Asia, jota en käsitä. Isän joululahja.
Isäni viettää meillä joulua. Hän antaa lapsilleni joululahjaksi rahaa 100€ jokaiselle. Miehelleni konjakin - 60€. Minulle hän antaa suklaarasian ~ 5€.
En tarvitse mitään, ei ole siitä kiinni, ja ajatus on tärkein, mutta joka joulu jaksaa tämä outo epäsuhta ihmetyttää.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Mitä isäsi sai teiltä joululahjaksi? Entä aikaisempina jouluina tai synttäreinä ja isänpäivänä?
Aina muistetaan isää kunnon lahjoilla ja laitetaan tai tarjotaan ruuat. Siitä ei ole kyse. Ap.
Vierailija kirjoitti:
no onhan tuo tavallaan ymmärrettävää jos hän ajattelee (niin kuin moni nykyään) että ainoastaan lapset tarvitsee lahjoja Jouluna, eikä aikuiset enää niinkään? Entäs mitä te annoitte hänelle? Jos te (sinä) et antanut hänelle mitään/tai ole antanut aiempina jouluina, niin ehkä hän ajattelee ettei aikuiset teillä enää lahjo toisiaan?
Tämä olisi ihan ok, että vain lapsille tulee lahjat. Emme tarvitse mitään. Isälle ostan aina pari lahjaa. Ap
Appiukko ei antanut mitään, on leski. Pojalleen antoi rahaa, mahdoton kitupiikki. Ei onnitellut 60-vuotispäivilläni. Hän ei noteeraa minua millään tavalla. No enpä minäkään kun täyttää pian 90-v. Saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Saat edes jotain. Minun isäni antoi arpoja (silloin kun niitä vielä sai antaa). Arvaa oliko lapselle kiva lahja kun ei koskaan voittanut mitään. Tämä joulusta toiseen. Aina arpoja.
Onhan siinä ostettu lahja. Se, ettei sillä voita mitään tai onko se lapselle sopiva lahja on toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan kuvittelee, että miehet juo viinaa ja naiset syö suklaata. Ei varmaan edes ajattele pullon ja konvehtirasian hintaeroa.
Kokeileppas kertoa ensijouluna mikä miellyttäisi enemmän?
Tuo konjakki kestää varmasti pidempään kun suklaarasia jonka syöt välittömästi pois. Konjakkia kun ei pysty (paitsi tietenkin rapajuopot) juomaan siltä istumalta. Ainakaan pullollista.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kyllä vaikealle ymmärtää. Minkä ikäisiä lapset ovat? Ajattelin, että olisiko kyse siitä, että hän jotenkin mieltää ne lasten saamat rahat äidinkin eduksi (jotain korkeampaa matematiikkaa? :D). No, ei kai, mutta outo juttu. Muuten en kauheasti oudoksuisi, mutta kun se miehesi saa 60 euron konjakin.
Niin, ehkä minä menen sitten jotenkin samaan nippuun lasten kanssa, äiti ja lapset. Ja mies on oma yksikkönsä, joten tarvitsee oman lahjan, ettei jää paitsi? Voihan tässä joku ns. mieslogiikka olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää. Osaisiko äitisi (tai täti, mummo, joku) sanoa miksi isä tekee niin, jos sanot ettei isälle saa sanoa siitä mitään vai kertooko sinne heti - ja äidin vuoksi vain korjaa asian. Miksi hän haluaa suosia miestäsi 60e (mistä tiedät rasian hinnan vai onko saanut itse lahjaksi, antaa ylimääräisen pois) ja lapsenlapsia. Vai kokeeko että rahaa menee niin paljon lapsille sekä miehelle, että sun lahja jää vähäiseksi. Vaikea ymmärtää logiikkaa. Äitisi voisi antaa sulle lahjoja ja sä äidille.
Ajatteletko, että naisten kuuluu paikata tällaiset jutut keskenään? Että nimenomaan naiset hoksaavat ja toimivat sosiaalisesti fiksusti. Eihän tässä ollut siitä äidistä kyse. Onko enää elossakaan tai tämän isän puoliso.
Äidin tehtävä on antaa lahjoja tyttärelle myös. Ei vain isä. Aiotk
En, kun en häntä edes tunne. Mutta esim minun äitini kuoli 52-vuotiaana, joten ei ole vuosikymmeniin antanut lahjoja eikä ollut joulun vietossa kuin ajatuksissa. Mistä tiedät, että se peräänkuuluttamasi äiti on kuvioissa mukana. Sitä paitsi eihän ap edes vaatinut mitään lahjoja, vaan ihmetteli epäsuhtaa.
Vedä puolet konjakista ja kaikki suklaat niin olet efektiivisesti saanut 35 euron lahjan.
Vai onko niin, että hamuat niitä lasten saamia satasia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan kuvittelee, että miehet juo viinaa ja naiset syö suklaata. Ei varmaan edes ajattele pullon ja konvehtirasian hintaeroa.
Kokeileppas kertoa ensijouluna mikä miellyttäisi enemmän?
Tuo konjakki kestää varmasti pidempään kun suklaarasia jonka syöt välittömästi pois. Konjakkia kun ei pysty (paitsi tietenkin rapajuopot) juomaan siltä istumalta. Ainakaan pullollista.
Eikö siinä tapauksessa minun pitäisi saada kymmenen suklaarasiaa, koska en pystyisi kymmentä suklaarasiaa syömään siltä istumalta ja joululahjani kestäisi näin pidempään? Ap.
Mä ainakin annan sitä mitä oletan et lahjan saaja haluaa. Siis ajattelen siltä kantilta. Ei mulle ole tullut mieleenkään että joku voi pahastua 5e lahjasta jos hänen puolison lahja oli 40e.. Tuntuu aika köyhältä henkisesti tollanen.
Onko lapsesi poikia? Onko tää sellainen pappa, joka arvostaa vain poikia/miehiä?
En jaksa ymmärtää, että aikuiset ihmiset vatvoo ja laskee lahjojaan. Konjakki ja suklaa on varmaan ajateltu teille yhteisesti. Ojennettu nyt vaan noin vähän perinteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää. Osaisiko äitisi (tai täti, mummo, joku) sanoa miksi isä tekee niin, jos sanot ettei isälle saa sanoa siitä mitään vai kertooko sinne heti - ja äidin vuoksi vain korjaa asian. Miksi hän haluaa suosia miestäsi 60e (mistä tiedät rasian hinnan vai onko saanut itse lahjaksi, antaa ylimääräisen pois) ja lapsenlapsia. Vai kokeeko että rahaa menee niin paljon lapsille sekä miehelle, että sun lahja jää vähäiseksi. Vaikea ymmärtää logiikkaa. Äitisi voisi antaa sulle lahjoja ja sä äidille.
Ajatteletko, että naisten kuuluu paikata tällaiset jutut keskenään? Että nimenomaan naiset hoksaavat ja toimivat sosiaalisesti fiksusti. Eihän tässä ollut siitä äidistä kyse. Onko enää elossakaan tai tämän isän puoliso.
Joo, tämä on kyllä outo ajattelutapa, että naisten täytyy hoitaa miesten aiheuttamat sosiaalisten tilanteiden epämukavuudet ja konfliktit.
Olen itsekin törmännyt tähän. Minullekin (parisuhteen naispuolinen) on tultu sanomaan, että minun pitäisi keskustella mieheni kanssa (lue: läksyttää häntä) asiasta x, koska mieheni oli sanonut jonkun typerän kommentin jostain asiasta ja tämä oli loukannut henkilöä. Miksi henkilö ei hoida suoraan asiaa mieheni kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tämä on kyllä outo ajattelutapa, että naisten täytyy hoitaa mi
Tätä ajattelua on ihmeen paljon.
Käyttäjä2448 kirjoitti:
Mä ainakin annan sitä mitä oletan et lahjan saaja haluaa. Siis ajattelen siltä kantilta. Ei mulle ole tullut mieleenkään että joku voi pahastua 5e lahjasta jos hänen puolison lahja oli 40e.. Tuntuu aika köyhältä henkisesti tollanen.
Kyllä minä yritän ostaa arvoltaan samanarvoiset lahjat. Esimerkiksi lapsilleni ostan lahjoja suurinpiirten samalla euromäärällä. Sama kummilapsille. Olisi oli outoa ostaa yhdelle kummilapselle 40€:n lahja ja toiselle 5€:n lahja.
Jos ostaisin appivanhemmilleni lahjoja, olisivat ne euromäärissä samoissa summissa. Esim. jos ostaisin anopille konjakin 40€ saisi appiukko käsintehtyä premium-suklaata samalla rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Mun sukulaiseni työpaikalla joskus vuosia sitten miehet sai jouluna kalliin alkoholin ja naiset joulukukan. Sama logiikka tässä.
No mitä helvettiä? Aivan naurettavaa.
Jotkut ei vaan osaa. Mun isä on ehkä huonoin lahjojen ostaja. Kerran osti mulle bensaa (ihan kanisterissa), kun kaikkihan sitä tarvii. Olen pyytänyt, että ei lahjoja, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joillain ei ole isää tai on paska isä, mutta tällaisen ongelman kehitit
No voi helkkari, tällä logiikalla ei saisi valittaa murtuneesta jalasta, kun jollain ihmisillä ei ole edes jalkoja.
En kehtaa mennä lääkäriin valittamaan vaivojani kun hautausmaat on pullollaan vielä heikommassa kunnossa olevia...
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ei vaan osaa. Mun isä on ehkä huonoin lahjojen ostaja. Kerran osti mulle bensaa (ihan kanisterissa), kun kaikkihan sitä tarvii. Olen pyytänyt, että ei lahjoja, kiitos.
Bensiinihän on kallista nykyään, ihan arvolahja jos autosi on bensiinikäyttöinen, tai sulla on muita bensiinikäyttöisiä koneita, vaikka ruohonleikkuri tms. :)
Mun vanhemmat antaa meille (minä+puoliso) aina yhteisen lahjan, kuten vaikka viinipullon tai suklaata tms.