50 ja 60 vuotiaat eivät pääse viettämään tuttua arkeaan tulevaisuudessa - tähän heidän on varauduttava
Eläkkeet heikkenee ja jokainen joutuu hoitamaan vanhempiaan ja jatkossa pitää töitä tehdä vaikka saisi eläkettä. Sosiaaliturvaa ei enää eläkkeen lisäksi saa vaikka olisi pieni eläke.
Kommentit (318)
Mukavaa jos vamhempi on 100 v ja häntä on hoitamassa 80-vuotias lapsi. Mikä voisi mennä pieleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen ihminen joka tykkää tehdä töitä ja käydä töissä.. minulla on toistaiseksi vakituinen päivätyö.
Saisinpa minäkin vielä sellaisen!! Jäin työttömäksi ja haen töitä mutta välillä meinaa masentaa.
Älä masennu, isot tuet juoksevat, nauti niistä, töitä voi alkaa tekemään siten noin 68 vuotiaana, kun eläkettä ei enää makseta, eli säästele voimiasi niin jaksat tehdä töitä sitten, kun ei enää muita tukia saa.
Eli kun eläkettä ei saa niin turha tehdä töitä, siis mitään pienipalkkaisia töitä, paitsi sitten kun se eläkeikä koittaa, eikä eläkettä makseta, sitten kannattaa alkaa tekemään töitä, eikö tämä nyt tätä käytännössä tarkoita?
Vierailija kirjoitti:
Ihan viimeisinä vuosina eläkettä kertyy aivan sikana.
Kertyi ennen, mutta se on jo poistettu. Ensi vuoden jälkeen poistuu viimeinenkin parempi eläkekarttuma viimeisiltä työvuosilta, ja se on enää hyvin pieni muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Odotan innolla, että minut laitetaan vastuuseen isäni vanhuuden hoivasta. Annan hänelle juuri yhtä laadukkaan vanhuuden, kuin hän antoi mulle lapsuuden.
Tämä. Nyrkkiä ohimoon jos ei heti tottele.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että tulee menemään kuten Venäjällä. Eläke on, mutta se muuttuu niin pieneksi, ettei sillä elä. Ja siksi täytyy jatkaa työntekoa niin kauan kuin jaksaa. Myös loogista, että vanhemmista täytyy ottaa hoitovastuu, eikä heitä voi vain laittaa hoitolaitokseen.
Vähän kuin paluu 100 vuotta taaksepäin.
Kuka tai mikä sen hoitovastuun pakottaa ottamaan jos ja kun niin täytyy tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Ihan viimeisinä vuosina eläkettä kertyy aivan sikana.
Boomereille kertyi. Sen jälkeen se yllättäen poistettiin.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että tulee menemään kuten Venäjällä. Eläke on, mutta se muuttuu niin pieneksi, ettei sillä elä. Ja siksi täytyy jatkaa työntekoa niin kauan kuin jaksaa. Myös loogista, että vanhemmista täytyy ottaa hoitovastuu, eikä heitä voi vain laittaa hoitolaitokseen.
Kyllä.
Aika moni valitsee rikollisuuden. Murhat räjähtävät käsiin, puhumattakaan ryöstelyistä.
Vankilat täynnä ja jatkossa menee siihen enemmän rahaa kuin soteen, eläkkeisiin ja tukiin on mennyt koskaan yhteensä.
Voin vaan kuvitella miltä sellainen yhteiskunta näyttää.
Murhia ja ryöstöjä alkaa tekemään vanhukset jotka kuolee hankeen ilman hoivaa? Juu juu.
Vierailija kirjoitti:
Murhia ja ryöstöjä alkaa tekemään vanhukset jotka kuolee hankeen ilman hoivaa? Juu juu.
Ei se kosketa pelkästään heitä vaan kaikkia suomalaisia. Ei ole töitä, työttömiä liikaa jne. eikä vanhuuden turvaa. Ja vielä pitäisi tehdä lapsia ja hoitaa vanhemmat sekä maksaa veroja. Pienemmästäkin alkanut kaaos, mellakka ja sota.
Vierailija kirjoitti:
Eli kun eläkettä ei saa niin turha tehdä töitä, siis mitään pienipalkkaisia töitä, paitsi sitten kun se eläkeikä koittaa, eikä eläkettä makseta, sitten kannattaa alkaa tekemään töitä, eikö tämä nyt tätä käytännössä tarkoita?
Voi kun olisi edes pienipalkkaista töitä mutta näyttää menevän helpot hommat muuttajille. Viimeaikoina päättäjät kehuneet ja alkaneet vaatia suomalaisten korvaamista parempipalkkaisissakin ammateissa. Ettei vaan suomalainen saisi töitä, eikä mitään muutakaan sitten.
Tuntuu tarkoitukselliselle ettei päästetä töihin eläkehän ei työttömällä kerry ja innokkaana jo poisti kansaneläkkeen tämä hallitus ensitöikseen. Samalla ottaen 70 000 elätettävää joka vuosi suomeen kehitysmaista.
Työttömiä on 90-luvun tilastointitavan mukaan jo yli miljoona, eli työttömät, pitkäaikaistyöttömät ja vasten tahtoa alityöllistetyt. Silpputyöläiset lasketaan työllisiksi vaikka on työnhakijoiksi ilmoittautuneita.
Ei ole päättäjät suomalaisten asialla päinvastoin. Se on onglema joka vaatii ratkaisua, ei jatkuva kansan jousto ja mukautuminen yhteiskunnan sopimusten alasajoon.
Persua jankkaavalle se teidän vasemmisto ei ole mitään hyvää kansan eteen tehnyt ja on ihan yhtä porvarien isoan rahan asialla.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-tuula-haatainen-lahtee-in…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Aika moni valitsee rikollisuuden. Murhat räjähtävät käsiin, puhumattakaan ryöstelyistä.
Vankilat täynnä ja jatkossa menee siihen enemmän rahaa kuin soteen, eläkkeisiin ja tukiin on mennyt koskaan yhteensä.
Voin vaan kuvitella miltä sellainen yhteiskunta näyttää.
Alkaa ryöstely niinkuin muissa kehitysmaissa tai euroopan kaupungeissa. Et saa rauhassa liikkua vaan joku tulee vaatimaan kelloasi tai autosi avaimia. Asunnoissa pitää olla kalterit ikkunoissa ja kaikki pultattu kiinni. Pieni poliitikon läpsyttely on vasta pysyvän trendin alku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen ihminen joka tykkää tehdä töitä ja käydä töissä.. minulla on toistaiseksi vakituinen päivätyö.
Saisinpa minäkin vielä sellaisen!! Jäin työttömäksi ja haen töitä mutta välillä meinaa masentaa.
Älä masennu, isot tuet juoksevat, nauti niistä, töitä voi alkaa tekemään siten noin 68 vuotiaana, kun eläkettä ei enää makseta, eli säästele voimiasi niin jaksat tehdä töitä sitten, kun ei enää muita tukia saa.
Suomessa työttömyyskorvaus on netto 590 euroa kuussa, etenkin ottaen suomen maailman korkeimmasta päästä hintatason korvaus on aikalailla olematon ja maailman pienin. Kehitysmaan tasoa ostovoimaltaan faktisesti.
Olen 59v ja vanhemmat kuolleet ajat sitten. Töissä täytyy käydä, kiireinen vuorotyö. Mitään tukia en ole ikinä saanut.
Rahaa jää kyllä säästöön, tässä iässä tarvii niin vähän ruokaa.
Eläkeiästä kaipaa vaan sitä ettei tarvi mennä työpaikalle, ehtii vaikka käydä ulkona kävelyllä.
Nytkin jouluna joka päivä vieraita aamusta iltaan, tänäänkin taas iso joukko tulossa.
Että ainoa mitä kaipaa, on se eläkeikä. Sieltä se tulee jos elän niin pitkään.
Minusta on ihanaa kun suomalaiset nuoret muuttavat ulkomaille 🤗
No onneksi olen kahden maan kansalainen ja saan toisesta maasta parempaa eläkettä kuin täällä. Eli sinne.
Minulla omaisuutta noin 700 000€ edestä. On osakkeita, rahastoja, sijoitusasunto ja käteistäkin löytyy reilut 30 k€. Ikää on 62 vee ja vakituinen työpaikka. Kaipa sitä jotenkin pärjaa kun vajaan 3 vuoden päästä jään eläkkeelle. Eli en ole omasta tilanteestani yhtään huolissaan. Kumpa jokainen suomalainen olisi osannut huolehtia omasta taloudestaan samalla lailla eikä levittänyt rahojaan kaikkeen turhuuteen heti kun sitä on muutama satanen tai kymppi kerääntynyt.
Monella olisi peiliin katsomisen paikka.
Itse lähtenyt aikoinaan köyhästä perheestä jossa todellakaan ei ollut mitään yltäkylläisyyttä tai muutkaan luksusta. Ruokaa oli ja puhtaat vaatteet. Lisäksi kannustettiin opiskelemaan jonka sitten teinkin ja niinpä minusta tuli opistoinsinööri ja töissä olen käynyt siitä asti kun valmistuin 24 vuotiaana.
Kyllä itse pystymme vaikuttamaan omaan hyvin vointiimme. Elantoa saa muualtakin kuin sossun luukulta. Ja kun itse hankkii itseleen elannon on se leipä lisäksi paljon leveämpää muutaman vuoden kuluttua mitä sieltä sosiaali tuista kerättynä.
Suomalaiset ovat itse itsensä ajaneet tähän köyhyyteen. Niin henkilökohtaisella tasolla kuin valtion tasollakin.
Osa suomalaisista on niin tyhmiä että mielestäni heiltä pitäsi ottaa äänioikeus pois. Silloin Suomi menestyisi kun vihervasemmiston äänet jäisivät vaaleissa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi säästän rahaa.en luota mihinkään
Meidän isä sano meille jo nuorena, että sijoittakaa sijoittakaa sijoittakaa, koska eläkeraha pitää nähdä sellaisena, että se on pelkkä huvitteluraha. Eläkerahoilla ei makseta laskuja vaan käydään leffoissa, kahvilla, ravintolassa. Ja tulee se päivä, kun eläkkeistä leikataan aina vaan. Nyt jo on se päivä, vaikka eläkkeeseen on matkaa.
Niin ollaan veljen kanssa tehty. Koko elämä sijoitettu ekasta liksasta lähtien. Ollaan nyt 50v, niin ei meillä ole hätää eläkkeellä.
Loistavaa toimintaa. Hattu päästä. Voi kunpa kaikilla muillakin Suomalaisilla olisi samat ajatukset ja olisivat toimineet samalla lailla. Mutta ei kun ei ole yhtään pitkäjännitteisyttä vaan heti kaikki rahat on tuhlattava heti kun jotain kukkaroon kertyy.
Vierailija kirjoitti:
Noilla perusteilla ainakaan oma elämä ei muutu mitenkään, olen 59-vuotias, töissä, vanhemmat kuolleet, ja sijoitusomaisuutta pari miljoonaa joka tuottaa huomattavasti enemmän kuin saamani palkka on. Tuloista jää 75 % säästöön. Voi ehkä muuttua niin eläkkeellä, ettei tuloista jää säästöön kuin puolet. Kauhea tulevaisuus edessä siis.
En voi olla kuin vilpittömästi iloinen puolestasi.
Minullakin säästöjä ja aijoituksia jolla elelen loppuelämäni.
Ei ihmiset töitä eläkkeellä pysty eikä jaksa tehdä. Monilla on sairauksia ja vaivoja. Se on nyt on selvä asia.
itse kun hoidan vanhuksia työkseni niin näen sen jo 50-60 vuotiaista hoitajista että ihan loppu ovat. Juoksevat usein lääkärissä, sairaslomia ja työ hidasta jne. Poikkeuksia on kyllä mutta kukaan 70-80v ei jaksa sitä työtä tehdä ja pää ei toimi enää riittävästi.