Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Älä sitten tuo mitään tullessasi" kun menet vieraaksi, miten toimit?

Vierailija
25.12.2024 |

Jos sinut olisi kutsuttu jouluna syömään ja saisit myöhemmin kutsujalta tuollaisen viestin. Minä ainakin toimin kuten kutsuja toivoo. Tämäkin oli jonkun (ulkopuolisen) mielestä väärin toimittu. 

Miksi asioista pitäisi tehdä vaikeita? En ymmärrä.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veisin itseni vain, mutta olisin avulias ja kohtelias.

Niin kutsuja minullekin sanoi että "mitään ei tarvitse tosiaan tuoda, kunhan tuot itsesi". 

Ei tarvitse tuoda mitään, mutta jos haluat antaa itsestäsi hyvän kuvan, niin viet jotain. Ei niiden ainesten osto kaupasta ilmaista ole. Maksaa helposti satasia, ja vaati myös paljon aikaa ja työtä.

Jos haluat antaa itsestäsi hyvän kuvan niin noudatat kutsujan toivetta. Jos haluaa jotain viedä niin ei ainakaan ruokaa.

Meillä tuo tarkoittaa ettei tarvitse tuoda mitään syötävää siihen illalliseen. Joskus ollaan tehty niin, että vieras tuo vaikka jälkkärin. Vai

Kerrankin eräs laittoi viestiä jossa halusi minun osallistuvan pieneen lahjaan, jonka hän itse oli hankkinut. Meillä ei siis ollut ollut mitään puhetta moisesta etukäteen. Mielestäni yhteisestä lahjasta myös sovitaan yhdessä, eikä vain sooloilla ja päätetä toisenkin osallistuvan siihen ilman mitään ennakkotietoa.

Vierailija
62/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista, että suurin osa tulkitsee tuon kirjaimellisesti. Ihan hyvä ohjenuora on varmasti olla tulkitsematta sanomisissa enemmän kuin suomeksi oikeasti sanotaan. Toisaalta sanomme asioita, joita emme tarkoita. Kursailu on etenkin tietyissä ikäluokissa ja tietyissä suunnissa Suomea yleistä. Jopa perisuomalaista. Eli minusta tuo on vain kursailua.

Parempi varmaan tulkita kirjaimellisesti, kuin alkaa tulkita omiaan, kuten sinä nyt teet. Siis tulkitsit tuon kursailuksi, vaikkei se välttämättä ole. Jos ei ole muuta vaihtoehtoa niin viesti ymmärretään niin kuin siinä lukee, ilman tulkintoja. Minä ainakin oletan aikuisen itse osaavan sanoa mitä haluaa tehtävän tuomisten suhteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlakutsuun liittyen tuo tarkoittaa selkokielellä: "Älä tuo mitään ruokaa tai mitään mistä ei me pidetä. Älä sekoita meidän tarjoiluja tuomalla jotain omaasi mitä pitää laittaa pöytään. Tuo ihmeessä kuitenkin se kallis viski tai viinipullo tai meille tai lapselle mieleinen juttu, joka ei liity tarjoiluun, jos meidän kutsua arvostat ja haluat tulla toistekin."

Tämä pätee 90% tapauksiin. Joskus näin sanotaan myös kun tiedossa on, että vieraalla ei ole varoja, halutaan auttaa köyhää. Varatonkin vieras ehkä keksii jotain, vaikka niityltä kukkia tai havukransssin.

Juhlakutsu ei ole jokapäiväistä kyläilyä, jossa voi mennä tyhjin käsin.

Huomaa ettet tiedä vähävaraisuudesta mitään. Eikä vähävaraista ole pakko kutsua jos ei kelpaa. Kutsuu sitten vain parempiosaisia tai jättää kaikki kutsumatta. Vapaaehtoistahan se on.

Vierailija
64/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kahvia, viiniä ja kukkia ehdottavat: eivät nekään ole mikään kaikille sopiva ratkaisu. Meillä on kahvikone, emmekä keitä suodatinkahvia kuin kerran-pari vuodessa. En voi juoda alkoholia terveyssyistä, mutten halua lähteä tätä avaamaan kaikille puolitutuille, jotka tuputtavat viinipulloja. Kukat kuihtuvat hämärässä asunnossamme alta aikayksikön.

Jos pyydän, että älkää tuoko mitään, niin se on ihan vilpitön pyyntö eikä mitään kursailua. Pienessä asunnossamme ei ole tilaa millekään ylimääräiselle. Jos tarvitsen jotain, niin pyydän.

Vierailija
65/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te ole kuulleet että ei tarkoittaa ei. Jos sanotaan että et  tuo mitään, niin silloin et todellakaan tuo yhtään mitään. Mikä siinä on noin helvetin vaikeaa ymmärtää aikusilla ihmisillä?

Juuri näin!! EI tarkoittaa EI. 

Vierailija
66/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään en vie mitään. Kunnioitan kutsujan pyyntöä.

Vierailija
67/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu niin paljon ihmisestä miten tuo pitäisi tulkita, minusta on noloa mennä kylään syömään viemättä mitään ja meille kun tuli iso porukka avomiehen sukulaisia jouluna syömään niin olisin kyllä vähän loukkaantunut jos olisivat tulleet täysin tyhjin käsin. Itse ajattelisin tuon että ei mitään lahjoja tarvitse viedä mutta edes jotain pientä vaikka kahvipaketti tai suklaalevy tai jos rahaa ei ole niin vaikka leipoa itse kauralastuja tai jos on lapsia niin lapset voi piirtää jonkun kivan joulupiirustuksen.Oma äitini on vaikea ihminen ja sanoi että ei halua joulukukkia eikä varsinkaan myrkyllistä joulutähteä, sen sijaan hän oli iloinen ja intona pähkinöistä mitä vein ja kuivatuista hedelmistä ja kahvipaketista.

Vierailija
68/80 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä kahvia, viiniä ja kukkia ehdottavat: eivät nekään ole mikään kaikille sopiva ratkaisu. Meillä on kahvikone, emmekä keitä suodatinkahvia kuin kerran-pari vuodessa. En voi juoda alkoholia terveyssyistä, mutten halua lähteä tätä avaamaan kaikille puolitutuille, jotka tuputtavat viinipulloja. Kukat kuihtuvat hämärässä asunnossamme alta aikayksikön.

Jos pyydän, että älkää tuoko mitään, niin se on ihan vilpitön pyyntö eikä mitään kursailua. Pienessä asunnossamme ei ole tilaa millekään ylimääräiselle. Jos tarvitsen jotain, niin pyydän.

Miksi kutsut puoiituttuja kotiisi?

Vierailija
69/80 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu niin paljon ihmisestä miten tuo pitäisi tulkita, minusta on noloa mennä kylään syömään viemättä mitään ja meille kun tuli iso porukka avomiehen sukulaisia jouluna syömään niin olisin kyllä vähän loukkaantunut jos olisivat tulleet täysin tyhjin käsin. Itse ajattelisin tuon että ei mitään lahjoja tarvitse viedä mutta edes jotain pientä vaikka kahvipaketti tai suklaalevy tai jos rahaa ei ole niin vaikka leipoa itse kauralastuja tai jos on lapsia niin lapset voi piirtää jonkun kivan joulupiirustuksen.Oma äitini on vaikea ihminen ja sanoi että ei halua joulukukkia eikä varsinkaan myrkyllistä joulutähteä, sen sijaan hän oli iloinen ja intona pähkinöistä mitä vein ja kuivatuista hedelmistä ja kahvipaketista.

"riippuu niin paljon ihmisestä miten tuo pitäisi tulkita" 

On kumma kun pitää s..na tulkita vastauksia, kun on selkeä pyyntö Älä tuo mitään. Miten helvetissä tästäkin tehdään niin vaikeaa?? Ei tarkoittaa EI, älä tuo mitään tarkoittaa ÄLÄ TUO MITÄÄN

Vierailija
70/80 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kokenut arvostuksen puutteeksi, kun olen tarjonnut aterian ja joskus yösijankin, eikä vieras tuo yhtään mitään. En edellytä mitään kalliita tuliaisia enkä ihmeellisyyksiä, mutta se, että tullaan ihan tyhjin käsin, on moukkamaisuutta. Niin: eikä vastakutsuakaan ole tuollaisilta kuulunut. 

Jokainen vähänkin järjissään oleva vielä kyläpaikkaan jotain.

Tätähän ei kysytty. Ap kysyi että miten joku toimii jos ISÄNTÄVÄKI nimeonomaan pyytää että vieras ei tuo mitään tullessaan.

Vierailija
71/80 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kukkia ja viinipullon. Itselle hyvin selkeä, että mihinkään ruokasuunnitelmiin ei toivota osallistuvan. Viemisten kanssa menen silti aina.

Vierailija
72/80 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toivon että mitään ei tuoda, niin myös haluan että mitään ei tuoda. Minulle on turha raahata mitään kukkia tai viiniä, kahvia tms.

Vierailija
73/80 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan tarvi viedä mitään, etenkin kun on kerrottu ettei mitään tarvi tuoda.

Minua ainakin vituttaa kun ihmiset tuo jotain vaikka erikseen olen sanonut että mitään tavaraa/ruokaa ei tarvi tuoda, kunhan tuotte itsenne.

Eikö teille pässeille mene aivolohkoon tuo tieto että mikäli erikseen sanotaan vielä asiasta niin sirkutetaan vaan on kohteliasta yms

Ei eikä olla tulossa enää koskaan tuollaisten tyyppien vieraiksi. Ylipäätään se että haukut vieraitasi pässeiksi on aika selkeä merkkis iitä, ettet ole kovin hyvä emäntä. Eli nauttikaa vaan keskenänne toisistanne jatkossa

Ilmeisesti käytöksesi pohjautuu jonkinlaiseen lukihäiriöön. Jos kutsussa sanotaan, että älkää tuoko mitään, sinä saat luettua vain tuo?

Toisaalta luet viesteistä sellaisiakin asioita, joita niihin ei edes ole kirjoitettu. Kuten esim. edellisen kirjoittajan sukupuoli.

Vierailija
74/80 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtiessäni kaivan povarista esiin shekkivihkon ja kysyn, mille summalle laitetaan.

Vierailija
75/80 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiniä kaksi pulloa. Suklaata lapsille. 

Vierailija
76/80 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei mitään saa tuoda tullessan, niin sitten vien jotain mennessään. Heh heh kuulkaas.

Vierailija
77/80 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan kukkia ja viinipullon. Itselle hyvin selkeä, että mihinkään ruokasuunnitelmiin ei toivota osallistuvan. Viemisten kanssa menen silti aina.

Puoliso allerginen, eikä kumpikaan meistä juo viinejä. Ei tarkoittaa ei.

Vierailija
78/80 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kutsut puoiituttuja kotiisi?

Esim. puolisoni kaverit ovat minulle puolituttuja. 

-eri

Vierailija
79/80 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa ettei pidä sinusta eikä sun lahjoista. Et älä tule jos tulet älä tyrkytä itseäsi. Vie se pullapitko  ja kahvi niin sekin väärän merkkistä tai hänellä jo on pullaa. Et jätä väliin. 

Vierailija
80/80 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Eikö tuo ole selvä? Koettakaa buumerit ymmärtää että mennyt aika ei palaa. Kursastelu on typerää ja siksi nuoret eivät harrasta sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan