Ovatko ihmiset lopettaneet joulutoivotusten lähettämisen kokonaan?
Vai onko minut vain unohdettu? :D (epäilen olevan näin)
Olen aina lähettänyt enemmän joulukortteja kuin mitä olen saanut, ja se oli ihan ymmärrettävää, koska iso osa niistä oli esim. vanhempia tai muulla tavalla erityisiä ihmisiä, jotka ilahtuivat korteista mutta joilta en odottanut mitään vastinetta. Jonkin verran joulukortteja kuitenkin tuli ihan viime vuoteen asti. Samat lähettäjät joka vuosi.
Tänä vuonna tuli tasan 2. Keksin äkkiseltään ainakin 10, jotka lähettivät viime vuonna kortin mutta eivät enää. (Ja minä lähetin heille myös tänä vuonna.)
Okei, no ajattelin että ehkä nämä sitten ovat lopettaneet joulukorttien lähettämisen ja siirtyneet tekstareihin tai sähköposteihin kuten monet muutkin. Sääli, mutta jokaisen oma asia.
... mutta eipä ole tullut tekstareita eikä sähköpostejakaan. Yksi tekstari tuli, sellaiselta joka on lähettänyt tekstarin viimeiset viisi vuotta.
Mitä lie tapahtunut? Oletan, että kyse on siitä että minut on vain unohdettu, eikä siitä että ihmiset ovat sankoin joukoin lakanneet viettämästä joulua?
En tiedä oikein mitä ajatella tästä. En minä mitenkään leuka väpättäen syvästi loukkaantunut ole, kunhan vähän kummastelen.
Kommentit (213)
TänäKÄÄN jouluna ei punainen kuori ole toiminut... ÄRRR...
Jotkut on.
Toinen syy on kaiken kalleus.
Tekstiviesti on helpompi laittaa
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kenelle lähettää. Ennen lähetin vaan vastauksia ei tullut joten katsoin turhaksi hommaksi. Sairas ja köyhä ei hyödyttömänä kiinnostane ketään
Minä asun isossa kerrostalossa, jossa on tunne läheskään kaikkia asukkaita. Jouluisin laitan taloyhtiön ilmoitustaululle joulukortin, jossa joulun toivotus kaikille yhteisesti. Meillä on tällaista tässä talossa muutenkin. Jokainen voi ylläpitää hyvää henkeä. Onhan niitäkin kampanjoita, joissa lähetetään ikäihmisille kortteja.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kenelle lähettää. Ennen lähetin vaan vastauksia ei tullut joten katsoin turhaksi hommaksi. Sairas ja köyhä ei hyödyttömänä kiinnostane ketään
Samaa mieltä. Kovaksi on meno mennyt kun ei enää muisteta mitenkään jouluna. Se tekstari ei paljon maksa. Sillä saisi hyvän mielen aikaiseksi.
Oma arvio on, että puhelimella laitetut jouluviestit ovat vähentyneet huomattavasti. Tänään on tullut yksi viesti. Joskus 15 v sitten puhelin piippasi jouluna paljon. Lisäksi oli kaikenlaiset sähköpostit, sähköiset joulukortit jne.
Minä saan vielä perinteisiä joulukortteja, mutta lähetän niitä myös paljon. Tosin olen lopettanut perinteisten korttien lähettämisen heille, joista ei koskaan kuulu mitään. Minusta kuuluu kohteliaisiin käytöstapoihin, että kortista kiitetään/joulutervehdys laitetaan korttina tai viestinä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Minua surettaa se, miten joulutervehdystapa hiipuu. Ymmärrän, että postimaksut voi olla vähävaraisille kalliita, mutta ei kaikilla ole kyse tästäkään. Maailman surullisin juttu on se, miten postataan someen, että hyvää joulua kaikille. Eihän se ole mikään henkilökohtainen tervehdys, ei kellekään erityisesti osoitettu.
Mua häiritsee se, että enää ei kyläillä kuten esim. 90-luvulla. Juteltiin kasvotusten ja vietettiin aikaa kylässä vuorotellen. Nyt pitäisi vastailla puhelimeen tai tulla käymään muiden ehdoilla ja aikatauluilla. Nou thänks. Lisäksi ihiset eivät enää oikein osaa keskutella ja seurustella. Minä minä minä minä ja muut hiljaa. Mitä tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut on.
Moni ei vaivaudu edes laittamaan sitä tekstiviestiä, vaan pitäisi asennella joku whatsapp tms. Juu ei kiitos. Nähdään livenä tai ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Oma arvio on, että puhelimella laitetut jouluviestit ovat vähentyneet huomattavasti. Tänään on tullut yksi viesti. Joskus 15 v sitten puhelin piippasi jouluna paljon. Lisäksi oli kaikenlaiset sähköpostit, sähköiset joulukortit jne.
Minä saan vielä perinteisiä joulukortteja, mutta lähetän niitä myös paljon. Tosin olen lopettanut perinteisten korttien lähettämisen heille, joista ei koskaan kuulu mitään. Minusta kuuluu kohteliaisiin käytöstapoihin, että kortista kiitetään/joulutervehdys laitetaan korttina tai viestinä takaisin.
Joo ennen lähetettiin kaikille joulutervehdykset puhelimitse. Nykyään toivotetaan joulutervehdykset sosiaalisessa mediassa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tulee aika iso loppusumma kokonaisuudessaan jos lähettää 15-20 korttia niinkuin joskus 90 luvulla vielä. Ei kehtaa toisia velvoittaa suuttuen.
Minä lähetin kortteja vielä muutama vuosi sitten. Vähänkin hienommat kortit maksoi 3-5 euroa kappaleelta. Näitä postitin 10-15 kappaletta. Siihen lisäksi postimerkit. Riittiköhän 50 euroa tuohon lystiin.
Tänä vuonna tekstarit , sama viime vuonna. Viime vuonna tuli takaisin toivotuksia. Nyt vain yhdeltä.
Ajat ovat muuttuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua surettaa se, miten joulutervehdystapa hiipuu. Ymmärrän, että postimaksut voi olla vähävaraisille kalliita, mutta ei kaikilla ole kyse tästäkään. Maailman surullisin juttu on se, miten postataan someen, että hyvää joulua kaikille. Eihän se ole mikään henkilökohtainen tervehdys, ei kellekään erityisesti osoitettu.
Mua häiritsee se, että enää ei kyläillä kuten esim. 90-luvulla. Juteltiin kasvotusten ja vietettiin aikaa kylässä vuorotellen. Nyt pitäisi vastailla puhelimeen tai tulla käymään muiden ehdoilla ja aikatauluilla. Nou thänks. Lisäksi ihiset eivät enää oikein osaa keskutella ja seurustella. Minä minä minä minä ja muut hiljaa. Mitä tapahtui?
Some tapahtui ja ihmisistä tuli kankeita ja aivottomia älypuheliken räplääjiä. Ei ne enää edes osaa puhua kun kaikkea sanomisia pitää miettiä monta sekuntia. Aiheuttaako se älypuhelimen käyttö oikeasti noin kammottavia aivovaurioita? Jengillä ei ole enää mitään mielikuvitusta ja omia ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei nämä androidien käyttäjät enää ede skykene laittamaan teksiviestiä saati vastaamaan sellaiseen.
Omalle kaverille lähetän vielä joulukortin sekä lahjan. On kyllä surullista, että moni muu ei enää näin ilmeisesti tee.
Yhden hyväntekeväisyyskortin lähetin, lapselleni joka asuu kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut edes mieleen toivotella mitään jouluja kellekään.
Minkä ikäinen olet? Kysyn, kun haluaisin tietää minkä ikäisille ei tule mieleen toivottaa jouluja.
Surkeita käytöstapoja voi esiintyä minkä ikäisellä hyvänsä.
Ei niitä kortteja kannata lähettää, kun ne menevät suoraan roskiin.
Lähetin 8 joulukorttia ja sain itse yhden kortin sekä yhden joulutoivotustekstarin, joista olen iloinen. Surullisinta on, että kaksi lähes 30 vuotta kaverinani ollutta ei lähettänyt edes tekstaria. Kertoo paljon, jos ei voi yhtä tekstaria lähettää.
Vierailija kirjoitti:
Lähetin 8 joulukorttia ja sain itse yhden kortin sekä yhden joulutoivotustekstarin, joista olen iloinen. Surullisinta on, että kaksi lähes 30 vuotta kaverinani ollutta ei lähettänyt edes tekstaria. Kertoo paljon, jos ei voi yhtä tekstaria lähettää.
Mutta mikä ihme muuttui niin nopeasti? Minullakin on kaikenlaisia ystäviä, tuttavia ja sukulaisia, joiden kanssa on vaihdettu joulutoivotuksia jo pari vuosikymmentä. Jotkut ovat vuosien saatossa vaihtaneet kortit tekstareihin. Mutta nyt tänä jouluna kaikki loppui kuin seinään, ei tullut mitään toivotuksia kuin parilta ihmiseltä.
Luulisi jotenkin, että jos kyseessä on jokin kyllästyminen tms, yksi kerrallaan jäisi ihmisiä pois joulutoivotteluista. Mutta kaikki lopettivat samaan aikaan. En tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut on.
Moni ei vaivaudu edes laittamaan sitä tekstiviestiä, vaan pitäisi asennella joku whatsapp tms. Juu ei kiitos. Nähdään livenä tai ei ollenkaan.
Tämä on täysin käsittämätöntä. Miten se on helpompaa ja vaivattomampaa asennella ja säätää whatsappia kuin näpytellä 20 sekunnin jouluterveinen ja painaa lähtetä-painiketta?
Vierailija kirjoitti:
No hei, entä jos me kaikki tekisimme tähän muutoksen. Ensi jouluna lähetämme kortin, vaikkapa edes viidelle?
Sain tänä vuonna kortin kahdelta, kummitädiltä ja uudelta perhetuttavuudelta. Kyllä ilahdutti!
Itse en lähettänyt korttia kenellekään. WhatsApp tervehdyksiä kyllä, tein sinne kuvatervehdyksen pariin ryhmään ja suoraan muutamalle tärkeälle laitoin. Eihän se tietysti ole lähimaillakaan sama.
Kauas on tultu, vielä 15 vuotta sitten lähetin kortit kummilapsille, kavereille ym. Varmaan joku parikymmentä korttia lähti.
Lisäksi askarreltiin lasten kanssa kortteja kerho-, päiväkoti- ja kouukavereille, opettajille, ohjaajille ym.Kyllä itse voisin helposti muutamia tunteja someaikaa vähentää.
Nykyaika on perseestä
No onhan se perseestä jos postimerkki maksaa saman kuin suklaarasia tai tuoppi kaljaa baarissa.
Sitten myös postilähetyksiä katoaa.
Joulukortit oli kivoja.
Mut aika ja ihmiset on muuttuneet.
Esimerkiksi monikaan ei tilaa aikakausilehtiä tai sanomalehtiäkään.
Ennen lehtiä luettiin myös kylässä. Nyt jouduin lehtimyyjälle sanoa, etten voi tilata lehteä, koska vaimo ei lue. Vaan ne lähti suoraan paperinkeräykseen.
Myöskään hesaria ei viitti tilata, koska ne toimivat vihervasemmiston äänitorvina. Ja esim monia vieraskynä kirjoituksia ei julkaista. Liian yksipuolista, jos ei istu toimittajien näkemyksiin.
Kaikenkaikkiaan aika on muuttunut, ja sosiaalista kanssakäymistä kannattaa vaalia ja lisätä, oli se kalastusta tai muuta harrastusta, tekemistä.
Nykyään tulee aika iso loppusumma kokonaisuudessaan jos lähettää 15-20 korttia niinkuin joskus 90 luvulla vielä. Ei kehtaa toisia velvoittaa suuttuen.