Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko ihmiset lopettaneet joulutoivotusten lähettämisen kokonaan?

Vierailija
24.12.2024 |

Vai onko minut vain unohdettu? :D (epäilen olevan näin)

Olen aina lähettänyt enemmän joulukortteja kuin mitä olen saanut, ja se oli ihan ymmärrettävää, koska iso osa niistä oli esim. vanhempia tai muulla tavalla erityisiä ihmisiä, jotka ilahtuivat korteista mutta joilta en odottanut mitään vastinetta. Jonkin verran joulukortteja kuitenkin tuli ihan viime vuoteen asti. Samat lähettäjät joka vuosi.

Tänä vuonna tuli tasan 2. Keksin äkkiseltään ainakin 10, jotka lähettivät viime vuonna kortin mutta eivät enää. (Ja minä lähetin heille myös tänä vuonna.)

Okei, no ajattelin että ehkä nämä sitten ovat lopettaneet joulukorttien lähettämisen ja siirtyneet tekstareihin tai sähköposteihin kuten monet muutkin. Sääli, mutta jokaisen oma asia.

... mutta eipä ole tullut tekstareita eikä sähköpostejakaan. Yksi tekstari tuli, sellaiselta joka on lähettänyt tekstarin viimeiset viisi vuotta.

Mitä lie tapahtunut? Oletan, että kyse on siitä että minut on vain unohdettu, eikä siitä että ihmiset ovat sankoin joukoin lakanneet viettämästä joulua?

En tiedä oikein mitä ajatella tästä. En minä mitenkään leuka väpättäen syvästi loukkaantunut ole, kunhan vähän kummastelen.

Kommentit (213)

Vierailija
61/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähetin 8 joulukorttia ja sain itse yhden kortin sekä yhden joulutoivotustekstarin, joista olen iloinen. Surullisinta on, että kaksi lähes 30 vuotta kaverinani ollutta ei lähettänyt edes tekstaria. Kertoo paljon, jos ei voi yhtä tekstaria lähettää.

Mutta mikä ihme muuttui niin nopeasti? Minullakin on kaikenlaisia ystäviä, tuttavia ja sukulaisia, joiden kanssa on vaihdettu joulutoivotuksia jo pari vuosikymmentä. Jotkut ovat vuosien saatossa vaihtaneet kortit tekstareihin. Mutta nyt tänä jouluna kaikki loppui kuin seinään, ei tullut mitään toivotuksia kuin parilta ihmiseltä.

Luulisi jotenkin, että jos kyseessä on jokin kyllästyminen tms, yksi kerrallaan jäisi ihmisiä pois joulutoivotteluista. Mutta kaikki lopettivat samaan aikaan. En tajua.

Moni ihminen laskee eurojaan. Ilmeisesti.

Vierailija
62/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tuomitsisi sen perusteella, jos 24.12. mennessä toisesta ei ole kuulunut. Jos taas viikkoon joulun jälkeen ei kuulu mitään, niin ei ole korttia tulossa.

Minä olen ollut nyt joulukuussa tosi kipeä. En ole jaksanut tänään jouluviestejä laittaa (kortit laitoin aiemmin), mutta huomenna laitan lyhyet jouluviestit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähetin viime vuonna kolmelle kaverille joulukortit enkä saanut itse yhtään. Heistä yksi laittoi kyllä aattoiltana tekstarin.

Tänä vuonna en lähettänyt enää kenellekään korttia eikä ole tullut yhtään hyvää joulua-tekstariakaan. Itse pistin tekstarin eilen tuolle samalle joka viime vuonna viestillä toivotti hyvät joulut.

Vähän outo fiilis. Tosin tämä ketju hieman lohdutti etten olekaan ainoa unohdettu.

Vierailija
64/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetin 8 joulukorttia ja sain itse yhden kortin sekä yhden joulutoivotustekstarin, joista olen iloinen. Surullisinta on, että kaksi lähes 30 vuotta kaverinani ollutta ei lähettänyt edes tekstaria. Kertoo paljon, jos ei voi yhtä tekstaria lähettää.

Todella. Ihmiskunta joutaa tuhoutua, jos käytöstavat ovat tuota luokkaa. Olen myös tullut siihen tulokseen, että maailmassa on valtavasti itsekkäitä, itsekeskeisiä ihmisiä. 

Vierailija
65/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mikä ihme muuttui niin nopeasti? Minullakin on kaikenlaisia ystäviä, tuttavia ja sukulaisia, joiden kanssa on vaihdettu joulutoivotuksia jo pari vuosikymmentä. Jotkut ovat vuosien saatossa vaihtaneet kortit tekstareihin. Mutta nyt tänä jouluna kaikki loppui kuin seinään, ei tullut mitään toivotuksia kuin parilta ihmiseltä.

Luulisi jotenkin, että jos kyseessä on jokin kyllästyminen tms, yksi kerrallaan jäisi ihmisiä pois joulutoivotteluista. Mutta kaikki lopettivat samaan aikaan. En tajua.

Moni ihminen laskee eurojaan. Ilmeisesti.

No ei kai ne tekstiviestit niin paljon maksa. Useimmissa liittymissä taitaa kuulua kuukausimaksuunkin viestit nykyään.

Vierailija
66/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ylipäätään keksi kuvitteellisen jessepojan ja joulun. Miksi pitäisi jotai aikoja sitten keksittyä satua toivottaa jollein, tätä minä en ole koskaan oiken tajun.

Tyhmät mättä rahaa marketteihin aivan sikana ennen joulua, minä ostan kinkun ja muut -70% alesta välipäivina ja pistän fikkaan säästetyt rahat. Vain hölmöt uskoo jouluun.

Vierailija
67/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma arvio on, että puhelimella laitetut jouluviestit ovat vähentyneet huomattavasti. Tänään on tullut yksi viesti. Joskus 15 v sitten puhelin piippasi jouluna paljon. Lisäksi oli kaikenlaiset sähköpostit, sähköiset joulukortit jne.

Minä saan vielä perinteisiä joulukortteja, mutta lähetän niitä myös paljon. Tosin olen lopettanut perinteisten korttien lähettämisen heille, joista ei koskaan kuulu mitään. Minusta kuuluu kohteliaisiin käytöstapoihin, että kortista kiitetään/joulutervehdys laitetaan korttina tai viestinä takaisin.

Vielä parikin vuotta sitten puhelin piippaili jouluna! Ja sähköpostejakin tuli. Tuntui, että joulu oli nimenomaan sitä aikaa, jolloin vaihdetaan vähän kuulumisia sellaistenkin kanssa, jotka ovat vähän jääneet sivuun arjen pyörityksessä.

En toden totta ymmärrä, mitä on tapahtunut.

Vierailija
68/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan lähetä enää edes viestejä, saati sitten joulukortteja.

Vierailija
69/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä vuosi oli todella hiljainen. Postissa tuli yksi joulukortti, itse en saanut aikaiseksi laittaa maailmalle yhtäkään. Olen aina ollut huono joulutervehdyksissä, joten nyt yritin kuitenkin laittaa edes viestillä jouluntoivotukset ystäville.

Vierailija
70/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ylipäätään keksi kuvitteellisen jessepojan ja joulun. Miksi pitäisi jotai aikoja sitten keksittyä satua toivottaa jollein, tätä minä en ole koskaan oiken tajun.

Tyhmät mättä rahaa marketteihin aivan sikana ennen joulua, minä ostan kinkun ja muut -70% alesta välipäivina ja pistän fikkaan säästetyt rahat. Vain hölmöt uskoo jouluun.

No nyt ei puhuta mistään joulun vastustajista kuitenkaan, vaan ihmisistä, jotka koristelevat kotinsa ja ostavat ne kinkut ja lahjat ja kaikkea muuta.

Mutta kyse on tuttujen ihmisten muistamisesta ja huomioimisesta, mikä on aika lailla jäänyt monilta. Ei se ole pelkästään joulun ilmiö, jouluna se vain korostuu, koska tämä vuoden loppu oli vielä menneinä vuosina sitä aikaa, kun tuttavia muistettiin edes tekstiviestillä.

Vierailija
71/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

postin lähettäminen on kallistunu ,sukulaisten kans sovittu ettei tarvi lähettää enää ,kun kaikki vanhoja ja sairaita ja postit lopetettu syrjäsiltä alueilta.viestejä hankala lähettää, kun joku on joulukirkos toinen päivällisil eikä haluta häiritä. lähetin yhden kortin ja yhden viestin kun oli jotain erityistä syytä.kyllä ne kirjeet ja kortit ilahdutti mutta aika on muuttunut.

Vierailija
72/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä joulukortteja en ole ikinä ymmärtänyt, turhaa, maksaa, on vaivaakin, ja sitten vielä loukkaannutaan jos siltä toiselta osapuolelta ei samaa tulekaan! Face/instattomana sitä jää sitten ilmeisesti vaille monia joulutervehdyksiä kun siellä kaiketi kaikilla on ne samat yleisluontoiset joulun toivotukset. Mutta eipä tuo niin haittaa, kun on pieni oma lähipiiri jota oikeesti sentään tapaa jouluna, ja kavereille soitetaan tai laitetaan viesti, eivätkä kyttää tai loukkaannu jos joku välistä joskus vaikka unohtuukin, Ihan terveellä pohjalla kai siis tämä oma viestintä, kun ikävää lukea että joillekin voi nämä joulutervehdyksetkin kääntyä negaksi vaikka tarkoitushan pitäisi olla aivan päinvastainen, joten kannatan tuota aiempaa kommentoijaa, eli jospa jokainen laittaisi vaikka viidelle pienen muistamisen, ihan vaan vaikka tekstarina? :)

Vierailija
73/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähetä enkä saa joulukortteja. Sain kolme joulutervehdystä whatsappissa, yhden työkaverilta, kaksi etäisiltä sukulaisilta. Se riittää :)

Vierailija
74/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä joulukortteja en ole ikinä ymmärtänyt, turhaa, maksaa, on vaivaakin, ja sitten vielä loukkaannutaan jos siltä toiselta osapuolelta ei samaa tulekaan! Face/instattomana sitä jää sitten ilmeisesti vaille monia joulutervehdyksiä kun siellä kaiketi kaikilla on ne samat yleisluontoiset joulun toivotukset. Mutta eipä tuo niin haittaa, kun on pieni oma lähipiiri jota oikeesti sentään tapaa jouluna, ja kavereille soitetaan tai laitetaan viesti, eivätkä kyttää tai loukkaannu jos joku välistä joskus vaikka unohtuukin, Ihan terveellä pohjalla kai siis tämä oma viestintä, kun ikävää lukea että joillekin voi nämä joulutervehdyksetkin kääntyä negaksi vaikka tarkoitushan pitäisi olla aivan päinvastainen, joten kannatan tuota aiempaa kommentoijaa, eli jospa jokainen laittaisi vaikka viidelle pienen muistamisen, ihan vaan vaikka tekstarina? :)

Niin no, eihän tässä "käänny negaksi" kuin se, että asia on muuttunut kovasti lyhyessä ajassa. Jotkut eivät ole ikinä lähetelleet mitään terveisiä puolin ja toisin, ja se on ollut ihan ok kaikille. Mutta jos tuttavapiiriltä on ennen tullut jouluterveisiä ja kuulumisia ja jonkin verran korttejakin joka vuosi, ja sitten ne loppuvat kuin seinään, niin kyllä siinä vähän ihmettelee, mitä on tapahtunut ja onko vika kenties minussa.

Ja tuosta vielä: "kun on pieni oma lähipiiri jota oikeesti sentään tapaa jouluna" - kaikilla meillä ei valitettavasti sellaistakaan ole.

Vierailija
75/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin vähenemistä erityisesti sähköisissä viesteissä. Paperinen joulukortti tuli about kaikilta niiltä, jotka viime vuosina ovat sellaisia lähetelleet. Niistä, jotka ovat perinteisesti toivottaneet joulua viestitse, jäi monia tulematta. (Oon kotona oppinut sellaiseen, että näistä on monivuotinen kirjanpito, kenelle on lähetetty ja keneltä saatu. Lapsuudessani meidän perhe lähetti 50-60 joulukorttia vuodessa.) Viestien puuttuminen hämmentää, koska whatsapp-viestin tai sähköpostin ei pitäisi mitään maksaa.

Vierailija
76/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu ei ole enää niin merkityksellinen, että mitään erikseen toivoteltaisiin.Työkavereille hyvän viikonlopun sijasta hyvää joulua ja siinä se. Miettikää,

Vierailija
77/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin vähenemistä erityisesti sähköisissä viesteissä. Paperinen joulukortti tuli about kaikilta niiltä, jotka viime vuosina ovat sellaisia lähetelleet. Niistä, jotka ovat perinteisesti toivottaneet joulua viestitse, jäi monia tulematta. (Oon kotona oppinut sellaiseen, että näistä on monivuotinen kirjanpito, kenelle on lähetetty ja keneltä saatu. Lapsuudessani meidän perhe lähetti 50-60 joulukorttia vuodessa.) Viestien puuttuminen hämmentää, koska whatsapp-viestin tai sähköpostin ei pitäisi mitään maksaa.

Sepä se! Ei siinä maksa mitään muuta kuin vaivaa. Eikä paljon sitäkään, koska samat toivotukset voi vaikka copy-pastata kaikille, jos ei sen enempää ehdi tai jaksa tehdä. Mutta joko sekin on nykyään liikaa vaivaa, tai sitten ihmiset ovat alkaneet rankalla kädellä karsia turhia tuttavuuksia pois. Tällä hetkellä kallistun jälkimmäisen teorian puoleen, vaikka se tuntuukin ikävältä.

Kenties kaikista omituisin näistä on oma sisko, johon on kyllä etäiset välit aina ollut, mutta kuitenkin. Olen joka vuosi tunnollisesti lähettänyt kortin ja saanut tekstiviestin vastaukseksi. Nyt kokeilin olla lähettämättä korttia, enkä saanut enää sitä tekstariakaan. Viesti harvinaisen selvä.

Vierailija
78/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma muuttuu ja hyvä niin.

Vierailija
79/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vierailija
80/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäänhän ei estä lähettämästä kortteja tai viestejä, jos niistä tykkää. Ihmetyttää tämä vaatimus saada niitä muilta. Lähetätkö kortin tai viestin vain saadaksesi vastauksen? Voisitko lähettää ihan vain omaksi iloksesi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi