Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asia, jota en käsitä. Isän joululahja.

Vierailija
25.12.2024 |

Isäni viettää meillä joulua. Hän antaa lapsilleni joululahjaksi rahaa 100€ jokaiselle. Miehelleni konjakin - 60€. Minulle hän antaa suklaarasian ~ 5€.

En tarvitse mitään, ei ole siitä kiinni, ja ajatus on tärkein, mutta joka joulu jaksaa tämä outo epäsuhta ihmetyttää. 

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain isältäni 3000 euroa käteistä. Aion lähteä rukalle laskettelee viikoksi.

Vierailija
42/64 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi epäsopiva mielipiteeni mutta eihän suklaarasia ole missään tilanteessa oikea lahja. Se tuominen, vieminen, muistaminen, ystävällinen ele kun ei kehtaa tyhjin käsin tulla tilaisuuteen muttei mikään lahja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun sukulaiseni työpaikalla joskus vuosia sitten miehet sai jouluna kalliin alkoholin ja naiset joulukukan. Sama logiikka tässä. 

Tämä oli tyypillistä 80-90-luvun ajattelua. Naiset olivat mukavia, mutta vähän vähäisempiä ihmisiä ja heidän puolestaan miehet ajattelivat omalla miehen logiikalla. 

Miesten päätös: Konjakkia lahjaksi, se on komiaa!

Oletus1:  Mutta hmmm naiset eivät juo alkoholia/eivät tykkää konjakista?

Oletus2: Mistä naiset tykkäävät? No, kukista! Kaikki naiset tykkäävät kukista. Niitä sitten naisille. 

Miesten päätös: Jotain kukkia sitten naisille. Mitäkö kukkia? Minä tiedä kukista mitään. Hyasintti, onko se kukka? Ihan sama, sellaset kaikille naisille.

Vierailija
44/64 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ei vaan osaa. Mun isä on ehkä huonoin lahjojen ostaja. Kerran osti mulle bensaa (ihan kanisterissa), kun kaikkihan sitä tarvii. Olen pyytänyt, että ei lahjoja, kiitos.

Niin no, kaikki ei ole "hyviä" lahjanostajia, mutta tuohan oli silti ihan käytännönläheinen muistaminen. Mieheni ilmeisesti on samaa koulukuntaa. Minä sain häneltä lahjaksi 5 rasiaa panoksia.

Vierailija
45/64 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joillain ei ole isää tai on paska isä, mutta tällaisen ongelman kehitit

No voi helkkari, tällä logiikalla ei saisi valittaa murtuneesta jalasta, kun jollain ihmisillä ei ole edes jalkoja.

En kehtaa mennä lääkäriin valittamaan vaivojani kun hautausmaat on pullollaan vielä heikommassa kunnossa olevia...

Eikä saisi valittaa siitäkään, että on kuollut, kun joku on joutunut olemaan kuolleena jo ties kuinka kauan pidempään. 

Vierailija
46/64 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ei vaan osaa. Mun isä on ehkä huonoin lahjojen ostaja. Kerran osti mulle bensaa (ihan kanisterissa), kun kaikkihan sitä tarvii. Olen pyytänyt, että ei lahjoja, kiitos.

Niin no, kaikki ei ole "hyviä" lahjanostajia, mutta tuohan oli silti ihan käytännönläheinen muistaminen. Mieheni ilmeisesti on samaa koulukuntaa. Minä sain häneltä lahjaksi 5 rasiaa panoksia.

Panoksethan ovat oikein kiva lahja, jos harrastat am/pumista. 

Vierailija
47/64 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat edes jotain. Minun isäni antoi arpoja (silloin kun niitä vielä sai antaa). Arvaa oliko lapselle kiva lahja kun ei koskaan voittanut mitään. Tämä joulusta toiseen. Aina arpoja. 

Mitä antoi tänä jouluna ? 

Vierailija
48/64 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeeksi kun voi antaa arpoja, lähetin pojalle 2 arpaa synttärilahjaksi , voitti 2Oe ja 10e.  Oli kiva  juttu. 

Vierailija
49/64 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat edes jotain. Minun isäni antoi arpoja (silloin kun niitä vielä sai antaa). Arvaa oliko lapselle kiva lahja kun ei koskaan voittanut mitään. Tämä joulusta toiseen. Aina arpoja. 

Me annettiin aina arpajoulukalenterit ja kasoittain ässäarpoja. Ei koskaan tullut isoja voittoja. Mutta tuotto meni johonkin veikkauksen kansanterveyteen tmv. Raaputus oli kivaa puuhaa. Mitenkähän veikkauksella nyt menee kun arpoja ei enää voinut antaa lahjaksi.

Vierailija
50/64 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä hyväksikäytti ja nöyryytti minua rankasti. Alistuseleet jatkui vielä vanhana. Mutta kulissit oli täydelliset.

Talo, ydinperhe, sisustus, säännölliset ruoka-ajat. Kaikki viimeisen päälle. Kuvioon kuului että kaikki sai samanlaiset kirjekuoret jouluna. Ehdottomasti sama tonni kaks jokaiselle. Koska ollaan niin reiluja.

Hyväksikäyttäjäisä ei olisi koskaan uskaltanut antaa minulle vähempää, koska asia olisi voinut paljastua.

Vierailija
51/64 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää. Osaisiko äitisi (tai täti, mummo, joku) sanoa miksi isä tekee niin, jos sanot ettei isälle saa sanoa siitä mitään vai kertooko sinne heti - ja äidin vuoksi vain korjaa asian. Miksi hän haluaa suosia miestäsi 60e (mistä tiedät rasian hinnan vai onko saanut itse lahjaksi, antaa ylimääräisen pois) ja lapsenlapsia. Vai kokeeko että rahaa menee niin paljon lapsille sekä miehelle, että sun lahja jää vähäiseksi. Vaikea ymmärtää logiikkaa. Äitisi voisi antaa sulle lahjoja ja sä äidille.

Ajatteletko, että naisten kuuluu paikata tällaiset jutut keskenään? Että nimenomaan naiset hoksaavat ja toimivat sosiaalisesti fiksusti. Eihän tässä ollut siitä äidistä kyse. Onko enää elossakaan tai tämän isän puoliso. 

Joo, tämä on kyllä outo ajattelutapa, että naisten täytyy hoitaa mi

Olin naimisissa kuspäisen möläyttelijän kanssa. Sitten mulle, joka siitä tavasta kärsin eniten, sanottiin näitä terveisiä "Jarmolle". Toivoin niin, että joku sanoisi suoraan, koska Jarmon mielestä minä keksin ne valitukset. No nyt on uusi muija Jarmolla, vieköön viestiä, ei kuulu enää mulle. Ehkä nää vaimolle puhujat pelkää sitä möläyttelijää?

Vierailija
52/64 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko tässä aikuiset ihmiset narisevat joululahjoistaan ja viel kun on etteivät todellakaan tarvitse mitään. Miehille on helppo ostaa konjakki tms pullo ja vastaavasti naisille suklaarasia, se on helppoa muistamista. Tietenkin naisillekin voisi ostaa konjakkipullon mutta vanhemmilla ihmisillä on kait tapana tuo ja tavoista harvemmin poiketaan. Taas jonkun lahjakortin hakeminen on arpomista, tuleeko käytettyä sittenkään ja kaikkea muuta tavaraa on turha lisätä, niitä on, ne ei ole mieluisia, ne ei  ole sopivia jne.

Vierailija
53/64 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, minä tykkäsin aina arpalahjoista :D En ikinä voittanut ainakaan mitään kymppiä isompaa, mutta olihan niitä silti jännittävä raaputtaa. Etenkin se joulukalenteri-arpa oli suosikkini. Sain joka vuosi sellaisen aikuisiälläkin, nyt sitten perinne on loppunut, harmin paikka.

Vierailija
54/64 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini tuo aina lahjoja miehelle ja lapsille, minulle ei mitään. En jaksa edes pahastua. 

Mikähän tässä oikein on. Oma aikuinen lapsi jotain omaa kalustoa, henkilökuntaa?

No äiti on vieläkin mielin kielin miehestä, 25 vuotta oltu yhdessä. Outoa kieltämättä.

Vierailija
55/64 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me annettiin aina arpajoulukalenterit ja kasoittain ässäarpoja. Ei koskaan tullut isoja voittoja. Mutta tuotto meni johonkin veikkauksen kansanterveyteen tmv. Raaputus oli kivaa puuhaa. Mitenkähän veikkauksella nyt menee kun arpoja ei enää voinut antaa lahjaksi.

Me oltiin ihan ihmeissään kun arpoja ei voinut enää antaa. Se oli meidän perheessä hassu perinne, ja ainahan niistä joku euro raaputettiin. 

Vierailija
56/64 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehkä teen saman omien lasteni kohdalla. Niin monta joululahjaa jo ostanut ja rahoittanut koko elämän ja kasvattanut. Siksi ei enää lapseni tarvitse mitään ja tuntemattomillekin helpompi ostaa jotain.

Vierailija
57/64 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten isä itse tätä epäsuhtaa selittää? Tule kertomaan meillekin, mitä hän vastaa kun kysyt.

Vierailija
58/64 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ajatella niin, että hän ei vaan keksi mitä muutakaan voisi sinulle antaa. Aika paljonhan hän kaikkineen teidän perheelle lahjoittaa, kun lapsetkin saavat 100 €. Itse olisin onnellinen, jos minulla olisi isä, joka tulisi meille joulunviettoon, vaikka ei toisi yhtään lahjaa. Surukseni hän kuoli, kun olis vasta 8-vuotias.

Vierailija
59/64 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi epäsopiva mielipiteeni mutta eihän suklaarasia ole missään tilanteessa oikea lahja. Se tuominen, vieminen, muistaminen, ystävällinen ele kun ei kehtaa tyhjin käsin tulla tilaisuuteen muttei mikään lahja.

Minusta suklaa on lahja. Minulle, joka pidän suklaasta, se on jopa oiva lahja. Minusta aloittaja on lapsellinen ja ahne laskiessaan lahjojen hintoja. Olisi eri asia, jos olisi jostain tuhansien eurojen lahjoista kyse, mutta muutamasta kympistä viitsiikin natista, aikuinen ihminen. Hänellä on kiltti isä, joka tulee käymään ja tuo jokaiselle jotain.

Vierailija
60/64 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun sukulaiseni työpaikalla joskus vuosia sitten miehet sai jouluna kalliin alkoholin ja naiset joulukukan. Sama logiikka tässä. 

Vastenmielistä itaruutta. 

Absolutistina en arvostanut sitä, että yrityksissä sai joululahjaksi viini- tai samppanjapullon.

Tietenkin lahjoitin ne muille, mutta mieluummin lahjakortti, kuin surkea lahja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi