Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Thaimaan tsunami 2004, rantakuvissa olevat ihmiset

Vierailija
23.12.2024 |

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/be788c73-8bdc-41fe-9512-46bed04d4e58

Tuossa linkissä on turistin ottama kuva rannalta, jossa näkyy ihmisiä, ja jutun videossa esim. kohdassa 02.19 on kuva perheestä rannalla, jossa ihmiset ihan tunnistettavissa, saattavat olla vaikka suomalaisia. Mitähän noille kuvissa oleville tapahtui, kuolivatko kaikki? :(

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi että paikalliset edes ymmärtävät vähän miten meri käyttäytyy. Itse en kyllä olllut ennen tuota koskaan kuullut tsunameista. 

Tuo oli niin suuri tsunami ettei paikallisilla ollut kokemusta sellaisesta, saatika yhdestäkään tsunamista. Muistelen, että jotenkin noin sitä selitettiin. Jotkut paikalliset osasivat epäillä, että jotain pahaa on tapahtumassa, kun eläimet alkoivat paeta ylös vuorille/rinteille kauan ennen aallon näkymistä. Joidenkin tursitiryhmien oppaat olivat kartalla ja ohjasivat ihmiset ylemmäs.Eräs tuttavani oli onnekkaasti juuri tuolloin retkellä paikallisessa viidakossa vuorella ja opas sai jostain kuulla, että on tapahtunut suuri maanjäristys. Oli sitten sanonut niille, että nyt ei mennä alas, vaan odotetaan lisätietoa. Sitten sitä tietoa alkoi tulla....

Vierailija
62/103 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä kuolleet, jos rannalta pääsi pakenemaan, kuten tuonkin kuvan ottaja on selvästi päässyt.

Tuskinpa tosta videon kuvan tilanteesta ovat mihinkään ehtineet paeta, merihän on ihan lähellä jo. Ehkä kuvaaja zoomannut kauempaa.

Jos olisit katsonut sen linkissä olleen videon, tietäisit, että kuvaaja kuvasi rannalla + mitä sitten kävi. Ei tarttis arvailla ketjussa ja neuvoa muitakin väärin.

Eihän tolla videolla eritellä mitkä noista kuvista on haastatellun Raiskion ottamia. Jutun 2004 kannen rantakuvassa on maininta että viitasaarelais-turisti on kuvan ottanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein törkeintä oli että Suomen viranomaiset ilmoittivat heti että suomalaisilla ei ole hätää. Sitten alkoi teksti-tv vyöryä niitä kadonneiden nimistoja ikineen.

Mä muistan kuinka ministeriö tiedotti, että kaikkiin suomalaisiin on saatu yhteys. Sitten alkoi sukellusyrittäjä kerätä nettiin kadonneiden nimilistaa. Tälläkin palstalla tiedettiin enemmän kuin ministeriössä. 

Vierailija
64/103 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä tuo aalto ei ollut niin tuhoava? Muistan silloin 20 vuotta sitten kun näitä uutisia rupesi tulemaan, ihmeteltiin, että miten se sellaista tuhoa pystyi aiheuttamaan, kun kuvissa rantaan tuli vain pieniä aaltoja. 

Ilmeisesti näiltä pahimmilta tuhoalueilta ei edes kuvia jäänyt jäljelle.

Hmm. Olisi hauska tietää, mitä tarkoitat "pienillä aalloilla". Tsunami on vesimassa joka vyöryy rantaan. Varmaan se näyttää kuvissa "pieneltä", koska se aalto ei yleensä ole kovin korkea mereltä tullessaan, vaan tuhovoima tulee siitä, miten kovalla paineella se vesi tulee ja pyyhkäisee kaiken edestään. Jotkut onnekkaathan pelastuivat kun pääsivät kiipeämään veden tieltä pois - Niinistö mukaanlukien.

Tarkoitan pientä aaltoa, Thaimaan rannikko on pitkä alue, ei se Tsunami nii

Ei se aalto ole korkea vaan pitkä. Kannattaa ehkä avata vaikka joku Wikipedian artikkeli aiheesta, niin saatat ymmärtää enemmän. Jos aallonpituus on 500km, kun normaalisti se on vaikkapa 300m, niin ymmärtänet ehkä, ettei ihan sama määrä sitä vettä tule mahtumaan mihinkään poukamaan. Voit esim. itse testata käytännössä sitä, kuinka voimakas vesi on, kun menet vain uimaan Viking Linen peräosan lähelle, kun laiva lähtee liikenteeseen. Kauheasti ei kuohu, mutta siltipä uppoat, kun se voima on niin valtava.

Vierailija
65/103 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me lomailtiin Khao Lakissa 2015, kyllähän se mielessä siellä kävi tuo asia, oli aika kaukana rannasta eräskin iso valtamerialus jonka hyökyaalto oli sinne kuljettanut ja sitä siinä katseltiin, yli 2km päässä vesirajasta.

Vierailija
66/103 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mä muistan ton, ihan ensimmäinen vihje siitä että viranomaiset eivät ole kartalla, oli se sukellusyrittäjä joka alkoi kerätä kadonneiden nimiä!  Ihmeteltiin ristiriitaa viranomaisten tiedotuksessa, joku oli saanut tekstaria tyyliin palmun latvasta, että kaikki on tuhoutunut täällä. 

Vierailija
67/103 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan tämä jälleen hyvä opetus siitä, ettei Suomen ulkoministeriö ja hallitus ole tehtäviensä tasalla tai osaa hoitaa tämmöisiä kriistitilanteita.

Vierailija
68/103 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan tämä jälleen hyvä opetus siitä, ettei Suomen ulkoministeriö ja hallitus ole tehtäviensä tasalla tai osaa hoitaa tämmöisiä kriistitilanteita.

Suomessa aina on ollut ongelmana ylimielinen "kyllä minä tietäisin, jos...." -asenne. Ikäänkuin ei osata ajatella yhtään, että välttämättä et tiedä, tai että voit olla väärässäkin.  Pakko vain inttää, että "kyllä minä tiedän"

Vierailija
69/103 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tuo jutun alussa mainittu huvikielto?

Vierailija
70/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

:(

Vierailija
71/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa aina on ollut ongelmana ylimielinen "kyllä minä tietäisin, jos...." -asenne. Ikäänkuin ei osata ajatella yhtään, että välttämättä et tiedä, tai että voit olla väärässäkin.  Pakko vain inttää, että "kyllä minä tiedän"

Ja silti suomalaiset oli siellä ekoina omiaan pelastamassa.

Vierailija
72/103 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä siis tapahtui 20 vuotta sitten. On sen jälkeen nyt jotain sentään opittu. Ruotsalaiset taitaa edelleenkin diskuteerata ennen toimintaa.

Vierailija
73/103 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti suomalaiset oli siellä ekoina omiaan pelastamassa.

niin, yksityiset kansalaiset. he ottivat ohjat käsiinsä, kun viranomaiset vielä siinä vaiheessa väittivät että he kyllät ietäisivät, jos olisi suomalaisia uhrjea

Vierailija
74/103 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät näytä jähmettyneiltä nuo kyseiset kuvien ihmiset, osa ottaa kuvaa ja osa seisoo rennosti kädet puuskassa, vaikka aalto on just syöksymässä kohti. Toisin kuin punashortsinen poika/mies, jonka videolla aalto kaataa, on lamaantunut kauhusta eikä kykene juoksemaan.

Vierailija
75/103 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniko olisi tiennyt meren vetäytymisen olevan jotain muuta kuin  hassua ja erikoista? Olisin  minäkin mennyt siihen kävelemään,nauramaan ja kuvaamaan.

Vasta tästä tapahtumasta opin mikä on tsunami.

Mä olin jostain nuorten romaanista lukenut, mikä tsunami on. Tuskin se tiedosta on ollut kiinni vaan lomailun luomasta illuusiosta, ettei tarvitse murehtia aivan jokaista murhetta mitä ajatuksiin tulee.

Ennen tuota tsunamia varmaan noin yksi sadasta tiesi tsunameista tarpeeksi murehtiakseen.

Vierailija
76/103 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi että paikalliset edes ymmärtävät vähän miten meri käyttäytyy. Itse en kyllä olllut ennen tuota koskaan kuullut tsunameista. 

Edellinen tsunami oli tapahtunut Thaimaassa 1400-luvulla. Ei siihen miesmuisti riittänyt. Mutta kai paikalliset olivat kuitenkin ensimmäisiä pakenijoita. Turistit luultavasti ihastelivat miten voimakas vuorovesi-ilmiö Thaimaassa on.

Vierailija
77/103 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä tuo aalto ei ollut niin tuhoava? Muistan silloin 20 vuotta sitten kun näitä uutisia rupesi tulemaan, ihmeteltiin, että miten se sellaista tuhoa pystyi aiheuttamaan, kun kuvissa rantaan tuli vain pieniä aaltoja. 

Ilmeisesti näiltä pahimmilta tuhoalueilta ei edes kuvia jäänyt jäljelle.

Hmm. Olisi hauska tietää, mitä tarkoitat "pienillä aalloilla". Tsunami on vesimassa joka vyöryy rantaan. Varmaan se näyttää kuvissa "pieneltä", koska se aalto ei yleensä ole kovin korkea mereltä tullessaan, vaan tuhovoima tulee siitä, miten kovalla paineella se vesi tulee ja pyyhkäisee kaiken edestään. Jotkut onnekkaathan pelastuivat kun pääsivät kiipeämään veden tieltä pois - Niinistö mukaanlukien.

Tarkoitan pientä aaltoa,

Tai jos kävelee isossa joessa kuohuvaan koskeen. Eivät ne aallonkorkeudet niin korkeita ole, mutta vesi vie mukanaan kuin kävyn.

Vierailija
78/103 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se itse aalto tappanut paljon vaan se kun aalto vei ihmiset mereen ja hukkuivat kun voimat loppui. 

Vierailija
79/103 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku käynyt tsunamimuseossa? Onko se poliisivene siellä sama joka näkyy kuuluisalla videolla kun aalto kippaa veneitä / laivoja horisontissa?

Mitä sen miehistölle kävi?

Vierailija
80/103 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me lomailtiin Khao Lakissa 2015, kyllähän se mielessä siellä kävi tuo asia, oli aika kaukana rannasta eräskin iso valtamerialus jonka hyökyaalto oli sinne kuljettanut ja sitä siinä katseltiin, yli 2km päässä vesirajasta.

Toki vastaava katastrofi tapahtuu erittäin harvoin, mutta jo ennen tsunamia en pitänyt ihan täysjärkisinä ihmisiä ketkä tuonne lähtivät, saati sitten nykyään. Monilla on joku illuusio siitä että kodin turvasta voi käväistä missä vaan ja palata turvallisesti kotiin. Todellisuus on kuitenkin joskus aika ikävää. Juuri esim. Thaimaassa on jatkuvasti PALJON yleisempiä vaaroja kuin tsunami. Tiedän, kotiinkin on moni kuollut, mutta kotona moniin asioihin on paljon helpompi varautua, kuin jossain vieraassa paikassa. Itse arvostan kotia sen verran paljon että toivon kohtaavani loppuni kotona, en jossain epämääräisessä mukaparatiisissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi