Miksi sanotaan, että Suomessa ei ole yhteiskuntaluokkia, kun jo lasten kasvatuksesta näkee, että on?
Keskiluokkainen valitsee lapselleen hyvä yksityisen päiväkodin, avaa lapselleen rahastosäästämisen heti tämän synnyttyä. Aloittaa lapsen harrastukset satubaleteista kolmivuotiaana ja käy läpi muskarit, luisteluharjoitukset, jalkapallot, voimistelut ja pianonsoitot vuosien varrella. Koulussa käydään jokaisessa vanhempainillassa, opettajan kanssa keskustellaan miten lapsen lukuharrastuksia saisi tuettua, mietitään koulushoppailua tarvittaessa. Työväenluokassa lapset kasvavat siinä aikuisten jaloissa, koulu on lapsen oma juttu, harrastuksia ei juurikaan ole. Mutta onpa pelikoneet ja ruudut viimeisen päälle.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen duunari, mutta tienaan enemmän kuin keskiluokka, käsittääkseni duunarit on keskiluokkaa ollut jo vuosia, koska vuosiansiot ammattityössä jo aika isot.
Materiassa, mutta se ilmapiiri. Vähän hankala aihe, koska duunari voi olla kiinnostunut ja valveutunut ja kaikkea, ja toisaalta keskiluokkainen varsin pinnallinen ja esittävä. Yleinen käsitys on kuitenkin hyvin kahtia jakava. Parempi kai sitten läjittää vain tulojen mukaisesti.
Paras olla luokittelematta ihmisiä, koska se ei onnistu kuitenkaan.
Työmatkakuluja saa vähentää verotuksessa tänä vuonna vain 7000, kun viime vuonna 8400 ja omavastuu nousi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kyhäät jatkuvasti aloituksia yhteiskuntaluokista?
En ole aloittaja, mutta mielestäni aloitus on ihan aiheellinen. Siinä toisessa luokkahyppy-keskustelussa moni yritti väittää, ettei Suomessa olisi yhteiskuntaluokkia. Tottakai niitä on ja kysymys ei ole varallisuudesta vaan henkisestä pääomasta. Varakkaasta duunarista esim. raksayrittäjästä voi nähdä, mitä yhteiskuntaluokkaa hän pohjimmiltaan edustaa, kun kiinnostuksen kohteet ovat enemmän vaikka formulat ja äijien ryyppyreissut. Toisaalta toisesta raksayrittäjästä näkee, että hän tulee keskiluokkaisemmasta taustasta, kun käy klassisissa konserteissa ja hänelle vietetty aika perheen ja lasten kanssa on tärkeää. Näin kärjistäen, kun kumpaakin porukkaa kuuluu tuttavapiiriin.
Höpö höpö. Kauhea yritys kyylätä mm. harrastuksia, että saisi asetettua ihmisen johonkin sopivaksi katsottuun ryhmään. Mitään ei tuollaisilla keinotekoisilla ryhmittelyillä tee. Itse en ainakaan tarvitse tietoa siitä, kuuntelevatko tuttavani autossaan iskelmiä vai oopperaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen duunari, mutta tienaan enemmän kuin keskiluokka, käsittääkseni duunarit on keskiluokkaa ollut jo vuosia, koska vuosiansiot ammattityössä jo aika isot.
Tämä on aika yleinen käsitys duunareilla, että vain tulot ratkaisevat yhteiskuntaluokan.
Keskiluokkaisuus ei ole vain rahaa ja tuloja, on myös yleissivistystä, laajakatseisuutta ja joustavuutta ajattelussa ja elämän asenteessa.
Yksi esimerkki tästä on työllistyminen, usein duunari jää odottelemaan päivärahoilla josko tulisi uusi työpaikka samalta alalta vastaan. Muuta suunnitelmaa ei ole, eikä oikein haluakaan tehdä sellaisia.
Keskiluokkaisempi työntekijä miettii alanvaihdot, koulutusmahdollisuudet, tekee välillä vaikka ns duunarihommia, mutta suunnittelee tulevaisuutta aktiivisesti.
Aloitus on aika osuva, kasvoin duunariperheessä ja noinhan meihin lapsiin suhtauduttiin. Olen sukuni ensimmäinen ylioppilas ja ensimmäinen korkeakoulutettu. Mieheni on tukevasti keskiluokkaa opettaja-äidin ja insinööri-isän huomassa kasvaneena. Meillä lapset ovatkin sitten saaneet sanatarkasti kaikkea mitä aloituksessa mainitaan.
Ja kyllä, moni duunari tienaa paremmin kuin me, mutta ehkä henkistä pääomaa olemme yrittäneet kasvattaa perheessämme. Ja mieheni tekee nytkin ns haalarihommia, pätkätyöt epävarmalla akateemisella alalla eivät käyneet yhteen perheen elättämisen kanssa. Olen valtavan ylpeä rohkeasti Dimexeihin sonnustautuneesta miehestäni.
Vierailija kirjoitti:
Tuo keskiluokkaisen lapsuuden kuvaus kuulosti koulushoppailua ja luisteluharjoituksia lukuunottamatta pitkälti omalta duunariperheen lapsuudeltani 1980-luvulla ja 1990-luvun alussa. Ja silloin ei tarvinnut miettiä opettajan kanssa miten lapsen saisi lukemaan, kun lähes kaikki lukivat joka tapauksessa yhteiskuntaluokkaan katsomatta. Nykyään luokkaerot taitavat olla suurempia muun muassa siksi, että harrastukset ovat kalliimpia.
Näin on, kasarilla luki kaikki. Kouluun ei tarvinnut vanhempien puuttua, koska jos tykkäsi lukemisesta, koulussa pärjäämiseen tarvitsi vain vaivautua lukemaan myös ne koulukirjat. Olivat vaan kirjoja muiden joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on joku suvun eka ylioppilas, joka työkseen näpyttää tietokonetta, ehkä jopa Kelassa. Siinäpä meillä asiantuntija! Kelpaa elvistellä sillä velkaisella omakotitalolla.
Kun yhteiskuntaluokissa ei ole elvistelystäkään kyse. On se kumma, että duunareiden on niin vaikea ymmärtää, että kyse on kategorisoinneista, abstrakteista käsitteistä. Aina vaan muka elvistellään tai yritetään jotenkin hienostella tai olla parempia. Kun se just on se juttu. Ei olla parempia, mutta pidetään ihan eri asioista kuin te duunarit. Ei tesskennellä sen enempää kuin tekään teeskentelette sitä, että pidätte iskelmistä ja juotte oluenne suoraan tölkistä.
Kansakoulun käyneet vanhempani kuuntelivat mielellään oopperaa. Isäni oli sekatyömies. Ihmiset eivät mahdu minkäänlaisiin lokeroihin.
Ihme kliseitä. Emme me duunarit pidä iskelmistä emmekä juo tölkistä. Emme välttämättä käytä alkoholia lainkaan.
Meillä on lähes kaikki huonekalut täyspuisia, ostetaan kirjoja vähän väliä, käydään tasokkaissa konserteissa, pukeudutaan tilanteen mukaisesti, syödään hyvää ravintorikasta ruokaa yms.
Mua niin aina huvittaa nämä ketjut. Toistaiseksi Suomessa on vielä ollut vapaus valita oman näköinen elämä ja siitä öpidän mielelläni kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah hah. Se yksityinen päiväkoti maksaa saman verran kuin kunnallinenkin, paitsi että siivoojaa ei ole ja maitoa ei saa santsata.
Sinänsä tuo kaikki kuulostaa ihan tavalliselta hyvältä vanhemmuudelta.Ei maksa. Ne ovat noin kaksi kertaa kunnallisen hinnoissa. En puhu nyt mistään palvelusetelijutuista. Vaan näistä kieli tai muu spessu päiväkodeista, mitä Helsinki on täynnä.
Omassa kaupungissani ei ole yhtään hyvin toimivaa yksityistä päiväkotia. Olisit laittanut aloitukseen, jos haluat puhua jostakin Helsingin marginaali-ilmiöistä.
Helsingissä on yksistään neljännes kansasta ja pääkaupunkiseudulla puolet. Eiköhän ne pikkukylien asiat niitä marginaaleja ole eikä toisinpäin.
Ei tainnut olla pitkää matikkaa sinulla?
Helsingin asukasluku 680 000, Suomen 5,6 miljoonaa. 88 % suomalaisista asuu muualla kuin Helsingissä.
Pääkaupunkiseudulla asuu 1,2 miljoonaa, sekin on vain 20 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole aloittaja, mutta mielestäni aloitus on ihan aiheellinen. Siinä toisessa luokkahyppy-keskustelussa moni yritti väittää, ettei Suomessa olisi yhteiskuntaluokkia. Tottakai niitä on ja kysymys ei ole varallisuudesta vaan henkisestä pääomasta. Varakkaasta duunarista esim. raksayrittäjästä voi nähdä, mitä yhteiskuntaluokkaa hän pohjimmiltaan edustaa, kun kiinnostuksen kohteet ovat enemmän vaikka formulat ja äijien ryyppyreissut. Toisaalta toisesta raksayrittäjästä näkee, että hän tulee keskiluokkaisemmasta taustasta, kun käy klassisissa konserteissa ja hänelle vietetty aika perheen ja lasten kanssa on tärkeää. Näin kärjistäen, kun kumpaakin porukkaa kuuluu tuttavapiiriin.
Mun äiti on kasvanut omassa perheessään siihen, että kuuntelee vaan klassista musiikkia ja käy paljon konserteissa. Tämä ominaisuus ei silti periytynyt mulle. Kuuntelen poppia ja mitä tahansa. Klassisen konsertissa en jaksa istua.
Vierailija kirjoitti:
Ihme kliseitä. Emme me duunarit pidä iskelmistä emmekä juo tölkistä. Emme välttämättä käytä alkoholia lainkaan.
Meillä on lähes kaikki huonekalut täyspuisia, ostetaan kirjoja vähän väliä, käydään tasokkaissa konserteissa, pukeudutaan tilanteen mukaisesti, syödään hyvää ravintorikasta ruokaa yms.
Mua niin aina huvittaa nämä ketjut. Toistaiseksi Suomessa on vielä ollut vapaus valita oman näköinen elämä ja siitä öpidän mielelläni kiinni.
Näinhän se on.
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aika yleinen käsitys duunareilla, että vain tulot ratkaisevat yhteiskuntaluokan.
Keskiluokkaisuus ei ole vain rahaa ja tuloja, on myös yleissivistystä, laajakatseisuutta ja joustavuutta ajattelussa ja elämän asenteessa.
Yksi esimerkki tästä on työllistyminen, usein duunari jää odottelemaan päivärahoilla josko tulisi uusi työpaikka samalta alalta vastaan. Muuta suunnitelmaa ei ole, eikä oikein haluakaan tehdä sellaisia.
Keskiluokkaisempi työntekijä miettii alanvaihdot, koulutusmahdollisuudet, tekee välillä vaikka ns duunarihommia, mutta suunnittelee tulevaisuutta aktiivisesti.
Aloitus on aika osuva, kasvoin duunariperheessä ja noinhan meihin lapsiin
Juuri näin! Duunarit usein näkevät koulutuksen vain polkuna työhön ja tuloihin. Duunarit puhuvat palkasta ja keskiluokka työn merkityksellisyydestä. Työväenluokkaiset vanhempani eivät millään pysty ymmärtämään miksi haluan yhden akateemisen loppututkinnon jälkeen opiskella työn ohessa lisää, vaikka se ei korota palkkaa. Keskiluokkaisille ystävilleni tämä on itsestään selvyys ja monet heistä tekevät samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah hah. Se yksityinen päiväkoti maksaa saman verran kuin kunnallinenkin, paitsi että siivoojaa ei ole ja maitoa ei saa santsata.
Sinänsä tuo kaikki kuulostaa ihan tavalliselta hyvältä vanhemmuudelta.Ei maksa. Ne ovat noin kaksi kertaa kunnallisen hinnoissa. En puhu nyt mistään palvelusetelijutuista. Vaan näistä kieli tai muu spessu päiväkodeista, mitä Helsinki on täynnä.
Myös muualla Suomessa on erityispäiväkoteja-/kouluja 😂😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvanut keskiluokkaisessa perheessä kasarilla. Koulu oli todellakin mun oma juttu, johon ei aikuiset puuttuneet. Harrastukset oli myös mun oma juttu, eikä niitä aikuiset valinneet.
Kyllä ne keskiluokassa todellakin ovat vanhemmat, jotka valitsevat lasten harrastukset. Esim. pianotunnit ovat hyvinkin 150 euroa kuussa, taitoluistelu pahimmillaan 600 euroa. Eivät lapset tällaisia päätä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa jargonia kuin ettei täällä ole nuorisojengejä eikä hyvä veli verkostoja. Korruptiota ei ole ja mitä enemmän kansaa verotetaan sitä enemmän he käyttävät rahaa talouden elvyttämiseksi.
Köyhissä maissa korruptioraha vaihtaa omistajaa. Varakkaammissa korruptio on hiljaista sopimista annettavista positioista suuryrityksissä, yhtiöiden hallituksissa ja laitosten johtoryhmissä. Huippupalkkoineen, bonus- ja palkkiojärjestelmineen (osakkeet esim.).
Älykäs ja osaava ei paikkoihin yllä ilman hyväveliverkkoa.
Höpö höpö. Kauhea yritys kyylätä mm. harrastuksia, että saisi asetettua ihmisen johonkin sopivaksi katsottuun ryhmään. Mitään ei tuollaisilla keinotekoisilla ryhmittelyillä tee. Itse en ainakaan tarvitse tietoa siitä, kuuntelevatko tuttavani autossaan iskelmiä vai oopperaa.
Et ehkä, mutta lähdetkö ystäväsi kanssa kesällä oppeerajuhlille vai soitatteko iskelmää siellä mökillä kertoo jo paljon teistä.
Nämä "paremmat" kakarat sitten itkivät korona-aikana, kuinka heidän koko elämänsä meni piloille, kun joutuivat vähän etäopiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun suvussa duunarit jälkeläisiään ovat olleet taitavinpia sijoittajia.
Se on hieno juttu. Ovat varmaan monessa muussakin asiassa keskiluokkaa kätevämpiä. Oma opettajapuolisoni ei esim. saa naulakkoa seinään kiinnitettyä, vaan tilaa siihen remonttimiehen. Yhteiskuntaluokissa ei kuitenkaan ole kyse etevyydestä tai paremmuudesta vaan siitä, että ihmiset ovat erilaisia.
Itse olen lähihoitaja. Lapseni ovat harrastaneet pianonsoittoa, uintia ja taekwondoa. Jokaisessa vanhempainillassa on käyty ja iltasatuja on luettu vuositolkulla. Aloittaja höpisee omiaan.
Osaatko itse soittaa pianoa tai jotain instrumenttia? En tiedä osuuko tämä sinuun, mutta työväenluokalle on tyypillistä ohjata lapsia "parempiin" harrastuksiin ilman omaa panostusta. Keskiluokkaisissa perheissä musiikkiharrastus tulee siitä, kun vähintään toinen vanhemmista osaa soittaa instrumenttia ja lapsi näkee vanhemman soittavan ja haluaa itsekin oppia.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen.
Potkulaki tulee keväällä voimaan ja paikallinen sopiminen.
Asuntovelkainen lapsiperhe ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin.
Köyhänä minä ostan kalat ainakin kokonaisina, huomattavasti halvempia kuin fileet. Jotkut myös kalastaa itse ja ihan perkaakin. Ahven muuten elää myös meressä.