Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimia tällaisessa perintöasiassa?

Vierailija
27.12.2024 |

Asumme mieheni, lasteni isän kanssa pienellä maatilalla, joka on mun omistuksessani ja mun sukutilani. Testamenttia ei ainakaan vielä ole. Lapset ovat nuoria aikuisia, asuvat omillaan.

Minulle on tärkeää että tila jää lapsille perinnöksi, kun minusta aika jättää. Juteltiin miehen kanssa nyt siitä että jos minä yllättäen kuolisin, miten asiat menisivät. Mies sanoi että hän varmaan tarjoutuisi ostamaan tilan lapsilta. Hänen ajatuksensa tässä olisi että lasten ei nyt nuorina tarvitsisi huolehtia talon kuluista, mutta talo jäisi lapsille sitten kuitenkin lopulta, kun hän kuolee.

Tavallaan hyvä ajatus, mutta jäi kuitenkin kaihertamaan. Jos tila on miehen, niin mitä vaan voi sattua? Löytyy uusi vaimo, joka haluaa että tila myydään, tms. Unohtuu mitä olen toivonut, unohtuu mitä on luvannut? Eihän sitä nyt ajattele että noin kävisi, mutta kaikki on periaatteessa mahdollista.

Mutta miten tämä asia sitten olisi viisainta hoitaa?

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat myös olleet sitä mieltä että tämän joskus haluaisivat itselleen. Etenkin toinen ei halua menevän vieraalle. Kyseessä siis tosiaan pieni tila, joka toimii myös vapaa-ajan mökkinä aivan hyvin ja siinä käytössä etenkin ovat kiinnostuneita. Mökkinä tämä meilläkin oli aiemmin, ja kulut ovat pienet. Ja lapsille tämä olisi jäämässä kokonaan, miehelle ei osaakaan. Ap

Sitten tämä on hyvin yksinkertainen asia. Teette avioehdon ja se on siinä. Lisäksi voi olla hallintaoikeustestamentti ja toive, että lapset eivät vaadi lakiosaansa miehen eläessä. Asumisoikeus hänellä on siinä joka tapauksessa ja tietenkin myös velvollisuus maksaa asumiskulut.

Vierailija
62/65 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teete testamentin jossa tila siirtyy puolisolle joka jatkaa tilaa. Kun hän ei sitä enää jatkaa kuolee/sairastuu/tms tila siirtyy lapsille. Testamenttiin vielä maininta siitä että mahdollisesti tulevilla puolisoilla tai muilla kuin testamentissa mainituilla henkilöillä ei ole oikeutta tilaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaisuutensa voi myydä. Sitä et voi kieltää millään paperilla. 

Jos hyvät välit mieheen ja lapsiin, niin juttelisin avoimesti asiasta. Haluaisin myös kuulla lasten toiveet tilan suhteen. He voivat pitää sitä kalliina ja työläänä. Miehesi ehkä ajattelee lapsia. Sinulla on side kotiisi etkä näe tätä samalla tavalla.

Hallintatestamentti estää kyllä myymisen. Toisaalta edes hän joka tuon hallintatestamentin nojalla hallitsee tilaa ei voi sitä myydä. Hankalaa hänen olisi muutta tuotanto siuntaa tai muuta. Jos halutaan että tila pystyy toiminnassa ainoa järkevä vaihtoehto on testamentti jatkajalle. Kun hän ei tilaa enää jatka voi tilan testamentata lapsille (tai siis kenelle nyt sitten haluaakin).

Vierailija
64/65 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teete testamentin jossa tila siirtyy puolisolle joka jatkaa tilaa.

Erikoinen vastaus kun ap nimenomaan ei halua tilaa puolisolleen vaan vain lapsille.

Vierailija
65/65 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lakimies, joka erikoistunut perintösuunnitteluun! Älä usko mitään mitä anonyymilla palstalla puhutaan, kun kyse on rahasta ja omaisuudesta!