Jaatteko puolison kanssa kaiken? Onko puolisollasi pääsyä puhelimellesi?
Kommentit (1036)
Vierailija kirjoitti:
Oisko niin että lankapuhelinaikaa eläneet käyttävät toistensa puhelimia ristiin? Eivät ole oppineet siihen, että puhelin on muuttunut henkilökohtaiseksi.
Eiköhän se tosiaan liity siihen, että ikää on reilusti yli 50, eikä puhelimella ole opittu tekemään juuri mitään. Nuoremmilla siellä on useammin todella paljon ja monenlaista tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mua taas ei lainkaan kiinnosta miksi hän sen tekisi. Aivan sama, koska en koe siinä olevan mitään pahaa. En usko hänen koskaan sitä tehneen tai tekevän, mutta jos nyt jostain syystä haluaisi, niin antaa mennä vaan 😄 Vaikka aikansa kuluksi.
Mulle tämä ei liity yksityisyyteen mitenkään, koska kännykkä ei ole mulle millään tavalla yksityinen asia. Ei oikeestaan mikään ole, kun puhutaan tuosta omasta puolisosta.
Ja toisen kunnioitus ja arvostus taas näkyy meillä aivan muissa asioissa kuin yksittäisen teknisen vempeleen käytössä. Meillä on äärimmäisen hyvä ja läheinen suhde täynnä rakkautta, jo reilusti yli 30 vuotta.
Jaa - eli mikä tahansa syy tutkia puhelimesi olisi sinusta ihan ok? Okei, ajattelussamme on aika suuri ero. Itse pystyn äkkiä keksimään aika montakin sellaista motiivia, jotka todellakaan eivät olisi minulle ok parisuhteessa. Etkö tosiaan itse keksi yhtäkään?
Vierailija kirjoitti:
Oisko niin että lankapuhelinaikaa eläneet käyttävät toistensa puhelimia ristiin? Eivät ole oppineet siihen, että puhelin on muuttunut henkilökohtaiseksi.
Olen elänyt sekä kännykkä että lankapuhelinaikaa, enkä koe kännykkää millään tavoin yhteispuhelimeksi. Ainoa joka sekoilee näiden puhelimien kanssa on 40-luvulla syntynyt äitini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mua taas ei lainkaan kiinnosta miksi hän sen tekisi. Aivan sama, koska en koe siinä olevan mitään pahaa. En usko hänen koskaan sitä tehneen tai tekevän, mutta jos nyt jostain syystä haluaisi, niin antaa mennä vaan 😄 Vaikka aikansa kuluksi.
Mulle tämä ei liity yksityisyyteen mitenkään, koska kännykkä ei ole mulle millään tavalla yksityinen asia. Ei oikeestaan mikään ole, kun puhutaan tuosta omasta puolisosta.
Ja toisen kunnioitus ja arvostus taas näkyy meillä aivan muissa asioissa kuin yksittäisen teknisen vempeleen käytössä. Meillä on äärimmäisen hyvä ja läheinen suhde täynnä rakkautta, jo reilusti yli 30 vuotta.
Jaa - eli mikä tahansa syy tutkia puhelimesi olisi sinusta ihan ok? Okei, ajattelussamme on aika suuri ero. Itse pystyn äkkiä keksimään aika montakin sellaista motiivia, jotka tode
Keksin monta syytä, miksi joitain muita varmaan haittaisi. Mutta minua ei, enkä edelleenkään pidä sitä "tutkimisena". Jos mies nyt yhtäkkiä muuttuisi vaikka sairaalloisen mustasukkaiseksi, se tulisi varmasti esiin aivan muilla tavoilla ja SE haittaisi. Pelkkä puhelimeni käyttäminen ei.
Ja korostan edelleen etten usko mieheni koskaan käyneen puhelintani läpi, enkä usko tekevän niin jatkossakaan. Eikä mulla tähän ole enempää sanottavaa 😊
Vierailija kirjoitti:
Puhelimensa jakavat voisivat infota ystäviään, että päivittäivät numeron yhteystiedot kännyköihinsä. Marjatan tilalle voi laittaa Marjatta ja Jarmo.
Kyllä, ne joilla on yhteispuhelin. Mutta ei sentään ne joiden puoliso tietää koodin. Sill nimittäin ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni pitää mielellään somensa yksityisenä ja kirjoittelee anonyyminä, mutta puhelimensa näyttää kaikkine tietoineen ihan huithapelina puolisolleen. Osan mielestä on tosi jees, jos kaikki muutkin tekevät saman.
Mitä erikoista siinä puhelimessa on ettei sitä saa kukaan nähdä?
Äitinikään ei yhtään ymmärtänyt miksi olin ärtynyt, kun äiti vastaa soittaessani isäni puhelimeen no heeeeei... Toki tunnistin äitini äänen.
En mäkään ymmärrä. Isäni vastaa monesti äidin puhelimeen kun soitan. Vie puhelimen sitten äidille. Mitä kamalaa ärtymisen aihetta tässä on?
Ehkä hänen isänsä on ollut petofiili, ja lapsi ei halua hänen ääntään kuulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se tosiaan liity siihen, että ikää on reilusti yli 50, eikä puhelimella ole opittu tekemään juuri mitään. Nuoremmilla siellä on useammin todella paljon ja monenlaista tietoa.
Monella yli 50 v. se puhelin on ollut työkäytössä jo vuosikymmeniä ja siellä todellakin on monenlaista tietoa. Työnantajat ovat jo pitkään vaatineet lukituksen käyttöä kännyköissä. Eikä se puhelin ole koko perheen puuhaluuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni pitää mielellään somensa yksityisenä ja kirjoittelee anonyyminä, mutta puhelimensa näyttää kaikkine tietoineen ihan huithapelina puolisolleen. Osan mielestä on tosi jees, jos kaikki muutkin tekevät saman.
Mitä erikoista siinä puhelimessa on ettei sitä saa kukaan nähdä?
Äitinikään ei yhtään ymmärtänyt miksi olin ärtynyt, kun äiti vastaa soittaessani isäni puhelimeen no heeeeei... Toki tunnistin äitini äänen.
En mäkään ymmärrä. Isäni vastaa monesti äidin puhelimeen kun soitan. Vie puhelimen sitten äidille. Mitä kamalaa ärtymisen aihetta tässä on?
Ehkä hänen isänsä on ollut petofiili, ja lapsi ei halua hänen ääntään kuulla?
Ei ilmeisesti itse oikein pysy enää perässä näissä keskusteluissa 😌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä erikoista sinä osaat puhelimellasi tehdä mitä me reilusti yli viisikymppiset ei osata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen keskustelu. Kuinka yksityisinä pidätte puhelintanne? Minulle muut asiat ovat paljon yksityisempiä, esimerkiksi päiväkirja tai luonnoslehtiö. Pankkitunnukset toki henkilökohtaiset, mutta muuten puhelin tuntuu tosi maalliselta asialta, ei mitenkään pyhältä.
Päiväkirja onkin hyvä esimerkki. Olisi kiinnostavaa kuulla niiden näkemyksiä, joiden periaatteena on läpinäkyvyys ja se, että "ei ole salaisuuksia", että onko/olisiko heidän mielestään ok lukea kumppanin päiväkirjaa. Mitä puhelimeen tulee, niin monella erilaiset viestisovellukset korvaavat entisaikojen kirjeenvaihdon ja osittain korvaavat puhelinkeskustelujakin - että siinä mielessä kyllä siellä yksityisiä juttuja on.
Itse ajattelen tätä niin, että kyse ei ole pelkästään sisällöistä, että mitä puhelimella on. Minusta on vaan symbolisesti tärkeää osoittaa kumppanille, että häne
Olen samaa mieltä. Mutta se että puoliso tietää puhelimen koodin ei tarkoita sitä että hän tietäisi asiat sieltä. Hän voi käyttää puhelinta ihan muuhub
Ei ole pääsyä puhelimelleni. Kumppanilleni eivät kuulu kavereideni minulle uskomat yksityisasiat eivätkä töissä salassapitovelvollisuuden piirissä olevat asiat. Omia asioitani koskeviin kysymyksiin voin kyllä vastata, mutta muiden asiat eivät ole tarkoitettu minun leviteltävikseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella yli 50 v. se puhelin on ollut työkäytössä jo vuosikymmeniä ja siellä todellakin on monenlaista tietoa. Työnantajat ovat jo pitkään vaatineet lukituksen käyttöä kännyköissä. Eikä se puhelin ole koko perheen puuhaluuri.
Työpuhelimet ovat työpuhelimia, ei ne ole perheen kanssa yhteiskäytössä. Meillä kännykät, myöhemmin älypuhelimet, ovat olleet käytössä jo 1990-luvulta saakka.
Joku alkoi höpisemään salaisista seksifantasioistaan. Kuten aikaisemmin on täällä puhuttu, niin toisen ihmisen ajatuksia ei ole syytä tietää. Seksifantasioista voi puolison kanssa puhua, mutta mitään pakkoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Joku alkoi höpisemään salaisista seksifantasioistaan. Kuten aikaisemmin on täällä puhuttu, niin toisen ihmisen ajatuksia ei ole syytä tietää. Seksifantasioista voi puolison kanssa puhua, mutta mitään pakkoa ei ole.
Sellainen salaisuus on siis ok parisuhteessa? Eli tullaanko tässä nyt siihen, että salaisuuksia saa sittenkin olla...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juuri tämä meillä ainakin. Nuorina oltiin ilman puhelinta, sitten hommattiin lankapuhelin, sitten 1 kännykkä. Myöhemmin molemmille omat kännykät mutta ei niistä koskaan ole mitenkään tiukasti "omia" tullut. Toinen vaan on pääosin minun ja toinen pääosin miehen käytössä ja that's it.
Näin meilläkin. Eka kännykkä oli yhteinen.
Meillä suurempi syy varmaan on juuri tuo, ettei puhelimessa ole mitään henkilökohtaista. Kumpikaan meistä ei ole somessa. Tai meillä molemmilla on omat fb-tilit, joihin emme ole koskaan kirjoittaneet mitään. Jos mies menee tutkimaan fb-tilini, ei hän löydä sieltä muuta kuin mainoksia. Kavereiden viestejä on, mutta ketä kiinnostaa toisen kaverin asiat?
Vierailija kirjoitti:
Puhelimessani on salassapidettävää asiaa niin töihin kuin vapaaehtoistöihin liittyen. Siellä on pääsy myös erinäisiin vertaistukiryhmiin, minkä sisältö on tietenkin ehdottoman luottamuksellista. Eli missään nimessä ei tulisi kuuloonkaan, että puhelintani katsoisi kukaan muu kuin minä.
Toisaalta esim. omalla äidilläni tuskin on luurissaan muuta kuin luontokuvia, tieto lääkärivarauksesta ja joku synttärionnittelu. Eli ei mitään erityistä syytä "salailuun".
Riippuu siis ihmisestä, mutta jos luuri yhtään enemmässä käytössä on kuin äidilläni, suosittelisin pitämään sen ihan omanaan. Sillähän ne tiedot leviävät, kun jokainen vie asian eteenpäin "yhdelle luotettavalle".
Joidenkin puolisot nyt vain ovat sillä tavalla luotetravia etteivät pengo toisen puhelinta, ja jos heille jotain kertoo niin asiaa ei kerrota eteenpäin. Pidätkö itseäsikin yhtenä luotettavana vai onko näitä epäluotettavia vain kumppanisi ja kaikki muut, paitsi jostain syystä muut vertaistukilaiset, jotka ovatkin luotettavampia kun oma puoliso.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä mä olen ketjun lukenut. Ja kirjoittanut ettei mua haittaa yhtään vaikka mies katsoisi koko puhelimeni läpi. Mutta se ei ole minulle mitään "tutkimista" tai "kyttäämistä". Koska meillä on täysi lupa toisen puhelimeen. Mutta silti te käännätte sen sellaiseksi, kamalaksi pelottavaksi penkomiseksi 😄 Vaikka kyseessä on meille vain puhelin. Lompakko on vain lompakko, laukut vain laukkuja. Niissä ei MEILLE ole mitään salaista, ei mitään syytä etteikö toinen saisi koskea, todellakaan.
Mies esimerkiksi oli tänään kaivanut mun olkalaukkuani, koska oli etsinyt kellon laturia. Minä tyhjensin hänen reppunsa eilen, kun pesin pyykkiä ja tiesin että hänen repussaan pyykkiä on. Ja toisemme puhelimia ollaan käytetty myös. Tämä olisi jonkun mielestä jostain syystä ihan kauheaa, mutta kun ei se kaikilla sitä ole. Eikä se ole yhtään paha asia."
Niin no tuossa se erilainen näkökulma taas tulee. Itseäni taas
Sama tuli mieleen. Vaikka me tiedämmekin toistemme koodit, niin ei kummallekaan tulisi mieleenkään katsoa puhelinta läpi. Mitä se edes tarkoittaa? Selataan yhteystiedot ja luetaan viestit ja katsotaan kaikki 1600 kuvaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoremmat eivät ole vielä oppineet ettei kaikkea kerrottua kannata säilöä eikä tosiaan itse kertoa viestein arimpia asioita, mutta kaikki ajallaan.
Mitä ihmeen lankapuhelinhorinoita täällä on. Menneiden vuosikymmenien juttu ja samoin kännykät on ollu kaikilla jo vuosikymmenet.
No juuri tämä meillä ainakin. Nuorina oltiin ilman puhelinta, sitten hommattiin lankapuhelin, sitten 1 kännykkä. Myöhemmin molemmille omat kännykät mutta ei niistä koskaan ole mitenkään tiukasti "omia" tullut. Toinen vaan on pääosin minun ja toinen pääosin miehen käytössä ja that's it.