Tultiin äidille jouluksi, heti alkoi valitus
Voi että kun kaduttaa että tultiin tänne. Ajattelin että kerrankin ilahdutetaan ikääntyvää äitiäni tulemalla lasten kanssa ihan yökylään jouluna. Sovitusti tultiin nyt illalla niin että varsinainen joulunvietto voi alkaa huomenna. No kuulemma tultiin nyt ihan väärään aikaan, koko päivä on mennyt pilalle meitä odotellessa eikä ole sen takia ehtinyt syömään. Napisee ihan joka asiasta väsyneenä ja kiukkuisena. Ruoat tuotiin tullessamme joten niitä hänen ei ole tarvinnut laittaa. Kuvittelin tosiaan että hän ilahtuisi kun on monta vuotta toivonut tällaista perhejoulua... milloin pääsee kotiin..
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Otit varmaan koirankin mukaan? Ja uuden ah niin ihanan miesystäväsi, jonka kanssa rikoit lastesi perheen, ja jota lapset eivät halunneet reissuun mukaan? Ja sitten vielä ihmettelet, miksi sinulle valitetaan.
Sinähän sen tiedät. Siksi sinäkin olet yksin.
Ap, kuka sitä perhejoulua olikaan toivonut?
Kotiin pääsee vaikka heti.
Viettäkää se joulu kotonanne niin ei tarvi stressata.
Vierailija kirjoitti:
Tosi kiva tulla vierailulle tuollaiseen paikkaan
Tuollaisia ne narsistivanhemmat ovat etenkin omaa sukupuolta olevia lapsiaan kohtaan. Itsellä sama tilanne, jouduin perumaan joulukokoontumislupaukset paria päivää ennen, muuten olisi tullut tuota ja sitten taas uusia riitoja.
Kamat kasaan ja pois, kahville pikaisesti sit 25 päivä
Vierailija kirjoitti:
No oletko itse pedannut petinne, kattanut pöydän, laittanut ruoat, tiskannut, hyssyttänyt lapset hiljaisiksi jne? Ei vanhat ihmiset jaksa meteliä ja jäätävää nuorten ja terveiden passaamista.
2 päivää vuodessa ei jaksa? Tosiaan, koska joulu on hyvän tahdon juhla, sitä on mahdotonta viettää ihmisten kanssa, joilla ei ole hyvää tahtoa.
Vanhemmilla ihmisillä on sitä smalltalkia, että kutsutaan kylään vaikkei tarkoiteta. Äitini harrasti tuota ja sitten valitti, kun joku oli tulossa. Puolitutuillekin saattoi jossain kaupungilla todeta juttelun lopuksi "Hei hei sitten, tulkaahan käymään".
En mennyt jaksa kuunnella aamusta iltaan sitä valitusta, kun on niin kipeä ja mistään ole apua, eikä kukaan auta eikä sitä, tätä ja tota.. mitään ei saa myöskään tehdä ja jos edes yrittää tehdä, tekee sen väärin ja vieressä kytätään kuin haukka
pysyn omassa kodissa.
Voi ei. Mikä on nyt väärä tuloaika? Miksei voinut syödä jos oli nälkä.
Sovitusti illalla. Äitisi kuulunee ihmisryhmään ei kuuntele, ei halua ymmärtää kuulemaansa . Hänen mielestään teidän piti tai olisi pitänyt tulla puolilta päivin koska siinä uskossa hän oli. Seuraavalla kerralla mikäli sellainen tulee varmista, että olette samalla sivulla. Tee se myös nyt siellä ettei seuraavaa kalabaliikkia synny. Montako perunaa keitän? Me syödään 4. Mitä minä nyt teen näille 10 ylimäääräiselle peunalle kun teille ei kelvannutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla ihmisillä on sitä smalltalkia, että kutsutaan kylään vaikkei tarkoiteta. Äitini harrasti tuota ja sitten valitti, kun joku oli tulossa. Puolitutuillekin saattoi jossain kaupungilla todeta juttelun lopuksi "Hei hei sitten, tulkaahan käymään".
Joo, vanha äiti valittaa aina että kun te ette käy mummolassa, mutta sitten kun pari kertaa vuodessa käyään, hän alkaa tunnin kuluttua vilkuilla kelloa ja ehdottaa että nyt kun lähdette niin ehditte seuraavaan lähijunaan. Eikä minulla ollut edes pieniä riehuvia lapsia mukana vaan rauhallisia teinejä. Eivätpä he sitten halunneet mummolassa käydäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö viitsineet kertoa äidillenne tarkkaa aikaa milloin tulette?
Itseäkin inhottaa vieraat, joita joutuu koko päivän odottaa ja sitten ilmestyvät vasta ihan illalla.
Aloituksessahan lukee, että sovitusti tulivat vasta illasta. Jotku on vaan sellaisia, että eivät osaa tehdä koko päivänä mitään, jos on myöhemmin sovittu jokin meno tms.
Esim. oma isovanhempi valittaa, kun kotihoitoa saa aina odottaa niin että on päivä pilalla. Kotihoito käy klo 8-10 välillä siis aamuisin, mutta onhan se rankkaa passissa odotella hoitajaa saapuvaksi ne aamun ensimmäiset pari tuntia :D Kun mitään ei voi odotellessa tehdä, pitää vain istua ja odottaa.
Onko äiti muutenkin dementoitunut vai mihin perustuu se, että ei voinut syödä odottaessaan? Vai miksi te ette ilmoittaneet tarkempaa tuloaikaa etukäteen niin, että äitirukka joutui koko päivän istumaan portailla teitä odottamassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vad hindrar att packa allt tillbaka i bilen och styra hemåt? Julen är först i morgon. I detta fall är det frivilligt att lida och det finns inget att vinna. Ingen svår ekvation.
I en diskussion är det oftast artigt att svara på det språk som det ursprungliga innehållet är skrivet på. Jag kan inte svenska så bra, men jag översatte den här texten med hjälp av DeepL. Prova gärna!
Skulle diverse hatare inte genomgående avlägsna samtliga svenskspråkiga trådar, så kunde det fungera. Sajtens mysko moderator följer inte ens sina egna regler så hur skall skribenterna tillämpa vett och etikett? Personligen tycker jag att det är helt bra med bägge nationalspråken. Varifrån du har fått artigt att svara med samma språk känns främmande. Man har endast stött på det kravet bland obildade finnar.
P.S. jag behöver inte DeepL för att skriva finska samt på några andra språk utöver det.
Ihana tytär kun tuo ruoat. Tämä(kin) joulu menee niin että minä teen lähes kaiken ja aikuiset lapset ja lastenlapset kokoontuvat meillä..olisihan se joskus kiva itse saada kutsu valmiiseen pöytään mutta ajattelen niin että kun lapsilla on vielä pieniä lapsia niin mulla on enemmän aikaa (olen vielä työelämässä). Tosin joskus olisi kiva kun esim. puolison lapset toisivat vaikka viinipullon tai kukan tullessaan. Osa aikuisista on todella itsekkäitä, kun eivät itse koskaan valmista juhla-ateriaa isolle porukalle, niin eivät tajua kuinka paljon aikaa ja vaivaa se vaatii. Anna vanhan äidin olla hetken kärttyinen, kohta se makaa haudassa ja muistelet kaihoisasti yhteistä aikaa.
Kotiin pääsee heti lähtemällä. Miksi pilaat lastesi lapsuuden ja vuoden tärkeimmän juhlan?
Vierailija kirjoitti:
Ihana tytär kun tuo ruoat. Tämä(kin) joulu menee niin että minä teen lähes kaiken ja aikuiset lapset ja lastenlapset kokoontuvat meillä..olisihan se joskus kiva itse saada kutsu valmiiseen pöytään mutta ajattelen niin että kun lapsilla on vielä pieniä lapsia niin mulla on enemmän aikaa (olen vielä työelämässä). Tosin joskus olisi kiva kun esim. puolison lapset toisivat vaikka viinipullon tai kukan tullessaan. Osa aikuisista on todella itsekkäitä, kun eivät itse koskaan valmista juhla-ateriaa isolle porukalle, niin eivät tajua kuinka paljon aikaa ja vaivaa se vaatii. Anna vanhan äidin olla hetken kärttyinen, kohta se makaa haudassa ja muistelet kaihoisasti yhteistä aikaa.
Siinä meillä on taas oikea marttyrologian maisteri. Sinun kaltaisiasi on Suomi täynnä. Teillä on ihana joulu. Onnittelut.
Koittakaa nyt kestää vaan sen vanhan äidin kärttyilyt. Sellasta se on sitten. Hänellä on kipuja ja huolia ja kaikenmoista, mitä ette voi nuoret kuvitellakaan. Antakaa anteeksi. Rakastakaa. Yrittäkää kestää. Ehkä teidän lapset sitten muistavat, mitenkä mummo oli hankala ja silti oltiin hänen seurana, apuna ja rakkaimpana. Ehkä saatte sitten itse samanlaista kohtelua vanhempana, kun ette enää itte jaksa olla koko ajan niin helvetin mukavia.
Ei ole ollut ketään jolle purkaa esim pahaa mieltä yms. Lähimmät se sitten saa saapuessaan. Koita johdatella keskustelua, esim. vanhojen aikojen/mummon lapsuusaikojen muistelu voisi kääntää mielen myönteisemmäksi. Voisi olka lapsillesikin kiva kuulla. Älä uhriudu vaan ota ohjat ja keskusteluta. Ja somesta pois, olet kylässä!
Kiitos. Vttuako kutsuit meidät. Emme enää tule. Saat homehtua siellä mörskässäsi loppuelämäsi ajan.