Miksi sanotaan, että Suomessa ei ole yhteiskuntaluokkia, kun jo lasten kasvatuksesta näkee, että on?
Keskiluokkainen valitsee lapselleen hyvä yksityisen päiväkodin, avaa lapselleen rahastosäästämisen heti tämän synnyttyä. Aloittaa lapsen harrastukset satubaleteista kolmivuotiaana ja käy läpi muskarit, luisteluharjoitukset, jalkapallot, voimistelut ja pianonsoitot vuosien varrella. Koulussa käydään jokaisessa vanhempainillassa, opettajan kanssa keskustellaan miten lapsen lukuharrastuksia saisi tuettua, mietitään koulushoppailua tarvittaessa. Työväenluokassa lapset kasvavat siinä aikuisten jaloissa, koulu on lapsen oma juttu, harrastuksia ei juurikaan ole. Mutta onpa pelikoneet ja ruudut viimeisen päälle.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen satubaletti? Meidän päiväkoti-ikäiset pojat varmaan oksentaisi häpeästä jos sellaiseen joutuisivat. Parasta on kun lähdetään vaikka kalareissulle isin kanssa ja tuodaan kotiin kylmälaukullinen isoja ahvenia jotka paistetaan iltapalaksi. Miksi kaikkien harrastusten pitää olla ohjattuja ja aikataulutettuja?
Sieltä löytyi puhdas duunari.
Sanoisin, että pikemminkin maajussi. Tätä lukiessa olen iloinen siitä, että olen paljasjalkainen talonpoikaissäädyn jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa. Näin siitä huolimatta, että täällä syvällä maaseudulla ei ole yhtä tunnistettavia yhteiskuntaluokkia kuin Helsingissä.
Tervetuloa Kauniaisiin ja Westendiin. Täältä löytyy luokkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne luokat kyllä tuolla ulkona mitenkään näy. Siis kaduilla, kaupoissa yms. Ihan tasan saman näköistä ankeaa tumma-asuista kansaa lappaa menemään. Ei näy ulkonäössä, eikä varsinkaan käytöksessä.
Että ihan yks hailee onko teidän muksu satubaletissa vai ei, onko lokki-lamppua katossa ja audia pihassa. Mitään siitä ei välity satunnaiselle ohikulkijalle, että hän voisi mieltää, että tuossapa menee nyt sellainen parempi ihminen 😂
Kaupassa luokkaerot usein näkyvät. Keskiluokkainen ostaa parempaa oliiviöljyä, Rummo-pastaa ymv. tuotteita. Alkoholituotteissa hän suosii pienpanimotuotteita ja ostaa usein erilaisia oluita. Työväenluokkainen ostaa bulkkitavaraa ja alkoholiostokset ovat usein samaa halvinta kaljaa monta tölkkiä.
Yritätkö olla vitsikäs?
Sähköautojen ostajat kuvittelevat ainakin kuuluvansa johonkin tiettyyn yhteiskuntaluokkaan.
Meidän perheessä vain pup pailtiin...
Minä olen huomannut, että keskiluokka on usein se, joka ei ymmärrä ja tajua, että Suomessa on oikeasti luokkaeroja. Totta kai ihmiset ovat yksilöitä ja myös duunariperheitä on sellaisia, joissa harrastuksia, opiskelua ja kulttuuria arvostetaan. Tämä ei kuitenkaan ole se yleisin malli toimia.
Minä olen työväenluokkainen taustaltani, mutta olen tehnyt luokkanousun keskiluokkaan. Kyllä sen synnynnäisen keskiluokkaisuuden ihmisestä usein huomaa. Senkin kyllä erotan, jos henkilön tausta on samanlainen kuin itselläni.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokan asiantuntijatyöt antavat enemmän voimia, mahdollisuuksia ja aikaakin olla mukana kaikessa kehittävässä ja "sivistävässä".
Tää oli hyvä! Ei todellakaan anna. T. asiantuntija
Asiantuntijatyöt loppuvat pian tekoälyn ansiosta. Duunarityöt eivät. Kuka sitten elättää "asiantuntijat"?
Vierailija kirjoitti:
Missä todellisuudessa (tai maassa) aloittaja elää? Veikkaan, että jossakin Amerikassa, jos tämä aloittaja on kirjoittanut tämän lauseen: "Duunarit ja keskiluokka ei juurikaan ole tekemisissä toistensa kanssa." Suomessa perheissä, työpaikoissa ja harrastuksissa on kaikenlaista porukkaa eikä vieraampien ihmisten kohdalla edes tiedetä heidän taustojaan.
Suomessa ei riitä yksityisiä päiväkoteja kaikkien valittavaksi ja toisekseen ne eivät ole sen parempia kuin julkiset. Sama pätee vanhustenhoitoon. Koulushoppailuun ei yleensä ole pääkaupunkiseudun ulkopuolella mahdollisuuksia, mutta on sentään kansalaisopistot ja muu vapaa sivistystyö, jossa voi harrastaa niin satubalettia, vauvamuskaria kuin muitakin keskiluokkaharrastuksia.
'Keskiluokkaiseen' asiantuntijatyöhön on voinut päätyä ihan kuka tahansa perhetaustasta riippumatta.
Oma kokemus on, että ei duunarit ja keskiluokka sekoitu ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla, jossa ihmisiä on yhtään enempää. Akateeminen keskiluokka on omilla työpaikoillaan, joissa ei juurikaan ole muita. Opettajanhuoneissa on akateemiset opettajat ja ne muutamat duunarit kuten avustajat tai koulusihteerit eivät istu edes samoissa pöydissä. Näin se on kaikilla keskiluokkaisilla työpaikoilla. Kotona on toinen samanlainen akateeminen keskiluokkainen aikuinen ja ystävät ovat usein jääneet opsikeluvuosilta mukaan. Lasten kaverit tulevat samanlaisista kodeista, koska koulupiirit keräävät naapuriston lapset yhteen. Itä-Helsingissä köyhien lapsia, ma m u ja ja vuokratalojen lapsia. Muualla omistusasuntojen lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa Kauniaisiin ja Westendiin. Täältä löytyy luokkia.
Joka paikasta niitä löytyy, höhlä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen huomannut, että keskiluokka on usein se, joka ei ymmärrä ja tajua, että Suomessa on oikeasti luokkaeroja. Totta kai ihmiset ovat yksilöitä ja myös duunariperheitä on sellaisia, joissa harrastuksia, opiskelua ja kulttuuria arvostetaan. Tämä ei kuitenkaan ole se yleisin malli toimia.
Minä olen työväenluokkainen taustaltani, mutta olen tehnyt luokkanousun keskiluokkaan. Kyllä sen synnynnäisen keskiluokkaisuuden ihmisestä usein huomaa. Senkin kyllä erotan, jos henkilön tausta on samanlainen kuin itselläni.
Osaatko kertoa mistä sen keskiluokkaisuuden huomaat. Kysyn näin keskiluokkaisena luokkanousun tehneiden vanhempien jälkeläisenä.
No, työkaverit ei näe keskituloisen asuntoa, kun ei kyläillä työkavereiden luona ja vaatteita ne ei osta eli ei näy mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ihan duunari mutta silti lapsilla on kaikki mitä sinä kutsut keskiluokkaiseksi. Mieheni on korkeammin koulutettu ja hyvätuloinen. Mihin luokkaan siis kuulun?
Niin. Sun miehesi ansiosta teillä ja sun lapsilla on ap:n nainitsemat asiat. Ymmärrätkö, että ilman hyvätuloista miestäsi asuisit mukuloiden kanssa kaupungin vuokrakämpässä. Ja vastaus viimeiseen kysymykseesi. Olet duunari jonka hyvätuloinen mies on mahdollistanut keskiluokkaisen elämän, jota sinä duunarina elät.
Tämän palstan suurin harha on, että luokka-asemalla olisi jotakin tekemistä rahan ja vieläpä näkyvän rahan kanssa. Ei kyse ole rahasta vaan arvoista.
Hesarissa oli hyvä keskiluokkaisuustesti. Sen yhteydessä huomautettiin, että esimerkiksi auto toimii käänteisesti keskiluokkaisuuden merkkinä. Keskiluokka ajaa mieluummin Skodalla kuin Teslalla.
Sen sijaan lapset ovat keskiluokan käyntikortti nykypäivänä. Lapset jotka osaavat sanoa päivää, käyttää veistä ja haarukkaa, soittaa klassista musiikkia, lukevat päivittäin kirjoja ja niin edelleen. Siinä suhteessa aloittaja on oikeilla jäljillä.
-ohis.
Vierailija kirjoitti:
On luokkia, on me vähemmistö, jotka olemme yksittyisellä töissä ja on myös niitä, jotka ovat yrittäjiä, me pidämme tämän maan sellaisena että 2/3 kansasta voi lorvia tukisysteemin turvin. Mutta mikäs siinä kun saan lapseni pidettyä erossa teidän jälkeläisistä.
Tyhmiä te olette, kun ette ymmärrä, että rahat menevät eläkeläisiin, ei työttömiin ja että sairaspäivärahaa maksetaan lähes yhtä paljon kuin työttömyystukia eli 4 miljardia.
Onneksi sairaspäivärahaa leikataan 400 kuukaudessa ensi vuonna.
Luokka näkyy tosiaan harrastuksissa. Tätä on turha kieltää. Keskiluokka valikoi lapsilleen kalliimmat ja taitoja kehittävät harrastukset. Köyhemmät lapset menevät koulun harrastuskerhoihin tai istuvat kotona koneella. Jotkut potkivat puistossa palloa.
Keväällä tulee potkulaki voimaan eikä ole enää vakituisia työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Keskiluokka ei ymmärrä, että monet heille itsestäänselvät asiat eivät ole itsestäänselviä pienipalkkaisten duunarien perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Luokka näkyy tosiaan harrastuksissa. Tätä on turha kieltää. Keskiluokka valikoi lapsilleen kalliimmat ja taitoja kehittävät harrastukset. Köyhemmät lapset menevät koulun harrastuskerhoihin tai istuvat kotona koneella. Jotkut potkivat puistossa palloa.
Kalliimmat ehkä, mutta ei nyt kalleimpia. Esimerkiksi musiikkiopisto on valtion tukemaa toimintaa. Se on myös tavoitteellista ja sieltä saa todistuksen, muttei se kuitenkaan haittaa koulutyötä samalla tavoin kuin jokin todella sitova harrastus. Keskiluokkaisuutta on, että harrastukset tukevat koulutyötä ja kasvua. Ne änärihaaveilijavanhemmat harvoin ovat keskiluokkaa arvoiltaan.
"Potkulaki on käsittelyssä."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1bc5a9d0-ce8d-4355-a05a-447ad9aaf…
"Paikallisen sopimisen uudistus etenee."
https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/paikallisen-sopimisen-uudistus-ete…
Missä todellisuudessa (tai maassa) aloittaja elää? Veikkaan, että jossakin Amerikassa, jos tämä aloittaja on kirjoittanut tämän lauseen: "Duunarit ja keskiluokka ei juurikaan ole tekemisissä toistensa kanssa." Suomessa perheissä, työpaikoissa ja harrastuksissa on kaikenlaista porukkaa eikä vieraampien ihmisten kohdalla edes tiedetä heidän taustojaan.
Suomessa ei riitä yksityisiä päiväkoteja kaikkien valittavaksi ja toisekseen ne eivät ole sen parempia kuin julkiset. Sama pätee vanhustenhoitoon. Koulushoppailuun ei yleensä ole pääkaupunkiseudun ulkopuolella mahdollisuuksia, mutta on sentään kansalaisopistot ja muu vapaa sivistystyö, jossa voi harrastaa niin satubalettia, vauvamuskaria kuin muitakin keskiluokkaharrastuksia.
'Keskiluokkaiseen' asiantuntijatyöhön on voinut päätyä ihan kuka tahansa perhetaustasta riippumatta.