Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko ihmiset lopettaneet joulutoivotusten lähettämisen kokonaan?

Vierailija
24.12.2024 |

Vai onko minut vain unohdettu? :D (epäilen olevan näin)

Olen aina lähettänyt enemmän joulukortteja kuin mitä olen saanut, ja se oli ihan ymmärrettävää, koska iso osa niistä oli esim. vanhempia tai muulla tavalla erityisiä ihmisiä, jotka ilahtuivat korteista mutta joilta en odottanut mitään vastinetta. Jonkin verran joulukortteja kuitenkin tuli ihan viime vuoteen asti. Samat lähettäjät joka vuosi.

Tänä vuonna tuli tasan 2. Keksin äkkiseltään ainakin 10, jotka lähettivät viime vuonna kortin mutta eivät enää. (Ja minä lähetin heille myös tänä vuonna.)

Okei, no ajattelin että ehkä nämä sitten ovat lopettaneet joulukorttien lähettämisen ja siirtyneet tekstareihin tai sähköposteihin kuten monet muutkin. Sääli, mutta jokaisen oma asia.

... mutta eipä ole tullut tekstareita eikä sähköpostejakaan. Yksi tekstari tuli, sellaiselta joka on lähettänyt tekstarin viimeiset viisi vuotta.

Mitä lie tapahtunut? Oletan, että kyse on siitä että minut on vain unohdettu, eikä siitä että ihmiset ovat sankoin joukoin lakanneet viettämästä joulua?

En tiedä oikein mitä ajatella tästä. En minä mitenkään leuka väpättäen syvästi loukkaantunut ole, kunhan vähän kummastelen.

Kommentit (213)

Vierailija
181/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä johtuu lopunajoista. Raamatussa sanotaan, että laittomuuden lisääntyessä useimpien rakkaus kylmenee. Näin on käynyt.

Lakia rikotaan kaikessa, varsinkin valtio ja poliitikot. Ja mitäpä muuta muistamattomuus on kuin piittaamattomuutta, eli välinpitämättömyyttä, eli rakkauden kylmenemistä.

Paljonko Raamatun ajat ihmiset lähettelivät keskimäärin postikortteja tai laittoivat tekstareita?

Vierailija
182/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähetin itse viisi korttia ja sain yhden, sen minkä odotinkin. Sitten kun tämä yksi henkilö kuolee en saa enää sitä yhtäkään. Lähetän kuitenkin lähisuvulle kortit vaikka tiedänkin että en saa heiltä takaisin kortteja enkä viestiä. Ihmisiä ei vaan nykyään kiinnosta, ovat kiireisiä, väsyneitä, eivät halua käyttää rahaa postimerkkeihin, eivät jaksa postittaa, eivät jaksa näpytellä viestiä jne.

Muistan miten omassa lapsuudessani 20-30 vuotta sitten teimme joulutervehdykset naapureille, kavereille ja opettajallekin. Se oli ihan vain joku iso koristeltu pipari sellofaanikääreessä, tai pieni joulukukka tai pelkkä kortti. Koulustakin tuli pienessä ruskeassa paperipussissa omena ja pipari. Harrastetaanko tällaista enää missään päin Suomea?

Voi, olin vallan unohtanut nuo paperipussit! Meilläkin oli alakoulussa noita. Vaikka sisältö ei ollut mitenkään ihmeell

Joillain se varmaan on ihan rahakysymys mutta useimmilla tulkitsen että kyse on itsekkyyden ja itsekeskeisyyden lisääntymisestä. Tämä maailma on menossa huonoon suuntaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi, olin vallan unohtanut nuo paperipussit! Meilläkin oli alakoulussa noita. Vaikka sisältö ei ollut mitenkään ihmeellistä, se paperipussi tuntui silti spesiaalilta saada."

Tuntuipa TOSI spesiaalilta, kun olit unohtanut koko jutun. 

Vierailija
184/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka joulu, ettei tullut yhtään korttia.

Lopetin itse niiden lähettämisen viisi vuotta sitten, ja laitan vain viestinä.

Miksi maksaisin siitä, minkä voi tehdä ilmaiseksi?

Vierailija
185/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vielä vetoaa raamattuun! 

Ei raamatun ajan ihmiset viettäneet joulua mitenkään, sitä ei ollut edes keksitty!

Vierailija
186/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Voi, olin vallan unohtanut nuo paperipussit! Meilläkin oli alakoulussa noita. Vaikka sisältö ei ollut mitenkään ihmeellistä, se paperipussi tuntui silti spesiaalilta saada."

Tuntuipa TOSI spesiaalilta, kun olit unohtanut koko jutun. 

No aika moni asia tuntuu 10-vuotiaana spesiaalilta, vaikkei sitä enää 40-vuotiaana päivittäin muistelekaan kiikkustuolissaan.

Vierailija
187/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson vielä tuleeko perjantaina kortteja, voi olla että armas Posti on taas ryssinyt jakamiset niin kuin viime vuonna. Sain 3 korttia joulun jälkeen.

Vierailija
188/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä enenevässä määrin kaikki keskittyy vain itseensä. Monet ovat myös niin uupuneita etteivät vaan jaksa /viitsi lähetellä kortteja eivätkä laitella viestejä. 

Asiaan saattaa vaikuttaa myös se että yhä useampi ei vietä edes joulua ja siksi ei toivottele muillekaan mitään. 

Vierailija
189/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin yhden jutun mikä tavallaan voi myös liittyä tähän. Meidän taloyhtiössä on aina ihmiset laittaneet jouluvaloja ja muita koristuksia parvekkeelle mutta nyt kun katselen niin tosi vähän on laitettu. Onko ihmiset ihan lopettaneet joulunviettoon, toisaalta kauppojen ruuhkaa kun katseli niin ei uskoisi.

Vierailija
190/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalinen media on täynnä jouluntoivotuksia.

Vierailija
191/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kuin kalenteri ei edistyisi jouluun ilman toivotuksia.

Aina toivotellaan hyvää uutta vuottakin, mutta uusi vuosi on useimmiten vielä edellistäkin huonompi, näin on mennyt jo 90-luvun alusta lähtien.

Vierailija
192/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Posti ei vain viitsi toimittaa kortteja perille vaikka kiskoo sikahintoja.

Vierailija
193/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasin yhden jutun mikä tavallaan voi myös liittyä tähän. Meidän taloyhtiössä on aina ihmiset laittaneet jouluvaloja ja muita koristuksia parvekkeelle mutta nyt kun katselen niin tosi vähän on laitettu. Onko ihmiset ihan lopettaneet joulunviettoon, toisaalta kauppojen ruuhkaa kun katseli niin ei uskoisi.

Mä olen tehnyt saman huomion. Valoja oli ennen paljon enemmän.

Vierailija
194/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetettiin lähes 20 korttia, ennen 27, nyt ollut luonnollista poistumaa saajista muutama vuosi.

Vierailija
195/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi noita riehakkaimpia valoja on vähemmän. Olisi kammottavan, jos naapurissa vilkkuisi tai palaisi räikeät vitivalkoiset ns. Jouluvalot, pilaisivat tunnelman kovuudellaan. Pidän lämpimistä valoista ja hämyisistä illoista.

Vierailija
196/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postimaksut ja korttien hinnat on niin hirveitä etten pystynyt lähettää kuin 4 joulukorttia vanhemmille sukulaisille.

Luulen että monilla muillakin rahat ovat niin tiukilla että ne on laitettava ruokaan ja muuhun bälttämättömään, korteista pystyy tinkimään.

Myös jouluvaloja on laitettu nyt ehkä vähemmän kun yritetään säästää sähköä. Olen kiinnityänyt huomion samaan, ja oikeastaan jo aiemmin syksyllä siihen että monetkaan eivät laittaneet kanervia ikkunoiden alle niinkuin aiemmin.

Vierailija
197/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulu on nyt niin fanaatikkojen hampaissa että on sosiaalinen itsari mainita sitä somessa.

Minkä ihmeen fanaatikkojen?

Estääkö persut jouluviestien perille saapumista?

Persuhullulla joulunakin vain persut mielessä, ei oo todellista :D  Ihan umpirakastunut persuihin, miettii niitä 24/4...Et kai vain ole salapersu?

Kai tajuat, että persuhullu tarkoittaa sellaista, joka pitää persuista?

Ja että jos tarkoitat sellaista, joka ei pidä persuista, niin sitten pitäisi keksiä jokin uusi termi.

Voin keksiä esimerkkejä:

Ei-persuhullu

Älykkö-ei-persuhullu

Persujen inhoaja

Vierailija
198/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä pointti. Rituaaleilla on aina sosiaalinen ulottuvuus, ja joulun viettäminen ei ole mikään poikkeus. En puhu kenenkään muun puolesta, mutta minulle joulun merkityksestä iso osa tulee siitä, että muutkin viettävät joulua. Se on "yhteinen" kokemus, vaikka olenkin yksin kotona. Telkkarista tulee jouluohjelmia. Laitan koristeet ikkunaan. Toivotan kavereilleni hyvää joulua. Lapsena tykkäsin käydä kävelyllä jouluaaton iltana ja katsella ihmisten jouluisia ikkunoita.

Jos se sosiaalinen ulottuvuus katoaa - ja ajatellaan, ettei "jakseta esittää" mitään joulukoristeluita ja joulutervehdyksiä ulkopuolisille - niin aika iso osa joulun identiteetistäkin katoaa. Valtaosa ihmisistähän ei ole suinkaan lopettanut joulun viettämistä. Se vain tuntuu keskittyvän ruokaan ja lahjoihin ja perheen sisäiseen suorittamiseen ja draamailuun. Mutulla väitän että koristeitakin myydään nykyään jopa enemmän kuin ennen (ainakin joulukoristehyllyt ovat muuttuneet tosi "ylellisiksi" verrattuna menneisiin vuosiin), mutta miksi vaivautua koristelemaan ulospäin jos voi laittaa kalliimmat ja hienommat koristeet jotka näkyvät vain itselle.

Vierailija
199/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Postimaksut ja korttien hinnat on niin hirveitä etten pystynyt lähettää kuin 4 joulukorttia vanhemmille sukulaisille.

Luulen että monilla muillakin rahat ovat niin tiukilla että ne on laitettava ruokaan ja muuhun bälttämättömään, korteista pystyy tinkimään.

Myös jouluvaloja on laitettu nyt ehkä vähemmän kun yritetään säästää sähköä. Olen kiinnityänyt huomion samaan, ja oikeastaan jo aiemmin syksyllä siihen että monetkaan eivät laittaneet kanervia ikkunoiden alle niinkuin aiemmin.

Tuskin kukaan säästön takia jättää laittamasta jouluvaloja, eihän nuo led-valot kuluta juuri mitään.

Vierailija
200/213 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuosi vähemmän ja vähemmän. Nyt enää tuli kahdelta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan