Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko ihmiset lopettaneet joulutoivotusten lähettämisen kokonaan?

Vierailija
24.12.2024 |

Vai onko minut vain unohdettu? :D (epäilen olevan näin)

Olen aina lähettänyt enemmän joulukortteja kuin mitä olen saanut, ja se oli ihan ymmärrettävää, koska iso osa niistä oli esim. vanhempia tai muulla tavalla erityisiä ihmisiä, jotka ilahtuivat korteista mutta joilta en odottanut mitään vastinetta. Jonkin verran joulukortteja kuitenkin tuli ihan viime vuoteen asti. Samat lähettäjät joka vuosi.

Tänä vuonna tuli tasan 2. Keksin äkkiseltään ainakin 10, jotka lähettivät viime vuonna kortin mutta eivät enää. (Ja minä lähetin heille myös tänä vuonna.)

Okei, no ajattelin että ehkä nämä sitten ovat lopettaneet joulukorttien lähettämisen ja siirtyneet tekstareihin tai sähköposteihin kuten monet muutkin. Sääli, mutta jokaisen oma asia.

... mutta eipä ole tullut tekstareita eikä sähköpostejakaan. Yksi tekstari tuli, sellaiselta joka on lähettänyt tekstarin viimeiset viisi vuotta.

Mitä lie tapahtunut? Oletan, että kyse on siitä että minut on vain unohdettu, eikä siitä että ihmiset ovat sankoin joukoin lakanneet viettämästä joulua?

En tiedä oikein mitä ajatella tästä. En minä mitenkään leuka väpättäen syvästi loukkaantunut ole, kunhan vähän kummastelen.

Kommentit (213)

Vierailija
21/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse (=sinkkuna eläbänä muehenä) lähetin 20 Joulukorttia ja kaksi joulupakettia. 

En odota / ole odottanut itse saavani yhtään joulukorttia tai pakettia mutaa ilahdun, jokaisesta, jonka mahd. saan.

Vierailija
22/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän moni kokee kaiken vaivannäön ihmissuhteissa raskaaksi ja ikäväksi. Ollaan vain oman pienen piirin kanssa. Itse ostin joulukortit jo välipäivinä 2023 ja aloin laitella niitä syksyllä. Paljon liittyy hyvää mieltä siihen puuhaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähikaupan kortti hylly oli melkein tyhjä.Joku niitä on lähetellyt. Minä lähetin vain äitille ja se mulle. Tyrehtynyt korttiliikenne muihin sukulaisiin.

Vierailija
24/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähikaupan kortti hylly oli melkein tyhjä.Joku niitä on lähetellyt. Minä lähetin vain äitille ja se mulle. Tyrehtynyt korttiliikenne muihin sukulaisiin.

Entä ystävät? 

Vierailija
25/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäiset ja sitä vanhemmat ihmiset toivottaa nykyään joulut Facebookissa, jotkut Instassa, nuoremmat ilmeisesti TikTokissa. Et oo varmaan missään noista.

Minulle ei merkkaa mitään tuollainen hyvesignalointi ja esiintyminen somessa. Yksi paskan prujaus tuollainen sometoivottelu. Merkityksetöntä ja jopa alentavaa. Laiskaa ja typerää.

Vierailija
26/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei enää lähetetä viestejä kuten ennen. Tutut toivottaa hyvät joulut Facebookissa kaikille kerralla. 

Facebook on mummojen vanha kanava.

Vierailija
27/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä ystävät? 

Ei alunalkaenkaan lähetetty kun ei ollut niin tärkeää , ehkä tekstiviesti. Vanhemmat sukupolvet on harrastaneet enemmän kortteja ja askartelijat.

Vierailija
28/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvasti vaikuttaa niin olevan. Lähetin jouluntoivotukset tekstarina eilen niille, joiden kanssa olen ollut tekemisissä viimeaikoina.

Näistä vain 1 on toivottanut hyvää joulua puolestaan.

Vierailija
29/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlainen tervehdysten lähettäminen loppui, kun ihmiset yksi toisensa jälkeen siirtyivät sosiaaliseen mediaan, jossa kätevästi, nopeasti ja halvalla  "lähettää" terveiset kaikille yhtaikaa. Minä vain en lue ihmisten sometilejä ollenkaan.

Kun ei minulle irtoa yhtään henkilökohtaista viestiä, en minäkään lähettele niitä. Tänäkään vuonna en saanut enkä lähettänyt yhtään. Vähän ikävältä tuntui, kun täytin 60 vuotta, eikä kukaan muistanut.

Vierailija
30/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut edes mieleen toivotella mitään jouluja kellekään.

Vierailija
31/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin on jännä, että se henkilökohtaisesti huomioiminen jää, kun "ei ehdi eikä jaksa". Sitten kuitenkin jossain somessa ollaan jopa tunteja päivässä... Eikö siitä ajasta voisi jonkun siivun ottaa muuhun? 

Vierailija
32/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tämä maailman meno nykyään sellasta että kaikilla on kiire tai ainakin vähintään väsy. Ei vaan jaksa kirjoittaa mitään ylimääräistä. Tiedä sitten mistä sekin johtuu. 

Vierailija
33/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tullut edes mieleen toivotella mitään jouluja kellekään.

Minkä ikäinen olet?  Kysyn, kun haluaisin tietää minkä ikäisille ei tule mieleen toivottaa jouluja.

Vierailija
34/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään saa olla tosi spesiaali ja tärkeä tyyppi, että joku vaivautuu laittamaan paperisen (vai pahvisen) kortin. Sukulaiset ja tuttavat saa vain tekstiviestin.

Auttaa myös, jos olet pohatta. Postimerkkien hinnat Suomessa ovat aivan järkyttäviä, eivätkä kortitkaan jää hinnoittelussa kakkoseksi. Ulkomailla edelliset vuosikymmenet  ihan viimeiseen pariin vuoteen saakka asuessamme asuinmaamme merkit maksoivat vain murto-osan siitä, mitä kotimaan joulumerkki maksaa Suomessa. Kortteja lähetämme postin kautta enää vain muutamalle entisten kymmenten sijaan. En tiedä onko tahallista alasajoa (?), mutta kyllähän tämä näkyy ja joulukorttien lähettäminen alkaa olla melko harvinaista nykyisin.

Joulukortteja on ihana lähettää ja saada, se ei sinänsä ole muuttunut.

Vierailija
35/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekin on jännä, että se henkilökohtaisesti huomioiminen jää, kun "ei ehdi eikä jaksa". Sitten kuitenkin jossain somessa ollaan jopa tunteja päivässä... Eikö siitä ajasta voisi jonkun siivun ottaa muuhun? 

Ei varmaankaan ainakaan joulukorttien lähettämiseen, kun eihän siitä ihmisille itselle ole hyötyä. Nykyihminen ajattelee ensisijaisesti omaa napaa, että onko asiasta itselle hyötyä ja iloa. Jos ei ole muuta hyötyä tai iloa, niin vähintään rahaa pitäis sitten saada. Korteissa sitä vain menettää.

Vierailija
36/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hei, entä jos me kaikki tekisimme tähän muutoksen. Ensi jouluna lähetämme kortin, vaikkapa edes viidelle? 

Sain tänä vuonna kortin kahdelta, kummitädiltä ja uudelta perhetuttavuudelta. Kyllä ilahdutti! 

Itse en lähettänyt korttia kenellekään. WhatsApp tervehdyksiä kyllä, tein sinne kuvatervehdyksen pariin ryhmään ja suoraan muutamalle tärkeälle laitoin. Eihän se tietysti ole lähimaillakaan sama. 

Kauas on tultu, vielä 15 vuotta sitten lähetin kortit kummilapsille, kavereille ym. Varmaan joku parikymmentä korttia lähti. 

Lisäksi askarreltiin lasten kanssa kortteja kerho-, päiväkoti- ja kouukavereille, opettajille, ohjaajille ym.

Kyllä itse voisin helposti muutamia tunteja someaikaa vähentää. 

Nykyaika on perseestä

Vierailija
37/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään saa olla tosi spesiaali ja tärkeä tyyppi, että joku vaivautuu laittamaan paperisen (vai pahvisen) kortin. Sukulaiset ja tuttavat saa vain tekstiviestin.

Auttaa myös, jos olet pohatta. Postimerkkien hinnat Suomessa ovat aivan järkyttäviä, eivätkä kortitkaan jää hinnoittelussa kakkoseksi. Ulkomailla edelliset vuosikymmenet  ihan viimeiseen pariin vuoteen saakka asuessamme asuinmaamme merkit maksoivat vain murto-osan siitä, mitä kotimaan joulumerkki maksaa Suomessa. Kortteja lähetämme postin kautta enää vain muutamalle entisten kymmenten sijaan. En tiedä onko tahallista alasajoa (?), mutta kyllähän tämä näkyy ja joulukorttien lähettäminen alkaa olla melko harvinaista nykyisin.

Joulukortteja on ihana lähettää ja saada, se ei sinänsä ole muuttunut.

Itse olen ostanut viime vuosina joulukortit hintaan 5-50 senttiä kappale. Ei ole liian kallista. Samalla paikkakunnalla asuville vien, muille lähetän. Tärkeiden ihmisten muistaminen on minulle tärkeämpää kuin esim ulkona syöminen, uutena ostetut vaatteet tai suoratoistopalvelut. Mutta jokainen toki valitsee itse, mikä sopii. 

Vierailija
38/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa huomasin. Luulin vain johtuvan siitä, että en lahjoja antanut, vaan jouluntoivotukset ainoastaan.  Toivotuksen sain takaisin vain yhdeltä henkilöltä.

https://www.vauva.fi/keskustelu/5876237/lahetin-mielestani-hauskat-joul…

Vierailija
39/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittanut edes Facebookin mitään joulutervehdyksiä, kuten yleensä. Yhdelle sukulaiselle kirjoitin sähköpostia, parin kaverin kanssa soiteltiin ja yhden kanssa viestiteltiin Messengerissä. Sain yllättäen yhden joulukortin ja yksi vanha työkaveri soitti eilen pitkän puhelun ja toinen vanha työkaveri lähetti Whatsapissa viestiä. Kummankin kanssa sovittiin tapaamiset ensi vuoden puolelle. Monen kaverin kanssa jäi viestit tänä vuonna lähettämättä puolin ja toisin. 

Vierailija
40/213 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kenelle lähettää. Ennen lähetin vaan vastauksia ei tullut joten katsoin turhaksi hommaksi. Sairas ja köyhä ei hyödyttömänä kiinnostane ketään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme