Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko ihmiset lopettaneet joulutoivotusten lähettämisen kokonaan?

Vierailija
24.12.2024 |

Vai onko minut vain unohdettu? :D (epäilen olevan näin)

Olen aina lähettänyt enemmän joulukortteja kuin mitä olen saanut, ja se oli ihan ymmärrettävää, koska iso osa niistä oli esim. vanhempia tai muulla tavalla erityisiä ihmisiä, jotka ilahtuivat korteista mutta joilta en odottanut mitään vastinetta. Jonkin verran joulukortteja kuitenkin tuli ihan viime vuoteen asti. Samat lähettäjät joka vuosi.

Tänä vuonna tuli tasan 2. Keksin äkkiseltään ainakin 10, jotka lähettivät viime vuonna kortin mutta eivät enää. (Ja minä lähetin heille myös tänä vuonna.)

Okei, no ajattelin että ehkä nämä sitten ovat lopettaneet joulukorttien lähettämisen ja siirtyneet tekstareihin tai sähköposteihin kuten monet muutkin. Sääli, mutta jokaisen oma asia.

... mutta eipä ole tullut tekstareita eikä sähköpostejakaan. Yksi tekstari tuli, sellaiselta joka on lähettänyt tekstarin viimeiset viisi vuotta.

Mitä lie tapahtunut? Oletan, että kyse on siitä että minut on vain unohdettu, eikä siitä että ihmiset ovat sankoin joukoin lakanneet viettämästä joulua?

En tiedä oikein mitä ajatella tästä. En minä mitenkään leuka väpättäen syvästi loukkaantunut ole, kunhan vähän kummastelen.

Kommentit (213)

Vierailija
121/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Postimaksut ovat pompsahtaneet liian korkeiksi, että jos jostain pitää karsia tässä kallistuneessa ajassa, niin korttien lähettäminen esim. Nettikortti on ihan sopiva mielestäni ja piristää sekin, tyhjää parempi.

Nettikortti piristäisi kyllä! Jos sellainen tulisi, vaan eipä tule niitäkään :D

Lähetätkö itse nettikortteja?

En, vaan lähetin niitä perinteisiä kortteja, mitä ketjussa paperiläpysköiksikin haukutaan. Mutta olisin kernaasti ottanut vastaukseksi nettikortin tai tekstarin.

Vierailija
122/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin ketjun läpi ja hämmentää, kuinka ne MUUT ei nyt lähetä kortteja tai laita viestiä. Joku harva kertoi itse laittaneensa ja sitten loukkaa se, kun ei tule vastausta. Jos ei tiedä, miksi toinen toimii niin kuin toimii voisiko ajatella sen jotenkin hyvällä, esimerkiksi että toinen ei nyt ole vaan ehtinyt / kyennyt / muistanut, ilman mitään sen kummempaa draamaa.

No ap on ainakin lähettänyt kasan kortteja eikä saanut tekstareita eikä sähköposteja niiltä, joilta on yleensä saanut. Siitä aloitus johtuikin.

Niin. Ja draamaa sitten täällä siitä, miksiköhän kortin saaneet eivät ole vastanneet? Ei me tiedetä. Kannattaisi kysyä heiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Postimaksut ovat pompsahtaneet liian korkeiksi, että jos jostain pitää karsia tässä kallistuneessa ajassa, niin korttien lähettäminen esim. Nettikortti on ihan sopiva mielestäni ja piristää sekin, tyhjää parempi.

En, vaan lähetin niitä perinteisiä kortteja, mitä ketjussa paperiläpysköiksikin haukutaan. Mutta olisin kernaasti ottanut vastaukseksi nettikortin tai tekstarin.

Ok. Sinulla on tuo vastakortin saamisen vaatimus.

Vierailija
124/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka kannustatte lähettelemään kortteja, vaikka toinen ei ikinä kiitä tai vastaa:

Ei sitä sitten tiedä, tykkääkö toinen siitä, että häntä muistaa jouluna. Siksi en jatka. En minä halua pitää sellaisia tapoja, joilla saattaisin ärsyttää/loukata toista.

Voisiko toiselta kysyä? : )

Ja saada ihan varmasti rehellisen vastauksen jos vastauksen laatu olisikin oikeesti että kiitos, mutta en tahdo mitään joulukortteja? :) eri

Niin. Se on sitten vastaajan ongelma, jos ei pysty / halua rehellisesti kertoa. En oikein ymmärrä, mikä tässä on ongelma.

"Yritä oppia etiketin sijasta lukemaan, vastasin viestiisi, jossa kehoitettiin kysymään ärsyttääkö vastaanottajaa saada niitä joulukortteja."

Ei se ollut minun viestini. Sivusta vain vastasin ehdotukseesi ottaa vapaamuotoisesti yhteyttä tuttaviin. Eikö joulutekstari sitten ole sellainen vapaamuotoinen tapa? Mikä olisi vieläkin rennompi ja vapaamuotoisempi? En ymmärrä.

Vierailija
125/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin ketjun läpi ja hämmentää, kuinka ne MUUT ei nyt lähetä kortteja tai laita viestiä. Joku harva kertoi itse laittaneensa ja sitten loukkaa se, kun ei tule vastausta. Jos ei tiedä, miksi toinen toimii niin kuin toimii voisiko ajatella sen jotenkin hyvällä, esimerkiksi että toinen ei nyt ole vaan ehtinyt / kyennyt / muistanut, ilman mitään sen kummempaa draamaa.

No ap on ainakin lähettänyt kasan kortteja eikä saanut tekstareita eikä sähköposteja niiltä, joilta on yleensä saanut. Siitä aloitus johtuikin.

Niin. Ja draamaa sitten täällä siitä, miksiköhän kortin saaneet eivät ole vastanneet? Ei me tiedetä. Kannattaisi kysyä heiltä.

"Draamaa", pöh. Keskustelua tämä on. Ja aika monella näkyy olevan sama kokemus tänä jouluna, joten ei ihan turha keskustelu ollutkaan, vaikka juuri sinä et sitä ymmärtäisikään.

Vierailija
126/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäpä sain yhden joulukortin. Hammaslääkäri muistutti vuositarkastuksesta ja se tuli joulukortilla. Yksi wa toivotus tuli ystävältä. Veljille sanoin että jos tänään vuonna ettei mulle jouluaattona valittaisi toisistanne nii taisivat suuttua kun kumpikaan ei ole soittanut tai laittanut viestiä. En avaa tätä enempää mutta minä laitan heille lyhyet toivotusviestit huomenna. Ei mulla ole muita edes. Tuo ystävä on ollut lapsesta saakka ja itse laitoin kuvaviestin myös hänelle. 

Vierailija
127/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole minusta mitenkään katkeraa tai pikkumaista olettaa, että jos jotkut ihmiset eivät ota enää mitään yhteyttä edes joulutekstarin verran, niin heitä ei varmaan kiinnosta olla tekemisissä enää ollenkaan? "

Minusta kyllä on. Jos yksi tekstari jää lähettämättä, sen ei tarvitse tarkoittaa, että "ei varmaan kiinnosta olla tekemisissä enää ollenkaan". Ymmärrän, että tämä on sinun tulkintasi ja sinulle totta, mutta itse en todellakaan ajattele noin. Minusta tuo on todella pitkälle viety johtopäätös. Ja todellakin sinulle, sinun elämässäsi ok. Olemmehan kaikki erilaisia.

Vierailija
128/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Sinulla on tuo vastakortin saamisen vaatimus.

Nimenomaan ei ole. Jos luet tarkemmin, sanoin, että olisin mieluusti ottanut vastaukseksi toisen kirjoittajan mainitseman nettikortin. Tai tekstarin. Tai sähköpostin. Tai puhelun. Tai savumerkin tai morsetuskoodin. Ihan sama! Ehkä vain ajattelin, että ihmiset jotka ovat ennenkin toivottaneet minulle vastavuoroisesti hyvää joulua, olisivat tehneet samoin myös tänä vuonna jollain helpolla tavalla? Ei se nyt minusta niin kohtuuton olettamus ollut.

Vierailija
129/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten taida ymmärtää paljoakaan. Sellaiseen viestiin kuitenkin vastasit ja nyt oletkin eri ja kysymys onkin tekstareista eikä korteista. Tekstari on mielestäni oikein hyvä joulumuistamisen tapa, jos nyt siihen aiheeseen siirryttiin.

Vierailija
130/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Draamaa", pöh. Keskustelua tämä on. Ja aika monella näkyy olevan sama kokemus tänä jouluna

Kyllä, vertaistukea muutokseen. Ymmärrän kyllä. Itselleni joulutoivotukset menettivät tärkeytensä pari vuosikymmentä sitten, kipuilin silloin sen läpi, ja nyt on jo helppoa.

Vierailija
131/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei ole minusta mitenkään katkeraa tai pikkumaista olettaa, että jos jotkut ihmiset eivät ota enää mitään yhteyttä edes joulutekstarin verran, niin heitä ei varmaan kiinnosta olla tekemisissä enää ollenkaan? "

Minusta kyllä on. Jos yksi tekstari jää lähettämättä, sen ei tarvitse tarkoittaa, että "ei varmaan kiinnosta olla tekemisissä enää ollenkaan". Ymmärrän, että tämä on sinun tulkintasi ja sinulle totta, mutta itse en todellakaan ajattele noin. Minusta tuo on todella pitkälle viety johtopäätös. Ja todellakin sinulle, sinun elämässäsi ok. Olemmehan kaikki erilaisia.

No, ehkä ymmärsit vähän väärin. En tietenkään katko välejä kehenkään jonkin yhden tekstarin takia. Mutta jos kyseisistä ihmisistä ei kuulu enää vastedeskään mitään, niin ehkä silloin alan ajatella, että ehkäpä he jättivät tarkoituksella vastaamatta joulunakin?

Eikä minua ihmetyttänyt mikään yksittäinen väliin jäänyt tekstari, vaan se, että tosiaan puhutaan useista ihmisistä, jotka ovat ennen toivottaneet hyvää joulua ja nyt on täydellinen radiohiljaisuus. Siksi aloin pohtia, onko tämä yleinenkin ilmiö nykyään. Ja näköjään on.

Vierailija
132/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni pistää Facessa toivotuksen eikä jokaiselle tutulle ja kumminkaimalle henkilökohtaista kuten ennen oli pakko kun ei ollut tätä internettiä...

Vierailija
133/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitten taida ymmärtää paljoakaan. Sellaiseen viestiin kuitenkin vastasit ja nyt oletkin eri ja kysymys onkin tekstareista eikä korteista. Tekstari on mielestäni oikein hyvä joulumuistamisen tapa, jos nyt siihen aiheeseen siirryttiin.

No aloitus koski tekstareita JA kortteja. Joulutervehdyksiä ylipäätään. Ne ovat loppuneet, muodosta riippumatta.

Vierailija
134/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, joulumerkin hinta tänä vuonna 1,60 €/ kpl!!! En todellakaan lähettänyt yhden ainoaa korttia! Ihan hulluutta! 

Vierailija
135/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikohan olla mitään tekemistä sillä, että meitä alkaa olla enemmistö joita ei joulu kiinnosta syystä tai toisesta yhtään eikä ole lapsuus vuosien jälkeen kiinnostanut. Uskovaiset ja muut kapitalistit pitäköön juhlansa keskenään ja toivotelkoot toisilleen jouluja.

Vierailija
136/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voikohan olla mitään tekemistä sillä, että meitä alkaa olla enemmistö joita ei joulu kiinnosta syystä tai toisesta yhtään eikä ole lapsuus vuosien jälkeen kiinnostanut. Uskovaiset ja muut kapitalistit pitäköön juhlansa keskenään ja toivotelkoot toisilleen jouluja.

Tuo nyt on ihan höpönhöpöä, etteikö muka "enemmistö" juhlisi joulua ollenkaan. Ei se pelkästään uskovaisten juhla ole ollut pitkään aikaan.

Vierailija
137/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, joulumerkin hinta tänä vuonna 1,60 €/ kpl!!! En todellakaan lähettänyt yhden ainoaa korttia! Ihan hulluutta! 

Lähetitkö tekstiviestejä kuitenkin?

Vierailija
138/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu hajoaa, kun lainaukset eivät toimi ja täällä on useita kirjoittajia.

Mielenkiintoista kuitenkin lukea, miten suuria tunteita ja monenlaisia tulkintoja joulutoivotusten väheneminen herättää. Ne ovat selvästi olleet monelle tärkeä yhteydenpidon muoto.Tämä on varmasti myös sukupolvikysymys, monessakin mielessä.Tarkoitan, että ei vain joulutoivotusten vaan koko joulun ajan ja sen merkityksen suhteen.

Hyvää joulua kaikille keskusteluun osallistuneille!

Vierailija
139/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelu hajoaa, kun lainaukset eivät toimi ja täällä on useita kirjoittajia.

Mielenkiintoista kuitenkin lukea, miten suuria tunteita ja monenlaisia tulkintoja joulutoivotusten väheneminen herättää. Ne ovat selvästi olleet monelle tärkeä yhteydenpidon muoto.Tämä on varmasti myös sukupolvikysymys, monessakin mielessä.Tarkoitan, että ei vain joulutoivotusten vaan koko joulun ajan ja sen merkityksen suhteen.

Hyvää joulua kaikille keskusteluun osallistuneille!

Hyvää joulua sinullekin!

Varmasti sukupolvi vaikuttaa myös, mutta toisaalta, suurin osa näistä ihmisistä, joilta olen aina ennen saanut joulutoivotuksia jotka nyt loppuivat kuin seinään, ovat omaa sukupolveani eli millenniaaleja.

Vanhuksilta en ole ikinä odottanut vastausta, haluan vain itse ilahduttaa läheisiä vanhoja ihmisiä korteilla. Ja nuoria ihmisiä en juurikaan edes tunne, joten heidän jouluperinteensä ovat minulle ihan vieraita.

Vierailija
140/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postikortteja ei ole tullut ainuttakaan tänä jouluna. Muutamia vuosia sitten niitä kyllä tuli. Minäkin niitä postikortteja lähetin muutamia vuosia sitten. Pari viimeistä vuotta olen lähettänyt tekstiviestinä jouluntoivotukset.

Nyt on niin, että viestejä tuli vain yksi minulle päin tänään.

Olisiko niin, että joulu on menettämässä merkityksen yhä useammalle. Aiemmin se joulunaika oli sellainen ajankohta, jolloin jopa naapurille tuli vietyä tai laitettua postilaatikkoon kortti ja pieni lahja. Naapurin kissakin sai lahjaksi kissanminttulelun.

Tuo aika ei taida koskaan enää palata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi