Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Älä sitten tuo mitään tullessasi" kun menet vieraaksi, miten toimit?

Vierailija
25.12.2024 |

Jos sinut olisi kutsuttu jouluna syömään ja saisit myöhemmin kutsujalta tuollaisen viestin. Minä ainakin toimin kuten kutsuja toivoo. Tämäkin oli jonkun (ulkopuolisen) mielestä väärin toimittu. 

Miksi asioista pitäisi tehdä vaikeita? En ymmärrä.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viet tietenkin pienen paketoidun joululahjan. 

Vierailija
42/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti kuulostaa epäkohteliaalta sanoa, että älä tuo mitään. Ehkä sen voisi ilmaista jotenkin kohteliaammin. Siitä tulee se tunne, että onko tässä ollenkaan edes tervetullut. En ole koskaan saanut kutsua tuollaisella tylyllä lisäyksellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos erikseen mainitaan, että älä tuo mitään, niin sitten ei viedä mitään. Harvemmin kai kukaan tuollaista viestiä laittaa. Mutta ainakin ärsyttäisi, jos pyytäisin, että älä tuo mitään ja sitten joku silti kantaa jonkun kukkasen tms.

Vierailija
44/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti kuulostaa epäkohteliaalta sanoa, että älä tuo mitään. Ehkä sen voisi ilmaista jotenkin kohteliaammin. Siitä tulee se tunne, että onko tässä ollenkaan edes tervetullut. En ole koskaan saanut kutsua tuollaisella tylyllä lisäyksellä. 

Ei ole epäkohteliasta. Se on suora ilmaisu. Kaikenlaiset rantain kautta muka kohteliaat ilmaisut johtavat juurikin siihen, että viestin vastaanottaja ei tiedä lopulta mitä toinen tarkoitti.

Kun omaan kotiin kutsutaan vieraita syömään niin tarkoitus on usein kestiä heitä ja emännöidä/isännöidä. Pölvästi täytyy olla jos loukkaantuu siitä, että kutsuja ilmoittaa että älä tuo mitään.

Kannattaa pysyä sitten visusti omassa kotona, jos toisten luo ei voi mennä tekemättä numeroa itsestään ja omista kokkailuista/leipomuksistaan.

Asian voi nimittäin kääntää niinkin päin, että miksi ihmeessä vieras ei halua että emäntä saa suunnitella aterian ja näyttää kokkaustaitojaan vaan pitää vängällä tarjontapöytään saada itsekin viedä jotain?

Varmaan lasten syntymäpäiväkutsuillekin haluat eipoa kakun ja loukkaannut kun äiti haluaa tehdä sen itse?

Vierailija
45/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tarvi viedä mitään, etenkin kun on kerrottu ettei mitään tarvi tuoda.

Minua ainakin vituttaa kun ihmiset tuo jotain vaikka erikseen olen sanonut että mitään tavaraa/ruokaa ei tarvi tuoda, kunhan tuotte itsenne.

Eikö teille pässeille mene aivolohkoon tuo tieto että mikäli erikseen sanotaan vielä asiasta niin sirkutetaan vaan on kohteliasta yms

Vierailija
46/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos, etten ole saanut ikinä kutsua kenenkään luokse, jos tuollainenkin asia on vaikea ymmärtää.

Enkä kyllä ole itsekään kutsunut ketään, hyvä asia siis sekin. 

Mutta jos tuollainen pyyntö kutsujalta tulisi, niin en tietenkään veisi mitään, mutta kiittäisin kohteliaasti.

Vierailija
47/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vein joskus hyviä kiivejä. Hyvä lahja, joka tulee syötyä pois tai sen voi heittää suoraan bioon jos ei tykkää. Ei vaivaa minulle, ja on terveellistä sekä herkullista

No vastaaottajalta tuli tuo sama litania ettei olisi tarvinnut. Se on vaan huonoa käytöstä. Tuliaisista kiitetään ja ne laitetaan sivuun 

Vierailija
48/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan tarvi viedä mitään, etenkin kun on kerrottu ettei mitään tarvi tuoda.

Minua ainakin vituttaa kun ihmiset tuo jotain vaikka erikseen olen sanonut että mitään tavaraa/ruokaa ei tarvi tuoda, kunhan tuotte itsenne.

Eikö teille pässeille mene aivolohkoon tuo tieto että mikäli erikseen sanotaan vielä asiasta niin sirkutetaan vaan on kohteliasta yms

Ei eikä olla tulossa enää koskaan tuollaisten tyyppien vieraiksi. Ylipäätään se että haukut vieraitasi pässeiksi on aika selkeä merkkis iitä, ettet ole kovin hyvä emäntä. Eli nauttikaa vaan keskenänne toisistanne jatkossa

Vierailija
49/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku valmistaa sinulle jouluruoan, jonka valmistamiseen kuluu paljon aikaa (esim. kotikaljan valmistus aloitetaan päiviä ennen), niin käytöstavat omaava vieras vie jotain tuliaisia. Aivan sama, mitä talonväki sanoo. Kuuluu hyviin tapoihin. 

Tämä! Mun exän sukulaiset tuli aina tyhjin käsin vaikkei niille sanottu ja yleensä vielä tunteja myöhässä. Kyllä kyrsi mutta eipä tartte kärsiä enää.;)

Vierailija
50/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kokenut arvostuksen puutteeksi, kun olen tarjonnut aterian ja joskus yösijankin, eikä vieras tuo yhtään mitään. En edellytä mitään kalliita tuliaisia enkä ihmeellisyyksiä, mutta se, että tullaan ihan tyhjin käsin, on moukkamaisuutta. Niin: eikä vastakutsuakaan ole tuollaisilta kuulunut. 

Jokainen vähänkin järjissään oleva vielä kyläpaikkaan jotain.

Minä taas en oikeasti halua yhtään mitään. Pikemminkin ärsyttäisi, jos sanomisista huolimatta tuotaisiin joku joulukukka tmv turhuus. Syömisetkin on siinä ja siinä, kun todennäköisesti olen varannut ylimääräistäkin ruokaa, niin sitäkään ei tarvitse enempää.

Vierailija
51/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En veisi mitään. Itsekin asiasta kysyttäessä vastaan noin ja tarkoitan sitä. Sama koskee joululahjoja. Kun sanon, etten halua lahjoja enkä osta niitä, tarkoitan sitä todella. Yrittäkää kohteliaat jo ymmärtää tämä.

Vierailija
52/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En veisi mitään. Itsekin asiasta kysyttäessä vastaan noin ja tarkoitan sitä. Sama koskee joululahjoja. Kun sanon, etten halua lahjoja enkä osta niitä, tarkoitan sitä todella. Yrittäkää kohteliaat jo ymmärtää tämä.

Sama. En ymmärrä kulttuuria, jossa sanotaan toista ja tarkoitetaan toista. Jos kerrotaan, että älä tuo mitään, älä vie mitään. Jos sovitaan ettei osteta lahjoja, älä osta lahjaa. Jos kysyn haluatko kahvia, voit vastata siihen kyllä tai ei. Kumpikaan vastaus ei ole loukkaava, kunhan vastaat sen mitä tarkoitatkin. Älä myöskään sano ettei väliä tai ihan sama, jos sinulla joku mielipide kuitenkin on.

Muutenkin hieman väsyneessä ja rasittuneessa tilassa olen aivan loppu kaikkiin tulkintapeleihin.

Vierailija
53/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä vien jonkun pienen kukan kuitenkin. 

Vierailija
54/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi kiva yllätys allergiselle.

Vierailija
55/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin henkilölle että älä tuo mitään, jos henkilön läsnäolo olisi jo itsessään mukavaa ja tärkeä osa iltaa.

Vierailija
56/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi kiva yllätys allergiselle.

Meneekö ihmiset uppo outojen luo jouluksi, jos ei edes tiedä onko toinen allerginen?

Vierailija
57/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon ettei tarvitse tuoda mitään, koska en halua vaatia vierailta mitään, mutta jos joku jotain tuo, niin en minä siitä pahastu. Varta vasten ei tarvitse kuitenkaan mitään ostaa. 

Vierailija
58/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon ettei tarvitse tuoda mitään, koska en halua vaatia vierailta mitään, mutta jos joku jotain tuo, niin en minä siitä pahastu. Varta vasten ei tarvitse kuitenkaan mitään ostaa. 

No tämäkin on minusta vielä ok, kunhan et pahastu millään tavalla edes salaa mielessäsi siitä, että tosiaan tullaan tyhjin käsin. 

Vierailija
59/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te ole kuulleet että ei tarkoittaa ei. Jos sanotaan että et  tuo mitään, niin silloin et todellakaan tuo yhtään mitään. Mikä siinä on noin helvetin vaikeaa ymmärtää aikusilla ihmisillä?

Vierailija
60/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veisin itseni vain, mutta olisin avulias ja kohtelias.

Niin kutsuja minullekin sanoi että "mitään ei tarvitse tosiaan tuoda, kunhan tuot itsesi". 

Ei tarvitse tuoda mitään, mutta jos haluat antaa itsestäsi hyvän kuvan, niin viet jotain. Ei niiden ainesten osto kaupasta ilmaista ole. Maksaa helposti satasia, ja vaati myös paljon aikaa ja työtä.

Jos haluat antaa itsestäsi hyvän kuvan niin noudatat kutsujan toivetta. Jos haluaa jotain viedä niin ei ainakaan ruokaa.

Meillä tuo tarkoittaa ettei tarvitse tuoda mitään syötävää siihen illalliseen. Joskus ollaan tehty niin, että vieras tuo vaikka jälkkärin. Vaikka ei tarvitse tuoda mitään, niin viedään sitte

No jos ihmisen kanssa pystyy sopimaan asioista niin että homma toimii, niin ok. Aina ei vaan pysty vaan pitää esim. tanssia toisen pillin mukaan ja toinen on vaatimassa liikaa. Jos hankalaksi menee, niin antaisin asian olla ja peruisin koko menemisen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi