Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6v tyttö edelleen yövaipoissa!

Vierailija
26.02.2007 |

Mitä mieltä:

ystäväni tytöt 6v ja 4,5v käyttävät yhä yöllä vaippoja!

päiväkodissa eivät varmaan tästä tiedä. luulen että syynä vain vanhempien laiskuus viedä/opettaa pytylle/potalle yöllä..

Musta tuo aika hurjaaa, oma 2v poikani jo harjoittelee kuivaksi ja tarkotus saada yövaippaki pois viim.3v:na..

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että ne ovat samoja ihmisiä, jotka pitävät laiskoina yökastelevan lapsen vanhempia ja ne, jotka tietävät sen yökastelun johtuvan hormonivajeesta.

Vierailija
22/49 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöstä tuli yökuiva 2 kuukaudessa Minirinillä (ikää hänellä oli silloin 5½v) ja poika oppi kuivaksi muutamassa viikossa hälytinpatjan avulla. Kolmas lapsi oppikin itsestään yö- ja päiväkuivaksi 1 v 10 kk ikäisenä, hämmästyttäen meidät kaikki.

Vierailija:

Ei välttämättä auta, kumpikaan.

En tosin ole tuo vastaaja, jolle kysymyksesi osoitit, mutta lykkäänpä soppaan (vai pitäiskö sanoa vaippaan lusikkani minäkin).

Meillä 6,5-vuotias yökastelija-poika. Minirin ollut käytössä kohta puolitoista vuotta. Hälytinlakanakin jo kokeiltu, mutta poika ei edes herännyt sen ulinaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa auttaa yhtä, toinen toista ja kolmatta ei kumpikaan. Osittaihan keskimääräistä hitaampi oppiminen on perinnöllistä, mutta eihän sekään toki mikään synti ole. Synti on, jos asiasta tehdään lapselle liian iso ongelma.

Vierailija
24/49 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen kärsi vakavasti happivajeesta synnytyksessä ja jouduttiin lopulta elvyttämään. Tästä syystä hänellä kestää monen asian opettelu pidempään kuin keskimäärin muilla ikäisillään. Olemme älyttömän onnellisia että lapsemme on elossa ja vieläpä oppii näitä taitoja! Mutta kyllä näitä ihmettelijöitä piisaa sukulaisten ja tuttujen joukossa, et miks just vaipat esim on edelleen käytössä... Ketuttaa ja kunnolla- onneksi todelliset ystävät ymmärtää olla kommentoimatta vaan päinvastoin kehuvat jo opittuja taitoja!

Vierailija
25/49 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Meidän esikoinen kärsi vakavasti happivajeesta synnytyksessä ja jouduttiin lopulta elvyttämään. Tästä syystä hänellä kestää monen asian opettelu pidempään kuin keskimäärin muilla ikäisillään. Olemme älyttömän onnellisia että lapsemme on elossa ja vieläpä oppii näitä taitoja! Mutta kyllä näitä ihmettelijöitä piisaa sukulaisten ja tuttujen joukossa, et miks just vaipat esim on edelleen käytössä... Ketuttaa ja kunnolla- onneksi todelliset ystävät ymmärtää olla kommentoimatta vaan päinvastoin kehuvat jo opittuja taitoja!

Vierailija
26/49 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehokas laite, mutta poika nukkuu niin sikeästi ettei herännyt.

Vierailija
27/49 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsta on niin täynnä täydellisiä ahkeria äitejä, että kelpaa arvostella muita ja heidän tekemättä jättämisiään...

Minä olin yökastelija vielä kouluiässä eikä kyse ollut äitini laiskuudesta. Oma 4-vuotias oppi päiväkuivaksi tasan 2-vuotiaana, myös päiväunilla, mutta yökuivaksi ei ole oppinut vieläkään eikä pidetä mitään kiirettä. Pytylle en todellakaan missään nimessä ala häntä herättämään. Kutsu ap sitä laiskuudeksi tai miksi vain mutta minä kutsun kesken unien herättämistä hulluudeksi! Tyttöä on kyllä kehotettu menemään pytylle, jos itse herää pissahätään keskellä yötä ja sängyn vieressä on myös potta. Joskus hän herää, joskus ei.

Vierailija
28/49 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olemme saaneet jo melkein viikon kuivia vaippoja ihastella aamulla, kunnes viime yönä tuli taas vahinko.

Kulkee meillä suvussa. Minä ja sisarukseni kastelimme vielä pitkälle kouluikään, samoin isämme.

Vierailija
29/49 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti noille suorittajaäideille ei synny koskaan sellaista

maanantaikappaletta joka ei sitten opettamalla/kouluttamalla/valmentamalla tai vieläpä ahkeruudellakaan kykene yökuivaksi. Olis se kamalaa lapselle olla se perheen musta lammas.

Aika kummallinen kaikkivoipaisuuden tunne tuntuu olevan monellakin vanhemmalla vai liekö kyse ihan puhtaasta tietämättömyydestä?

Anteeks nyt mutta ihan kummallisia höpinöitä teillä jotka " koulutatte" lapsianne, ettekö ole ottaneet perusasioista selvää?

Vierailija
30/49 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukiessani älysin, kuinka hyvä tuuri meillä on ollut - ainakin tähän mennessä. Vanhempi tyttö joka täyttää kesällä 4v ei ole käyttänyt vaippoja ollenkaan viime vuoden kevään jälkeen. Muutamia yövahinkoja sattui viime kesänä, mutta ei mitään sen jälkeen.

Pari viime kuukautta on ollut öisin on jopa " pelottavan" omatoiminen: aamulla usein vessassa olevasta potasta löytyy pissa ja paperinpala, kun tyttö on käynyt yöllä pissalla ja pyyhkinytkin (no, ainakin melkein) itse.

Nuorempi, vähän yli vuoden ikäinen tyttökin on menossa hyvään suuntaan: usein osaa tehdä pissan tai kakan pottaan, kun vaan sopivissa väleissä potalle istutetaan. Itse asiassa juuri tänä aamuna sillä oli ihan kuiva vaippa ja pissa tuli heti kun vietiin heräämisen jälkeen potalle - no, se nyt oli varmaan vielä sattumaa.

Mutta selvästi meillä on aikainen potattaminen kannattanut ja onnistunut.

Vierailija
31/49 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisekseen, meillä on saman ikäinen tyttö kuin teillä. Hän on ollut täysin päivä- ja yökuiva 1 v 11 kk ikäisestä asti, vaikka näki ensimmäisen kerran potan vasta 1 v 10 kk ikäisenä. Yhtään vahinkoa ei ole tullut sänkyyn, eikä hänen täydy herätä öisin vessaan (potalla ei enää käy, vaan pöntöllä). Hän käy jo täysin omatoimisesti vessassa. Nopeasti ja nuorena oppi kuivaksi, vaikka emme aikaisin potattaneetkaan.

Poikamme on 1 v 1 kk ja otimme potan esille kolme viikkoa sitten. Jo nyt hän on ymmärtänyt, että sinne kuuluu pissata. Kakat tulee 99% pottaan eikä vaippaan. Kakkahädän tullen hän menee vessan ovelle ja hokee " ka, ka" .

Vierailija:

Tätä ketjua lukiessani älysin, kuinka hyvä tuuri meillä on ollut - ainakin tähän mennessä. Vanhempi tyttö joka täyttää kesällä 4v ei ole käyttänyt vaippoja ollenkaan viime vuoden kevään jälkeen. Muutamia yövahinkoja sattui viime kesänä, mutta ei mitään sen jälkeen.

Pari viime kuukautta on ollut öisin on jopa " pelottavan" omatoiminen: aamulla usein vessassa olevasta potasta löytyy pissa ja paperinpala, kun tyttö on käynyt yöllä pissalla ja pyyhkinytkin (no, ainakin melkein) itse.

Nuorempi, vähän yli vuoden ikäinen tyttökin on menossa hyvään suuntaan: usein osaa tehdä pissan tai kakan pottaan, kun vaan sopivissa väleissä potalle istutetaan. Itse asiassa juuri tänä aamuna sillä oli ihan kuiva vaippa ja pissa tuli heti kun vietiin heräämisen jälkeen potalle - no, se nyt oli varmaan vielä sattumaa.

Mutta selvästi meillä on aikainen potattaminen kannattanut ja onnistunut.

Vierailija
32/49 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettaen, että lapsi on terve: ei kehitysvammainen tmv.

Vierailija:

Nyt olemme saaneet jo melkein viikon kuivia vaippoja ihastella aamulla, kunnes viime yönä tuli taas vahinko.

Kulkee meillä suvussa. Minä ja sisarukseni kastelimme vielä pitkälle kouluikään, samoin isämme.

Vierailija
33/49 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

viesti meni perille!! =)

Vierailija
34/49 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiettyä hormonia ei kehity niin pissaa syntyy yöllä yhtä paljon kuin päivällä, eikä se tietenkään mahdu oleen rakossa.

Meidän pojalla sama vaiva, ja menee ohi vasta kypsymällä, ei vanhempien " ahkeruudella" .

Pitää ihan purra huulta ap etten sanoisi sinulle rumasti.

Vierailija
35/49 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieltä että on vanhempien laiskuutta OSITTAIN. Esim. meillä lapsi tarvitsi kauan yövaippaa, koska venytimme iltapalaa aina juuri ennen nukkumaan menoa, lapsi joi lasin maitoa ja sitten ei tullut vielä pissaa pottaan, joten tuli yöllä vaippaan.

Kun annoimme iltapalan n. 45 min ennen sänkyyn menoa, ehti pissahätä tulla ja näin saimme yövaipan pois. Eli kyllä se on osittain myös vanhempien aktiivisuudesta kiinni, miten nopeasti lapsi on vaipaton!

Vierailija
36/49 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, kyllä huomaa, ettei sulla ole minkäänlaista tietoa yökastelusta.

Vaikka lapsi ei joisi mitään esim. klo 17 jälkeen, voi silti aamulla vaippa ja sänky lainehtia. Tai päinvastoin, vaikka joisi illalla mukikaupalla, voi silti vaipassa olla yksi pieni pissa.

Hienoa, että teillä homma ratkesi noin helposti, mutta älä silti käy syyttelemään laiskaksi, edes osittain, niitä, joilla ei asiat ole yhtä hyvin.

18

Vierailija
37/49 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mieltä että on vanhempien laiskuutta OSITTAIN. Esim. meillä lapsi tarvitsi kauan yövaippaa, koska venytimme iltapalaa aina juuri ennen nukkumaan menoa, lapsi joi lasin maitoa ja sitten ei tullut vielä pissaa pottaan, joten tuli yöllä vaippaan.

Kun annoimme iltapalan n. 45 min ennen sänkyyn menoa, ehti pissahätä tulla ja näin saimme yövaipan pois. Eli kyllä se on osittain myös vanhempien aktiivisuudesta kiinni, miten nopeasti lapsi on vaipaton!

Vierailija
38/49 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pissahätään, jollakin syy on hormonin vajeessa tai puutteessa. Eli jollekin auttaa nesteen rajoittaminen ennen nukkumaan menoa, jollakin auttaa hälytinpatja ja jollakin auttaa lääkkeet (minirin jne.). Joillakin edes se lääke ei auta.

Kannattaa aina yrittää niitä keinoja, koska eipä sitä ennen kokeiluja tiedä mikä on syynä ja mikä auttaa. Jos vanhemmat eivät edes yritä hoitaa, niin sitten ovat laiskoja. Jos ovat yrittäneet ja keinot eivät ole tepsineet, niin sitten vaippa on paras hoito.

Vierailija
39/49 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kuule, ei siinä paljon iltajuomisen säätäminen auta, jos kyseessä on hormonipuutos. Kuinka vaikeaa tätä asiaa on oikein tajuta?

Vierailija:

Jollekin voi pelkkä juomatapojen muutos auttaa. Onko tää vaikeeta tajuta? Voi niinku olla oire, johon on monta erilaista syytä/sairautta.

Vierailija
40/49 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mitä mieltä:

ystäväni tytöt 6v ja 4,5v käyttävät yhä yöllä vaippoja!

päiväkodissa eivät varmaan tästä tiedä. luulen että syynä vain vanhempien laiskuus viedä/opettaa pytylle/potalle yöllä..

Musta tuo aika hurjaaa, oma 2v poikani jo harjoittelee kuivaksi ja tarkotus saada yövaippaki pois viim.3v:na..

Sitä, että sinun olisi aika hankkia elämä.

Vaikka tässä jo edellä todettiin, että turha sitä on sairauksista ylireagoida, niin ylireagoinpa kuitenkin...

Minun jo isolla lapsellani aloitettiin yökastelun hoito 6-vuotiaana. Samalla hoidettiin myös ajoittaista päiväkastelua. Hän muuten jätti vaipat pois 2-vuotiaana, " oppi" hienosti jne, mutta yökastelu jäi. Sitten tuli 3-vuotiaana hurja vt-infektiokierre, jonka seurauksena rakkoon jäi muutoksia, ja sen seurauksena sitten ongelmia myös päivisin.

Jotain kuvaa ongelman " kokoluokasta" ehkä antaa se, että nyt lapseni on liki täysi-ikäinen ja hän käy _edelleen_ Lastenklinikalla seurannasta. Mitään kastelua ei ole olltu aikapäiviin, se on ollut " hanskassa" 9-10-vuotiaasta lähtien, mutta itse syyn (paksuuntunut ja venynyt rakko, jäännösvirtsaa) katoamiseen meni vuosikausia, tarkkaa seurantaa tuolla Lastenklinikalla, pissalla käyntiä kellon kanssa jne. Jossain vaiheessa harkittiin toistokatetrointiakin. Nyt siis seurataan, ettei tilanne pääse uudestaan huonoksi.

Jos teillä yökuivaksi " oppiminen" sujuu helposti, niin se ei tarkoita sitä, että koko maailmalle se olisi helppo juttu. Uskon vakaasti, että minunkin tuttavapiirissäni on ollut kaltaisiasi järjen jättiläisiä, joiden mielestä tyttäreni yökastelu oli vain osoitus minun " laiskuudestani" .

Kyseessä on muuten perinnöllinen taipumus, meillä minä yökastelin, lapsistani tosin " vain" tämä yksi lapsi. Muut ovat olleet yökuivia 3-4-vuotiaina, ihan ilman sen suurempia " opetteluita" .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi