Miten onnistutte vastustamaan makeanhimoa?
Kommentit (67)
Paras konsti on jättää ostamatta karkit. En ala sellaisia hakemaan, jos ei niitä kotona ole.
Myös xylitol-pastillien imeskely. Niitä ei voi paljon syödä, koska ne aiheuttavat ilmavaivoja.
Kun katsoo itseään peilistä, sekin auttaa välillä vastustamaan makeanhimoa.
Myös se on hyvä, ettei ole liian ankara herkuttelussa, vaan sallii itselleen jotain herkkua tai makeaa joskus, vaikka perjantaisin. Itsensä voi opettaa karkki- tai herkkupäivään myös aikuisena.
Minulla auttoi, kun mietin, miten epäterveellinen ja hiilaripitoinen ruokavalio minulla oli. Siirryin vähähiilariseen ruokavalioon. Nykyisin enää harvoin tekee mieli makeaa. Joulun suklaarasiasta vielä yli puolet syömättä, ei tee mieli.
Siis itsekuria ja terveellistä ruokavalioa, helppoa!
Osta kotiin karkkeja, joista et oikeastaan pidä. Syö niitä, kun iskee himo.
Sokeri ei ole suomalaisille ongelma. Suola on. Vastustajaa suolanhimoa!
Vierailija kirjoitti:
toteamalla itselle että kyllä minä ilman tuotakin pärjään.
Maailma pärjäisi todella paljon paremmin ilman sinua.
Tarpeeksi proteiinia aamupalalle, pysyy verensokerit tasaisena.
En näe suurtakaan tarvetta vastustaa sitä. 😄
Lopetin vain. Parin viikon päästä alkoi hellittämään. Motivoi entisestään nähdä, miten kroppa kiinteytyi eikä enää tullut henkistä morkkista, mikä usein seurasi karkin mässäilystä, puhumattakaan hammasvaivoista yms.
Ei mulla oo koskaan hallitsematonta makeanhimoa. Ja monet hedelmät maistuu ihan oikeasti paremmalta kuin karkit. Esim persimon ja taatelit. Tumma suklaa on mun herkku, pitää olla vähintään 70% kaakaota. En kiellä itseltäni mitään kun tiedän että kaikkea voi syödä kun ei mee överiksi. Siksi ei koskaan tuu sellaista että pitäisi vetää herkkuövereitä.
Paljolti riippuu siitä sinun omasta tilanteestasi.
naiset eivät voi vastustaa yhtään mitään, heikompi sukupuoli
Makeanhimo on fysiologista, siis ihan normaalia.
Aivot jopa tarvitsevat glukoosia toimintaansa. "Aivoilla ei ole omia energiavarastoja. Ne tarvitsevat jatkuvasti ravinnokseen glukoosia eli rypälesokeria. Tämä ei tarkoita kuitenkaan, että meidän tulee syödä sokeria. Aivojen tarvitsema sokeri saadaan, kun ruoka-aineiden sisältämät hiilihydraatit hajoavat elimistössä glukoosiksi ja muiksi sokereiksi." (Aivoliitto)
Äidinmaitokin on makeaa, koska se sisältää sokeria enemmän kuin lehmänmaito, ja koska ihminen tarvitsee myös sokeria, eikä vastasyntynyt lapsi voi vielä syödä kiinteää ravintoa.
Mutta emme tarvitse sitä huonoa teollista, valkaistua sokeria, vaan hyviä sokereita kasviksista, hedelmistä, marjoista jne.
Minkä makean himon? Ilmeisesti se on jokin sairaus joka esiintyy vain lihavilla ihmisillä?
Minulla ei ole makean himoa, mutta lihava nainen ois kyllä aika himoittava saada. Sitä kyllä vetelisin päivät pitkät, edestä ja takaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole makean himoa, mutta lihava nainen ois kyllä aika himoittava saada. Sitä kyllä vetelisin päivät pitkät, edestä ja takaa.
Sepä olisikin maukasta ja tekisi makeaa sellainen muhkea lämmin sämpyläpillu 🤗
Vierailija kirjoitti:
Mulla toimii parhaiten se, etten aseta mitään herkkukieltoja tai herkuttelupäiviä. Jo se, että tietää voivansa ottaa sitä makeaa, jos oikein tekee mieli vähentää herkkujen ajattelua.
Olen kokeillut, syön 1-2 pussillista joka päivä jos annan itselleni luvan syödä kun tekee mieli.
Mullakaan siis mikään ei auta, ei edes aika. Muutaman kerran olen onnistunut olemaan karkkilakossa (matalahiilarisella) reilun kuukauden, ja päivänä 31 teki yhtä paljon mieli kuin päivänä 1. Enkä edes laihdu yhtään, joten motivaatio ei riittänyt pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Minkä makean himon? Ilmeisesti se on jokin sairaus joka esiintyy vain lihavilla ihmisillä?
Lihavilla nyt on muitakin sairauksia ja oireita kuten..
Lavantauti on
Keuhkotauti on
Tuberkkeli on
Hinkuyskä on
Keltatauti on
Syyhyä on
Struuma on
Sokeria on
Unettomuutta on
Masennusta on
Sydänvika on
Kouristusta on
Karsastusta on
Värisokeus on
Piilokives on
Kuulovika on
Kuulolaite
Nivelreuma
Sydänvika
Rintakipu
Huimausta
Heinänuha
Verta
Keuhkokuume
Tekohampaat
Tyrä
Maitorupi
Munuaiset
Bakteereita
Umpisuoli
Maitorupi
Luumätä
Nivelreuma
Nivelvika
Piilokives
Kallo
Aivoruhje
Palovamma
Sydänvika
Aivotäräys
Närästystä
Ilmarinta
Struuma
Anemia
Tulirokko
Ja tietysti korttelin suurimmat peräpukamat.
Voi hyvänen aika. Itsehän te luotte itsellenne makeanhimon. Kautta aikojen kielletty on kouluttanut ihmisiä. Tästä hyvä esimerkki kieltolaki.
Meillä saa syödä makeaa, silloin kun tekee mieli, myös lapset. Nytkin vielä joululta ruokatilan hyllyssä suklaata, makeisia jne. mutta näyttää saavan olla rauhassa. Myös lapsilta. Meillä on joka päivä karkkipäivä.
Vierailija kirjoitti:
Sokeri ei ole suomalaisille ongelma. Suola on. Vastustajaa suolanhimoa!
Juuri näin. Suomalaiset käyttävät jo nyt kaikista Eu-maista vähiten sokeria ja makeisia.
toteamalla itselle että kyllä minä ilman tuotakin pärjään.