Thaimaan tsunami 2004, rantakuvissa olevat ihmiset
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/be788c73-8bdc-41fe-9512-46bed04d4e58
Tuossa linkissä on turistin ottama kuva rannalta, jossa näkyy ihmisiä, ja jutun videossa esim. kohdassa 02.19 on kuva perheestä rannalla, jossa ihmiset ihan tunnistettavissa, saattavat olla vaikka suomalaisia. Mitähän noille kuvissa oleville tapahtui, kuolivatko kaikki? :(
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Kukaan joka ei silloin ollut siellä ei voi tietää miten olisi toiminut tai selviytynyt.
Jälkeenpäin kotisohvalta on helppo sanoa, että minä olisin kyllä toiminut niin ja näin fiksusti. Jälkiviisaalla on kaikki tieto käytettävissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaukseen, jonka päiväys on 23.12.2024 klo 17:46, linkatun sivun päiväys on 26.12.2019 klo 8:00. Mikä vika on ihmisen päässä joka herkuttelee katastrofeilla tai muilla onnettomuuksilla?
Kiinnostus onnettomuuksiin on pelastuksemme. Ihmiskunnan selviytymisen kannalta on ollut elintärkeää olla kiinnostunut siitä mihin kaveri kuoli, ettei itse syö samoja marjoja tai putoa samalta kielekkeeltä.
Onnettomuuksista opitaan. Tietous on kasvanut. Tuskin kukaan enää lähtisi keräilemään simpukoita jos meri alkaa voimakkaasti vetäytymään.
Tottahan se on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näihin tulee aina niitä joiden pitää päästä kertomaan että he kyllä tiesivät mitä tsunami tarkoittaa, tai siis olisivat tienneet, ja samalla ihmettelevät että miten niin muka kaikki eivät tienneet, kun hekin tiesivät. Itse eivät tosin olleet lähelläkään vaan turvallisesti kotona.
Ihmettelen vaan, kyllä tsunameista opetettiin kouluissa jo 90-luvulla
Kaikki tiesivät mitä hyökyaallot olivat, mutta harva tuossa tilanteessa tunnistaa sen ennusmerkkejä. Oppikirjojen kuvissa ne on aina sellaisia kymmenmetrisiä vaahtopäitä, vaikka oikeasti ne tulee hiljaa ja huomaamatta, jos ei rannan vetäytymistä lasketa.
Kyllä tsunamista ääntä kuuluu kun miljoonia tonneja vettä tulee kerralla rantaan.
Kyseisestä tapahtumasta on tehty myös elokuva, aika rajunnäköistä meininkiä on saatu lavastettua.
Vierailija kirjoitti:
Kyseisestä tapahtumasta on tehty myös elokuva, aika rajunnäköistä meininkiä on saatu lavastettua.
Epäaitoa roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäaitoa roskaa.
No ei ole, minä olin siellä ja pelastuin, Sirke salo onneksi menetti veivinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäaitoa roskaa.
Millä rannalla olit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäaitoa roskaa.
Kyllä oli, niin epäoaitoa kuin olla ja voi. Ei ihmisiä missään muita kuin elokuvan henkilöt ja joku random, vesi tuli pieninä pärskyinä kerralla ja vesikin oli ihmeen puhdasta ja kirkasta. Turvaan päästiin kun vähän uitiin ja sukellettiin.
Kaverin perheestä isä ja vanhemmat lapset selvisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan joka ei silloin ollut siellä ei voi tietää miten olisi toiminut tai selviytynyt.
Jälkeenpäin kotisohvalta on helppo sanoa, että minä olisin kyllä toiminut niin ja näin fiksusti. Jälkiviisaalla on kaikki tieto käytettävissään.
Ei jälkiviisas vaan kuuluu yleis tietoon
Niitäkinon jotka selvisivät, tiedän että omista läheisistänikin on olemasss kuvia rannalts just ennen aaltoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näihin tulee aina niitä joiden pitää päästä kertomaan että he kyllä tiesivät mitä tsunami tarkoittaa, tai siis olisivat tienneet, ja samalla ihmettelevät että miten niin muka kaikki eivät tienneet, kun hekin tiesivät. Itse eivät tosin olleet lähelläkään vaan turvallisesti kotona.
Ihmettelen vaan, kyllä tsunameista opetettiin kouluissa jo 90-luvulla
Kaikki tiesivät mitä hyökyaallot olivat, mutta harva tuossa tilanteessa tunnistaa sen ennusmerkkejä. Oppikirjojen kuvissa ne on aina sellaisia kymmenmetrisiä vaahtopäitä, vaikka oikeasti ne tulee hiljaa ja huomaamatta, jos ei rannan vetäytymistä lasketa.
En minä ainakaan tiennyt mitä sana tsunami tarkoittaa, en sitäkään mitä hyökyaalto käytännössä on. Eikä se tsunami kai ihan hiljaa tullut, kun silminnäkijät on kertoneet aallon aiheuttamasta melusta, jyrinästä ja sellaisesta.
Milloin mereltä ei kuuluisi pauhua? Jälkikäteen on helppoa kertoa huomanneensa jotain epätavallista, mutta itse tilanteessa se menee olan kohautuksena.
Kyllä tsunamin äänen erottaa
Se oli Indonesian zunami. Melkein 200 000 ihmistä kuoli.
Vierailija kirjoitti:
Se oli Indonesian zunami. Melkein 200 000 ihmistä kuoli.
Niin oli
Kiinnostus onnettomuuksiin on pelastuksemme. Ihmiskunnan selviytymisen kannalta on ollut elintärkeää olla kiinnostunut siitä mihin kaveri kuoli, ettei itse syö samoja marjoja tai putoa samalta kielekkeeltä.
Onnettomuuksista opitaan. Tietous on kasvanut. Tuskin kukaan enää lähtisi keräilemään simpukoita jos meri alkaa voimakkaasti vetäytymään.