Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko ihmiset lopettaneet joulutoivotusten lähettämisen kokonaan?

Vierailija
24.12.2024 |

Vai onko minut vain unohdettu? :D (epäilen olevan näin)

Olen aina lähettänyt enemmän joulukortteja kuin mitä olen saanut, ja se oli ihan ymmärrettävää, koska iso osa niistä oli esim. vanhempia tai muulla tavalla erityisiä ihmisiä, jotka ilahtuivat korteista mutta joilta en odottanut mitään vastinetta. Jonkin verran joulukortteja kuitenkin tuli ihan viime vuoteen asti. Samat lähettäjät joka vuosi.

Tänä vuonna tuli tasan 2. Keksin äkkiseltään ainakin 10, jotka lähettivät viime vuonna kortin mutta eivät enää. (Ja minä lähetin heille myös tänä vuonna.)

Okei, no ajattelin että ehkä nämä sitten ovat lopettaneet joulukorttien lähettämisen ja siirtyneet tekstareihin tai sähköposteihin kuten monet muutkin. Sääli, mutta jokaisen oma asia.

... mutta eipä ole tullut tekstareita eikä sähköpostejakaan. Yksi tekstari tuli, sellaiselta joka on lähettänyt tekstarin viimeiset viisi vuotta.

Mitä lie tapahtunut? Oletan, että kyse on siitä että minut on vain unohdettu, eikä siitä että ihmiset ovat sankoin joukoin lakanneet viettämästä joulua?

En tiedä oikein mitä ajatella tästä. En minä mitenkään leuka väpättäen syvästi loukkaantunut ole, kunhan vähän kummastelen.

Kommentit (213)

Vierailija
101/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäänhän ei estä lähettämästä kortteja tai viestejä, jos niistä tykkää. Ihmetyttää tämä vaatimus saada niitä muilta. Lähetätkö kortin tai viestin vain saadaksesi vastauksen? Voisitko lähettää ihan vain omaksi iloksesi?

Ei kukaan VAADI mitään. Ihmetellä varmaan saa, miksi ne ovat yhtäkkiä vähentyneet ihan minimiin, vaikka olivat ennen ihan normaali osa joulua.

Villi veikkaus että ainakaan puolelle ne eivät olleet mikään normaali osa joulua, vaan lähinnä roskiin päätyvä turhanpäiväisyys, he luultavasti eivät olekaan nyt loukkaantuneiden puolella tästä asiasta että kulttuuri on sen osalta muuttunut. Soittakaa, tavatkaa, mutta unohtakaa pahviläpyskät ja taas joulu hymyilee!

Tämän ketjun pointti taisi olla, ettei

Niin. Miksi pitäisi tulla? Ajat ja tavat muuttuvat, tottuminen uuteen vie aikansa. Kymmenen vuoden kuluttua ihmetellään, onko joskus lähetelty jotain pahvinpaloja, ihan niin kuin nykyään ihmetellään lankapuhelimia.

Vierailija
102/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäänhän ei estä lähettämästä kortteja tai viestejä, jos niistä tykkää. Ihmetyttää tämä vaatimus saada niitä muilta. Lähetätkö kortin tai viestin vain saadaksesi vastauksen? Voisitko lähettää ihan vain omaksi iloksesi?

Kuinka monta kertaa sinä viitsit tervehtiä jotain tuttavaa, joka vastaantullessaan ei sano mitään ja kääntää päänsä pois kun hymyilet ja sanot moikka? Pitäisikö sitä yksipuolista tervehtimistä jatkaa omaksi ilokseen? Mikä mahtaa ylipäätään olla tervehtimisten ja kuulumisien vaihdon pointti sosiaalisessa kanssakäymisessä?

Omaksi iloksi tehdään asioita, jotka tuottavat itselle iloa. Jos yksipuolinen tervehtiminen (tai kortin lähettäminen) tuottaa sinulle iloa, tee niin. Ja anna muiden elää omaa elämäänsä tavalla, joka on heille hyvä.

En tiedä vänkäätkö sinä nyt ihan omaksi iloksesi, mutta: jokainen on AINA saanut ihan rauhassa olla lähettämättä minulle mitään jouluterveisiä. En odota kortteja. Enkä vastedes odota enää mitään tekstiviestejäkään. Olen vain vähän hämilläni siitä, mitä tästä pitäisi päätellä, koska ne joulutervehdykset loppuivat noin nopeasti seinään. Pitäisikö tästä tehdä johtopäätös, että minut on "konmaritettu" pois tuttavapiiristä? Vai ei? Mistä minä tietäisin. En ota kyllä enää yhteyttä useampiin näistä, ja saa nähdä sitten, tuleeko sieltä enää ikinä mitään yhteydenottoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta kertaa sinä viitsit tervehtiä jotain tuttavaa, joka vastaantullessaan ei sano mitään ja kääntää päänsä pois kun hymyilet ja sanot moikka? Pitäisikö sitä yksipuolista tervehtimistä jatkaa omaksi ilokseen? Mikä mahtaa ylipäätään olla tervehtimisten ja kuulumisien vaihdon pointti sosiaalisessa kanssakäymisessä?

Omaksi iloksi tehdään asioita, jotka tuottavat itselle iloa. Jos yksipuolinen tervehtiminen (tai kortin lähettäminen) tuottaa sinulle iloa, tee niin. Ja anna muiden elää omaa elämäänsä tavalla,

Kuulostat katkeralta. Hylkäät ihmisiä, kun et saa heiltä joulutoivotusta?

Vierailija
104/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaksi iloksi tehdään asioita, jotka tuottavat itselle iloa. Jos yksipuolinen tervehtiminen (tai kortin lähettäminen) tuottaa sinulle iloa, tee niin. Ja anna muiden elää omaa elämäänsä tavalla,

En tunne sinua, niin en tiedä. Hienoa, jos korttien lähettäminen ja lähettämättä jättäminen on molemmat sinulle ok. Kommenttisi loppuosasta saa kyllä eri käsityksen.

Vierailija
105/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin vähenemistä erityisesti sähköisissä viesteissä. Paperinen joulukortti tuli about kaikilta niiltä, jotka viime vuosina ovat sellaisia lähetelleet. Niistä, jotka ovat perinteisesti toivottaneet joulua viestitse, jäi monia tulematta. (Oon kotona oppinut sellaiseen, että näistä on monivuotinen kirjanpito, kenelle on lähetetty ja keneltä saatu. Lapsuudessani meidän perhe lähetti 50-60 joulukorttia vuodessa.) Viestien puuttuminen hämmentää, koska whatsapp-viestin tai sähköpostin ei pitäisi mitään maksaa.

Jotenkin huvittavan pikkumaista on pitää tuollaista kirjaa. "Viime jouluna ei Sirpa-tädiltä tullutkaan korttia, hänelle en sitten kostoksi lähetä tänä vuonna!" 

Kyllä minä ymmärrän sen, että tavalliset ihmiset pitävät kirjaa, koska korttien lähettäminen ei ole halpaa lystiä. Useimmat taitavat tulkita sen niin, että jos korttia ei tule vastineeksi, se on vihjaus siitä, että lopetetaan tämä "joulukorttisuhde" nyt tähän.

Jos minulla olisi todella paljon rahaa, lähettäisin ihan överihienot joulukortit koko tuttavapiirille. Etenkin niille, joilta en ole ikinä saanut mitään. Omanlaistaan pikkumaisuutta kai sekin. :)

Vierailija
106/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymättä tehdyt tulkinnat johtavat monenlaisiin draamoihin :D

Vierailija
107/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postimaksut ovat pompsahtaneet liian korkeiksi, että jos jostain pitää karsia tässä kallistuneessa ajassa, niin korttien lähettäminen esim. Nettikortti on ihan sopiva mielestäni ja piristää sekin, tyhjää parempi.

Vierailija
108/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaksi iloksi tehdään asioita, jotka tuottavat itselle iloa. Jos yksipuolinen tervehtiminen (tai kortin lähettäminen) tuottaa sinulle iloa, tee nii

"En tunne sinua, niin en tiedä. Hienoa, jos korttien lähettäminen ja lähettämättä jättäminen on molemmat sinulle ok. Kommenttisi loppuosasta saa kyllä eri käsityksen."

En tiedä oliko tämä vastaus minulle, koska ketjujen lainauksista ei saa nykyään enää mitään selvää. Mutta yritän kuitenkin:

Minulle on aina ollut ok, että jotkut hyvätkin ystävät - tai esimerkiksi veljeni - eivät ole ikinä lähettäneet mitään jouluterveisiä. Se ei ollut heidän tapansa. Minulle tuli muilla tavoilla selväksi, että he halusivat olla kanssani tekemisissä.

Sitten taas joidenkin vanhojen ystävien kanssa ollaan oltu harvemmin tekemisissä. Joulun aikaan on usein vaihdettu kuulumisia. Se vähän niinkuin kuului jouluun. Ne ovat voineet olla tekstiviestejä tai sähköposteja, ihan sama. Keneltäkään en ole odottanut joulukortteja, vaikka jotkut ovat niitäkin lähettäneet joka vuosi.

Joillakin vanhoilla tuttavilla on ollut kiireinen elämänvaihe meneillään. Se joulutervehdys on ollut sellainen "moikka, en ole unohtanut sinua, olen täällä vielä ja pidetään yhteyttä kun taas elämä rauhoittuu".

Kovasti tässä nyt jumitetaan noissa "paperiläpyskä"-korteissa, vaikka pointti oli, että nimenomaan niitä tekstiviestejäkään, puheluita eikä sähköposteja enää tule. Ja ne loppuivat ihan yhtäkkiä tänä vuonna.

Ei ole minusta mitenkään katkeraa tai pikkumaista olettaa, että jos jotkut ihmiset eivät ota enää mitään yhteyttä edes joulutekstarin verran, niin heitä ei varmaan kiinnosta olla tekemisissä enää ollenkaan? Jos he joskus myöhemmin lähettävät viestiä, että moi pitkästä aikaa mitä kuuluu, niin totta kai vastaan. Mutta jotenkin epäilen, että näin tulisi käymään.

Vierailija
109/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua surettaa se, miten joulutervehdystapa hiipuu. Ymmärrän, että postimaksut voi olla vähävaraisille kalliita, mutta ei kaikilla ole kyse tästäkään. Maailman surullisin juttu on se, miten postataan someen, että hyvää joulua kaikille. Eihän se ole mikään henkilökohtainen tervehdys, ei kellekään erityisesti osoitettu. 

Mua häiritsee se, että enää ei kyläillä kuten esim. 90-luvulla. Juteltiin kasvotusten ja vietettiin aikaa kylässä vuorotellen. Nyt pitäisi vastailla puhelimeen tai tulla käymään muiden ehdoilla ja aikatauluilla. Nou thänks. Lisäksi ihiset eivät enää oikein osaa keskutella ja seurustella. Minä minä minä minä ja muut hiljaa. Mitä tapahtui?

Hyvä kysymys. Joskus ahdistaa, kun töissä lounaalla joku selittää muutto-, remppa-, harraste- jne. puhastaan 10 minuuttia ja muut hiljaa. Sen jälkeen toinen jatkaa 10 minuuttia aiheesta x ja muut hiljaa. Mihin on dialogi kadonnut? Ja järki, pitäisi nyt ajatella kuulijoitakin, tapahtumista voi kertoa yleisellä tasolla tai tärkeimmät eikä seliittää esim.lomamatkan kaikkia käänteitä pitkänä yksinpuheluna. Mistä johtuu ihmisten kyvyttömyys keskustella?

Vierailija
110/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Postimaksut ovat pompsahtaneet liian korkeiksi, että jos jostain pitää karsia tässä kallistuneessa ajassa, niin korttien lähettäminen esim. Nettikortti on ihan sopiva mielestäni ja piristää sekin, tyhjää parempi.

Nettikortti piristäisi kyllä! Jos sellainen tulisi, vaan eipä tule niitäkään :D

Vierailija
111/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka kannustatte lähettelemään kortteja, vaikka toinen ei ikinä kiitä tai vastaa:

Ei sitä sitten tiedä, tykkääkö toinen siitä, että häntä muistaa jouluna. Siksi en jatka. En minä halua pitää sellaisia tapoja, joilla saattaisin ärsyttää/loukata toista.

Voisiko toiselta kysyä? : )

Ja saada ihan varmasti rehellisen vastauksen jos vastauksen laatu olisikin oikeesti että kiitos, mutta en tahdo mitään joulukortteja? :) eri

Niin. Se on sitten vastaajan ongelma, jos ei pysty / halua rehellisesti kertoa. En oikein ymmärrä, mikä tässä on ongelma.

Miksi ihmeessä haluaisit kenellekään vastaajalle ongelman/kiusallisen tilanteen, alunperin iloiseksi asiaksi tarkoitetusta joulutervehdyksestä? Tässähän alkaa löytyäkin ihan aiheellisia syitä sen joutavan korttirumban loppumiselle :D tässä ihan oikeesti toimiva, joulumieltä levittävä vinkki, ota yhteyttä vapaamuotoisella tavalla johonkin kenet arvelet sitä kaipaavan, ilman mitään vastaodotuksia, en ole vielä ikinä saanut ynseää vastaanottoa, enkä tullut tuomituksi siitä etten aina muista yhteydenotoillani juuri kaikkia samoja henkilöitä. Mutta harrastankin ihmissuhteissani vain sellaisia jotka on jotain muutakin kuin pelkkä kortti kerran vuodessa jouluna.

Vierailija
112/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan VAADI mitään. Ihmetellä varmaan saa, miksi ne ovat yhtäkkiä vähentyneet ihan minimiin, vaikka olivat ennen ihan normaali osa joulua.

Vaatimiselta tuo valittaminen kuulostaa :D

Vaatimista se olisi, jos alkaisin tentata tuttavilta, miksi ette lähettäneet jouluna minulle tekstaria. Annan kuule ihan olla vain.

Vierailija
113/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka kannustatte lähettelemään kortteja, vaikka toinen ei ikinä kiitä tai vastaa:

Ei sitä sitten tiedä, tykkääkö toinen siitä, että häntä muistaa jouluna. Siksi en jatka. En minä halua pitää sellaisia tapoja, joilla saattaisin ärsyttää/loukata toista.

Ja saada ihan varmasti rehellisen vastauksen jos vastauksen laatu olisikin oikeesti että kiitos, mutta en tahdo mitään joulukortteja? :) eri

Niin. Se on sitten vastaajan ongelma, jos ei pysty / halua rehellisesti kertoa. En oikein ymmärrä, mikä tässä on ongelma.

Miksi ihmeessä haluaisit kenellekään vastaajalle ongelman/kiusallisen tilanteen, alunperin iloiseks

"tässä ihan oikeesti toimiva, joulumieltä levittävä vinkki, ota yhteyttä vapaamuotoisella tavalla johonkin kenet arvelet sitä kaipaavan, ilman mitään vastaodotuksia, en ole vielä ikinä saanut ynseää vastaanottoa,"

Eikö se joulutekstari ja kuulumisten kysely sitten ole "vapaamuotoinen tapa ottaa yhteyttä ilman vastaodotuksia"?

Ja onko se sitten "ei-ynseä vastaanotto", ettei siihen joulutekstariin vastata ollenkaan?

Anteeksi, yritän vain ymmärtää tätä uutta etikettiä.

Vierailija
114/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ketjun läpi ja hämmentää, kuinka ne MUUT ei nyt lähetä kortteja tai laita viestiä. Joku harva kertoi itse laittaneensa ja sitten loukkaa se, kun ei tule vastausta. Jos ei tiedä, miksi toinen toimii niin kuin toimii voisiko ajatella sen jotenkin hyvällä, esimerkiksi että toinen ei nyt ole vaan ehtinyt / kyennyt / muistanut, ilman mitään sen kummempaa draamaa.

Vierailija
115/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatimista se olisi, jos alkaisin tentata tuttavilta, miksi ette lähettäneet jouluna minulle tekstaria. Annan kuule ihan olla vain.

Hienoa, jos annat olla vain. Arvostan.

Vierailija
116/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin lähettää 10 joulukorttia. Lähetin koska halusin muistaa tärkeitä ihmisiä. En odota vastauksia tai kiitoksia. En oo lähettänyt yhtään viestiä. Pinnalliset jouluntoivotukset ei oo mun juttu.

Vierailija
117/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin ketjun läpi ja hämmentää, kuinka ne MUUT ei nyt lähetä kortteja tai laita viestiä. Joku harva kertoi itse laittaneensa ja sitten loukkaa se, kun ei tule vastausta. Jos ei tiedä, miksi toinen toimii niin kuin toimii voisiko ajatella sen jotenkin hyvällä, esimerkiksi että toinen ei nyt ole vaan ehtinyt / kyennyt / muistanut, ilman mitään sen kummempaa draamaa.

No ap on ainakin lähettänyt kasan kortteja eikä saanut tekstareita eikä sähköposteja niiltä, joilta on yleensä saanut. Siitä aloitus johtuikin.

Vierailija
118/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettikortti piristäisi kyllä! Jos sellainen tulisi, vaan eipä tule niitäkään :D

Lähetätkö itse nettikortteja?

Vierailija
119/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, jos annat olla vain. Arvostan.

Ei kai siinä mitään erityistä arvostamista ole. Veikkaan, että aika harva rupeaa riitelemään jostain jouluterveisistä :D Eiköhän se tuttavuus vain hiivu itsestään pois, jos se on jo sillä tasolla, ettei jaksa edes hyvää joulua toivottaa.

Vierailija
120/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä haluaisit kenellekään vastaajall

Yritä oppia etiketin sijasta lukemaan, vastasin viestiisi, jossa kehoitettiin kysymään ärsyttääkö vastaanottajaa saada niitä joulukortteja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi