Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko ihmiset lopettaneet joulutoivotusten lähettämisen kokonaan?

Vierailija
24.12.2024 |

Vai onko minut vain unohdettu? :D (epäilen olevan näin)

Olen aina lähettänyt enemmän joulukortteja kuin mitä olen saanut, ja se oli ihan ymmärrettävää, koska iso osa niistä oli esim. vanhempia tai muulla tavalla erityisiä ihmisiä, jotka ilahtuivat korteista mutta joilta en odottanut mitään vastinetta. Jonkin verran joulukortteja kuitenkin tuli ihan viime vuoteen asti. Samat lähettäjät joka vuosi.

Tänä vuonna tuli tasan 2. Keksin äkkiseltään ainakin 10, jotka lähettivät viime vuonna kortin mutta eivät enää. (Ja minä lähetin heille myös tänä vuonna.)

Okei, no ajattelin että ehkä nämä sitten ovat lopettaneet joulukorttien lähettämisen ja siirtyneet tekstareihin tai sähköposteihin kuten monet muutkin. Sääli, mutta jokaisen oma asia.

... mutta eipä ole tullut tekstareita eikä sähköpostejakaan. Yksi tekstari tuli, sellaiselta joka on lähettänyt tekstarin viimeiset viisi vuotta.

Mitä lie tapahtunut? Oletan, että kyse on siitä että minut on vain unohdettu, eikä siitä että ihmiset ovat sankoin joukoin lakanneet viettämästä joulua?

En tiedä oikein mitä ajatella tästä. En minä mitenkään leuka väpättäen syvästi loukkaantunut ole, kunhan vähän kummastelen.

Kommentit (213)

Vierailija
161/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Postimaksut on todella kalliita nykyään. Kortitkin kalliimpia. Ennen tuli paperiroskaa ja ylimääräistä ajoa korttirumbasta. Ekologisempaa on laittaa se joulutervehdys someen tai viestiä. Jos joku tuostakin loukkaantuu niin voi voi 

Aloituksessahan nimenomaan ihmetellään, miksei viestejäkään enää lähetetä

Vierailija
162/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään nämä someen laitettavat kaikille yhteiset 'joulutervehdykset' ovat lähinnä oman elämän esittelyä, kuvia notkuvista joulupöydistä ja lavastettuja perhekuvia 'katsokaa kuinka ihanaa ja hienoa meillä on!'

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukorttien lähettäminen on tullut liian kalliiksi. En ole itse lähettänyt enää pariin vuoteen. 

Tänä jouluna saimme itse yhden kortin, muut eivät ole löytäneet vielä perille asti. Ja tiedän, että esimerkiksi vanhempani ovat minulle kortin lähettäneet.

Joulukorttien määrä vuosi vuodelta vähenee ja siltikään Posti ei saa niitä toimitettua oikein.

Vierailija
164/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe on AINA lähettänyt joulukortteja, paitsi tänä vuonna. Ei lähetetty yhden yhtäkään. Rehellisesti en vain ehtinyt enkä jaksanut. Teen täysipäiväistä työviikkoja, arki lasten kanssa, lasten harrastukset, joulun jäjestäminen (ruoat, lahjojen osto, lahjojen pakkaus...) niin ei, en kertakaikkiaan ehtinyt enkä jaksanut. Jos joku minimaalinen hetki tuli lasten mentyä nukkumaan, istuin sohvalla ja join lasin glögiä. Tai menin vaan yksinkertasesti nukkumaan, että jaksaisin paremmin.

Vierailija
165/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin tuli vain yksi whatsapp-jouluntoivotusviesti, kyllä niitä aiemmin on tullut enemmän. Mutta hyvä näin. 

Sähköisetkin joulutervehdykset ovat ympäristöhaitta. Mitä vähemmän niitä lähetellään, sen parempi. 

Joulukortteja saimme kolme, niitäkään en olisi halunnut. 

Vierailija
166/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Postikortteja ei ole tullut ainuttakaan tänä jouluna. Muutamia vuosia sitten niitä kyllä tuli. Minäkin niitä postikortteja lähetin muutamia vuosia sitten. Pari viimeistä vuotta olen lähettänyt tekstiviestinä jouluntoivotukset.

Nyt on niin, että viestejä tuli vain yksi minulle päin tänään.

Olisiko niin, että joulu on menettämässä merkityksen yhä useammalle. Aiemmin se joulunaika oli sellainen ajankohta, jolloin jopa naapurille tuli vietyä tai laitettua postilaatikkoon kortti ja pieni lahja. Naapurin kissakin sai lahjaksi kissanminttulelun.

Tuo aika ei taida koskaan enää palata.

Ikävää jos näin.

Ei sen tilalle ole tulossa muutakaan yhteisöllisyyttä ja välittämistä edistävää.

Ei korttien lähettäminen ole mitään välittämistä. 

Vierailija
167/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme enää sillain perinteisessä mielessä vietä joulua, jotenka ei laiteta niitä joulun lällätys viestejäkään. Muissa asioissa voidaan olla yhteydessä.

Vierailija
168/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetin itse viisi korttia ja sain yhden, sen minkä odotinkin. Sitten kun tämä yksi henkilö kuolee en saa enää sitä yhtäkään. Lähetän kuitenkin lähisuvulle kortit vaikka tiedänkin että en saa heiltä takaisin kortteja enkä viestiä. Ihmisiä ei vaan nykyään kiinnosta, ovat kiireisiä, väsyneitä, eivät halua käyttää rahaa postimerkkeihin, eivät jaksa postittaa, eivät jaksa näpytellä viestiä jne.

Muistan miten omassa lapsuudessani 20-30 vuotta sitten teimme joulutervehdykset naapureille, kavereille ja opettajallekin. Se oli ihan vain joku iso koristeltu pipari sellofaanikääreessä, tai pieni joulukukka tai pelkkä kortti. Koulustakin tuli pienessä ruskeassa paperipussissa omena ja pipari. Harrastetaanko tällaista enää missään päin Suomea?

Vierailija
169/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Postikortteja ei ole tullut ainuttakaan tänä jouluna. Muutamia vuosia sitten niitä kyllä tuli. Minäkin niitä postikortteja lähetin muutamia vuosia sitten. Pari viimeistä vuotta olen lähettänyt tekstiviestinä jouluntoivotukset.

Nyt on niin, että viestejä tuli vain yksi minulle päin tänään.

Olisiko niin, että joulu on menettämässä merkityksen yhä useammalle. Aiemmin se joulunaika oli sellainen ajankohta, jolloin jopa naapurille tuli vietyä tai laitettua postilaatikkoon kortti ja pieni lahja. Naapurin kissakin sai lahjaksi kissanminttulelun.

Tuo aika ei taida koskaan enää palata.

Ikävää jos näin.

Ei sen tilalle ole tulossa muutakaan yhteisöllisyyttä ja välittämistä edistävää.

Sirullista, että kaikki yhteisöllisyyttä vahvistava toiminta hiipuu. Käperrytään omiin poteroihin, ollaan oman kuplan sisällä ja toista mieltä ovat vihollisia (so.ei tarvitse huomioida eikä kohdella samanarvoisina). 

Ihmiset ovat nykyisin jääkylmiä. Toisessa ketjussa jopa kadehdittiin köyhiä ja haukuttiin niitä, jotka saavat järjestöiltä jouluavustuksia. Sairasta. Monet eivät edes teeskentele kiinnostunutta kysymällä "mitä kuuluu?" vaan puhuvat minä minä minä ja sitten heippa. Ihan sairasta. Suomalaiset ovat muuttuneet - eivätkä hyvään suuntaan. Some ja polarisaatio tuhosivat yhteisöllisyyden. 

Vierailija
170/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä johtuu lopunajoista. Raamatussa sanotaan, että laittomuuden lisääntyessä useimpien rakkaus kylmenee. Näin on käynyt.

Lakia rikotaan kaikessa, varsinkin valtio ja poliitikot. Ja mitäpä muuta muistamattomuus on kuin piittaamattomuutta, eli välinpitämättömyyttä, eli rakkauden kylmenemistä.

Vierailija
171/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

luulen että korona eristyksen aikana, jotkut mietti ihmissuhteet uusiksi,kehen voi luottaa tosi tilanteessa,ketä on vaan hyvän päivän tuttu. ketä auttaa jos sairastut.ketä on toksinen ilkeä tyyppi josta haluaa eroon. luulen että korona eristys aiheutti joillain henkisen ja hengellisen heräämisen.

huomannut tälläistä tuttavapiirissä. tuttavapiiri karsitumpi.

Joo. Saman olen itsekin huomannut, monet sosiaaliset suhteeni hapertuivat koronan myötä. Nykyään itsekseen (tai korkeintaan oman perheen kesken, jos sellainen on) möllöttäminen trendaa. 

Itse lähetin tänä vuonna yhden fyysisen kortin, muuten mennään Facella ja WhatsAppilla. Sen yhdenkin joulukortin lähetys maksoi kolme euroa, ja töissä on juuri nyt yyteet. Pitää alkaa pihistellä. 

Vierailija
172/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua surettaa se, miten joulutervehdystapa hiipuu. Ymmärrän, että postimaksut voi olla vähävaraisille kalliita, mutta ei kaikilla ole kyse tästäkään. Maailman surullisin juttu on se, miten postataan someen, että hyvää joulua kaikille. Eihän se ole mikään henkilökohtainen tervehdys, ei kellekään erityisesti osoitettu. 

Postimerkit on ihan liian kalliita ,vaikka voisi olla varaa ostaakin niitä. Mutta en raaski ostaa joten lähetin vain muutaman kortin. Ensi vuonna taas vähemmän koska varmasti merkkien hinnat on taas pilvissä eli kalliita 

Vierailija
173/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetin itse viisi korttia ja sain yhden, sen minkä odotinkin. Sitten kun tämä yksi henkilö kuolee en saa enää sitä yhtäkään. Lähetän kuitenkin lähisuvulle kortit vaikka tiedänkin että en saa heiltä takaisin kortteja enkä viestiä. Ihmisiä ei vaan nykyään kiinnosta, ovat kiireisiä, väsyneitä, eivät halua käyttää rahaa postimerkkeihin, eivät jaksa postittaa, eivät jaksa näpytellä viestiä jne.

Muistan miten omassa lapsuudessani 20-30 vuotta sitten teimme joulutervehdykset naapureille, kavereille ja opettajallekin. Se oli ihan vain joku iso koristeltu pipari sellofaanikääreessä, tai pieni joulukukka tai pelkkä kortti. Koulustakin tuli pienessä ruskeassa paperipussissa omena ja pipari. Harrastetaanko tällaista enää missään päin Suomea?

Voi, olin vallan unohtanut nuo paperipussit! Meilläkin oli alakoulussa noita. Vaikka sisältö ei ollut mitenkään ihmeellistä, se paperipussi tuntui silti spesiaalilta saada.

Joku kirjoittaja tuossa ylempänä sanoi, ettei joulukortti ole mitään välittämistä. Mikä sitten on välittämistä? Välittämisen eleitä on isoja ja pieniä. Minusta on surullista, että ne pienet eleet ovat katoamassa sillä verukkeella, että eihän se joulukortti tai -tekstari nyt kenenkään sairauksia paranna tai taloutta pelasta, joten ihan turha niitä on lähettää ollenkaan.

Vierailija
174/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on surullista, että ei haluta muistaa toisia jouluna.  Tänä vuonna tuli vain yhdeltä kaverilta. Se on kuitenkin se yksi ja ainoa pieni ele, jolla voi osoittaa että muistaa ja välittää. 

Vierailija
175/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

typerää lähettää joulutervehdys jos ei muutenkaan olla yhteydessä

Vierailija
176/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupostimerkit maksavat jo 1,60 e. Se on markoissa varmaan jotain 10 mk inflaation huomioiden. Vanha satanen kymmeneen korttiin ja kortit päälle. Ei vain pysty. Joskus taisi olla joulumaksu 50 st. 

Vierailija
177/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta viestit jouluaattona on häiritseviä ja kortteja ei oo tullut vuosiin lähetettyä.

Koska koen viestit häiriöksi, en itse niitä muille lähetä, mutta vastaan kuitenkin niille, jotka mulle niitä lähettää, koska tarkoituksensa tulkitsen kuitenkin hyväksi.

Vierailija
178/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kortteja lähetä enää kuin boomerit? 

Mun kohta parikymmpinen kummipoika on yhtäkkiä lähettänyt minulle kortteja :D

nyt tuli joulukorttikin, mutta "oikealla" merkillä, ei ehkä tiedä edullisemmasta joulumerkistä. 

Aivan hirveän hellyyttävää ja ilahdun niin aidosti, että hän oikeasti on pysähtynyt johonkin minulle käsin kirjoittamaan kortin!

Vierailija
179/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähetin 8 joulukorttia ja sain itse yhden kortin sekä yhden joulutoivotustekstarin, joista olen iloinen. Surullisinta on, että kaksi lähes 30 vuotta kaverinani ollutta ei lähettänyt edes tekstaria. Kertoo paljon, jos ei voi yhtä tekstaria lähettää.

Mutta mikä ihme muuttui niin nopeasti? Minullakin on kaikenlaisia ystäviä, tuttavia ja sukulaisia, joiden kanssa on vaihdettu joulutoivotuksia jo pari vuosikymmentä. Jotkut ovat vuosien saatossa vaihtaneet kortit tekstareihin. Mutta nyt tänä jouluna kaikki loppui kuin seinään, ei tullut mitään toivotuksia kuin parilta ihmiseltä.

Luulisi jotenkin, että jos kyseessä on jokin kyllästyminen tms, yksi kerrallaan jäisi ihmisiä pois joulutoivotteluista. Mutta kaikki lopettivat samaan aikaan. En tajua.

Ehkä lopultakin monet on tajunneet, miten typerää, turhaa ja vahingollista se on. 

Vierailija
180/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulu on nyt niin fanaatikkojen hampaissa että on sosiaalinen itsari mainita sitä somessa.

Minkä ihmeen fanaatikkojen?

Estääkö persut jouluviestien perille saapumista?

Persuhullulla joulunakin vain persut mielessä, ei oo todellista :D  Ihan umpirakastunut persuihin, miettii niitä 24/4...Et kai vain ole salapersu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi