Asia, jota en käsitä. Isän joululahja.
Isäni viettää meillä joulua. Hän antaa lapsilleni joululahjaksi rahaa 100€ jokaiselle. Miehelleni konjakin - 60€. Minulle hän antaa suklaarasian ~ 5€.
En tarvitse mitään, ei ole siitä kiinni, ja ajatus on tärkein, mutta joka joulu jaksaa tämä outo epäsuhta ihmetyttää.
Kommentit (84)
Outoa että aikuinen vertailee saatujen jahjojen hintoja!!! Mitäpä sinä tekisit konjakkipullolla vai haluaisitko sen 6 kymppiä?
Isäsi on vanha sovinisti. Miehet tykkäävät alkoholista ja naiset suklaasta. Hintaerolla ei ole väliä koska miehet ansaitsevat parempaa ja arvokkaampaa kuin naiset. Naisten kuuluu tyytyä vähään.
Minä en ole saanut isältäni vuosikymmeniin mitään, ei haittaa minua.
Ei ole joululahjoja tullut äidiltäkään varmaan viimeiseen 30 vuoteen. Vuonna 1999 äiti laittoi kukkalähetyksen interflooran välittämänä ja tästä se jaksaa vieläkin mainita, miten hän laittoi kukkia vuosien ajan meille (no minä ja mies muistetaan, että kerran on tullut kukkia joulun aikana)
Äidilleni olen joka joulu laittanut muistamiset mm Pentik astioita tai lahjakortin 100-150 euroa.
Minun isäni antoi rahaa miehelleni ja lapsille, mutta ei minulle. Loukkaannuin pahasti. Vanha ketju, mutta vastasin silti.
No valtaosa miehistä on pölkkypäitä. Heiltä ei kannata odottaa mitään hyvää. Naiset kiinnittävät ihan liikaa huomiota isiin, miehiänsä ja poikiensa. Antaa heidän maistaa omaa lääkettään, vaikka tuskin tajuavat sittenkään. Ensi vuonna anna isälles vähemmän ruokaa kuin muille.
Miten isäsi selittää tätä, kun kysyt?
Tule sitten kertomaan meillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat edes jotain. Minun isäni antoi arpoja (silloin kun niitä vielä sai antaa). Arvaa oliko lapselle kiva lahja kun ei koskaan voittanut mitään. Tämä joulusta toiseen. Aina arpoja.
Me annettiin aina arpajoulukalenterit ja kasoittain ässäarpoja. Ei koskaan tullut isoja voittoja. Mutta tuotto meni johonkin veikkauksen kansanterveyteen tmv. Raaputus oli kivaa puuhaa. Mitenkähän veikkauksella nyt menee kun arpoja ei enää voinut antaa lahjaksi.
Hyvin varmaan, kun niissä ei ole enää mitään voittoja. 12 arpaa raaputettiin ja tyhjää täynnä.
Kutsuitko sinä hänet synttärikahville???
Vierailija kirjoitti:Appiukko ei antanut mitään, on leski. Pojalleen antoi rahaa, mahdoton kitupiikki. Ei onnitellut 60-vuotispäivilläni. Hän ei noteeraa minua millään tavalla. No enpä minäkään kun täyttää pian 90-v. Saa mitä tilaa.
Osta sinä hänelle joka vuosi 1 pari sukkia. Suunnilleen saman hintaluokan lahja, ja kuvastaa sitä täydellistä mielikuvituksettomuutta, joka isälläsikin on. Ei tarvitse erikseen miettiä mitään, aina sukat.
Tai jos haluat yllätyksellisyyttä, osta joku yksi tuiki tavallinen asia joka vuosi samalla, kun ostat joulua ennen ruokaostoksia. Tässä muutama ehdotus:
-nuudelipaketti
-soijakastike
-jauhelihamauste
-nenäliinapaketti
-1 oluttölkki
-viinirypäleitä
-ruispalat
-pakasterasioita
Siis isäsi antaa perheellesi joka joulu yhteensä satojen eurojen lahjat, ja sinä valitat että saat liian vähän?
Mitä annatte isällesi?
Muistelen, että kylään mennessä oli joskus tapana ostaa viemisiksi viinipullo ja suklaarasia. Viini ojennettiin isännälle ja suklaa emännälle, mutta kyllä ne oli ihan yhteisiksi tarkoitettu. Tai ehkä isä ajatteli, että vävypojan kanssa yhdessäse konjakkipullo tyhjennetään, tyttärellekin tarjotaan, jos haluaa.
Olisin kiitollinen. Kuten joku sanoi, isä antaa perheelle jo satojen eurojen lahjat yhteensä. Olisin myös kiitollinen, että isä on vielä siinä. Isä ei varmaan osaa ostaa mitään hajuvettä tms aikuiselle tyttärelleen.
Niin, oletan että isä tulee valmiiseen joulupöytään, jonka tytär on luultavasti pääosin rakentanut. Onhan tuo epäkohteliasta ja ajattelematonta. Itselle tuo suklaarasia olisi epämieluinen lahja. Eipä sillä, oma isäni oli alkoholisti, vaikea edes ajatella, että viettäisin joulua ydinperheenä siten, että isäni tulisi kylään.
Ehkä isäsi on saanut itse jostakin sen konjakin ja suklaan lahjaksi ja antaa ne eteenpäin.
Uskon, että isäsi ei tarkoita mitään pahaa. Hän pitää itseään ja sinua samaan porukkaan kuuluvana ja te molemmat haluatte ilahduttaa lapsia ja miestäsi, joka on siis periaatteessa eri porukkaa. Hänelle voisi olla täysi yllätys, jos ottaisit asian esille ja kertoisi, että sinulle tuli paha mieli, kun sait halvemman lahjan. Ehkä hän ei itsekään mitään lahjaa halua, mutta saa sen, kun sinä ostat. Olen itse tyyppi, jolle tällainen lahjahama kävisi helposti ja on varmaan käynytkin. Syy on siinä, että en itse toivo jouluna mitää lahjoja, kun talo pullistelee ilman niitäkin. Ei tule oikein mieleen, että pitäisi jollekin toiselle ostaa ja että joku sitä oikein odottaa.
Tässä ei ole nyt varmasti mietitty mitä asiat maksavat, vaan kaikille jotain mistä he tykkäävät. Vanhan miehen ajattelumaailmassa miehet tykkäävät alkoholista ja naiset suklaasta.
Vierailija kirjoitti:
Siis isäsi antaa perheellesi joka joulu yhteensä satojen eurojen lahjat, ja sinä valitat että saat liian vähän?
Mitä annatte isällesi?
Ei varmaan sitä, että liian vähän, vaan epäsuhta. Mies on arvostettu konjakkipullon arvoiseksi ja naiselle riittää suklaarasia.
Vierailija kirjoitti:
no onhan tuo tavallaan ymmärrettävää jos hän ajattelee (niin kuin moni nykyään) että ainoastaan lapset tarvitsee lahjoja Jouluna, eikä aikuiset enää niinkään? Entäs mitä te annoitte hänelle? Jos te (sinä) et antanut hänelle mitään/tai ole antanut aiempina jouluina, niin ehkä hän ajattelee ettei aikuiset teillä enää lahjo toisiaan?
Saihan ap:n mies konjakkia.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei kyllä tulisi mieleenkään miettiä saamieni lahjojen hintaa.
Ei ap:n tilanteessa tarvitse edes miettiä, sen näkee heti.
Mulle ei kyllä tulisi mieleenkään miettiä saamieni lahjojen hintaa.