Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä muunmaalaiset ovat luulleet sinusta, koska olet suomalainen?

Vierailija
23.12.2024 |

Mihin stereotypioihin olet törmännyt? 

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain Kreikassa ja Kyproksella kannattaa mainita olevansa Suomesta, kun vaikka parempaa pöytäpaikkaa haluaa.

Kerran istuttiin pienessä ravintolassa ja nuori saksalainen pariskunta istui samassa pöydässä ja alkoivat vielä pöntöt kertoa tarjoilijalle, miten heidän isänsä tai isoisänsä oli ollut siellä taistelemassa. Meille tuli kiire kertoa, että me olemme Suomesta, että saatiin sitten hyvää palvelua.

sanoithan että olimme Saksan liittolaisia?

Vierailija
42/54 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosituhannen vaihteessa asuin pari vuotta Arabiemiraateissa. Aika moni siellä tapaamani expat-liikemies oli käynyt Suomessa ja piti minua rauhallisena ja piilosydämellisenä, kuten kyllä olenkin. Monet puheliaammat taksikuskit ja kaupanmyyjät tunsivat Nokian ja sen kotimaan. Ja ralli- ja formulakuskien maineen.

Suomalaiset olivat positiivisesti eksoottisia tyyppejä. Välillä tuntui siltä, että minulta odotettiin jonkinlaista viileää mystiikkaa, mitä minulla kuitenkaan ei ollut tarjota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on kysytty, että olenko törmännyt useinkin jääkarhuihin Suomen luonnossa?

Vierailija
44/54 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksassa luulivat että olisin onnellinen. 

Tartuin tuohon sanaan: Saksa. Sieltä nimittäin pyysivät tai ehdottelivat, et mitäpä jos tulisit meille duuniin (tekemään Linux-kernelin kehitystä). En lähtenyt, koska tsekkasin palkan, mahd. vuokran, muuton = ei kannata, en hanki/tienaa mtn.

Paikkakuntaa en nyt muista, mutta ei ainakaan "Rämmstain" (inhoan koko bändiä ja sitä ajatusmaailmaa ...)

Vierailija
45/54 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muunmaalaiset eivät ole luulleet minusta mitään, koska he eivät yleensä tunne Suomea.

Ainoastaan yksi tyyppi kysyi, tunnenko sellaisen laulun kuin Suomalaisen ratsuväen marssi. Kysyi siksi, että oletti Suomalaisen ratsuväen marssin olevan Suomessa tunnettu, mutta eihän se ole.

Etkö sinä tuota tiennyt?

Ei ole tunnettu laulu Suomessa. Armeijassa ei soiteta sitä, eikä juhlapäivinä.

Vierailija
46/54 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muunmaalaiset eivät ole luulleet minusta mitään, koska he eivät yleensä tunne Suomea.

Ainoastaan yksi tyyppi kysyi, tunnenko sellaisen laulun kuin Suomalaisen ratsuväen marssi. Kysyi siksi, että oletti Suomalaisen ratsuväen marssin olevan Suomessa tunnettu, mutta eihän se ole.

Etkö sinä tuota tiennyt?

Ei ole tunnettu laulu Suomessa. Armeijassa ei soiteta sitä, eikä juhlapäivinä.

Aijai. Korjaapa aukko sivistyksessäsi. Kyllä suomalaisen pitää tämä ainakin tunnistaa.

"Suomessa se on pääesikunnan ja sen alaisten laitosten kunniamarssi."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomalaisen_ratsuv%C3%A4en_marssi_30-vuot…

Vierailija
47/54 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan eurooppalaiset työkaverini pitivät minua jonain rambona, koska osa taustastani oli armeijassa ja olin samalla tavalla lihaksikas ja olin kyllä Suomessa erikoisjoukkojen upseeri mutta en sitä ollut tietenkään kenellekään, paitsi työnantajalleni kertonut. Yritin tehdä työni mahdollisimman hyvin mutta jokin siinä jatkuvasti tökki. Vaihdoin lopulta firmaa. Olen ylpeästi suomalainen, mutta tästäverotuksesta en niin tykkää.

Vierailija
48/54 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmetelty, koska en juo kahvia enkä alkoholia. Suomalaiset kuulemma juovat niitä aina ja paljon. (Mikä kieltämättä moneen päteekin, vaikka minuun ei.)

Vierailija
49/54 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että olen tullut asuinmaahan expatiksi vuodeksi-pariksi. On kysytty milloin olen menossa takaisin Suomeen. Ei toki työpaikalla. 

Ja että tykkään kun on kylmää tai tulee lunta. No joo, Suomessa on hitusen paremmat eristykset eikä sentistä lunta synny kaaos. Kaverille Brasiliasta taas toisin päin, luullaan että nauttii kun on kunnolla kuumaa. Joo, jos on ilmastointi kunnossa.

Vierailija
50/54 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa itsekin jo vuosikymmeniä asuneet appivanhempani luulevat, että kaikki suomalaiset ovat siivoushulluja ja rakastavat valkoista (no, pitäähän se tavallaan paikkansa). Suomalaiset eivät myöskään syö kasviksia, ellei herne-maissi-paprikaa lasketa. 

Vierailija
51/54 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
52/54 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään, koska luulevat minua venäläiseksi. Kreikassa luulivat minua ja miestäni kerran englantilaisiksi. Ilmeisen hyvää enkkua puhutaan, siksi kai. 

Vierailija
53/54 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että olisin myötämielinen heitä kohtaan, koska olen työskennellyt monikulttuurisissa työyhteisöissä. Ei pidä paikkaansa. Näiden kokemusten myötä on herännyt ainoastaan inho tiettyjä kulttuureja kohtaan. Esim Thaimaaseen tai Aasiaan noin yleisestikin en suostuisi matkustamaan mistään hinnasta.Sama pätee muslimimaihin.

Huomaa, että et ole oikeasti matkustanut mihinkään.

Itseasiassa olen ja huomannut myös sen että ulkkomaillakin on omat ennakkokäsityksensa, jotka eivät välttämättä ole niin auvoisia. Toisaalta miksi meneisin tiettyihin  maihin kokemaan lisää negatiivista, jos olen jo täällä suomessa saanut sen paskaosion heidän kulttuuristaan saapuneilta?

Vierailija
54/54 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehtinyt edes suutani avata ostaessani Tukholmassa postimerkkiä kun myyjä sanoi että "ai, Suomeen?". 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi