle tuon päälle kuten kiinteistövero, mahdolliset korjaukset, vakuutus yms., mutta nämähän sijoittaja saa vähennyksiin. Tuolla vuokrasummalla voi köyhempikin sijoittaja lyhentää pankkilainaa ja saada asunnon maksatettua vuokratuotolla. Tässähän on siis hyvinkin järkeä sekä myyjälle, että ostajalle. Myyjä saa rahat tarvitsemaansa käyttöön, mutta ei tarvitse muuttaa pois. Sijoittaja saa varman tuoton ja näin kohtuullisella aikavälillä kasvatettua omaisuutta toisen rahalla.

Ei kuulosta nyt uskottavalta. Ensinnäkin asunnoista ei makseta kiinteistöveroa, ja toisekseen et huomioi hoitovastiketta mitenkään laskuissasi. Sitähän et voi verotuksessa vähentää. Vuokraatko siis kiinteistöjä, etkä asuntoja?

Vierailija
37/38 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se vanhempi lapsi ei ota itse omaa lainaansa? 

Vierailija
38/38 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä taho tarkalleen ostelee asuntoja vuokratakseen ne entisille omistajille?

Alihinta ainakin pitäisi olla jotta hommassa olisi ostajalle joku hyöty.

Kai se nyt on esim sijoittajalle ihan se ja sama, kuka siihen vuokralle tulee? Kunhan on asiat kunnossa.

Itse pitäisin entistä asunnon omistajaa hyvänä vuokralaiskandidaattina, on rahaa.

Itse pitäisin kyllä ongelmana sitoutumista pitkään vuokrasuhteeseen. Ihan normaaleilla ehdoilla voisin kyllä pitää entiset omistajat vuokralla. Ihan markkinavuokraa kuitenkin pyytäisin, joten tuon kokoisesta asunnosta aika paljon joutuisivat maksamaan. Mutta ylipäätään kyllä epäilen, ettei kukaan sijoittaja ole kiinnostunut tuon kokoisesta asunnosta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi